ورزش در طب اسلامی; خواص ورزش از دیدگاه طب سنتی


اگر به کتاب قانون ابن سینا مراجعه کنید، می بینید که او اقدامات بهداشتی را با بحث ورزش آغاز می کند. زیرا معتقد است اولین قدم برای داشتن بدنی سالم «ورزش» است.

همچنین از سوی دیگر تمرین ها در آیات و روایات معنای خاصی دارند. بنابراین در طب سنتی و اسلامی ورزش یکی از ارکان تدابیر بهداشتی است. در این مقاله سعی داریم بر اساس آموزه های طب سنتی و اسلامی به موضوع «خواص ورزش و روش صحیح ورزش» بپردازیم.

البته باید به معنای اصطلاح ورزش در این علم دقت کنید این ورزش مدرن نیست و به هر فعالیت بدنی ورزش می گویند.

خواص ورزش در طب اسلامی

ورزش در هر سنی ضروری است و حداقل 30 درصد از سلامت بدن به ورزش در تمام سال های زندگی بستگی دارد. ورزش چندین اثر مهم و حیاتی بر بدن انسان دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • اول: گاهی اوقات مقداری سموم در ماهیچه ها رسوب می کند و باعث بیماری های مختلف می شود. یکی از مهمترین فواید ورزش حذف این سموم از عضلات است.
  • دوم: حجم عضلات به لطف تمرینات افزایش می یابد و ظرفیت لازم برای سوخت و ساز بهتر را پیدا می کنند.
  • سوم: یکی از اثرات ورزش تقویت عضلات است که با افزایش جریان خون اتفاق می افتد.
  • چهارم: زندگی بدون غذا محال است و غذایی نیست که به طور کامل جذب بدن شود و هر غذایی مواد زائدی به جا می گذارد که از طریق مدفوع و ادرار و عرق و غیره دفع می شود; اما مقداری از مواد زائد همیشه دفع نمی شود و در بدن باقی می ماند که به مرور زمان افزایش می یابد و بدن را دچار بیماری های مختلف می کند. ورزش این مواد زائد را از بدن دفع می کند. در واقع ورزش مواد زائد را رقیق کرده و از طریق تعریق دفع می کند.
  • پنجم: ورزش با از بین بردن رطوبت بدن که باعث ضعف می شود، ماهیچه ها، اعصاب، تاندون ها و رباط ها را تقویت می کند.

زمان ورزش

بهترین زمان برای ورزش بعد از خروج غذا از معده و کامل شدن هضم غذا توسط معده است. در واقع، ورزش کردن هم در هنگام گرسنگی و هم زمانی که تازه غذا خورده اید مضر است.

اگر می خواهید بعد از غذا تمرین کنید، باید در نظر داشته باشید که بعد از هر وعده غذایی حدود 3 ساعت طول می کشد تا بدن به حالت مناسب برای تمرین برسد. البته بسته به سبک یا سنگین بودن غذا زمان هضم غذا نیز متفاوت است و برای ورزش و زمان بندی باید به نوع غذا نیز توجه کرد.

اما اگر می‌خواهید با معده خالی تمرین کنید، مثلاً صبح‌ها قبل از صبحانه، باید به این نکات توجه کنید: خوردن مقداری غذای نرم را فراموش نکنید. مثلا یک سیب بخورید. همچنین دفع مدفوع و ادرار قبل از ورزش را فراموش نکنید.

نکته دیگر در مورد زمان مناسب برای ورزش در فصول مختلف است. در فصل بهار بهترین زمان برای ورزش حوالی ظهر است. و در فصل تابستان، روز اول بهترین زمان برای ورزش است. اما در فصل زمستان، آخرین روز بهترین زمان برای ورزش است.

انواع ورزش در طب اسلامی

ورزش ها بر اساس حوزه تاثیر به دو نوع تقسیم می شوند:

  • ورزش های عمومی: ورزش هایی که تمام اعضای بدن را درگیر می کند. مانند: دویدن، کشتی و غیره.
  • ورزش های خاص: ورزش هایی که قسمت خاصی از بدن را درگیر می کند. مانند «آواز» که موجب رفع سر می شود.

هر فردی باید متناسب با نیاز بدن خود ورزش مناسب را انتخاب کند. البته علاوه بر نیازهای جسمانی، علاقه و انگیزه ذهنی به این ورزش نیز باید در نظر گرفته شود.

اما پیاده روی برای هر خلق و خوی مناسب است. این ورزش یکی از ورزش های رایج است و فواید زیادی برای هر قسمت از بدن دارد. اما به طور کلی، پیاده روی راه خوبی برای کاهش استرس و رفع گیجی است. همچنین توجه داشته باشید که راه رفتن روی شیب کمی به سمت بالا برای اکستانسورهای بالا و شیب اندک به سمت پایین برای اکستانسورهای پایین خوب است.

