جنجال بر سر تعطیلی روزهای شنبه/ اصرار بخش خصوصی؛ تکذیب مجلس!


من گزارش میدم نبض بازار سهامدر آبان ماه 1397 کمیته اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها و کاهش ساعات کار در سراسر کشور را تصویب کرد اما بررسی آن به سن مجلس دهم نرسید. در مجلس یازدهم اما این طرح با اصلاحیه ای کلید خورد تا به جای پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی روز شنبه بسته شود. در عین حال مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی روز پنجشنبه کشور ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم کردن شرایط برای سفرهای کوتاه مدت به منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده هاست اما از سوی دیگر. گروهی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که به جای پنج شنبه، شنبه ها تعطیل می شود. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه و ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه، در این شرایط ارتباط اقتصادی ما با جهان تا 4 روز سخت خواهد شد و از سوی دیگر با تعطیلی روز شنبه، هر دو هدف محقق خواهد شد. .

سرانجام نمایندگان شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه 29 اسفند 1402 با کلیات لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند اما در روز دوم تعطیلی هیچ تصمیمی اتخاذ نشد. . اما در روزهای اخیر پنج شنبه و جمعه را به عنوان تعطیلات تعیین کرده اند و روزهای هفته شنبه تا چهارشنبه است.

البته هنوز در مورد تعطیلی روز پنجشنبه تردید وجود دارد. همانطور که معاون حقوقی مجلس و استان های سازمان اداری و کار تاکید کرد، طبق قانون اساسی فقط روز جمعه در تقویم تعطیل است. از این رو خدمات سازمان های دولتی در روزهای پنجشنبه مانند گذشته ادامه دارد و فعالیت واحدهای خصوصی و صنایع دستی و بازار نیز در روزهای پنجشنبه بلامانع است. از سوی دیگر، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات در روزهای پایانی هفته، نهادهای مشمول قانون خدمات کشوری و همچنین ماده 29 برنامه ششم از جمله بانک‌ها، این قانون را انجام خواهند داد. نیز مشمول این قانون شوند.

بخش خصوصی می خواهد به جای پنجشنبه، شنبه تعطیل باشد

در همین حال، بخش خصوصی بارها بر لزوم تعطیلی روزهای شنبه به جای پنجشنبه ها تاکید کرده است. زیرا به گفته آنها، اگر تعطیلی دو روز پایانی هفته شامل پنجشنبه و جمعه با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان باشد، چهار روز اختلال در ارتباطات کشور و به تبع آن رخ خواهد داد. زیان های اقتصادی می تواند قابل توجه باشد. حتی در پایان سال گذشته، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در اطلاعیه ای پیشنهاد کرد که در ساماندهی تعطیلات آخر هفته، این تعطیلی رسماً به دو روز افزایش یابد و در روزهای جمعه و شنبه قرار گیرد تا بهره وری نیروی کار افزایش یابد و افزایش یابد. تعطیلات را با بازارهای منطقه ای و جهانی هماهنگ کنید.

اساساً دغدغه اصلی فعالان بخش خصوصی در همین مورد است، به طوری که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس برای کاهش این ضرر، با تصمیمی واحد، تعطیلات آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دادند. عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری به مدت چهار روز به معنای ایجاد اصطکاک شدید در بازار و اساساً مانع از رشد تجارت است.

روزهای کاری کاملا متفاوت منجر به عدم هماهنگی بین شرکای تجاری و عدم هماهنگی در پیگیری کارهای اداری و افزایش هزینه ها برای کشوری مانند کشور ما که سهم کمی در تجارت جهانی دارد، می شود. با توجه به اینکه به دلیل تحریم ها، مبادلات تجاری، حواله ها و مبادلات بین کشورها بسیار دشوارتر از گذشته شده و هزینه های ناخواسته ای را بر فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، لذا توجه به این موضوع در تعیین روز دوم رسمی بسیار مهم است. تعطیلی رسمی. با انتقال تعطیلات از پنج شنبه به شنبه، وقفه تجاری معامله گران به سه روز کاهش می یابد و حداقل اثر آن کاهش اثرات نامطلوب اقتصادی مغایرت روزهای کاری کشور با شرکای اصلی تجاری از جمله خواهد بود. چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره. به جز عراق که جمعه و شنبه تعطیل است، بقیه کشورهای ذکر شده در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. بنابراین حفظ امکان ارتباط حداکثری با این کشورها برای ایران که برای بقای بازار جهانی نیاز مبرمی به روابط تجاری کنونی خود دارد و این خواسته جدی بخش خصوصی است، بسیار مهم است.

با این حال، در مجلس بر سر انتخاب روز پنجشنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین منتقدان مسائل شرعی و دینی را مانع می دانند و معتقدند که شعائر دینی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایران مستلزم تعطیلی پنجشنبه و جمعه است، اما گروه مقابل معتقدند تعطیلی روز شنبه منع شرعی ندارد و سوال مربوط به این است. ارتباطات تجاری نیز کمک می کند. همانطور که اشاره کردیم انتخاب نهایی کمیته اجتماعی روز پنجشنبه بود. البته هنوز انتخاب روز پنجشنبه به عنوان یکی از روزهای تعطیل قطعی نیست و این موضوع در صحن علنی مجلس در روزهای آینده مطرح خواهد شد، بنابراین واکنش فعالان اقتصادی به این موضوع ادامه دارد.

به عنوان مثال در چند روز گذشته اتاق بازرگانی تهران در اطلاعیه ای در خصوص اضافه شدن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات آخر هفته تاکید کرده است که در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون کشور، اقتصاد کشور به مدت چهار روز از بازارهای بین المللی قطع خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که نظر نهایی سیاسیون و قانونگذاران در شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این مصوبه و شنیدن حرف کارشناس باشد. نظرات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی

کنفدراسیون صادرات ایران با ارسال نامه ای به رئیس مجلس تاکید کرد که عدم همسویی تعطیلات ایران با سایر کشورهای جهان در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، روابط تجاری محدود با بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.

این سازمان همچنین از شورای اسلامی خواست تا با بررسی این مصوبه زمینه رشد و بهبود تعاملات اقتصادی کشور با جهان را فراهم کند.

با وجود این واکنش ها باید منتظر ماند و دید در پایان هفته مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت. | ایسنا

مطالب مرتبط