نیازهای کاذبی که باعث افزایش هزینه ها می شوند


شرکت ها معمولاً برای فروش محصولات خود مجبور به ایجاد نیاز در مشتریان هستند. و برخی از این نیازها هیچ تناسبی با واقعیت ندارند. برای مثال، آن ها سعی می کنند به ما بقبولانند که موخوره نوعی بیماری است یا اینکه گلوتن برای سلامتی مضر است.

در ادامه درباره ی برخی از این مشکلات کاذب صحبت خواهیم کرد که شرکت ها برای وادار کردن ما به خرید بیشتر، به وجود آوردند.

۱- ترشحات واژن

برخی زنان از بابت ترشحات واژن خود احساس خجالت می کنند، چیزی که در فروش نوارهای بهداشتی روزانه تأثیر دارد. با این حال، ترشحات واژن یک فرآیند بیولوژیک کاملاً طبیعی است.

اگر این ترشحات شما را نگران کرده، به جای پنهان کردنش، به پزشک مراجعه کنید. حتی برخی پزشکان می گویند که نوارهای بهداشتی روزانه می توانند در برخی زنان باعث تحریک پوست شوند.

۲- سفیدی چشم ها که به اندازه ی کافی سفید نیستند

هر چه قسمت صلبیه ی چشم (سفیدی چشم) سفیدتر باشد، چشم ها درخشان تر به نظر می رسند. به همین دلیل است که قطره های چشمی مختلفی که قرمزی چشم را کاهش می دهند، این روزها محبوبیت یافته اند. حتی عمل زیبایی ای با وعده ی سفید کردن چشم وجود دارد.

اما برخی کارشناسان مخالف این روش ها هستند. قطره های چشمی اثر موقتی دارند و ممکن است باعث التهاب شود. در روش جراحی هم رگ های خونی سالم برداشته می شوند. همه ی این روش ها گرچه نتیجه ی زیبایی شناسانه دارند، اما ممکن است منجر به عواقبی جدی شوند.

در اغلب موارد، قرمزی اندک چشم ها اصلاً مضر نیست. اما اگر سفیدی چشم هایتان قرمز شده و متوجه علائم دیگری هم شده اید، به جای سفید کردن چشم های خود، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

۳- کمر باریک و شکم کاملاً تخت

زیاد می شنویم که خانم ها باید کمر باریک و شکم تختی داشته باشند. اما حتی زنان باریک اندام هم می توانند دور کمرشان چربی داشته باشند که نتیجه ی آن یک شکم نسبتاً برآمده است. برخی زنان برای حل این مسأله از گن استفاده می کنند.

با این حال، همه ی انواع فرم بدن کمر باریکی ندارند که فرم های بدنی مستطیلی شکل و سیبی شکل از جمله ی آن ها هستند. اما هر فرم بدنی ای مزایای خودش را دارد که با لباس می توان بر آن تأکید کرد. بنابراین چرا باید تلاش کرد که توجه را تنها به قسمت کمر جلب کرد؟

به علاوه، داشتن یک شکم نسبتاً برآمده امری کاملاً طبیعی است. به گفته ی کارشناسان، وجود درصد مشخصی چربی برای بدن زنان ضروری است و تلاش برای حذف کامل آن می تواند مشکلات پزشکی جدی ای ایجاد کند.

۴- موخوره

گاهی در تبلیغات اینطور القا می شود که موخوره تقریباً یک بیماری است که با کمک شامپوها، ماسک های مو یا نرم کننده های مو قابل درمان است. اما واقعیت این است که موخوره درمان شدنی نیست. تنها کاری که با آن می توان کرد نوک گیری موها است.محصولات مراقببت از مو صرفاً مشکل را پنهان می کنند.

برای جلوگیری از موخوره باید از محصولات مرطوب کننده ی مو استفاده و از زیاده روی  در آرایش دادن موها با اتو مو پرهیز کنید.

۵- موی بینی

بسیاری تصور می کنند موی بینی را باید هر طور شده حذف کرد و برای این کار از دستگاه موزن، موچین، وکس یا حتی لیزر استفاده می کنند.

اما حقیقت این است که موی بینی طبیعی است و نقش آن فیلتر کردن ذرات خارجی از هوایی است که تنفس می کنیم. حذف آن می تواند پیامدهای پزشکی منفی ای داشته باشد، مثل رشد موی زیرپوستی یا وستیبولیت بینی (نوعی عفونت).

