بودجه نظامی ایران در سال 2023 چقدر بود؟ + اینفوگرافیک


به طور متوسط، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه در سال 2023 بیش از ایران برای صنایع نظامی هزینه کردند. عربستان سعودی با بودجه نظامی 75 میلیارد دلاری نه تنها در خاورمیانه رتبه اول را دارد، بلکه پس از آمریکا، چین، روسیه و هند در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

موسسه بین المللی تحقیقات صلح موسوم به SIPRI در آخرین گزارش خود از بودجه نظامی کشورهای مختلف، اعلام کرد که ایران هزینه های نظامی خود را در سال 2023 نسبت به سال 2022 افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که بر اساس آمار رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان تهیه شده است، جمهوری اسلامی ایران در سال 2023 بالغ بر 10 میلیارد و 300 میلیون دلار صرف هزینه های نظامی کرده است که این رقم در مقایسه با سال 1392، شش دهم درصد افزایش داشته است. 2022. آقای.

بر اساس اعلام این موسسه، مبلغی که ایران برای هزینه های دفاعی هزینه کرده است معادل 2.1 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

بالاترین هزینه نظامی جهان در سال 2023

در منطقه خاورمیانه، کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه در سال 2023 بیش از ایران برای صنایع نظامی هزینه کردند. عربستان با اختصاص 75 میلیارد و 800 میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رتبه اول قرار دارد، بلکه حتی در جهان پس از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم قرار دارد.

پس از عربستان سعودی، این اسرائیل است که با 27.5 میلیارد دلار هزینه در رتبه دوم منطقه خاورمیانه و پانزدهمین در جهان قرار دارد. ترکیه با 15.8 میلیارد دلار در رتبه 22 جهان قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.

بر اساس نتایج این پژوهش، رتبه ایران در رتبه بندی جهانی نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رتبه افزایش یافت و از رتبه سی و سوم به رتبه بیست و ششم رسید. سهم ایران از کل هزینه های تسلیحاتی جهان در سال 2023 حدود چهار دهم درصد است. در همین حال، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه به ترتیب 3.1، 1.1 و شش دهم از کل هزینه های صنعت نظامی در سال 2023 را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش که به مخارج صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای ذیربط می پردازد، می گوید سهم هزینه های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حداقل از سال 2019 در حال افزایش بوده است.

بر این اساس، سهم سپاه از کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده است، اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین در سال 2023، هزینه های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در همین مدت 27 درصد افزایش یافته است.

از جمله محصولات هسا می توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) اشاره کرد که توسط ارتش تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط