چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ (11 راهکار کاهش هزینه سفر)


به جرأت می‌توان گفت که سفر کردن جزو لذت‌بخش‌ترین تفریحات است. تجربه سفر، حتی سفری کوتاه به مقصدی نزدیک، می‌تواند حال‌و‌هوای آدمی را عوض کند و برای ادامه زندگی، انرژی و روحیه به وی بخشد. علاوه‌بر آن سفر رفتن و خلق تجربه‌های جدید و رو‌به‌رویی با چالش‌های مختلف، می‌تواند به رشد فردی کمک بسیاری کند. چنانچه شما نیز با ما هم‌نظر بوده و عاشق سفر کردن هستید اما به دلیل هزینه‌های زیاد سفر نمی‌توانید آنقدری که می‌خواهید راهی مقاصد محبوبتان شده و از سفر کردن لذت ببرید، این مطلب برای شماست. در این مطلب می‌خواهیم بگوییم که چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ با مطالعه این مطلب می‌توانید راهکار‌هایی کاربردی و سود‌مند برای کاهش هزینه‌های سفر آموخته و از این پس سفر‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را تجربه کنید. 

چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟

چگونه با خرید بلیط ارزان هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ 

از مهم‌ترین هزینه‌های مربوط به سفر، هزینه بلیط رفت‌و‌برگشت است. این هزینه بر‌اساس نوع و کلاس وسیله نقلیه‌ای که برای سفر انتخاب می‌کنید، مقصد سفر و همچنین زمان سفر شما متفاوت است. به‌ همین منظور شما می‌توانید با به‌کار‌گیری برخی از نکات، به‌راحتی با کاهش هزینه بلیط رفت‌و‌برگشت، هزینه‌های سفر را نیز کاهش دهید. در ادامه در‌خصوص این نکات توضیح داده‌ایم: 

  • تعطیلات رسمی را برای سفر انتخاب نکنید 

همان طور که احتمالاً خودتان نیز می‌دانید، اکثر افراد تعطیلات رسمی را برای سفر انتخاب می‌کنند. در چنین ایامی، تقاضا برای بلیط وسایل نقلیه مختلف افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تقاضای زیاد، قیمت بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس نیز بیش از پیش می‌شود. از‌این‌رو اگر به‌دنبال پاسخ سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ هستید و می‌خواهید سفر مقرون‌به‌صرفه‌ای را تجربه کنید، تعطیلات رسمی را در تقویم خود خط بزنید و روز‌های خلوت‌تری را برای سفر انتخاب کنید. 

  • بلیط‌های دو‌طرفه و یک‌طرفه را چک کرده و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید 

بسیاری تصور می‌کنند که همواره هزینه خرید دو بلیط تک‌سفره برای رفت و برگشت، در مقایسه با خرید یک بلیط دو‌طرفه بیشتر است. واقعیت امر این است که امروزه بلیط‌های تک‌سفره محبوبیت بیشتری دارند؛‌ چرا‌که آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان بازگشت به مسافران می‌دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گاهی خرید جداگانه بلیط رفت و برگشت برایتان ارزان‌تر خواهد بود؛‌ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم هنگام خرید بلیط،‌ هم بلیط‌های دو‌طرفه و هم بلیط‌های یک‌طرفه را چک کرده و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید. 

چگونه هزینه رفت و برگشت خود در سفر را کاهش دهیم؟
  • سایت‌های مختلف را برای خرید بلیط چک کنید 

نکته دیگری که در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ می‌توان مطرح کرد این است که هنگام خرید بلیط،‌ سایت‌های مختلف فروش بلیط را چک کنید؛ چرا‌که گاهی ممکن است برخی سایت‌ها، قیمت ارزان‌تری را برای بلیط وسیله نقلیه‌ای خاص به مبدأ و مقصدی خاص ارائه کنند. همچنین فراموش نکنید که گاهی برخی از سایت‌های فروش بلیط برای کاربران خود تخفیف در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید با بررسی سایت‌های مختلف بلیطی ارزان برای سفر خود پیدا کرده و هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید. 

