طاق بستان، نگاهی به شکوه ایران در دوره ساسانی ✔️ مجله صفربازی


طاق بستان; اگر بخواهیم در مورد کرمانشاه صحبت کنیم شاید قرن ها طول بکشد. این استان مایه مباهات ایران است و در طول هر سلسله حوادث بسیاری را به خود دیده است. دوران شکوفایی کرمانشاه به دوره هخامنشیان و سپس به دوره ساسانی باز می گردد، اما به دوران پارینه سنگی باز می گردد. مورخان تاریخ شهر فرهاد را به 8 تا 12 هزار سال اخیر نسبت می دهند. خسرو پرویز نقش مهمی در گسترش این شهر داشت و در گوشه و کنار کرمانشاه بناهای بسیاری ساخت.

یکی از بناهای با ارزش تاریخی این استان برج بستانه است. شاهان ساسانی پس از گذشت سالها به دلیل آب و هوای خوب و موقعیت جغرافیایی مناسب در تک بستان، ترجیح دادند مجسمه های خود را در کرمانشاه تراشیده کنند. این بنا دارای کتیبه های سنگی است که اصالت ایرانی را به هر گردشگر خارجی نشان می دهد. امروز به کرمانشاه می رویم و عظمت تک بستان را از نزدیک می بینیم.

مقدمه ای کوتاه بر طاق بستان

به طور کلی طاقبستان یا طاقبستان مجموعه ای از سنگ نگاره ها و کتیبه های دوره ساسانیان است. در قرن سوم پس از اردشیر دوم ساخته شد. در زمان ساسانیان این مکان به عنوان تفرجگاه، شکارگاه پادشاهان و نمایش قدرت آنها شناخته می شد. وجود کوه، چشمه و دریاچه در کنار این طاق باعث توجه پادشاهان به این منطقه شده و اوقات فراغت خود را در آن سپری می کنند.

همچنین این مکان در وسط راه ابریشم قرار داشت و تاجران از این محل عبور می کردند. این مجموعه باشکوه سنگ نگاره های زیادی دارد به حدی که در چند سال اخیر سنگ نگاره های جدیدی کشف شده است.

معنی طاق بستان کرمانشاه

کردهای کرمانشاه این طاق باشکوه را به نام تکوهسان می شناسند. طاق یا طاق به معنای همان سقف، وه به معنای از و سن به معنای سنگ است. اگر این کلمه را به کردی تعبیر کنیم به طاق سنگی می افتیم. سایر منابع تاریخی نام های دیگری نیز به این طاق نسبت داده اند. بسیاری این طاق را محل اقامت شاهان ساسانی می دانند. مثلاً حمدالله مستوفی در سال 1339 شمسی در نازه القلوب این اثر را صفا شبدیز نامیده است.

اطراف طاق بستان کرمانشاه

این مکان تاریخی دارای طاق های متعددی است که هر طاق یک موضوع مهم بر روی آن حک شده است. علاوه بر این، چشمه اطراف آن سابقه ای دارد و یکی از جاذبه های کرمانشاه محسوب می شود. نقش برجسته تاج گذاری اردشیر دوم، نقش برجسته تاج گذاری خسرو پرویز، نقش برجسته شاپور دوم و سوم از مهم ترین آثار باقی مانده بر این بام هستند. در زیر به خزانه ها و نقش سمت چپ نگاه خواهیم کرد:

اطراف طاق بستان کرمانشاه

نقش برجسته تاجگذاری اردشیر دوم

در این نقشه برجسته، اردشیر دوم در وسط، اهورامزدا در سمت راست و میترا در سمت چپ قرار گرفته اند. این نقش برجسته به عنوان اولین اثر در کنار طاق کوچک شناخته می شود. در سمت راست ایوان کوچک، نقاشی سنگی است که صحنه تاجگذاری اردشیر دوم، نهمین پادشاه ساسانی را نشان می دهد. اگر بخواهیم به جزئیات این کتیبه دقت کنیم، شاه ساسانی به صورت ایستاده سه ربع و صورت تمام در مرکز صحنه، با دست چپ بر دسته شمشیر و حلقه نواری تصویر شده است. از اهورامزدا در سمت راست او نگه می دارد در حالی که میترا در سمت چپ با هاله ای از نور پشت سر او قرار دارد.

در این نقش برجسته، یولیان امپراتور روم که در جنگ اسیر شده بود، زیر پای اردشیر دوم قرار گرفته است. در این تصویر، اردشیر مانند دیگر تصاویر به جا مانده از پادشاهان ساسانی و هخامنشی، استوار و دارای ریش زیبایی است. چشمانش کشیده شده است. او گردنبندی به گردن خود می بندد که شامل یک ردیف دانه های مروارید است.

