صدیقی برای روشن شدن


به گزارش تجارت نیوز، صادقی نیاز به شفاف سازی دارد. و… این توصیه ها را حجت الاسلام محمدتقی رهبر از اعضای برجسته جامعه روحانیت مبارز در قبال پرونده کاظم صدیقی و گوشه نشینی نماز جمعه تهران به امامت ایشان ارائه می کند.

رهبری که خود در نماز جمعه شرکت کرده است معتقد به روشنگری حجت الاسلام صدیقی در ماجرای حوزه علمیه ازگل است. حسین ابراهیمی، یکی دیگر از اعضای این نهاد معنوی، اگرچه می گوید در مورد پرونده صدیقی اظهار نظر نمی کند، اما معتقد است که تفاوت در رفتار و گفتار ائمه جمعه باعث سکوت نماز جمعه می شود.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر از جامعه روحانیت مبارز درباره لزوم تقویت ارتباط مردم با نماز جمعه گفت: آنچه مردم را برای شرکت در نماز جمعه جذب می کند این است که قبل از هر چیز خطبه ها محتوایی داشته باشد، یعنی. خطبه ها باید علمی، اخلاقی، اسلامی و آموزنده باشد که وقتی مردم به خطبه می آیند از این خطبه ها به عنوان یک کلاس بزرگ استفاده کنند. تفسیر قرآن، روایات، نهج البلاغه، احادیث پیامبر و ائمه اطهار و سخنان امام راحل از جمله مواردی است که در خطبه ها قابل استفاده است، لذا خطیب جمعه باید از کلمات و عبارات معنادار استفاده کند. در خطبه هایش که مناسب شرایط امروز است، یعنی خطیب جمعه باید زبان مردم باشد، مردم دردهای خود را از زبان امام جمعه بشنوند، در واقع امام جمعه نماینده امت است.

وی افزود: از این رو امام جمعه می تواند با طرح پرسش از مسئولان و مسائل، مردم را به این نتیجه برساند که حرف دلشان را منطقی و منطقی می زند. نکته دیگر اینکه خطیب جمعه باید تقوا داشته باشد، یعنی در اطراف او ضعفی وجود نداشته باشد و مردم به او به عنوان الگو نگاه کنند، بنابراین رفتار و منش امام جمعه برای جذب مردم مهم است. ضمن اینکه اگر انتقاد می کند باید صادقانه و سازنده نقد کند، نه اینکه با حرف دولت را تخریب کند، بلکه با زبان خوش به مسئولان بگوید مردم را می فهمند.

محمدتقی رهبر همچنین تصریح کرد: نکته مهم این است که خطیب جمعه زبان امت و مردم است پس دل مردم باید با امام جمعه باشد و ببینند که دردهای مردم بلند می شود و از سوی دیگر، باید مصالح عمومی کشور را که در نهایت امام جمعه خواهد بود، مطرح کند و نماز جمعه باید دژی برای حفظ نظام، مردم، کشور و دین باشد.

وی در خصوص حضور کاظم صدیقی در سکوی نماز جمعه علیرغم شبهات موجود در پرونده حوزه علمیه ازگل، گفت: در این مورد اظهار نظر نمی کنم، اما شفاف سازی موضوع از طرف صدیقی یا شخص دیگری حتی برای جامعه در صورت وجود خوب است. یک سوء تفاهم و احساس ضرورت، باید برای مردم توضیح داده شود، البته برخی از شبهات و سخنان را نباید نادیده گرفت.

حجت الاسلام رهبر در پایان یادآور شد: ما سال هاست که مردی مانند صدیقی را به خاطر صداقت و ایمانش می شناسیم و هنوز هم این اعتقاد را نسبت به صدیقی داریم، اما اگر ابهامی وجود دارد باید این ابهام برطرف شود. به گونه ای که از طریق روشنگری باید ابهام برطرف شود، به عبارت دیگر روشنگری باید از تخریب شخصیت مردم انجام شود و ابهام برطرف شود، روشنگری اشکالی ندارد اما ائمه یک بار فرمودند که اگر چیزی باشد در میان شما هستیم. که فکر می کنید، به ما بگویید، بنابراین خوب است که این سؤالات را روشن کنید. البته ما در صداقت و امانتداری صدیقی شک نداریم، اما اگر ابهامی وجود دارد باید آن ابهام برطرف و روشن شود.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی از جامعه روحانیت مبارز نیز در خصوص تحکیم ارتباط مردم با نماز جمعه گفت: نماز جمعه یکی از مانورهای دینی و مذهبی است که وحدت، انسجام و حرکت هماهنگ را به همراه دارد و اگر وجود داشته باشد. عیب آن را اصلاح کنند و کار ائمه جمعه به گونه ای باشد که مردم از رفتار و کردارشان درس های لازم را بیاموزند نه اینکه رفتار ائمه جمعه زیان ببیند.

