بازار سنتی کرمانشاه به جا مانده از دوران زندیه در ایران ✔️ مجله سفربازی


بازارها علاوه بر اینکه مرکز خرید هستند، بخشی از آثار تاریخی و دیدنی شهرها نیز هستند. بازار سنتی کرمانشاه یکی از نقاط دیدنی کرمانشاه است که در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به این مکان بازار تاریک نیز می گویند. قدمت این بازار به دوران زندیه می رسد و طولانی ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه است. این بازار در اوایل دوران قاجار بازسازی شد و پیشرفت زیادی به خود دید. بازار سنتی کرمانشاه همواره پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این منطقه دارد.

بازارها یکی از جذاب ترین بخش های سفر هستند. به قول قدیمی ها وقت تماشا است. اینکه بتوانید به گشت و گذار و دیدن آثار تاریخی و خرید بپردازید، جذابیت سفر شما را چند برابر می کند. دیدن لباس های سنتی و رنگارنگ مردم کرمانشاه در کنار زیور آلات و وسایل تزیینی که درخشندگی و درخشندگی خاصی دارد می تواند رنگ و بوی سفر شما را تا حد زیادی تغییر دهد. با ما در داخل بازی سفر همراه باشید

بازار سنتی کرمانشاه کجاست؟

نشانی: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان الخبال، خیابان مدرس

این بازار در بافت سنتی شهر قرار دارد و یکی از آثار تاریخی این شهر به شمار می رود. بازار سنتی کرمانشاه از هیزم فروشان منطقه رشیدی تا پارک شیرین امتداد دارد.

بازار کرمانشاه مانند سایر بازارها در جهت طولی ادامه دارد و در دو طرف آن دکان و حجره ها قرار دارد. نظمی که در بازار وجود دارد به مرور زمان با توجه به نقش هر صنفی در رابطه با سایر اصناف شکل می گیرد و به مرور زمان هماهنگ می شوند.

تاریخچه بازار سنتی کرمانشاه

همانطور که گفتیم قدمت این بازار به دوره زندیه می رسد. اگرچه این بازار در زمان قاجاریه تکمیل و رونق گرفت، اما آغاز و شکل گیری آن در زمان زندیه بوده است. این بازار با معماری قدیمی خود شامل فعالیت های تجاری بسیاری است و می توان آن را با بازارهای بزرگی مانند ری، اصفهان، شوش و تبریز مقایسه کرد.

کرمانشاه تا قبل از قاجار هرگز نتوانست به مرکز تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شود و همیشه تحت حاکمیت همدان بود. در زمان قاجار با قرار دادن گمرک غرب در کرمانشاه، امتیاز ویژه ای از نظر تجاری و اقتصادی برای این شهر به دست آمد.

قسمت های مختلف بازار سنتی کرمانشاه

در این بازار بخش های مختلفی وجود دارد. در کنار راسته بازار که هر کدام مختص یک طبقه و حجره‌های مختلف است، بخش‌هایی مانند حمام، مساجد و کاخ‌های تاریخی وجود دارد که به راسته بازار متصل می‌شوند.

باشه راهرو سلولی

نام خیابان اصلی بازار کرمانشاه به نام محل های کار واقع در این خیابان است که عبارتند از: بازار، بازار صندوق، بازار بنکداران، بازار آهنگرها، بازار طلافروشان، بازار حوری آباد، بازار کلوچه سازان، بازار حلبی سازی، بازار ساوا، بازار سراج. ، بازار علافه، بازار کلیما، بازار چال حسن، بازار توپخانه.

انواع شیرینی های سنتی کرمانشاه را می توانید از نانوایی تهیه کنید.

راهرو، فاصله بین دو ردیف

معمولا از راهروها کمک می گیرند تا بین بیرون و داخل بازار نقش آفرینی کنند. این راهروها از یک طرف به کاروانسرا و از طرف دیگر به ردیف دیگر متصل می شوند.