۶- فیلامنت های چربی

فیلامنت های چربی (Sebaceous filaments) اغلب با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می شوند، اما آن ها صرفاً مجموعه های کوچکی از چربی و سلول های مرده هستند که درون منافذ پوست انباشته می شوند. شاید شبیه به جوش سرسیاه به نظر برسند اما معمولاً رنگ روشنی دارند و تخلیه ی آن ها دشوار است. شرکت های تولیدکننده ی محصولات زیبایی درآمد خوبی از ماسک های صورت، چسب های بینی و دیگر چیزها دارند که در حقیقت، نه جوش های سرسیاه بلکه فیلامنت های چربی را از میان می برند.

از سویی دیگر، جوش های سرسیاه نوعی جوش هستند که باید درمان شوند. اما به گفته ی متخصصان پوست، به فیلامنت های چربی نباید دست زده شود. اگر می خواهید کاری کنید که کمتر معلوم باشند، می توانید از اسکراب ها یا چسب های بینی استفاده کنید، اما نتیجه موقت خواهد بود.

۷- جیب های کوچک شلوارهای زنانه

جیب های شلوارهای زنانه اغلب بسیار کوچک اند یا اصلاً هیچ جیبی وجود ندارد. برخی طراحان لباس مدعی اند که وجود جیب فرم بدی به اندام زنانه می دهد.

با این حال، به احتمال زیاد دلیل این امر مجبور کردن زنان به خرید کیف است تا بتوانند وسایل خود در آن نگه دارند. به علاوه، تولیدکنندگان با این کار می توانند در مصرف پارچه صرفه جویی کنند.

۸- گلوتن «خطرناک»

گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم یافت می شود. در سال های اخیر بسیاری از مردم شروع به گرفتن رژیم های غذایی بدون گلوتن کرده اند با این تصور که گلوتن مضر است و با حذف آن می توان وزن کم کرد. به لطف این امر، بسیار از تولیدکنندگان مواد غذایی از فروش محصولاتی تحت عنوان «فاقد گلوتن» که معمولاً گران تر از محصولات معمولی هستند، درآمد زیادی کسب می کنند.

با این حال، انسان ها از دوران باستان، از زمانی که شروع به پخت نان کردند، گلوتن مصرف کرده اند. تنها افرادی که بدن آن ها به گلوتن حساس است باید از مصرف این ماده خودداری کنند. اما برای بیشتر ما گلوتن بی ضرر است. به علاوه، برخی افراد مدعی هستند که با حذف گلوتن، وزن اضافه کردند، چون به مصرف قند ادامه دادند.

۹- چهره ی «معیوب»

ما در رسانه ها اغلب تصاویری از زنان با چهره ای بی عیب و نقص می بینیم: گونه های برآمده، بینی باریک و چانه ی تراش خورده. به همین دلیل در سال های اخیر کانتور کردن چهره محبوبیت زیادی پیدا کرده است، امری که منجر به تقاضای زیاد برای محصولات آرایشی ای مانند برنزرها، هایلایترها، برس های آرایشی مخصوص و غیره شده است. اما هر چهره ای به شیوه ی خودش منحصر به فرد و زیبا است و سلبریتی ها هم بسیاری از اوقات تصاویر خود را دستکاری می کنند.

۱۰- ضعف دستگاه ایمنی بدن

بدن همه ی افراد دستگاه ایمنی ضعیفی که نیاز به تقویت داشته باشد، ندارد، اما برخی تولیدکنندگان تبلیغات خود را با تمرکز بر این مشکل نه چندان واقعی طراحی می کنند. تمامی مواد غذایی یا افزودنی هایی که مدعی تقویت دستگاه ایمنی بدن هستند، در حقیقت کمک چندانی به این موضوع نمی کنند.

تا به امروز دانشمندان تنها راه مطمئن برای قوی تر کردن دستگاه ایمنی بدن را داشتن یک سبک زندگی سالم دانسته اند.

۱۱- سلولیت

برخی می گویند سلولیت نشانه ی اضافه وزن است. برخی هم آن را یک بیماری می دانند. به همین دلیل است که یک صنعت کامل با هدف «درمان» سلولیت به وجود آمده که شامل محصولاتی برای استعمال خارجی و حتی عمل های زیبایی می شود.

با این حال، به گفته ی کارشناسان، سلولیت چیزی طبعی است. شاید بتوان با کمک جراحی آن را برطرف کرد اما کرم ها و پمادها کمکی به این موضوع نمی کنند و اثر آن ها موقت است.

مطالب مرتبط