تعطیلی روز پنجشنبه و منزوی کردن ایران در جهان


از جمله موضوعات بحث برانگیز سال هاست که تعطیلات رسمی در ایران وجود دارد. در بیشتر کشورهای جهان هفته ای دو روز تعطیل است و مردم وقت بیشتری برای حضور در کنار خانواده، رسیدگی به امور شخصی و تفریح ​​دارند، اما شهروندان ما مانند چند دهه پیش تنها یک روز مرخصی دارند. هفته که جمعه است البته علاوه بر این موضوع، نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که در سایه تصمیمی که دو سه دهه پیش گرفته شد، در تهران به وجود آمد و مشکل ساز شد. در پایتخت ساعات کاری پنجشنبه در بسیاری از ادارات و موسسات به سایر روزهای کاری هفته تغییر یافته است که در نتیجه کارکنان این ادارات دو روز (پنجشنبه و جمعه) مرخصی دارند اما پس از این اقدام امکان مبادله با جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

روزنامه توسعه ایرانیان در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده، نوشت:

* پس از مدت ها کشمکش، سرانجام ساعات کار رسمی در کشور از 44 ساعت به 40 ساعت در هفته کاهش یافت، به این معنی که روزهای تعطیل برای اکثر ادارات کار از جمله برخی از مقامات، کارگران و نیروهای بخش خصوصی از یک روز به دو روز کاهش یافت. روزهای هفتگی اگرچه در مصوبه نهایی کمیسیون اجتماعی مجلس، پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل اعلام شد، اما مطالبات زیادی مبنی بر تعطیلی روزهای شنبه به جای پنجشنبه ها مطرح شد.

*در حالی که در بیش از 70 درصد کشورهای جهان «شنبه» یکی از تعطیلات رسمی است، برخی از نمایندگان مجلس و اکثر نمایندگان بخش خصوصی تأکید کردند که بهتر است روز شنبه در ایران «همگام با آن» باشد. بازارهای جهانی “. جمعه ها تعطیل است.

* در حالی که بخش خصوصی در تلاش است تا از بحران گسترده اقتصادی ایران جان سالم به در ببرد و اصرار دارد که تعطیلی پنج شنبه تا جمعه، ایران را چهار روز از روابط اقتصادی و تجارت بین المللی عقب می اندازد، گزارش های خبری حاکی از آن است که با حضور نماینده دولت در کمیسیون اجتماعی مجلس، پنجشنبه به عنوان دومین تعطیلی هفته در این کشور برقرار است.

* در این بین رایزنی های زیادی در خصوص این انتخاب علیرغم درخواست بخش های اقتصادی انجام شد که منطقی ترین آن را خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی با توجه به شرایط سیاسی موجود در کشور بیان کرد. او گفت دلیل تعطیلی مجلس به جای شنبه در روز پنجشنبه این بود که در کنار یهودیان نباشیم!

* شکاف بین گروه بسته شدن شنبه و گروه بسته شدن پنجشنبه بسیار زیاد شده است. در حالی که دولت از تعطیلی روز پنجشنبه حمایت کرد، نمایندگان مجلس اغلب به دلیل تقاضای بخش خصوصی و تقویت اقتصاد کشور و سرمایه گذاری خارجی، تعطیل اعلام کردند. اما اتفاقی که افتاد این بود که این درخواست ها نادیده گرفته شد. به گفته بسیاری از کارشناسان، تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه مطابق با الگوی جهانی است. با این حال، برخی از ابراز نگرانی ها سنتی تر بود. این در حالی است که پنجشنبه تعطیلی مذهبی نیست، برعکس، جمعه ای است که مسلمانان به خاطر نماز جمعه آن را گرامی می دارند.

* تعداد تعطیلات در اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است. اما در ایران با احتساب 27 روز تعطیلات رسمی – اعم از تعطیلات ملی، شمسی و قمری – و 52 روز جمعه – آخر هفته – تعداد روزهای تعطیل تنها به 79 روز می رسد. بسیاری بر این باورند که رویکرد جهانی دو روز تعطیل در آخر هفته یک الگوی موفق است و پایبندی به این الگوی جهانی معیاری موثر برای سنجش بهره وری نیروی کار و رونق گردشگری داخلی است. تعطیلی روز شنبه علیرغم درخواست بخش های اقتصادی مورد تایید قرار نگرفت.

