عروس‌ها خوشگل‌تر شده‌اند یا زشت‌تر؟


روز عروسی، یکی از ماندگارترین روزهای زندگی هر فردی است و لباس عروسی، همان لباس متفاوت و پرجنجالی است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم رسمی را به خود اختصاص می‌دهد.

اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که لباس های عروسی در طول زمان چه تغییراتی را پشت سر گذاشته‌اند و چه تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته‌اند؟

واقعیت این است که تحولات اقتصادی و فرهنگی، تبلیغات رسانه‌ای و ظهور ستارگان هالیوود وزنه‌های تأثیرگذاری در ماجرای مد هستند و مدل لباس عروس هم از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین اگر دوست دارید با ماجرای این تغییر و تحولات در سده اخیر بیشتر آشنا شوید، با ایده آل مگ همراه باشید.

لباس عروس دهه ۱۹۱۰

لباس عروس در دهه ۱۹۱۰

در این دوران لباس عروس‌ها کاملاً پوشیده بود. به طور معمول، این لباس‌ها با یقه ایستاده و آستین بلند طراحی می‌شدند. بدنه لباس، اندامی و کاملاً بلند بود و با چندین لایه پارچه دوخته می‌شد و توری بلند هم روی سر عروس قرار می‌گرفت.

لباس عروس دهه ۱۹۲۰

استفاده از کلاه تنگ در مدل لباس عروس‌های ۱۹۲۰

در این دهه و همزمان با شروع پیشرفت‌های صنعتی، استایل بانوان و عروس خانم‌های جوان هم دستخوش تغییراتی شد.

برای مثال، پارچه لباس عروس با تزئینات مد روز همراه شد. در حالی که تور بلند همچنان رایج بود، لباس عروس‌ها باریک و کوتاه شد و کلاه تنگ یا جولیتی هم رواج پیدا کرد. به‌علاوه، عروس خانم‌ها، آرایش بیشتری بر چهره داشتند.

لباس عروس دهه ۱۹۳۰

شیک‌ترین لباس عروس‌ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی

در این دوران، جنس پارچه لباس عروس و زرق و برق آن از افسونگری هالیوود الهام گرفت. لباس عروس‌های گرانقیمت، ساتن یا ابریشمی بودند، اما نمونه‌های پرجلوه اما ارزان‌تری مثل ریون هم طرفداران زیادی داشت.

مدل‌های ساده، یقه‌های پوشیده، آستین‌های بلند و کلاه جولیتی از مشخصه لباس‌های این دوره است. به‌علاوه، دسته گل عروس هم با گل‌های فراوان آراسته میشد.

می‌توانید دسته گل‌های جذابی را در ۳۰ مدل دسته گل عروس جدید ۱۴۰۲ و ۲۰۲۳ ببینید.

لباس عروس دهه ۱۹۴۰

لباس عروس‌های دهه ۱۹۴۰ با طراحی‌های خاص آن دوره

با شروع جنگ جهانی دوم در این دوره، لباس عروس هم به کالایی لوکس تبدیل شد. جالب است بدانید که در این دوره، بسیاری از عروس‌ها، خودشان لباس عروس خود را می‌دوختند یا آن را از آشنایان امانت می‌گرفتند.

یقه هفت، کمر باریک، پایین‌تنه پفی و آرایش کمتر، از ویژگی‌های لباس عروس‌های این دهه است. تغییرات لباس های عروسی در طول زمان را در آنها می‌شود دید.

لباس عروس دهه ۱۹۵۰

رواج لباس عروس‌های دکلته و پرنسسی در دهه ۱۹۵۰ میلادی

لباس های عروسی در طول زمان تأثیر زیادی از سینما و ستاره‌های آن گرفته است. برای مثال در دهه ۱۹۵۰، تمایل به طرح ساعت شنی، مشابه لباس الیزابت تیلور رواج پیدا کرد. همچنین استفاده از تور کوتاه و آرایش به سبک مرلین مونرو هم طرفداران زیادی داشت.

