تقویت حافظه در طب سنتی: برای تقویت حافظه چه بخوریم؟


آمین از فراموشی! این جمله ای است که معمولاً هر فردی در زندگی خود بارها از آن استفاده می کند. مشکلات حافظه گاهی باعث می شود حتی چیزهای ساده ای مانند نام یک همکار را فراموش کنیم! یکی از پیشنهادات برای جلوگیری از این مشکل، تقویت حافظه در طب سنتی است.

بله شما آن را درست خواندید! طب عامیانه برای هر مشکلی راه حلی دارد. همچنین می توانید برای بهبود حافظه و جلوگیری از فراموشی به دستور العمل های این داروی قدیمی اعتماد کنید. کافی است غذاهای موثر برای تقویت حافظه را در منوی خود بگنجانید.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه ما می خواهیم بررسی کنیم روش های تقویت حافظه بیایید در مورد طب سنتی صحبت کنیم. اگر می خواهید با غذاهای تقویت کننده حافظه آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر ماهی چرب در بهبود حافظه

وقتی صحبت از غذاهای سالم برای مغز می شود، ماهی های چرب همیشه در صدر لیست قرار دارند. سالمون، قزل آلا، وایتیس، ساردین و شاه ماهی از جمله این ماهی ها هستند.

ماهی روغنی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. جالب است بدانید که بیش از 60 درصد مغز شما را چربی و نیمی از چربی را اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل می دهد، بنابراین غذاهای حاوی این اسیدها برای بهبود عملکرد مغز مفید هستند. بهبود حافظه بسیار ضروری هستند.

مغز شما از اسیدهای امگا 3 برای ساختن سلول های مغز و عصبی استفاده می کند. بنابراین برای تقویت حافظه در طب سنتی مصرف ماهی های چرب که سرشار از این اسیدها هستند توصیه می شود.

خوردن ماهی چرب ممکن است با بهبود حافظه از ابتلا به آلزایمر در سنین بالا پیشگیری کند. علاوه بر این، کمبود مقدار کافی امگا 3 می تواند فرصت رشد داشته باشد افسردگی نیز در حال افزایش هستند

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد افرادی که به طور منظم ماهی می خورند، ماده خاکستری بیشتری در مغز خود دارند. این ماده بخش عمده ای از سلول های عصبی را تشکیل می دهد که حافظه، احساسات و تصمیم گیری را کنترل می کنند.

تقویت حافظه در طب سنتی با قهوه

اگر هر روز صبح خود را با یک فنجان قهوه شروع کنید، احتمالاً با فراموشی و ضعف حافظه مواجه نخواهید شد. دو بخش اصلی قهوه (کافئین و آنتی اکسیدان ها) می توانند به بهبود حافظه و عملکرد کلی مغز کمک کنند.

نوشیدن قهوه در طولانی مدت علاوه بر تقویت حافظه، به پیشگیری از بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر نیز کمک می کند. بیشترین تأثیر در افرادی مشاهده می شود که روزانه 3 تا 4 لیوان از این نوشیدنی را مصرف می کنند.

البته باید با معروف ترین اثر قهوه (تسکین خواب آلودگی و خستگی) آشنا باشید. این نوشیدنی با مسدود کردن آدنوزین (یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی می شود) سطح هوشیاری مغز را افزایش می دهد.

برای تقویت حافظه در طب سنتی به آنتی اکسیدان های موجود در این ماده خوراکی توجه ویژه ای شده است. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه، بیشتر از کافئین، به بهبود حافظه و جلوگیری از فراموشی کوتاه مدت کمک می کنند.

خوردن بلوبری برای تقویت حافظه

بر اساس بررسی 11 مطالعهزغال اخته می تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. سعی کنید زغال اخته را روی غلات صبحانه خود بپاشید، آن را به اسموتی اضافه کنید یا به عنوان یک صبحانه ساده از آن لذت ببرید.

