شنبه باید به عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود


به گزارش تجارت نیوز، کمیسیون اجتماعی مجلس چندی پیش کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت و تعطیلی روز پنجشنبه را به عنوان دومین روز از تعطیلات هفتگی تصویب کرد. این توافق در حالی صورت گرفت که خانه ایران به عنوان مجلس بخش خصوصی پیش از این نسبت به انتخاب روز پنجشنبه به عنوان روز تعطیل ابراز نگرانی کرده بود و بنا به دلایل کارشناسی خواستار تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل برای همسویی با تعطیلات هفتگی شده بود. با تعطیلات بین المللی، تا آنجا که ممکن است.

بر این اساس صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌های جداگانه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری، سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم و محمدبکر قالیباف سخنگوی مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی با یادآوری نکات مهم و کارشناسی در مورد تغییر تعطیلات و مواضع بخش خصوصی در این خصوص، خواستار برنامه ریزی و همکاری برای همسویی تعطیلات با تعطیلات جهانی و اعلام تعطیلی روز شنبه شد.

این نامه ها ضمن حمایت از اقداماتی که موجب افزایش رفاه نیروی کار می شود، نکات مهمی را برای فعالان اقتصادی اعلام کرده است.

1- تصویب روز پنجشنبه به عنوان دومین روز از تعطیلات هفتگی در کمیسیون اجتماعی مجلس موجب توقف 4 روزه ارتباطات مالی و تجاری با جهان خواهد شد. در واقع تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان و تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه در کشورمان، معاملات مالی و تجاری را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار کرده و زیان های اقتصادی ناشی از آن نیز قابل توجه خواهد بود. این نگرانی وجود دارد که با کاهش مجموع روزهای کاری با شرکای تجاری، وضعیت کسب و کار کشور در شرایطی تحت تاثیر قرار گیرد که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیاز داریم.

2- در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها حدود چهار دهم درصد (0.4) است و برای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست گذاری در حوزه های موثر بر تجارت کشور انجام می شود. باید با دقت انجام شود در دنیای پرشتاب امروز که گسترش زنجیره‌های ارزش جهانی وابستگی متقابل اقتصادی و تجاری بین کشورها را به شدت افزایش داده است، ناتوانی در برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای 4 روز متوالی به معنای ایجاد اصطکاک عمده در بازار و مانع بزرگ رشد است. این توسعه تجارت و ارتباط با اقتصاد بین المللی است. عدم تطابق شرکای تجاری و در نتیجه ناتوانی در انجام امور اداری ناشی از این اختلال، شرایط را برای کشوری مانند کشور ما که به دلیل تحریم های سرکوبگرانه با محدودیت های زیادی مواجه است، دشوارتر می کند و هزینه مبادله را افزایش می دهد.

3- اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی منوط به اتخاذ استانداردهای اقتصادی جهانی در حد امکان است. برخی برآوردها نشان می دهد که تعطیلی کامل روز پنجشنبه به دلیل عدم رعایت تعطیلات سایر کشورها، تنها از کانال کاهش مبادلات تجاری با 5 شریک تجاری اصلی کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند است. ضرر معادل 8.3 میلیارد دلار به کشور وارد می کند. بنابراین، کاهش حتی یک روز عدم انطباق با سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و کاهش هزینه های فزاینده برای فعالان اقتصادی محلی است.

4- اهمیت این موضوع به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و منطقه خلیج فارس برای کاهش خسارات ناشی از آن در تصمیمی واحد از سال 1387 و به تدریج طی 5 سال تعطیلات خود را از روز پنجشنبه به تعطیلات آخر هفته تغییر دادند. و از جمعه تا جمعه و به شنبه تبدیل شدند.

5- موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (26) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده و به موجب آن «دولت حق ندارد روزهای کاری سال را تعطیل اعلام کند. به جز در صورت بروز حوادث غیر مترقبه یا خطرات جانی.» اگرچه این تصمیم مربوط به روزهای کاری در محیط های خانگی است، اما با درک گسترده از آن، به دلیل نیاز به تطبیق روزهای کاری داخل با روزهای کاری، درخواست می کنیم. از طرفین معامله، از اعلام روز پنجشنبه به عنوان تعطیل رسمی رسمی خودداری و در انتخاب روزی که روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل رسمی آخر هفته استفاده می شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس بیت‌الله ایران در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری خواستار رسیدگی به کلیه موارد مذکور و با عنایت به حسن نیت همیشگی معظم له نسبت به بخش خصوصی و پیگیری‌های مستمر ایشان در خصوص حل و فصل موضوع شد. مشکلات فعالان اقتصادی دستور اتخاذ تدابیری را صادر کرد. موارد فوق به نحو مقتضی رفع شده و شنبه به جای پنجشنبه به عنوان دومین تعطیلات رسمی پذیرفته شده است.

در نامه حسن زاده در نامه ریاست جمهوری آمده است: موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (26) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده است و بر این اساس «دولت حقی ندارد. تعطیلی روزهای کاری در سال مگر در صورت بروز حوادث غیر مترقبه یا خطرات جانی، اعلام تعطیلی.» اگرچه این تصمیم مربوط به روزهای کاری در محیط های خانگی است؛ اما با تعبیری مبسوط، بنا به ضرورت درخواست می کنیم. از همزمانی روزهای کاری داخل با روزهای کاری شرکت های بازرگانی، از اعلام روز پنجشنبه به عنوان تعطیل رسمی خودداری کرده و نسبت به انتخاب روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل رسمی در پایان هفته اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین در نامه به رئیس شورای اسلامی درخواست شده است: با طرح صریح موضوع در مجلس فرصتی به خانه ایران و نمایندگان آن داده شود تا نکات و توجیهات مورد نظر بخش خصوصی برای مخالفت با نامگذاری مجلس شورای اسلامی مطرح شود. پنج شنبه به عنوان دومین روز تعطیل در صحن علنی باید مطرح شود تا نمایندگان محترم مجلس با اطلاع رسانی کامل تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.




منبع:

اتاق ایرانی





مطالب مرتبط