تالاب هشیلان کرمانشاه یک مکان مهم اما کمتر شناخته شده است


آیا تا به حال در مورد وجود تالاب و آبشار در کرمانشاه چیزی شنیده اید؟ این شهر تاریخی که به خاطر هرکول و خنجرهایش مشهور است، طبیعتی بکر دارد که شاید کمتر کسی زیبایی آن را بشناسد. وقتی بسیاری از مردم به کرمانشاه سفر می کنند به کوه فرهاد می روند و تک بستان را در فهرست مکان های دیدنی خود قرار می دهند، غافل از اینکه در اطراف مرکز این شهر طبیعتی بکر وجود دارد که کرمانشاهی ها برای پرکردن اوقات فراغت خود به آنجا می روند.

تالاب هشیلان یکی از جاذبه های طبیعی این شهر است که تا به امروز بازخوردهای زیادی را به خود جلب کرده است. شما با یک تالاب معمولی روبرو نیستید و تمام زیبایی را خواهید دید. امروز به یک سفر بازی به کرمانشاه می رویم، پس از بازدید از نقش برجسته های اردشیر و خسرو پرویز، از کنار هرکول می گذریم و به تالاب هشیلان می رسیم. در این مسیر باید توجه زیادی به محیط اطراف خود داشته باشید زیرا این منطقه زیستگاهی ویژه برای گیاهان و جانوران است که توجه همگان را به خود جلب می کند.

نگاهی اجمالی به تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در روستایی به همین نام واقع شده است. هشیلان در بخش مرکزی شهر کرمانشاه واقع شده است. اگر با ماشین شخصی به این استان سفر کنید، قبل از ورود به این شهر می توانید از تالاب دیدن کنید. از آنجایی که در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در روستا قرار دارد.

خود این تالاب و اطراف آن بدون آب است، یعنی آب جمع آوری شده در تالاب توسط سراب سبزعلی تامین می شود. در تالاب جدای از آب های ایجاد شده، علف های بلندی در سطح هشیلان دیده می شود. شاید جالب باشد بدانید که کرمانشاه دیگر تالاب ندارد و شیلان تنها تالاب استان کرمانشاه است. اگر طبیعتا گردشگر هستید و می خواهید به کرمانشاه سفر کنید، بازدید از این تالاب را فراموش نکنید.

دلیل نامگذاری این تالاب

با وجود اینکه سال ها از تاسیس این تالاب می گذرد، اما هنوز کسی معنای دقیق کلمه هشیلان را نمی داند. به گفته جلال الدین کزازی، هشیلان در زبان کردی از دو قسمت هشی به معنی مار و لان به معنای خانه تشکیل شده است. ترکیب این دو کلمه کلمه مار خانه را تشکیل می دهد. البته برخی دیگر معنای هاشیرو را خرس می دانند و لانه همان خانه یا لانه است. لانه خرس از دیگر نام هایی است که می توان به این منطقه نسبت داد.

قدیمی ها نیز بر این باور بودند که منظور از نام این تالاب خانه خرس یا خانه مار است. به دلیل پوشش جانوری که در تالاب هشیلان وجود دارد، ممکن است در گذشته خرس یا مار وجود داشته باشد که این مکان را زیستگاه این حیوانات می دانسته است.

زیستگاه حیوانات در اطراف تالاب هشیلان

این محیط نیز مانند هر تالاب دیگری دارای انواع گونه های جانوری و گیاهی در داخل و خارج است. جوندگانی مانند موش در تالاب زندگی می کنند. حومه هشیلان زیستگاه پستاندارانی مانند یوزپلنگ ایرانی، گرگ، گراز وحشی، روباه، خرگوش، شغال، بز کوهی و گربه وحشی است. پرندگان زیادی در فصل تابستان به این مکان مهاجرت می کنند که به دلیل نگهداری از تالاب، این پرندگان مانند غاز خاکستری و همچنین گاوزبان ایرانی از مناطق حفاظت شده محسوب می شوند.

از همه مهمتر این مکان زیستگاه انواع مار و ماهی است. مارهای آبی، مارها، ماهی قرمز، ماهی سیاه، کولی سفید، دم زرد، ماهی سس و کپور وجود دارد. سخت پوستان، دوزیستان، خرچنگ ها، قورباغه ها و لاک پشت ها در این منطقه به وفور یافت می شوند.

این تالاب از نظر پوشش گیاهی دارای جزایر سبز کوچک و بزرگ است. مساحت تالاب بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. سطح این تالاب مملو از علف هایی است که به صورت گیاهان آبزی پوشیده شده اند.

آیا تالاب هشیلان خشک شده است؟

در این سال ها به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی بارها این تالاب خشک شد. در فروردین 1402 معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه نسبت به خشک شدن تالاب هشیلان هشدار داد. جدا از زیبایی این تالاب و منظره آن، این مکان برای پرندگان مهاجر بسیار مهم است. بر اساس نظریه طبیعت شناسان، در صورت خشک شدن این محیط، به محل ریزگرد در استان کرمانشاه تبدیل می شود.

باران بهاری در اردیبهشت بارید و اوضاع بهتر شد، اما همچنان نگرانی وجود داشت تا اینکه در 13 جولای 1402 اعلام شد که تالاب هشیلان تقریباً پر از آب است.

در بهمن ماه گزارش شد که بر اثر بارش شدید برف، سطح آب سبزعلی پر شده و در نتیجه تالاب زنده شده است. پس از بارندگی بهاری در فروردین ماه امسال، پر شدن تالاب اعلام شد. البته نگرانی برای هشیلان همچنان ادامه دارد زیرا به فصل تابستان نزدیک می شویم و استفاده انسانی از چشمه سبزعلی باعث کاهش آب و در نتیجه خشک شدن مجدد تالاب می شود.

دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه

حمام حاج شهباز خان: این حمام تاریخی در بافت سنتی کرمانشاه و در کنار بازار سنتی واقع شده است. این اثر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است توسط حاج شهباز خان فرزند منوچهر خان بیگلربیگی از رهبران سیاسی و اجتماعی دوره قاجار ساخته شده است.

فاصله حمام حاج شهباز خان تا تالاب هشیلان: 50 دقیقه

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، پیشینه تاریخی، بازار تاریکه، خیابان مدرس

سراب نیلوفر کرمانشاه: گل های نیلوفر این سراب همیشه سوژه عکاسان بوده است. این مجموعه تفریحی در ابتدای منطقه سنجابی قرار دارد. این دریاچه طبیعی با وسعت 1331 هکتار از چشمه های اطراف تغذیه می شود.

فاصله سراب نیلوفر تا تالاب هشیلان: 35 دقیقه

آدرس: شهر کرمانشاه، خیابان کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه: یکی از بزرگترین پارک های کرمانشاه که نزدیک طاق بستان است. این پارک در سال های اخیر به منظور احداث بام کرمانشاه توسط شهرداری به بهره برداری رسیده است. بازدید از این جاذبه رایگان است.

فاصله پارک کوهستان تا تالاب هشیلان: 45 دقیقه

آدرس: کرمانشاه، بلوار دانشگاه، میدان پدر

آیا تالاب هشیلان خشک شده است؟

به کرمانشاه، پایتخت شیرین و فرهاد سفر کنید

سفر به شهر شیرین و فرهاد به خصوص در فصل بهار همیشه جذاب است. این شهر افسانه های زیادی دارد که همیشه دهان به دهان منتشر شده است. اما شنیدن کی بود مثل دیدن بود. باید به کرمانشاه بروید و این همه جاذبه را از نزدیک ببینید. تالاب هشیلان سمت دیگری از این شهر را به شما نشان می دهد. برای رزرو هتل در کرمانشاه می توانید هم اکنون به سایت سفربازی مراجعه کنید و در هر منطقه ای که می خواهید اقامتگاه یا هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که هرگز وقت خود را برای سفر تلف نمی کنید و تجربه یک اقامت خوب همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

این مقاله به شما کمک کرد؟

نتایج متوسط 5 از 5

از کل مبلغ 1 رای

مطالب مرتبط