کدام کشورها روزهای شنبه تعطیل هستند؟


چه کسی هفته کاری پنج روزه را اختراع کرد؟ مفهوم هفته کاری پنج روزه با دو روز مرخصی متوالی اغلب به اتحادیه های کارگری و جنبش های حقوق کارگران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نسبت داده می شود.

با اعلام سخنگوی کمیته اجتماعی شورای اسلامی، بر اساس تصویب این کمیته در خصوص لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، روز پنجشنبه به عنوان دومین تعطیلی آخر هفته تعیین شده و در صورت تصویب. ، با تشدید بحث عمومی در این زمینه اجرا می شود. به همین دلیل ما تعطیلات را در کشورهای منطقه بررسی کردیم.

در بسیاری از کشورها، هفته کاری استاندارد شامل پنج روز کاری، معمولا از دوشنبه تا جمعه، با شنبه و یکشنبه به عنوان روزهای تعطیل یا تعطیل است. بسته به قوانین کار محلی و استانداردهای صنعت، تعداد ساعات مشخصی که یک هفته کاری را تشکیل می دهد ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از مکان‌ها از دستورالعمل‌های روز کاری هشت ساعت پیروی می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که روز کاری هشت ساعت استاندارد در سراسر جهان است.

به عنوان مثال، در برخی کشورها استاندارد کاری هفته برای کارگران تمام وقت معمولاً 40 ساعت در هفته است که هر روز کاری شامل هشت ساعت است. با این حال، کارمندان پاره وقت ممکن است ساعات کمتری کار کنند. با این حال، این استانداردها ممکن است بسته به ایالت متفاوت باشد. بنابراین، بررسی قوانین کار محلی برای هدایت انتظارات و استانداردهای محلی مهم است.

چه کسی هفته کاری پنج روزه را اختراع کرد؟

اکنون که هفته کاری را تعریف کردیم، ممکن است از خود بپرسید که چه کسی هفته کاری پنج روزه را اختراع کرده است. مفهوم هفته کاری پنج روزه با دو روز مرخصی متوالی اغلب به اتحادیه های کارگری و جنبش های حقوق کارگران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نسبت داده می شود.

یکی از اولین مدافعان ساعات کار کمتر، ساموئل گومپرز رهبر کارگری آمریکایی بود که رئیس فدراسیون کار آمریکا بود. او و سازمانش در حمایت از شرایط کاری بهتر، از جمله ایده هشت ساعت کار در روز، نقش اساسی داشتند.

شرکت فورد موتور غالباً نقش مهمی در محبوبیت پنج روز کاری هفته دارد. در سال 1926، هنری فورد، بنیانگذار فورد، یک هفته کاری 5 روزه و 40 ساعته را با دو روز مرخصی متوالی ایجاد کرد و سابقه ای را ایجاد کرد که به تدریج توسط سایر شرکت ها پذیرفته شد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از یک هفته استاندارد پنج روزه بسته به کشور و صنعت متفاوت است. این یک تغییر یکسان نبود که به یکباره اتفاق بیفتد. شرکت‌ها، صنایع و کشورهای مختلف این مفهوم را در زمان‌های مختلف، اغلب در واکنش به جنبش‌های کارگری، مذاکرات و تغییرات در هنجارهای اجتماعی اتخاذ کردند.

به طور کلی، گذار به هفته کاری پنج روزه فرآیند پیچیده ای بود که تحت تأثیر ترکیبی از فعالیت های کاری، تصمیمات تجاری و تغییرات اجتماعی در نگرش نسبت به تعادل بین کار و زندگی بود. برخی کشورها حتی آزمایش هفته های کاری چهار روزه را آغاز کرده اند و خواهان تغییراتی در قوانین کار هستند که قبلاً رعایت می شد. سایر کشورهای اروپایی رویکرد هفته کاری کوتاه‌تر را اتخاذ کرده‌اند و ترجیح می‌دهند که ساعات کاری هر روز کاری را به جای کوتاه کردن هفته کاری کوتاه‌تر کنند.

تغییرات آخر هفته در سراسر جهان

اگر تغییرات در ساعات و روزهای استاندارد کافی نباشد، روزهای مختلف نیز در سراسر جهان تعطیل محسوب می شوند. برای کشورهایی که انتظار می رود کارمندان تمام وقت هنوز پنج روز در هفته کار کنند، تعطیلات استاندارد آخر هفته ممکن است به دلیل عوامل مختلف فرهنگی و مذهبی متفاوت باشد.

در اینجا نمونه هایی از کشورهایی در سراسر جهان آورده شده است که روزهای هفته آنها با هنجارهای غربی متفاوت است.

روزهای جمعه و شنبه در کشورهایی مانند بنگلادش، عراق، یمن، سوریه، اردن، لیبی، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی و مالزی تعطیل است. پنجشنبه و جمعه در کشورهایی مانند افغانستان تعطیل است. جمعه ها و یکشنبه ها در برونئی تعطیل است. در ایران فقط جمعه تعطیل است. در نپال شنبه تعطیل است و در کشورهایی مانند هند، مکزیک، فیلیپین و کلمبیا تنها یکشنبه تعطیل است.

علاوه بر شنبه و یکشنبه، جمعه و شنبه رایج ترین روزهای آخر هفته هستند. در بسیاری از کشورهای اسلامی و یهودی، نماز ظهر جمعه از اهمیت بالایی برخوردار است و مهم است که مسئولان یک روز تعطیل برای شرکت داشته باشند. با این حال، در میان کشورهای خاورمیانه روند رو به رشدی برای تغییر روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد. اعتقاد بر این است که این تغییر با توجه به نیروهای اقتصادی بین المللی مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای این کشورها ارائه می دهد.