وی افزود: در نتیجه ائمه جمعه باید مراقب باشند که ارائه و رفتارشان با هم هماهنگ باشد. وقتی لازم است به تقوا دعوت کنیم، اولویت تقوا باید از خود ائمه جمعه شروع شود وگرنه اگر حرف باشد نه عمل، معمولاً شرایط طوری می شود که مردم نماز جمعه را رها می کنند.

ابراهیمی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر ائمه جمعه که همگی تلاش می کنند باید خطبه ها را با مطالعه، نوآوری و دقت لازم در آموزه های دینی بخوانند چرا که یکی از زمینه های داغ توسعه فرهنگی، نماز جمعه است که می تواند تغییر کند. جامعه به این دلیل که مردم آنها را آموزش می دهد. آنها می دانند که موظف به شرکت در نماز جمعه هستند و با شرکت در نماز جمعه و جملات شیرین و پرمفهوم می توانند تغییرات لازم را در آنها ایجاد کنند. از طرفی مردم باید به نماز جمعه توجه کنند، درست است که حضور همه در نماز جمعه واجب نیست، اما کسانی که می توانند در نماز جمعه شرکت کنند باید شرکت کنند.

روحانی مبارز با تاکید بر ساده زیستی ائمه جمعه گفت: به طور کلی نماز جمعه مرحله ارزشمندی برای کسب معارف دینی و ایجاد وفاق و وحدت در جامعه محسوب می شود. در واقع باید در چارچوب نظرات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) حرکت کنیم. امام خمینی در خانه ای کوچک زندگی می کردند. وقتی برای اولین بار به حسینیه امام خمینی رفتیم، آن موقع بچه خادم بودم، در حسینی شن و ماسه بود و هنوز فرش نبود.

از طرفی ساده زیستی رهبر نیز از مواردی است که باید به آن اشاره کرد، آنقدر به ساده زیستی دلبسته است که در همه دعوت هایش غذایش چلومرگ است و چیز دیگری در سفره نیست. حتی بچه ها و دامادهای رئیس هم ساده دل هستند، در واقع همه بچه ها و دامادهایش خوش اخلاق، معنوی و اخلاقی هستند و طوری زندگی می کنند که آدم عاشق آنها می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین ادامه داد: بنابراین ائمه جمعه باید به گونه ای زندگی کنند که الگو باشند و زمانی که مردم در نماز جمعه شرکت می کنند به آن عمل کنند. به همین دلیل معتقدم ساده زیستی و دوری از مواهب دنیوی از جمله مواردی است که ائمه جمعه باید به آن توجه کنند. همچنین همه ائمه جمعه سبک زندگی امیرالمومنین را الگو قرار دهند. درست است که ما نمی توانیم شبیه پیامبر و ائمه شویم، اما حداقل می توانیم خود را پیرو آنها نشان دهیم یا به نوعی نشان دهیم که پیرو آنها هستیم و آن را درک کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، نماز جمعه گرم می شود.

یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: البته دو راه برای گرم کردن نماز جمعه وجود دارد، اول اینکه مردم علاقه مند به شرکت باشند و دوم اینکه ائمه جمعه نوآور باشند تا مردم در این ظرفیت مشارکت کنند. ، نماز جمعه باعث رونق و جذب مردم و اجرای فرهنگ دینی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تصاویری از آخرین نماز جمعه تهران منتشر شد که نشان می داد مردم از نماز جمعه استقبال نکرده اند، نظر شما درباره تصمیم ستاد ائمه جمعه کاظم صدیقی برای حضور در نماز جمعه چیست؟ سکوی نماز وی یادآور شد: صدیقی من نظر خاصی ندارم، برای همه ائمه جمعه می گویم که در امر دعوت به تقوا، فرد مقدم بر دیگران است، انشاءالله خود ائمه جمعه این نکته را رعایت کنند. در مورد صدیقی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: کاهش صورت گرفته است، یعنی هر چه مشکلی پیش آمده به حالت اولیه برگردانده شده است، بنابراین اگر وضعیت به حالت اول برگشته است، دلیلی برای اعتراض وجود ندارد.




منبع:

آینده





مطالب مرتبط