مراسم هزار دفاع چیست؟


مراسم هزار دف پلنگان با حضور بیش از 40 هزار نفر برگزار شد و حجم تردد در دو طرف جاده مریوان و کامیاران به حدود 15 کیلومتر رسید.

این مراسم شامگاه جمعه 10 فروردین 1403 با حضور گسترده مردم و مسئولان و نوازندگان طبل از سراسر کشور در روستای گردشگری و تاریخی پلنگان برگزار شد. در این آیین عرفانی طبل نوازان بر پشت بام خانه های پلکانی روستا می ایستند و تنبور، موسیقی عرفانی و آواز می نوازند.

مراسم قمار در روستای پالنگان

مردم محلی کرد روستای پالنگان آداب و رسوم خاص خود را دارند و تماشای این آداب و رسوم یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود و بسیاری از گردشگران زمان سفر خود به این منطقه و دیگر روستاهای کردستان را به گونه ای برنامه ریزی می کنند که در سفر با رعایت این آداب و رسوم باید منطبق باشد.

یکی از جالب ترین آداب و رسوم روستای پالنگان کردستان مراسم هزار دف است. تنبور در میان کردها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در گذشته اگر تنبور را می شکستند به آن شهید می گفتند و هرگز بدون وضو به تنبور دست نمی زدند. در خانه های این افراد حداقل یک دف وجود دارد و اکثر مردم کردستان با دف ​​نوازی آشنا هستند.

جشنواره 1000 تنبور که قدمتی طولانی دارد و نسل به نسل منتقل شده است، در گذر زمان حال و هوای عرفانی پیدا کرده است. در این جشن که به مدت 3 روز ادامه دارد، روستای پالنگان با مناظر زیبای خود میزبان جمعی از هزاران تنبور از سراسر کشور است.

نواختن تنبور در کردستان نماد تجدید میثاق با پیامبر اسلام است

ساز دف با نام ها و شخصیت های مختلف در بین اقوام و ملل رایج است، این ساز به دلیل ساخت ساده و قدمت چند هزار ساله اش شناخته شده است. یکی از مدرن ترین آلات موسیقی است.

دایر نوازی و خواندن اشعار مذهبی جزء سنت های بسیار قدیمی عرفای کردستان به ویژه سنندایی است و برای عارفان استان نماد تجدید میثاق با پیامبر اسلام است.

این مراسم معمولا هر جمعه در مجلس دراویش برگزار می شود. علاوه بر این، روزهای فرخنده در تقویم مذهبی مانند کربان بایرام، میلاد پیامبر و معراج (28 رجب) را نیز می توان مناسبتی برای اجرای این مراسم دانست.

حضور نوازندگان دف روی صحنه و در مقابل تماشاگران لطمه ای به اصالت و کیفیت کار آنها وارد نمی کند. زیرا دراویش قادری عموما مردم عادی را از تماشای مراسم خود منع نمی کنند. حتی گاهی به خصوص در اعیاد مذهبی با نصب بلندگو در بیرون صومعه سرا و پخش صدای مراسم به کل محله اصرار دارند که با مردم عادی ارتباط برقرار کنند.

اجرای کنسرت هزار دف پیام عزیزی در روستای تاریخی پلنگان

اولین جشنواره هزار تنبور در پالنگان در سال 1401 برگزار شد و امسال نیز این آیین فرهنگی به عنوان میراث مذهبی و معنوی با حضور تنبورها و گروه های مختلف هنری در دهکده توریستی پالنگان برگزار شد.

در این جشن باشکوه پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) به همراه گروه «هزار دف»، گروه «نوایی رحمت» و گروه «شاهو دالاهو» در دومین دوره جشنواره موسیقی باستانی کردستان در روستای پالنگان کردستان کنسرت برگزار کرد. استان پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) در دومین دوره جشنواره موسیقی باستانی کردستان، روز جمعه (31 فروردین ماه جاری) در سه بخش جداگانه روی صحنه رفت و در این کنسرت های بزرگ چند قطعه ماندگار خود را اجرا کرد. ترانه هایی به زبان های کردی، سوران، فارسی، عربی، ترکی و هورام کردی شامل «یا رسول الله (ص) یا شاهی مدینه»، «الله مدد»، «یار مای الله»، «جیانه به سیتی»، «یا رسول الله نظری فرما»، «چشم خدا لحم آگر باران»، «یار می گوید»، «یا رسول الله دهخیل»، «لبیک»، «طلا البدر علینا»، «چشم گل گیانم گل»، «مدد مدد»، «مسلمانان»، «یارم چنده جوانه». «جانی، جانی»، «مهگری، مهگری»، «ایگار کهتیه دلی من»، «همجا بروم»، «ساقی وهره» و … و همچنین چند آهنگ کردی جدید اجرا کردند.

دومین دوره جشنواره موسیقی باستانی کردستان «هزار دف» با اجرای گروه های تنبور از شهرهای مختلف کشور و با حمایت جشنواره هزار دف در شهرستان پالنگان – کامیاران استان کردستان برگزار شد.

در دومین دوره جشنواره کردستان «هزار دف» اسماعیل حمیدی با نوای اهورایی سیاهمانه، نیما شفیعی و همچنین هنرمندان استان کردستان و دیگر هنرمندان استان های مختلف کشور اجرا کرد.

روستای پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان یا پلنگان روستایی سنگی و تاریخی در نزدیکی شهر کامیاران در مرز استان کردستان و کرمانشاه است که جزو استان کردستان محسوب می شود و در ابتدای منطقه اورامان یا هورامان قرار دارد. برای رسیدن به این روستا بهترین مسیر از کرمانشاه عبور از کامیاران و سپس ورود به جاده روستای طوبره ریز است که با ادامه این مسیر به پلنگان می رسد. فاصله کرمانشاه تا پالنگان 110 کیلومتر است و در حدود 1 الی 2 ساعت قابل دسترسی است.

تاریخچه روستای پلنگان کردستان

وجود آثار تاریخی و باستانی فراوان در این روستا نشان از قدمت بالای پلنگان دارد. آتشکده‌ها و پل‌های باستانی، قلعه‌های تاریخی، گورستان‌های قدیمی با سنگ قبرهایی به خط کوفی و ​​آثار دیگر که هر کدام نشانه‌ای از دوره‌ای از تاریخ هستند، مانند عصر مادها و پادشاهی خوخاسترا، سلجوقیان، سده های ششم و هفتم هجری که از جمله محبوب ترین آنها در دوره سامانیان است.

مطالب مرتبط