*به گفته بسیاری از حامیان تعطیلی شنبه ها، تعطیل نشدن روز پنجشنبه هیچ مشکلی شرع و مخالفت با قانون اساسی ندارد و بار مالی بر دوش دولت نیست و به عبارتی هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد. البته موافقان تعطیلی روز پنجشنبه نیز مواردی را مطرح کردند، از جمله اینکه تعطیلی روز پنجشنبه دارای حرمت شرعی است و مردم به نوعی عادت به تعطیلی در آن روز دارند.

* در این میان کشورهای حوزه خلیج فارس که همگی مسلمان هستند در سال 2008 برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از عدم مطابقت تعطیلاتشان با نظم جهانی تصمیم گرفتند تعطیلات خود را تغییر دهند و شنبه به جای پنج شنبه 16 سال می گذرد که جمعه و شنبه دو روز استراحت در کشورهای اسلامی و عربی حوزه خلیج فارس است.

آیا ایران 4 روز از دنیا عقب است؟

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند با تعطیلی روز پنج‌شنبه به‌جای شنبه از نظر اقتصادی، تجاری، سیاسی و روابط بین‌الملل، ایران 4 روز از دنیا عقب می‌ماند چرا که دو روز آخر هفته در ایران تعطیل است و دو روز اول تعطیلات. روزهای هفته درباره روابط اقتصادی و بازارهای مالی در جهان است که لطمات زیادی به مبادلات اقتصادی ایران وارد می کند.

کدام موسسات پنجشنبه تعطیل هستند؟

*در حالی که برخی از نمایندگان از درج این موضوع برای بانک ها خبر می دادند، حسین گودرزی نماینده ناظر بر این موضوع در مجلس در گفتگو با مهر تاکید کرد: تعطیلی روز پنجشنبه شامل مراکز خدماتی، مراکز درمانی، مراکز مددکاری و بانک ها نمی شود، اما بانک ها از جمله موارد استثنا هستند. کسانی هم هستند که پنجشنبه کار نخواهند کرد. از سوی دیگر، این مشکل می تواند با الزام مشتریان به حضور در شعبه، منجر به فراگیرتر شدن ارائه خدمات آنلاین در بانک ها و کاهش بانکداری سنتی شود. اما منتقدان می گویند که تعطیلی روز پنجشنبه مشکلاتی را برای بانک ها در زمینه عملیات برون مرزی ایجاد خواهد کرد.

واکنش کاربران فضای مجازی به این موضوع را بخوانید:

* پدرام سلطانی، فعال اقتصادی: کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه (نه شنبه) را به تعطیلی تصویب کرد. در نتیجه ما تبدیل به تنها کشوری در جهان می شویم که پنجشنبه ها تعطیل است! این گروه ها ایران منزوی را منزوی تر می کنند.

* محمدتقی فیاضی، منتقد اقتصادی: دقیقاً هدف از اعلام تعطیلی پنج شنبه ها چه بود… دولت هایی که تعطیل شدند… بخش خصوصی که کاری به این مصوبات نداشت، سرویس های رسانه ای که 24 ساعته کار می کنند. در 24/7… الان دقیقا چی رو تایید کردند؟

* آلبرت بگزیان، اقتصاددان: در عمل همانطور که پنجشنبه تعطیل بود جمعه هم تعطیل بود، شنبه و یکشنبه دنیا تعطیل است، دوشنبه می توانید تقویم اقتصادی دنیا را نگاه کنید، عموما خبر خاصی نیست. چهارشنبه‌ها رسم پنج‌شنبه‌های گذشته است و در ایران برای مدتی آسان شده است. این احتمال وجود دارد که سه شنبه و نیمه چهارشنبه تنها روز اقتصادی ایران باشد.

* کاربری به نام شهاب که خود را دانشجوی اقتصاد معرفی کرد، نوشت: مجلس و نخبگان دولت روز پنجشنبه تعطیلی را تصویب کردند و بعد می گویید بانک ها معاف هستند و تعطیل نیستند. خیلی از ادارات و موسسات و سازمان ها و مدارس غیر از بانک ها تعطیل شد حالا فرقش چیه؟؟؟

* مهسا هم به کنایه توییت کرد: تاثیر بر کاهش تولید ناخالص داخلی، نابرابری جهانی با کشورهای همسایه و جهان، کاهش 20 درصدی کار مولد می تواند اثر تعطیلی روز پنجشنبه باشد!

* پری از این قطعنامه انتقاد کرد و توییت کرد: اینجا مربوط به دو روز تعطیل نیست! مشکل، تعصب در انتخاب پنجشنبه به عنوان تعطیلات است. تعطیلات جمعه و شنبه برای ارتباط بیشتر با دنیا بهتر است.

مطالب مرتبط