می خواهم یک نکته کلی برای تمرین را در یک پاراگراف بیان کنم. که هرکسی با این توصیه می تواند به حداقل خواص تمرین دست یابد.

اما توصیه: هر روز باید حداقل نیم ساعت استراحت در خانه و نیم ساعت پیاده روی مداوم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. همچنین گاهی اوقات با پاهای برهنه یا کفش هایی با کف نازک روی آوار راه می روید. این باعث می شود که نوشابه از مغز خارج شود.

مضرات ورزش های سنگین

ورزش شدید و به عبارتی ورزش بیش از حد معمول، نه تنها ارزش درمانی ندارد، بلکه نوعی خودکشی محسوب می شود. در ورزش شدید سوخت چراغ زندگی، یعنی. گرما و رطوبت غریزی به سرعت به پایان می رسد. و با پایان یافتن حرارت غریزی دیگر نیروهای بدن در بدن باقی نمی مانند و از بدن خارج می شوند. و آنچه اغلب می بینید، یک ورزشکار حرفه ای به طور ناگهانی می میرد. دلیلش این است.

در زمان های قدیم، فقط افراد خاصی که دارای خلق و خوی مناسب بودند، به ورزش های سنگین می پرداختند. آنها به دنبال چنین ورزش هایی بودند. و بقیه با انجام تمرینات سنگین خود را نکشته اند. البته کسانی که مزاج مناسب دارند; آنها باید یکسری اقدامات و راهکارها را دنبال کنند تا بتوانند همیشه سلامت خود را حفظ کنند.

زنان ورزشکار

زنان به ورزش بسیار کمتری نسبت به مردان نیاز دارند. بیشتر اوقات، فعالیت های روزانه زنان، ورزش کافی را فراهم می کند و سلامت آنها را تضمین می کند. و از طرفی باید توجه داشت که معمولا آرایش مزاج خانم ها حاوی رطوبت و سردی بیشتری است و ورزش نه تنها سلامتی آنها را به همراه ندارد، بلکه سلامت آنها را به خطر می اندازد.

و به طور کلی ورزش های سنگین برای خانم ها توصیه نمی شود زیرا:

  • تعریق زیاد باعث کاهش لطافت پوست و شادابی صورت و کاهش رطوبت بدن زن می شود.
  • ظرافت اخلاقی و لطافت زنانه خشونت را از بین می برد.
  • میل زناشویی را کاهش می دهد.
  • تعادل هورمونی و چرخه قاعدگی را مختل می کند.
  • خطر ناباروری را افزایش می دهد.

ورزش برای سالمندان

در انجام ورزش این افراد باید تفاوت وضعیت جسمانی و بیماری هایی که ناشی از عادت است مانند پوکی استخوان، ضعف عضلانی، آب مروارید، افسردگی و … در نظر گرفته شود. و همچنین اگر قسمت خاصی از بدنشان مشکل دارد باید به آن توجه شود.

چند نکته مهم در مورد ورزش

  • ورزشی که به سلامت بدن و تقویت اعضا و گرمای غریزی کمک می کند، ورزشی است که باعث قرمزی پوست، تنفس سریع و تعریق می شود. البته وقتی تنفس سریع باعث تعریق زیاد می شود، ورزش را باید قطع کرد، زیرا باعث ضعف گرمای غریزی می شود.
  • ورزش کمتر از مقدار ذکر شده در نکته قبل خوب نیست. زیرا اگر کمتر از این مقدار باشد باعث حرکت مخلوط می شود ولی آنها را دفع نمی کند و باعث بیماری می شود.
  • یک معیار ساده برای ارزیابی مناسب بودن ورزش این است که آیا فرد می تواند در حین ورزش صحبت کند یا خیر.
  • ورزش داوطلبانه بسیار مهم است. انجام ورزش های ناخواسته که این روزها طرفداران زیادی دارد. نمی تواند نقش ورزش را ایفا کند. (ورزش غیر ارادی به معنای استفاده از وسایل یا وسایل ارتعاشی است که با ایجاد جریان الکتریکی عضلات را دچار انقباضات ریتمیک می کند).
  • کودکان به دلیل خلق و خو و فعالیت زیاد معمولاً نیازی به ورزش ندارند و مجبور کردن آنها به انجام ورزش به خصوص ورزش های شدید با کاهش رطوبت بدن مانع رشد آنها می شود. البته برای بچه هایی که به کامپیوتر، لپ تاپ و غیره معتاد هستند. مطمئناً ورزش سبک یکی از راه های دور نگه داشتن آنها از این موارد است.
  • خواب و استراحت کافی قبل از ورزش ضروری است. کسانی که بلافاصله بعد از انجام کار روزانه و در عین حال که کارهای روحی و جسمی زیادی دارند به باشگاه می روند، از فواید ورزش کمتر بهره مند می شوند.
  • شروع تمرین باید با حرکات آهسته باشد و به تدریج حرکات سخت تر شده و قدرت ورزشکار تا حدی بالا می رود سپس به تدریج باید دوباره سرعت آن را کم کرد تا فرد ورزش را متوقف کند.
  • در ورزش های سالم به طور کلی، زمانی که عرق آزاد می شود و تنفس عمیق و تند می شود، باید به تدریج از شدت ورزش کاسته و حرکات را کاهش دهید، سپس بنشینید تا عرق خشک شود. سپس تمرین را کامل کنید.
  • قدرت تمرین دفع فضولات محدود است و دامنه آن بیست و چهار ساعت گذشته را در بر می گیرد. بنابراین برای بهره مندی مناسب از تمرینات انجام آن ها به صورت روزانه ضروری است، البته اگر به صورت دوره ای یا هفتگی انجام شود خالی از فایده نیست.
  • توصیه می شود پس از اتمام ورزش به دستشویی رفته و در صورت تمایل پوست خود را با آب ولرم بشویند و به آرامی دست ها، پاها و ماهیچه های خود را مالش دهند تا مواد زائد باقی مانده از حرکت ورزش ذوب شده از بدن خارج شوند. منافذ پوست بیرون می آید و تجزیه می شود. البته ورزشکار تا زمانی که عرقش کاملا خشک نشده نباید به توالت برود.
  • غذای ورزشکار باید در تابستان نرم و به راحتی قابل هضم و در زمستان غلیظ و مقوی باشد و متناسب با ورزشی باشد که به آن مشغول است.

