تکلیف آخر هفته چه زمانی است؟


به گزارش تجارت نیوز، پس از تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز، موضوع انتخاب روزهای پنجشنبه و شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته مطرح شد. مورد بحث قرار گرفت.

در این زمینه نظرات زیادی وجود دارد و با وجود اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که مسئولیت بررسی این موضوع را برعهده داشتند، در روزهای پنجشنبه و جمعه به نتیجه رسیدند. فعالان و کارشناسان اقتصادی با تکیه بر لزوم ساماندهی تعطیلات هفتگی و هماهنگی بیشتر با بازارهای بین المللی تاکید می کنند که جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل هفتگی تعیین شده است.

در همین راستا، مجلس نمایندگان ایران نیز پیگیری و با استناد به شرایط اقتصادی حاکم و بررسی های کارشناسی، تلاش کرد تا نمایندگان را متقاعد کند که تعطیلی روز شنبه می تواند به رونق تولید و بهبود شرایط کسب و کار در کشور کمک کند.

معاونت پژوهشی اتاق اصفهان نیز در این خصوص مطالعه ای انجام داده و گزارش خود را به عنوان مزیت تعطیلی روزهای جمعه و شنبه تعطیلات آخر هفته نسبت به تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشور ارائه کرده است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است، تعطیلی روزهای جمعه و شنبه می تواند حجم صادرات و تعاملات ایران با سایر کشورها را بهبود بخشد. از سوی دیگر، تعطیلی روز پنجشنبه زیان بیش از 22 میلیارد دلاری را بر بدنه تجارت خارجی کشور تحمیل می کند. بنابراین، تعطیلات جمعه و شنبه به عنوان بهترین گزینه برای سازماندهی تعطیلات آخر هفته توصیه می شود.

صمد حسن زاده، رئیس خانه ایران در نامه‌های جداگانه‌ای به کابینه رهبری، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، نکات مهم و کارشناسی تغییر تعطیلات و مواضع بخش خصوصی در این خصوص را یادآور شد. ، و در این راستا پنج نکته کلیدی را توضیح داد.

رئیس بیت‌الله ایران در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد: با عنایت به تمامی موارد ذکر شده و با عنایت به حسن نیت همیشگی معظم له نسبت به بخش خصوصی و پیگیری‌های مستمر ایشان در خصوص رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی. وی دستور داد تدابیر لازم اتخاذ شود تا روز شنبه به جای روز پنجشنبه به عنوان دومین تعطیلی رسمی مجاز و تصویب شود.

در نامه حسن زاده به رئیس جمهور نیز آمده است: موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (26) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده است و بر این اساس «دولت فاقد هرگونه اقدامی است. حق تعطیلی روزهای کاری در سال، مگر در صورت بروز حوادث غیرمترقبه یا خطرات جانی.» اعلام تعطیلی.» اگرچه این تصمیم مربوط به روزهای کاری در محیط داخلی است؛ اما با تعبیری مبسوط خواهشمندیم با توجه به لزوم تطبیق روزهای کاری داخل با روزهای کاری واحدهای تجاری، از اعلام روز پنجشنبه خودداری شود. تعطیل رسمی است و اقدامات لازم برای انتخاب روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل رسمی در پایان هفته انجام می شود.

همچنین در نامه ای به رئیس شورای اسلامی درخواست شده است که در صورت مطرح شدن موضوع در صحن علنی مجلس به خانه ایران و نمایندگان آن فرصت داده شود تا نکات و توجیهات مورد نظر مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بخش خصوصی برای مخالفت با تعیین روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل رسمی در صحن باید به صورت علنی مطرح شود تا نمایندگان محترم مجلس با اطلاعات کامل تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

در پی پیگیری های انجام شده از سوی اتاق ایران، روز گذشته (11 اردیبهشت) اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برگزار کردند تا در همین زمینه به جمع بندی برسند. که البته بر اساس اظهارات حسین پیرموذن، نایب رئیس اتاق ایران، این جلسه بدون نتیجه گیری نهایی در مورد انتخاب روزهای تعطیل برگزار شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی بر انتخاب جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل تمرکز کرده و بر اساس مطالعات اقتصادی پیشنهاد خود را به نهادهای تصمیم گیر ارائه کرده است.

پیرموذن تاکید کرد: در این جلسه بحث های کارشناسی زیادی انجام شد و طبق جمع بندی که انجام دادیم مقرر شد طرح اقتصادی مزیت های اقتصادی تعطیلی روز شنبه توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران تهیه و ارائه شود. به اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس. همچنین پاسخ نامه های نوشته شده توسط رئیس اتاق ایران به دفتر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دریافت و ملاک تصمیم گیری قرار گیرد.

در همین راستا ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اعلام کرد: در این جلسه در خصوص انتخاب استراحت روزهای شنبه تا پنجشنبه به نتیجه ای نرسیدیم و موضوع برای ادامه جلسه محفوظ شد. بحث کارشناسی

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس، در دیدار با رئیس خانه ایران، علاوه بر بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه های مربوط به تحقق شعار سال در ایام تعطیلات و لایحه ای که دولت ارائه کرد، بحث و تبادل نظر شد. در قالب یک اصلاحیه به هنر. (78) قانون کارمندان دولت، بحث های مختلفی در مورد تعطیلی آن در روز شنبه یا پنجشنبه صورت گرفت که برای اصلاح از صحن علنی مجلس به کمیسیون اجتماعی بازگردانده شد.

وی تاکید کرد: نظر نهایی و کارشناسی خانه ایران به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بود که در صورت تعطیلی روز پنجشنبه، ارتباط کشور با دنیا به مدت 4 روز قطع می شود که این امر بر اقتصاد کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. روابط با نزدیک به 22 میلیارد دلار در سال. از این رو پیشنهاد شد به دلیل شاخص های اقتصادی، روابط با کشورهای همسایه و اعمال تحریم ها که فعالان اقتصادی را مجبور به تعامل اقتصادی و بانکی با چند واسطه می کند و نمی توانند مانند سایر کشورها روتین کار و روابط بانکی داشته باشند، روز شنبه به عنوان دومین روز برگزار شود. روز تعطیل هفته را تعیین کنید.




منبع:

اتاق ایران آنلاین





مطالب مرتبط