به عنوان مثال، امارات متحده عربی قبلاً تعطیلات جمعه و شنبه را دنبال می کرد، اما در سال 2022 آنها به روزهای شنبه و یکشنبه با نیم روز در روز جمعه برای نماز تغییر کردند. با این حال، شایان ذکر است که بسیاری از مشاغل ممکن است همچنان برای نماز عصر جمعه تعطیل شوند، که احتمالاً در سایر مناطق با اکثریت مسلمان که شنبه و یکشنبه را روزهای رسمی آخر هفته خود می دانند، همینطور است.

در مالزی، اکثر نقاط کشور، از جمله کوالالامپور، شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات رسمی تعیین می کنند. با این حال، چندین ایالت جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته رسمی نگه می دارند.

روزی پنجشنبه و جمعه در میان اکثر مسلمانان رایج بود. با این حال، بسیاری از کشورهای با اکثریت مسلمان در خاورمیانه در سال های اخیر به تعطیلات جمعه و شنبه روی آورده اند. یمن نیز روزهای پنجشنبه و جمعه را به تعطیلات آخر هفته جمعه و شنبه تغییر داد.

کشورهایی که فقط یک روز آخر هفته دارند

برخی کشورها رسما فقط یک آخر هفته در هفته دارند. این بدان معنا نیست که همه 6 روز در هفته کار می کنند، اما به طور رسمی فقط یک تعطیلات رسمی در هفته وجود دارد. تنها چند کشور هستند که فقط جمعه، شنبه یا یکشنبه تعطیلات آخر هفته دارند، از جمله ایران، جیبوتی، نپال، مکزیک، کلمبیا، هند و فیلیپین.

چرا غرب در تعطیلات آخر هفته به شنبه و یکشنبه می چسبد؟

به گزارش نشنال، چندین کشور در منطقه هفته کاری خود را تغییر داده اند تا با غرب و جهان غیر عرب همسو شوند تا رقابت اقتصادی را بهبود بخشند. هفته کاری در جهان عرب به طور سنتی حول محور جمعه می چرخد ​​که مرکز تعطیلات آخر هفته به عنوان روز مقدس زیارت در اسلام است. اگرچه این بدان معناست که برخی از کشورهای با اکثریت مسلمان، پنجشنبه و جمعه را روزهای تعطیل خود می‌دانند، اما بسیاری از آن‌ها به دنبال هماهنگی بیشتر با ایجاد هفته کاری یکشنبه-پنجشنبه با تعطیلات جمعه و شنبه هستند. با عالم غیر اسلام هستند. علاوه بر این، برخی در منطقه هستند که از برنامه کاری مشابه کشورهای غربی و جهان غیر عرب برای بهبود رقابت اقتصادی و همسویی با بازارهای جهانی استفاده می کنند.

نگاهی به تعطیلات کشورهای منطقه

امارات متحده عربی کشور بعدی است که از ژانویه تعطیلات رسمی را به شنبه و یکشنبه تغییر می دهد.

در سال 2013، عربستان سعودی شروع تعطیلات دو روزه خود را از پنجشنبه به جمعه به جمعه به شنبه تغییر داد تا به همسویی روزهای کاری و بانکی با سایر نقاط جهان کمک کند. عمان، بحرین، کویت و قطر نیز تعطیلات آخر هفته را از جمعه به شنبه تغییر دادند.

لبنان (شنبه و یکشنبه)

در سال 2017، لبنان مدل رسمی جدید 35 ساعت در هفته را در ادارات دولتی با شنبه و یکشنبه به عنوان روزهای تعطیل اتخاذ کرد. اما این کشور با این اقدام به دنبال جلب رضایت هر چه بیشتر مردم بود. ساعات کاری بخش عمومی از دوشنبه تا پنج شنبه از 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و جمعه از 8 صبح تا 11 صبح است تا مسلمانان بتوانند در نماز ظهر شرکت کنند و از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر در روزهای شنبه و یکشنبه به مسیحیان اجازه می دهند تا در مراسم دعا شرکت کنند. لبنان دارای بیشترین تعداد تعطیلات بخش عمومی در جهان است، با توجه به روزهای مذهبی فراوان این کشور.

تونس (شنبه و یکشنبه)

در سال 2016، مقامات کشور تصمیم گرفتند روز شنبه را به عنوان روز کاری در نظر بگیرند، اما پس از آن تونس هفته کاری دوشنبه تا جمعه را در سال 2021 آغاز کرد. در روز جمعه، بسیاری از کسب و کارها برای نماز عصر یک استراحت طولانی ناهار می گیرند.

مراکش (شنبه و یکشنبه)

هفته کاری استاندارد در مراکش 48 ساعت یا هشت ساعت در روز از دوشنبه تا جمعه است.

الجزایر (جمعه و شنبه)

از سال 1976، این کشور یک تعطیلات آخر هفته از پنجشنبه تا جمعه داشت، اما در سال 2009 این الگو را به جمعه-شنبه تغییر داد.

مصر (جمعه و شنبه)

آخر هفته مصر از جمعه شروع می شود و تا شنبه ادامه دارد. با این حال، برخی از شرکت های خصوصی معتقدند که پنجشنبه شب.

عراق (جمعه و شنبه)

در عراق، آخر هفته به جمعه و شنبه اطلاق می شود.

اردن (جمعه و شنبه)

هفته کاری در اردن از یکشنبه تا پنجشنبه است.

لیبی (جمعه و شنبه)

در سال 2006، مقامات لیبی تصمیم گرفتند تعطیلات آخر هفته را از جمعه به جمعه به شنبه تغییر دهند.

مطالب مرتبط