چهار مربع

در تقاطع بازار مسگران، پارچه بازرگانان، نقره سازان و زرگرها، چهارضلعی ایجاد شد که گنبد آن دارای تزئینات و کنده کاری های فراوان است. این مکان به نقطه عطفی در بازار کرمانشاه تبدیل شده است.

گیساری

به سمت بازار جعبه سازان، قیصریه عمادالدوله است که محل کار صنعتگران و صنعتگران ظریف مانند بافندگان و سوزن دوزان بوده است.

تیمچه

معمولا مغازه ای که برای فروش اجناس گران قیمت مانند فرش عرضه می شود تیمچه نام دارد. تیمچه سید اسماعیل واقع در بازار الافخانه یکی از آنهاست.

سرا و کاروانسرا (کاروانسرا)

کاروانسرا یا سرا یکی از مهمترین فضاهای معماری طراحی شده در بازار سنتی کرمانشاه است که از طریق جاده اصلی قابل دسترسی است. این کاروانسراها به دلیل محدودیت طول بازارها و تعداد کاروان ها ساخته شده اند. کاخ وکیل الدوله، کاخ کاشانی، کاخ حکیم الدوله از جمله کاخ های این بازار هستند که تاکنون باقی مانده اند.

کاخ وکیل‌الدوله یکی از زیباترین و معروف‌ترین بخش‌های بازار سنتی کرمانشاه است. خانه چهار حیاط و یک راهرو دارد. در دو طرف راهرو دو حیاط کوچک و یک حیاط بزرگ با حوضی به شکل حوض قرار دارد. در دو طرف این راهرو حجره های این کاخ قرار دارد. معماری این کاخ متقارن و دارای کاشی های آبی فیروزه ای است.

سایر بخش های بازار

کافه ها یکی از مکان هایی هستند که در هر بازاری به چشم می خورد. اگرچه به اندازه آنها رونق ندارند، اما همچنان محل تجمع دلالان بازار هستند. امکانات دیگری مانند حمام شهباز خان، آب انبار، سقاخانه، شاطرخان و دیگر اماکن دیدنی در بازار سنتی کرمانشاه برجسته است.

نکاتی برای بازدید از بازار سنتی کرمانشاه

وقتی به بازار می روید باید به دنبال خرید سوغاتی های جذاب از این شهر باشید. باید بگویم انواع سوغات کرمانشاه از نان برنجی گرفته تا پارچه های سنتی و کریستال کردی را می توانید در این بازار خریداری کنید. این بازار همه روزه از ساعت 8 صبح تا 21:30 و جمعه ها از ساعت 10 تا 19 باز است. در این بازار می توانید با مردم محلی ملاقات کنید و با آنها چت کنید.

یکی از جاهای دیدنی نزدیک بازار سنتی کرمانشاه پشتیبانی بیگلربیگی (موزه و موزه خوشنویسی پارینه سنگی زاگور)، مسجد جامع کرمانشاه، با تکیه بر الملک معاون رئیس جمهور و به آن مسجد جامع شفیع می گویند که ارزش دیدن دارد.

آخرین حرف در مورد بازار سنتی کرمانشاه

همانطور که گفتیم بازارهای سنتی علاوه بر اینکه مکانی برای خرید هستند، از آثار تاریخی نیز محسوب می شوند که برای گردشگری بسیار مناسب هستند. تاریکه بازار یکی از مکان های معروف کرمانشاه است که قدمت آن به دوره زندیه می رسد. دیدن این بازار و قسمت های مختلف آن به درک بهتر بافت و معماری تاریخی این شهر کمک می کند.

همچنین در صورت بروز مشکل در سفر می توانید از پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان سفر ما بهره مند شوید.

این مقاله به شما کمک کرد؟

نتایج متوسط 5 از 5

از کل مبلغ 1 رای

مطالب مرتبط