این دوره، آغاز استفاده از لباس عروس‌های دکلته بود و لباس عروس پرنسسی بلند هم بسیار مد بود.

لباس عروس دهه ۱۹۶۰

طراحی لباس عروس‌های کوتاه و پفی در دهه ۱۹۶۰ میلادی

جالب است بدانید که در این دهه و با شروع اکتشافات فضایی، دامن‌ها و لباس عروس‌های کوتاه با الهام از فضا دوخته شد. تور عروس، کوتاه و پف‌دار بود و دوباره پوشیدن لباس عروس‌های آستین‌دار با یقه‌های پوشیده، مد شد.

لباس عروس دهه ۱۹۷۰

لباس‌های زیبای عروسی در دهه ۱۹۷۰

دهه ۱۹۷۰، شاهد یک بازگشت نوستالژیک به مدل‌های قدیمی هستیم. در این دوران، باز هم استفاده از لباس عروس‌های گشاد و ساده با آستین‌های بلند رواج پیدا کرد. یقه لباس‌ها پوشیده بود و بسیاری از عروس‌خانم‌ها تمایل داشتند به جای تور عروس از کلاه عروس استفاده کنند.

لباس عروس دهه ۱۹۸۰

رواج لباس عروس های پفی در دهه ۱۹۸۰ میلادی

در این دوران برخلاف دهه قبل، شاهد مد شدن لباس عروس‌ پفی، نمایشی و حجیم هستیم. دامن‌های پفی، آستین‌های پفی و استفاده از پد شانه از مشخصه‌های لباس عروس‌های این دوره است. به‌علاوه، عروس‌ها از تورهای بلند و تاج و دسته گل‌های بزرگ استفاده می‌کردند.

لباس عروس دهه ۱۹۹۰

شیک‌ترین لباس عروس‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی

این دوره، اوج رواج لباس عروس‌های راسته و اندامی بود. آرایش عروس‌ها کمتر شد و دوباره دسته گل‌های جمع و جور مد شدند. در مجموع می‌توان گفت لباس‌های عروسی در طول زمان این دهه، شکل ساده‌تری به خود گرفتند.

لباس عروس دهه ۲۰۰۰

ساده‌ترین و شیک‌ترین لباس های عروس در دهه ۲۰۰۰

در این دوره هم لباس عروس‌های راسته و ساده همچنان مد بود. موهای عروس‌خانم‌ها معمولاً به صورت باز آرایش می‌شد و پوشیدن لباس‌های دکلته و بدون آستین با طرح اندامی، طرفداران زیادی داشت.

پوست برنزه و لب‌های کمرنگ هم از تکنیک‌های پرطرفدار آرایش در این دهه بود.

لباس عروس دهه ۲۰۱۰

مدل‌های زیبای لباس عروس در دهه ۲۰۱۰ میلادی

لباس عروس‌های توری با بخش‌های شفاف یا حذف شده، یکی از مدل‌های پرطرفدار این دهه بود. به‌علاوه، لباس عروس مدل ماهی و ساعت شنی هم طرفداران زیادی داشت.

به‌طور کلی، طراحی‌های انحنادار مورد توجه بیشتر عروس‌خانم‌های این دوره بود و استفاده از تورهای رمانتیک هم بر جذابیت لباس عروس می‌افزود.

لباس عروس دهه ۲۰۲۰

زیباترین لباس عروس‌های دهه ۲۰۲۰ میلادی

به نظر می رسد که تغییرات لباس های عروس در طول زمان این دهه، شتاب بیشتری به خود گرفته است. تا جایی که هر سال، شاهد ظهور مدل‌ها و طرح‌های خاص و متفاوتی هستیم که برخی از آن‌ها کاملاً تازگی دارند.

