سراب نیل کرمانشاه که متاسفانه خشک شده ✔️ مجله سفربازی


کرمانشاه و جاذبه های تاریخی و دیدنی آن مشهور است. در واقع جدا از مکان های تاریخی که باعث شهرت این شهر شده است، این شهر از نظر جاذبه های تاریخی کم ندارد. سرسبزی این شهر به خصوص در فصل بهار شما را در بهشتی نمادین قرار می دهد. یکی از مکان های طبیعی و دیدنی این شهر مجموعه گردشگری و تفریحی است سراب نیلوفر کرمانشاه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند.

کرمانشاه شهری با تاریخی کهن است. همچنین افسانه شیرین و فرهاد که برگرفته از دیوان نظامی است بر لذت سفر به این مکان و دیدن کوه بیستون می افزاید. اقامتگاه گردشگری سراب نیلوفر کرمانشاه در نزدیکی روستای سراب نیلوفر واقع شده است. تا پایان این مقاله با من همراه باشید بازی سفر برای آشنایی بیشتر با این جاذبه تفریحی با ما همراه باشید.

سراب نیلوفر کجاست؟

به محض اینکه نام نیلوفر به میان می آید، مطمئناً باتلاق و گل های نیلوفر آن را به یاد خواهید آورد. سراب نیلوفر در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و مملو از گل های نیلوفر آبی است که در کف دریاچه زندگی می کنند. این دریاچه یکی از زیباترین مکان ها برای عکاسی محسوب می شود و همین امر باعث می شود سالانه گردشگران زیادی از این دریاچه دیدن کنند.

این مجموعه تفریحی در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. در مجموعه سراب نیلوفر کرمانشاه، غنچه های نیلوفر از آب بیرون می آیند و با باد به زیبایی روی برکه می رقصند.

این مجموعه در اصل دریاچه ای به وسعت 1331 هکتار است که از چند چشمه در کف آن تغذیه می شود. با بارندگی شدید دریاچه در طول سال دارای آب بوده و در برخی نقاط عمق آن به 32 متر می رسد. این دریاچه حاوی مواد معدنی است که وسیله ای برای رشد نیلوفرها فراهم می کند.

جاده دسترسی سراب نیلوفر

برای رفتن به سراب نیلوفر از کرمانشاه باید وارد بلوار کارگر در میدان آزادی شده و به بلوار بهنر بروید. از بلوار بهنر به جاده سراب نیلوفر می رسید. از طریق تابلوهای راهنما می توانید راه را پیدا کنید. همچنین در این مسیر اتوبوس و قطاری وجود ندارد و بهتر است با تاکسی یا ماشین شخصی بروید.

نشانی: 20 کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر

چرا به این دریاچه سراب یا سراب نیلوفر می گویند؟

در کرمانشاه به چشمه‌های پر آب که حوض بزرگی در کنار آنهاست «سراب» یا «معراج» می‌گویند. همچنین سراب نام رایج دریاچه هایی است که آب آنها از چشمه های داخل یا زیرزمینی دریاچه تامین می شود. دریاچه های زیادی با چنین ویژگی هایی در کرمانشاه وجود دارد که سراب نیلوفر یکی از زیباترین آنهاست. گل زنبق نماد پاکی و زیبایی است و به خاطر همین گل های زیبا است که این دریاچه را به این نام می شناسند.

داستان سراب نیلوفر کرمانشاه

دریاچه سراب نیلوفر از نظر مردم بسیار مقدس است و همین امر باعث شده تا مردم داستان های زیادی در مورد این دریاچه رد و بدل کنند. یکی از این داستان ها که بسیار معروف است گنجی است که خسرو پرویز در ته دریاچه پنهان کرده بود.

خشک شدن سراب نیلوفر آبی

شاید فکر کنید بیشترین غلظت گل نیلوفر آبی که تا به حال دیده اید در تالاب انزلی است، اما در واقع اینطور نیست و تا اواسط دهه 1980 بیشترین غلظت گل نیلوفر آبی در دهه گذشته در این دریاچه بوده است. به دلیل خشکسالی های زیاد، تعداد زیادی از این گل ها پژمرده و ناپدید می شوند.

در سال 1392 با تلاش پزشکان محیط زیست ریشه و ساقه نیلوفر آبی در این آزمایشگاه احیا شد. سپس با اهدای 230 بوته نیلوفر زرد به دریاچه از این وضعیت خارج شد. بارندگی هایی که در سال های اخیر رخ داده اندکی وضعیت را بهتر کرده است، اما با وجود کشتزارهای هندوانه و ذرت در اطراف دریاچه و حفر چاه های غیرمجاز، وضعیت نیلوفرها به حالت سابق برنگشته است.

آمکان ها و تفریحات سراب نیلوفر

قایق‌سواری و فعالیت‌های کنار دریاچه در هر کجا که آب باشد در دسترس است. در صورت تمایل می توانید برای پیک نیک به این دریاچه بروید و در اطراف آن چادر بزنید.

معمولاً تا 5000 گردشگر در روزهای جمعه و آخر هفته به این منطقه می آیند. امکانات دیگری مانند آلاچیق و باربیکیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه، نیمکت و پارکینگ در اطراف دریاچه وجود دارد که میهمانان می توانند از آنها استفاده کنند.

تماشای گل های نیلوفر آبی، غروب آفتاب و نشستن در کنار دریاچه از بهترین تفریحات برای تجربه در دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه است. البته در کنار دریاچه تفریحات دیگری نیز وجود دارد. اگر هوا گرم است می توانید در دریاچه شنا کنید و گل های نیلوفر آبی را ببینید و لمس کنید.

همچنین در اطراف دریاچه قایق هایی وجود دارد که می توانید قبل از تاریک شدن هوا در آنها سوار شوید و در میان گل های نیلوفر آبی حرکت کنید. نکته مهم غیر قانونی بودن صید در دریاچه سراب نیلوفر است.

اگر قصد دارید در دریاچه عکس بگیرید، بعد از ظهر این کار را انجام دهید. در این زمان نور خورشید ساقه های نیلوفر آبی را مشخص می کند و می توانید عکس های زیبایی بگیرید. طبیعت اطراف دریاچه هم دست کمی از زیبایی ندارد. می توانید در کنار آن قدم بزنید و لحظات خوشی را سپری کنید.

همچنین یک مسیر دوچرخه سواری به طول 20 کیلومتر وجود دارد که توجه علاقه مندان به دوچرخه سواری را به خود جلب می کند.

بهترین زمان برای بازدید از سراب نیلوفر آبی

شما می توانید در هر چهار فصل به این دریاچه بروید زیرا هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال دیدن گل‌های نیلوفر سبز، سفید و زردی هستید که از آب دریاچه بیرون می‌آیند، اردیبهشت تا تیر بهترین زمان برای رفتن به سراب نیلوفر کرمانشاه است.

قیمت و زمان پیشنهادی برای بازدید از سراب نیلوفر

برای رفتن به این دریاچه نیازی به پرداخت هزینه نیست. البته باید بلیط قایق تهیه کنید. این مجموعه از ساعت 6 صبح تا 12 شب باز است و هر زمان که بخواهید می توانید به این دریاچه بیایید.

برخی از مکان های معروف کرمانشاه مانند تالاب هشیلان و اون بوستان نزدیک این دریاچه است و می توانید برنامه خود را برای بازدید از این دو مکان هماهنگ کنید. تالاب هشیلان تا دریاچه 46 کیلومتر و تا تک بستان 35 کیلومتر فاصله دارد.

سخن پایانی در مورد چشمه نیلوفر کرمانشاه

همانطور که تا پایان مطلب همراه ما بودید، مجموعه سراب نیلوفر یکی از مکان هایی است که در کرمانشاه و خارج از بافت تاریخی این شهر حتما باید از آن دیدن کنید. در هر زمانی از سال می توانید از این دریاچه دیدن کنید و از جاذبه ها و تفریحات آن دیدن کنید. در عین حال می توانید عکس های زیادی از نیلوفرهای مردابی که در دریاچه به نمایش گذاشته شده اند بگیرید. اگر به این مجموعه رفتید، فراموش نکنید که از جاذبه های گردشگری آن برایمان بگویید تا بیشتر با این مکان آشنا شوید.

این مقاله به شما کمک کرد؟

نتایج متوسط 5 از 5

از کل مبلغ 1 رای

مطالب مرتبط