تاثیر ورزش بر تقویت حافظه و سلامت مغز


ورزش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی را کاهش می دهد و به کنترل وزن کمک می کند. اما مزایای آن محدود به آنها نیست و بسیار گسترده تر است.

تحقیقات نشان می دهد که بین ورزش و بهبود حافظه ارتباط وجود دارد و فعالیت بدنی با تأثیر آن بر مغز می تواند حافظه و مهارت های تفکر را بهبود بخشد.

تقویت حافظه با کمک ورزش باعث افزایش سرعت یادگیری و پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل در سنین بالا می شود. اگر به دنبال انگیزه برای ورزش هستید و می خواهید برای چالش های ذهنی مانند امتحان، مصاحبه و غیره آماده شوید، این مقاله از مگ عالیه تا آخر بخوانید.

فواید و اثرات ورزش بر مغز به طور کلی

تحقیقات در مورد رابطه ورزش و بهبود حافظه نشان می دهد که فعالیت بدنی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر حافظه و تفکر دارد.

فواید مستقیم ورزش از توانایی آن در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تحریک ترشح فاکتورهای رشد ناشی می شود. فاکتورهای رشد ترکیباتی هستند که در حفظ سلامت سلول های مغز، رشد رگ های خونی جدید در مغز و حتی فراوانی و بقای سلول های جدید مغز نقش دارند.

ورزش به طور غیر مستقیم کیفیت خواب و خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. اختلالات خواب و مشکلات خلقی می تواند منجر به اختلال شناختی یا افزایش احتمال آن شود.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که حجم بخش‌هایی از مغز که حافظه و تفکر را کنترل می‌کنند در افرادی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند بیشتر است. در برخی از مطالعات مشاهده شده است که شرکت در یک برنامه ورزشی منظم با شدت متوسط ​​با افزایش حجم نواحی خاصی از مغز همراه است.

در مطالعه ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، محققان دریافتند که ورزش هوازی اندازه هیپوکامپ را افزایش می دهد، بخشی از مغز که در یادگیری و تقویت حافظه کلامی نقش دارد.

افزایش حجم هیپوکامپ بسیار مهم است. چرا که طبق آمار، هر چهار ثانیه یک مورد جدید زوال عقل در جهان تشخیص داده می شود و محققان تخمین می زنند تا سال 2050، بیش از 115 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا خواهند شد.

ورزش کنید و حافظه را تقویت کنید

بخشی از مغز که به تمرینات هوازی پاسخ می دهد، هیپوکامپ است. تحقیقات انجام شده بر روی کودکان، بزرگسالان و افراد مسن نشان می دهد که ورزش می تواند رشد این قسمت از مغز را تحریک کند. با توجه به اینکه هیپوکامپ در یادگیری و حافظه نقش دارد، این یافته ممکن است نشان دهنده ارتباط بین ورزش و بهبود حافظه باشد. برای تقویت حافظه کودکان بهتر است در طول روز تحرک بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این، ورزش تأثیر فوری بر شکل گیری حافظه دارد. محققان آلمانی نشان داده اند که پیاده روی یا دوچرخه سواری در حین یادگیری می تواند به حفظ واژگان در یک زبان خارجی جدید کمک کند.

حفظ تعادل در هنگام ورزش؛ زیرا تمرینات ورزشی شدید به دلیل افزایش سطح استرس می تواند بر حافظه تاثیر منفی بگذارد.

بهبود تمرکز

ورزش نه تنها حافظه را بهبود می بخشد، بلکه می تواند تمرکز را نیز بهبود بخشد. مطالعه ای بر روی دانش آموزان هلندی نشان داد که 20 دقیقه ورزش هوازی باعث بهبود دامنه توجه می شود. اگرچه این یافته در کودکان مشاهده شد، اما احتمالاً برای همه افراد صدق می کند.

مطالعه بزرگی که در ایالات متحده انجام شد، اثربخشی کلاس های ورزشی روزانه که بعد از مدرسه در طول سال تحصیلی برگزار می شد را بررسی کرد.

نتایج این تحقیق نشان داد که ورزش باعث افزایش مهارت دانش آموزان در نادیده گرفتن عوامل حواس پرتی، انجام چند کار و حفظ و دستکاری اطلاعات در ذهن می شود.

بهبود سلامت روان

ورزش تاثیر بسزایی بر خلق و خو دارد. فعالیت بدنی با افزایش ترشح اندورفین باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و راحت تر با مشکلات کنار بیایید.

فعالیت‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن که تمرین‌های ذهنی برای تقویت حافظه، یادگیری و بهبود عملکرد مغز هستند، به کنترل استرس کمک می‌کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه مشاهده کرد که هشت هفته یوگا و مدیتیشن استرس را کاهش داده و تأثیر مثبتی بر آمیگدال دارد. آمیگدال بخشی از مغز است که در پردازش استرس، ترس و اضطراب نقش دارد.

ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. به گفته محققان، هر دو ورزش هوازی و مقاومتی به کاهش علائم افسردگی کمک می کنند. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی و روان درمانی موثر باشد.

افزایش خلاقیت

تحقیقات نشان می‌دهد که پیاده‌روی، چه روی تردمیل و چه در فضای باز، می‌تواند تفکر واگرا را بهبود بخشد، اما نه تفکر همگرا.

تفکر واگرا کلیشه های رایج را رد می کند و بر راه حل های خلاقانه تمرکز می کند. اما تفکر همگرا نوعی تفکر منطقی است که بر اساس فرضیات و تصمیمات تجربی صورت می گیرد.

کند کردن زوال شناختی

شواهد نشان می دهد که ورزش و تناسب اندام می تواند به حفظ جوانی و سلامت مغز در دوران پیری کمک کند. پیاده روی سریع سه بار در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه از زوال عقل جلوگیری می کند و شروع آن را به تاخیر می اندازد.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از شروع ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ماندگاری اثرات ورزش برای بهبود حافظه

تحقیقات نشان می دهد که تاثیر ورزش در بهبود حافظه دائمی است و برای مدت طولانی باقی می ماند. افراد فعال نسبت به افرادی که به ندرت ورزش می کنند کمتر به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مبتلا می شوند.

بهتر است در سنین پایین به ورزش منظم عادت کنید. زیرا در این صورت اثرات مفید آن در پیشگیری از زوال شناختی آشکارتر است.

کدام ورزش برای تقویت حافظه مفید است؟

دقیقاً مشخص نیست چه تمرین هایی برای افزایش حافظه مفید هستند. اما تقریباً در تمام مطالعات، پیاده روی به عنوان یک ورزش مفید معرفی شده است.

محققان بر این باورند که سایر ورزش های هوازی مانند دویدن، شنا و دوچرخه سواری ممکن است مزایای مشابهی داشته باشند.

آخرین کلمه

در گذشته تصور می شد که مغز انسان در بزرگسالی ساختار و عملکرد نسبتاً پایداری دارد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مغز بزرگسالان می تواند بسته به سبک زندگی فرد تغییر شکل دهد.

هر نوع فعالیتی که در طول روز انجام می دهید هم بر بدن و هم بر توانایی های ذهنی شما تأثیر می گذارد. عدم تحرک و نشستن طولانی مدت در طول روز برای سلامت جسمی و روانی خطرناک است. به همین دلیل سبک زندگی فعال و ورزش توصیه می شود.

تقریباً همه ورزش ها، به ویژه ورزش های هوازی، می توانند به تقویت حافظه کمک کنند. پس لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. فقط فعالیتی را که دوست دارید پیدا کنید و سپس بلند شوید و آن را انجام دهید.

سوالات متداول

برای تقویت حافظه چقدر در روز ورزش کنیم؟

در حال حاضر، محققان میزان ورزش مورد نیاز برای بهبود حافظه را تعیین نکرده اند. اما به طور کلی برای حفظ سلامتی توصیه می شود هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​یا بیشتر روزهای هفته نیم ساعت انجام دهید.
اگر قبلاً ورزش نکرده اید، با چند دقیقه فعالیت در طول روز شروع کنید و هر هفته 5 تا 10 دقیقه به آن اضافه کنید تا به هدف 150 دقیقه در هفته برسید.

ورزش چگونه مغز را تقویت می کند؟

تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین ورزش و بهبود حافظه انجام شده است. بر اساس این مطالعات، به نظر می رسد فعالیت بدنی با افزایش خون رسانی به مغز، افزایش هورمون های رشد، گسترش شبکه رگ های خونی در مغز و تحریک تولید سلول های عصبی جدید، حافظه را تقویت کرده و سلامت مغز را حفظ می کند.

تاثیر ورزش بر حافظه چه زمانی مشخص می شود؟

وقتی شروع به ورزش می کنید، نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله و بعد از چند هفته تغییرات چشمگیری را مشاهده کنید. زیرا فعالیت بدنی به تدریج اثر خود را نشان می دهد.
در یک مطالعه، عملکردهای چندگانه شرکت کنندگان پس از 6 ماه پیاده روی بهبود یافت. بنابراین، اگر می خواهید از مزایای ورزش بهره مند شوید، باید صبور و پشتکار باشید.

چگونه انگیزه ورزش را افزایش دهیم؟

برای اینکه از تمرینات خسته نشوید و آنها را به عادت تبدیل کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
1. اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید، به خصوص اگر در فعالیت بدنی مبتدی هستید. به عبارت دیگر بهتر است مدت و شدت تمرینات به تدریج افزایش یابد.
2. در یک گروه با دوستان یا اعضای خانواده خود ورزش کنید.
3. فعالیتی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید.

امتیاز شما برای این پست

مطالب مرتبط