زغال اخته و دیگر انواع توت های رنگارنگ فواید زیادی برای مغز دارند که بهبود حافظه تنها یکی از آنهاست. این میوه ها حاوی آنتوسیانین هستند که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

همانطور که می دانید استرس اکسیداتیو و التهاب می تواند منجر به پیری مغز و از دست دادن حافظه شود. آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته با خنثی کردن این دو چیز خطرناک، سلامت مغز و به خصوص حافظه شما را بهبود می بخشد.

زردچوبه و اهمیت آن در تقویت حافظه در طب سنتی

زردچوبه اخیراً موج هایی را ایجاد کرده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که کورکومین (ماده اصلی زردچوبه) می تواند مستقیماً با عبور از سد خونی وارد سلول های مغز شود و به تقویت حافظه کمک کند.

زردچوبه برای تقویت حافظه مفید است. کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند و همچنین پلاک های آمیلوئیدی را که مشخصه این بیماری است پاک کند.

از این رو در طب سنتی به مصرف زردچوبه برای تقویت حافظه بسیار تاکید شده است. البته این ادویه اثرات دیگری نیز بر مغز انسان دارد. به عنوان مثال، کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود که هر دو باعث بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی می شوند.

علاوه بر این، زردچوبه به رشد سلول های جدید مغز کمک می کند. این به این دلیل است که کورکومین عامل نوروتروفیک مشتق از مغز (هورمونی که به رشد سلول های مغز کمک می کند) را تقویت می کند.

توجه داشته باشید که بیشتر مطالعات از مکمل‌های کورکومین بسیار غلیظ در دوزهای 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز استفاده کردند که بسیار بیشتر از مقدار کورکومینی است که اکثر مردم معمولاً هنگام استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه مصرف می‌کنند.

بنابراین در حالی که افزودن زردچوبه به رژیم غذایی شما ممکن است برای بهبود حافظه مفید باشد، ممکن است برای دریافت نتایج گزارش شده در این مطالعات نیاز به استفاده از مکمل کورکومین (نسخه) داشته باشید.

تقویت حافظه در طب سنتی با کلم بروکلی

کلم بروکلی مملو از ترکیبات گیاهی قدرتمند و همچنین مقدار زیادی ویتامین K است. چندین مطالعه در بزرگسالان دریافت بیشتر ویتامین K را با حافظه و وضعیت شناختی بهتر مرتبط دانسته اند.

جالب است بدانید که یک فنجان (160 گرم) کلم بروکلی پخته می تواند کل نیاز روزانه بدن ما به ویتامین K را تامین کند، به همین دلیل است که طب سنتی از کلم بروکلی به عنوان یک ماده غذایی مهم برای تقویت حافظه یاد می کند.

ویتامین K که یک ویتامین محلول در چربی است، برای تشکیل اسفنگولیپیدها (نوعی چربی که به شدت در سلول های مغز قرار دارد) ضروری است.

بروکلی علاوه بر ویتامین K حاوی تعدادی ترکیبات است که به آن اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می دهد. این ترکیبات می توانند از مغز در برابر آسیب محافظت کنند.

تاثیر تخمه کدو تنبل در بهبود حافظه

تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از بدن و مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین طب سنتی بر استفاده از این دانه های خوراکی برای تقویت حافظه تاکید دارد.

تخمه کدو تنبل منبع غنی آهن، منیزیم، روی و مس است. هر کدام از این مواد معدنی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد مغز و به خصوص حافظه دارند.

به عنوان مثال منیزیم. منیزیم برای یادگیری و حافظه ضروری است. علاوه بر این، سطوح پایین منیزیم با بسیاری از بیماری‌های عصبی مرتبط است میگرنافسردگی و صرع با هم مرتبط هستند.

از سوی دیگر، مغز شما از مس برای کنترل سیگنال های عصبی استفاده می کند. زمانی که سطح مس کمتر از حد طبیعی باشد، خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر بیشتر خواهد بود

با توجه به خواص فراوانی که دانه کدو تنبل دارد، با افزودن آن به رژیم غذایی خود می توانید از سلامت کلی مغز و به خصوص حافظه مطمئن شوید.