ورزش در اسلام

در منابع اسلامی در آیات و روایات مختلف به اهمیت و روش ورزش اشاره شده است. در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

  • رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
    بهترین تفریح ​​برای مومن شنا است.
    بهترین تفریح ​​برای مومن شنا است. (نهج الفصاحه ص 473).
  • باقر (علیه السلام) فرمودند:
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بین اسب‌ها مسابقه می‌داد و از جانب او اولویت داشت.
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مسابقه اسب سواری ترتیب داد و جوایز را خود پرداخت. (مجموعه احادیث الشیعه (للبروجردی)، جلد 24، صفحه: 344).
  • رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
    خدا مرد قوی را دوست دارد.
    خداوند متعال مرد قوی و قدرتمند را دوست دارد. (بحار الانوار ج 61 ص 184 )
  • رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
    این حق پسر از پدرش است که به او نوشتن و شنا و تیراندازی بیاموزد و فقط غذای خوب به او بدهد و وقتی به سن بلوغ رسید با او ازدواج کند.

حق فرزند این است که پدرش به او نوشتن و شنا و تیراندازی بیاموزد و روزی او را حلال و پاکیزه کند و وقتی بزرگ شد او را برای ازدواج آماده کند. (نهج الفصاحه ص 447)

  • امام صادق (علیه السلام):

شبی پیامبر وارد خانه فاطمه شد و حسن و حسین علیهما السلام با او بودند. پیامبر صلی الله علیه و آله و زانو داشته باشند.» پس برخاستند تا زانو بزنند.

پیامبر شبی به خانه فاطمه رفت و حسن و حسین به آنها گفتند: برخیزید و بجنگید. (بحار الانوار ج 100 ص 189 ).

  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
    دوست دارم با خدا همنشینی کنم، اسب سواری کنم و تیراندازی با کمان داشته باشم.

بهترین تفریح ​​نزد خداوند اسب دوانی و تیراندازی است (نهج الفصاحه، صفحه: 169).

  • امام صادق (علیه السلام):

جزوه ده چیز است: راه رفتن، سوار شدن، غوطه ور شدن در آب، نگاه به سبزه، خوردن و آشامیدن، نگاه به زن زیبا و… آمیزش، استفاده از سیواکا و صحبت با مردان.

خوشبختی در ده چیز است: راه رفتن و سوار شدن، در آب بودن، نگاه کردن به فضای سبز، خوردن و آشامیدن، نگاه کردن به همسر زیبا و متاهل، شستن و صحبت با مردان. (واصل الشیعه ج 2 ص 11 ).

  • امیرالمومنین علیه السلام:
    در کلام حق تعالی فرمود: نصیحت خود را از دنیا فراموش مکن، یعنی سلامتی، نیرو، فراغت، جوانی، فعالیت و مال خود را فراموش مکن تا با آن خدا را بجویی. ” از این به بعد.
    قس در مورد آیه 77 سوره مبارکه می فرماید: این آیه به معنای سلامتی، توانایی، فراغت، جوانی، نشاط، بی نیازی است و مال دنیا را فراموش نکنید. و با استفاده درست از آنها به دنبال آخرت باشید.

سعی شده است موضوع تمرینات از منظر طب سنتی و طب اسلامی به اختصار توضیح داده شود. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.

مطالب مرتبط