برای مثال، طراحی بالاتنه و آستین‌های نامتقارن و اورال‌ها که با توری بلند تزئین شده‌اند، از نمونه‌های متفاوت لباس عروس در این دهه هستند.

به‌علاوه، استفاده از پارچه‌های گلدار رنگی، آستین‌های پفی، رافل‌ها و پارچه‌های شفاف و شیشه‌ای هم طرفداران خاص خود را دارد. آرایش عروس‌خانم‌ها هم بیشتر به سمت سبک‌های لایت و طبیعی پیش رفته است.

در ادامه، چند نمونه از لباس عروس‌های دهه اخیر را با هم می‌بینیم:

طراحی لباس عروس با پارچه گلدار
طراحی لباس عروس به صورت سرهمی
لباس عروس رنگی؛ از انتخاب‌های خاص دهه ۲۰۲۰ میلادی
طراحی لباس عروس زیبای اندامی بدون سرشانه
زیباترین لباس‌های عروس در دهه ۲۰۲۰ میلادی

برای دیدن طرح‌های بیشتر، زیباترین لباس عروس های ۲۰۲۳ را تماشا کنید که ایده‌های فوق‌العاده‌ای به شما خواهد داد.

تغییرات لباس های عروسی در طول زمان در ایران

ایران کشوری با ساختارهای قومی قبیله‌ای است و ردپای این موضوع به خوبی در نوع پوشش مردمان مناطق مختلف به چشم می‌خورد.

تأثیر فرهنگ و باورها در مراسم‌های رسمی مانند ازدواج هم قابل‌توجه است و به‌وضوح به رنگ و مدل لباس عروس و داماد جهت داده است.

جالب است بدانید که در ایران قدیم و در میان اقوام مختلف، به‌ندرت از رنگ سفید برای لباس عروس استفاده می‌شد. در واقع، لباس عروس، لباسی هم‌شکل دیگران اما با دوخت نو و رنگ‌هایی شادتر و تابناک‌تر بود.

در ادامه، تصاویری از چند مراسم عروسی سنتی در میان اقوام مختلف ایرانی را با هم می‌بینیم:

لباس عروس ترکمن

لباس قرمز محلی برای عروس ترکمن

رنگ قرمز نمادی از برکت و نیک‎بختی بود و در میان اقوام ترک، به عنوان رنگ لباس عروس مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مراسم عروسی ترکمنی

لباس عروس بلوچی

مدل زیبای لباس عروس در قوم بلوچ

لباس عروس بلوچی، علاوه بر پوشش سنتی این قوم، شامل تکه‌های دیگری مانند پابند، جوراب، شال، سربند و… است که با تزئینات هنری زینت داده شده‌اند.

یک مدل زیبا از لباس عروس بلوچی

تاریخچه پوشیدن لباس عروس سفید در ایران به اواخر دوره صفویه و اوایل حکومت قاجار برمی‌گردد. پیشرفت روابط ایران با روسیه در این دوران و ورود مهاجران و شرق‌شناسان به ایران باعث شد که لباس عروس سفید هم در میان انواع مدل‌های روز جای خود را باز کند.

لباس عروس کردی

زیباترین مدل‌های لباس عروس کردی
لباس زیبای عروس در کردستان

لباس عروس لر

پوشش سنتی عروس لر

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم که مدل‌های لباس های عروسی در طول زمان، لباس عروس‌های ایرانی را هم دستخوش تغییرات زیادی کرده است. در گذشته، لباس عروس پوشیده طرفداران بیشتری داشت، اما امروزه شاهد اقبال بیشتر عروس‌خانم‌ها به استفاده از سبک آرایش عربی یا آرایش لایت اروپایی و لباس عروس اروپایی هستیم.

امیدواریم خواندن این مقاله، اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر دوست دارید به مجموعه ای کامل از بهترین و شیک‌ترین انتخاب‌ها برای لباس عروس دسترسی داشته باشید، مجله ایده آل مگ را ببینید.

امتیاز شما به این پست

مطالب مرتبط