نقش شکلات تلخ در بهبود حافظه

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چندین ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها هستند. به همین دلیل مصرف این شکلات تاثیر زیادی در بهبود حافظه دارد.

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ در مناطقی از مغز که با یادگیری و حافظه سروکار دارند جمع می شوند. محققان معتقدند این ترکیبات ممکن است حافظه را بهبود بخشد و همچنین به کاهش زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

طبق یک مطالعه در بیش از 900 نفر، کسانی که شکلات تلخ بیشتری می خوردند، در یک سری از کارهای ذهنی، از جمله برخی از کارهای ذهنی مرتبط با حافظه، بهتر از کسانی که به ندرت شکلات می خوردند، عمل کردند.

البته برخی مطالعات دیگر نیز تأثیر شکلات تلخ را در کاهش افسردگی و بهبود خلق و خوی نشان داده اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این تأثیر به دلیل مواد تشکیل دهنده شکلات است یا صرفاً طعم خوب آن باعث خوشحالی مردم می شود!

آجیل، تاثیر آنها در بهبود حافظه

مطالعه 2014 این نشان داد که زنانی که چندین سال به طور منظم آجیل می‌خوردند حافظه قوی‌تری نسبت به آنهایی که آجیل را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دادند، داشتند! به همین دلیل مصرف آجیل برای تقویت حافظه در طب سنتی توصیه می شود.

یک مطالعه دیگر همچنین نشان داد که مصرف منظم آجیل می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مسن کاهش دهد. از طرفی آجیل باعث سلامت قلب می شود و سلامت قلب تا حد زیادی می تواند سلامت مغز را تضمین کند.

به نظر می رسد وجود چندین ماده سالم و مغذی از جمله چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E بر سلامت مغز و بهبود حافظه تأثیر دارد. به عنوان مثال، ویتامین E از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به کاهش زوال شناختی کمک می کند.

در حالی که همه آجیل ها برای مغز و حافظه مفید هستند، طب سنتی گردو را بیش از سایرین توصیه می کند. زیرا این دانه خوراکی در کنار سایر مواد مفید دارای اسیدهای چرب امگا 3 نیز می باشد.

تقویت حافظه در طب سنتی با تخم مرغ

تخم مرغ برای بهبود حافظه بسیار مهم است زیرا سرشار از یک ریزمغذی به نام کولین است. کولین یک ریز مغذی مهم است که بدن شما از آن برای ساخت استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی) استفاده می کند که به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر کولین به طور مستقیم حافظه و وضعیت ذهنی را بهبود می بخشد. با این حال، متأسفانه، بسیاری از افراد به اندازه کافی کولین را در رژیم غذایی خود قرار نمی دهند.

با توجه به اینکه زرده تخم مرغ یکی از غلیظ ترین منابع این ماده مغذی است، خوردن تخم مرغ راهی آسان برای دریافت کولین است. در حالی که مصرف روزانه توصیه شده کولین برای زنان 425 میلی گرم و برای مردان 550 میلی گرم است، تنها یک زرده تخم مرغ حاوی 112 میلی گرم از این عنصر کمیاب است!

علاوه بر این، ویتامین های B موجود در تخم مرغ نیز نقش های متعددی در سلامت مغز ایفا می کنند. جالب است بدانید که تخم مرغ باعث کاهش سطح هموسیستئین (اسید آمینه ای که ممکن است با زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط باشد)، توسعه زوال ذهنی و از دست دادن حافظه در افراد مسن کاهش می یابد.

نتیجه

غذاهای زیادی در دسترس ما هستند که با مصرف آنها می توانید عملکرد حافظه خود را بهبود ببخشید. این غذاها احتمالاً به طور قابل توجهی بیماری آلزایمر را در سنین بالا کاهش می دهند.

در این مقاله به بررسی روش های تقویت حافظه در طب سنتی پرداختیم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط