اختلاف بین دولت و مجلس بر سر تعطیلی آخر هفته


به گزارش تجارت نیوز، این روزها موضوع تعطیلی دو روز تعطیلات آخر هفته و کدام روز بعد از جمعه به بحث داغ مجلس و دولت تبدیل شده است؟ و آخرین اظهار نظر در مورد تعطیلات هفتگی تاکنون محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بوده است.

روزهای تعطیل پس از پاسخ نامه اتاق تکالیف تعیین می شود

نکته اینجاست که دولت سیزدهم لایحه «افزایش تعطیلات رسمی» را در 16 آذر 1402 به مجلس فرستاد تا نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم بگیرند.

پس از تصویب کلیات این لایحه در مجلس، به کمیسیون اجتماعی فرستاده شد تا اعضای آن کمیسیون تصمیم بگیرند که کدام روز به عنوان تعطیلات هفتگی همراه با جمعه وارد تقویم کشور شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس: پنجشنبه تعطیل است

در حالی که اکثر نمایندگان مجلس «شنبه» را برای تعطیلات آخر هفته مناسب‌تر می‌دانستند، کمیسیون اجتماعی «پنج‌شنبه» را تصویب کرد، اما پس از بازخورد بیرونی، مجلس تصمیم‌گیری برای انتخاب تعطیلات را به دولت واگذار کرد و همین موضوع، انتقاد او نماینده دولت شد.

دولت: پنجشنبه ها تعطیل است

محمد حسینی با بیان اینکه دولت با تعطیلی پنجشنبه ها موافقت کرده است، از واگذاری تصمیم مجلس به دولت در روز تعطیل انتقاد کرد و گفت: انتظار می رود نمایندگان بر نظرات خود پایبند باشند.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: از آنجایی که دولت روز خاصی را در لایحه خود ذکر نکرده است، انتخاب روز تعطیلی (به جز جمعه) به دولت واگذار شده است.

وزارت امور خارجه: شنبه ها تعطیل است

با این حال، به نظر می رسد که در خود دولت اتفاق نظر وجود ندارد. دیروز در رسانه ها گزارش شد که وزارت امور خارجه با تعطیلی روز شنبه موافقت کرده است و این وزارتخانه تاکید کرد که “برای حمایت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی” با تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرده است و در واقع “با هدف او بهبود شرایط اقتصادی کشور است.» او روز شنبه پیشنهاد تعطیلی دولت را داد.

بهادری جهرمی: کارشناسان نظر بدهند

همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در سخنانی گفت: پیشنهاد دولت افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز است و انتخاب این ایام به نظر کارشناسی دستگاه های مختلف واگذار شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، میانگین تعطیلات آخر هفته و ویژه در اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است.

در کشور ما (با احتساب 26 روز تعطیل رسمی و 52 روز تعطیل در جمعه ها) تعداد تعطیلات سالانه 104 روز است که کمتر از میانگین جهانی است. بنابراین اگر تعداد روزهای تعطیل در ایران 2 روز باشد، تعداد تعطیلات سالانه 125 روز است که با میانگین جهانی همخوانی دارد.

مطالعات نشان داده اند که بهره وری کشورها با ساعات کاری آنها نسبت معکوس دارد. بنابراین افزایش تعطیلات ممکن است در برخی موارد باعث کاهش هزینه های اضافی شود و در بسیاری از موارد با افزایش بهره وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، ممکن است کارایی را در روزهای دیگر افزایش دهد.

چه روزهایی تعطیل هستند؟

در برخی از کشورها مانند ایران، جیبوتی، نپال، مکزیک، کلمبیا، هند و فیلیپین تنها یک روز آخر هفته (جمعه، شنبه یا یکشنبه) تعطیل است.

تعطیلی پنجشنبه ها و جمعه ها نیز در گذشته در کشورهای اسلامی رایج بود، اما در سال های اخیر بسیاری از کشورهای خاورمیانه (اکثریت مسلمان) تعطیلات را به جمعه و شنبه تغییر داده اند. زیرا اعتقاد بر این است که این تغییر با توجه به روزهای فعال و غیرتعطیلی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در حوزه اقتصادی (اکثراً روزهای شنبه و یکشنبه در این کشورها تعطیل است) منافع اقتصادی قابل توجهی برای آنها به همراه خواهد داشت. حتی کشوری مانند یمن روزهای تعطیل «پنجشنبه و جمعه» را به روزهای تعطیل «جمعه و شنبه» تغییر داده است.

امارات متحده عربی که قبلاً «جمعه و شنبه» را به عنوان تعطیلات آخر هفته داشت، در سال 2022 آنها را به تعطیلات «شنبه و یکشنبه» تغییر داد، به علاوه نیم روز در روز جمعه برای نماز.

در مالزی، اکثر نقاط این کشور از جمله کوالالامپور در روزهای «شنبه‌ها و یکشنبه‌ها» تعطیل است. با این حال، چندین ایالت جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته رسمی نگه می دارند. سایر کشورها مانند تونس و مراکش نیز در روزهای “شنبه و یکشنبه” تعطیل هستند.

در سال 2013، عربستان سعودی تعطیلات آخر هفته دو روزه خود را از “پنجشنبه و جمعه” به “جمعه و شنبه” تغییر داد تا به همسویی روزهای کاری و بانکی با سایر نقاط جهان کمک کند. عمان، بحرین، کویت و قطر نیز تعطیلات خود را به جمعه و شنبه تغییر دادند.

در سال 2017، لبنان از مدل جدید 35 ساعت کار در هفته پیروی می کند و طبق تقویم این کشور، شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل است. لازم به ذکر است که لبنان به دلیل تعدد مناسبت های مذهبی بیشترین تعطیلات را در جهان دارد.

حال اگر کشور ما تصمیم به تعطیلی شنبه (از جمله جمعه) بگیرد، تعطیلات مشترکی با کشورهایی مانند مصر، الجزایر، اردن و لیبی خواهد بود.

حتی عراق که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند، در «جمعه و شنبه» تعطیل است.

افغانستان همچنین آخرین کشور مسلمانی بود که روز شنبه را به پنج شنبه تغییر داد. بنابراین اگر تصمیم گرفته شود روز پنجشنبه را در ایران تعطیل کنیم، تنها کشوری در دنیا خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده ایم و این موضوع احتمالاً مشکلاتی را در روابط مالی و اقتصادی ایران با دنیا ایجاد خواهد کرد زیرا تنها 3 روز دیگر باقی مانده است. در یک هفته.




منبع:

حرکت می کنیم





مطالب مرتبط