طاق بزرگ، تاجگذاری خسرو پرویز

در این نقش برجسته خسرو در وسط، اهورامزدا در سمت راست و آناهیتا در سمت چپ قرار دارند. این اثر در کرمانشاه اهمیت زیادی دارد زیرا در طاق بزرگی با سنگ نگاره تاجگذاری خسرو پرویز قرار گرفته است. در اطراف ورودی طاق، فرشتگان بالدار، درخت زندگی ساسانی، شکار گراز، مرغ و ماهی در مرداب نقش بسته است. همچنین تصاویری از فیل ها، اسب ها و قایق ها وجود دارد که مراسم شادی را در آن زمان نشان می دهد. این طاق که دارای کنده کاری های فراوان است دارای یک زره سوار بر اسب است. فروهر تاج تاج بر سر می گذارد و انگشتر یزیدی را به شاه می دهد.

در بزرگترین طاق سه مجسمه وجود دارد. تاج گذاری خسرو نیز مانند اردسیرا و آناهیتا که الهه آب در اساطیر ایرانی است در این سنگ نگاره گنجانده شده است.

طاق کوچک با نقش برجسته های شاپور دوم و شاپور سوم

در این نقش برجسته تصویر شاپور دوم (راست) و پسرش شاپور سوم (سمت چپ) دیده می شود. طاق کوچک بین سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر دوم و طاق بزرگ قرار گرفته است. اندازه این نقش برجسته نسبت به سایر تصاویر کوچکتر است. در اینجا نیز مانند دو نوبت قبل شاهد برگزاری مراسم تاجگذاری شاهپور دوم و سوم هستیم. این طاق دارای دو کنده کاری در بالای دیوار طاق و دو کتیبه است. کتیبه های طاق بستان به خط پهلوی است.

ترجمه کتیبه های سنگی به فارسی

کتیبه شاپور دوم که از 9 بیت پهلوی تشکیل شده است.

این بدنه مزدا پرست است. خدایان شاپور،

شاهنشاه ایران و انیران که دارای چهار چهره خداست.

پسر باغ مزداپرست خدایان هرمز

شاهنشاه ایران و انیران که دارای چهار چهره خداست

نوه خدایان به شاه شاهان نرسید

آوانویسی کتیبه شاپور سوم به زبان پهلوی در 13 سطر:

پیکری از باغ مزداپرست خدایان شاپور است.

شاهنشاه ایران و انیران که چهره (نژاد) خدایان دارد.

فرزند عباد بیگ مزدا حدیگان شاپور.

شاهنشاه ایران و انیران که دارای چهار چهره خداست

نوه هرمز شاهنشا

جاذبه های نزدیک طاق بستان کرمانشاه

  • کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه: این یکی از مهم ترین کلیساهای ارامنه در غرب کشور است که به دستور اسقف یوهانانیان برای اقامه نماز مسیحیان ساخته شده است. این بنا پس از 90 سال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و یکی از محبوب ترین کلیساهای کشور به شمار می رود.

آدرس: خیابان مدرس، کوچه امیر مزمدا

  • وابستگی معاون رئیس جمهور کرمانشاه: این تقی با تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده و دارای کنده کاری های فراوان است. این بنا در محله قدیم آبشوران ساخته شده و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. قبل از انقلاب به دلیل معماری معروفش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آدرس: کرمانشاه، خیابان حدادعادل

  • مجسمه هرکول کرمانشاه: این مجسمه زیبا که هرکول ایرانی را به تصویر می کشد، مربوط به دوره اشکانی و سلجوقی است. این نقش برجسته تاریخی در دل کوه پنهان شده بود اما در اوایل سال ۱۳۳۰ پس از یک پروژه ساختمانی به عنوان راز فاش شد. آنقدر مهم است که در یونسکو به ثبت رسیده است. بر اساس اعتقاد برخی باستان شناسان، هرکول همان «وارثورگن» خدای جنگ ایران باستان است.

آدرس: شهر بیستون، غرب جاده خراسان و 350 متری مجموعه تاریخی بیستون با مجسمه هرکول.

بازدید و رزرو هتل طاق بستان در کرمانشاه

زیبایی ها و آثار تاریخی کرمانشاه بی شمار است. این شهر برای فرهاد است که می خواست از دل بیستون به شیرین برسد. این شهر محل قرار دادن تاج پادشاهان ایران بوده است. یک تفرجگاه محبوب و مهمترین خط ارتباطی در مسیرهای تجاری. رفتن به گذشته امکان پذیر نیست، در صورت امکان خیلی ها دوست دارند به دوران هخامنشیان یا ساسانیان سفر کنند که ایران در اوج اقتدار بود، اما می توان با نگاهی به خاطرات و خاطرات، بخشی از گذشته را لمس کرد. آثار جامونده از آن دوران و به افتخار ایرانی بودن. اگر به کرمانشاه سفر می کنید، از دل بیستون، هرکول را در تک بستان ببینید و بخشی از زندگی پادشاهان ساسانی را بر روی سنگ ببینید. چون تصمیم به سفر گرفته اید نگران اقامت نباشید، بازی سفر با شماست. کافیست اقامتگاه یا هتلی را که مطابق با سلیقه شماست در وبسایت انتخاب کنید، بقیه سفر را به ما بسپارید و از سفر خود لذت ببرید.

این مقاله به شما کمک کرد؟

نتایج متوسط 5 از 5

از کل مبلغ 1 رای

مطالب مرتبط