  • از بلیط‌های لحظه آخری غافل نشوید 

گاهی اوقات در سایت‌های فروش بلیط، بلیط‌های لحظه آخری با قیمتی بسیار ارزان عرضه می‌شوند. پیدا کردن بلیط لحظه آخر امری احتمالی است و ممکن است نتوانید در‌نهایت برای زمانی مشخص، بلیط پیدا کنید. در شرایطی که برای سفر خود عجله‌ای ندارید و زمان شروع حرکت در مسیر رفت یا برگشت برایتان منعطف است، می‌توانید به‌دنبال یافتن بلیط لحظه‌ آخری برای سفر خود باشید و با هزینه‌ای بسیار کم، سفر کنید. 

چگونه هزینه های مربوط به خورد و خوراک را در سفر کاهش دهیم؟

پاسخی که ما معمولاً در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ می‌دهیم این است که مواد غذایی و مواد خوراکی غیر‌یخچالی به‌همراه ببرید؛ چرا‌که که معمولاً قیمت اقلام مختلف، به‌خصوص مواد غذایی، در مناطق توریستی بیشتر از سایر مناطق است. به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه سفری ارزان، به اندازه نیاز خود در سفر، مواد غذایی و مواد خوراکی غیر‌یخچالی به‌همراه ببرید. با این کار دیگر لازم نیست که در سفر نگران هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک خود باشید. 

  • اقامتگاهی رزرو کنید که آشپزخانه داشته باشد 

نکته دیگری که هنگام رزرو اقامتگاه در مقصد سفر خود باید به آن توجه کنید این است که اقامتگاهی رزرو کنید که آشپزخانه داشته باشد. با این کار امکان آشپزی با مواد غذایی که به‌همراه دارید برای شما فراهم می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا سفر مقرون‌به‌صرفه‌تری را تجربه کرده و  هزینه‌ای مضاعف برای صرف غذا در رستوران‌های مختلف پرداخت نکنید. 

  • غذا‌های خیابانی را امتحان کرده و به رستوران‌های محلی مراجعه کنید 

می‌پرسید چگونه هزینه های خود در سفر را کاهش دهیم؟ و به شما می‌گوییم که غذا‌های خیابانی را امتحان کرده و به رستوران‌های محلی مراجعه کنید. دلیل آن نیز این است که معمولاً غذا‌های خیابانی و غذا‌هایی که رستوران‌های کوچک محلی سرو می‌شوند، قیمت ارزان‌تری دارند. قیمت ارزان این غذاها به معنای کیفیت پایین یا طعم نا‌مناسب آن‌ها نیست؛ بلکه این غذا‌ها اغلب بسیار خوشمزه هستند و خوراکی مناسب برای وعده‌های غذای شما شمرده می‌شوند. 

چگونه هزینه های مربوط به حمل‌و‌نقل را در سفر کاهش دهیم؟

مورد دیگری که در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ می‌توان مطرح کرد این است که پیش از سفر هزینه حمل‌و‌نقل به روش‌های مختلف در مقصد سفر را بررسی کنید. در ادامه با اطلاعاتی که بدست آورده‌اید، برنامه‌ای مشخص برای حمل‌و‌نقل در مقصد سفر داشته باشید. همواره پیشنهاد می‌شود که برای کاهش هزینه‌های جابه‌جایی در شهر‌های مختلف، از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس استفاده کنید. نکته‌ای که در این خصوص باید پیش از سفر به فکر آن باشید این است که در برخی از شهر‌ها، استفاده از مترو و اتوبوس، تنها با دارا بودن کارت هوشمند مخصوص آن‌ها امکان‌پذیر است؛ از‌این‌رو خوب است که پیش از سفر راجع‌به آن تحقیق کرده و در‌صورت لزوم، نسبت به تهیه کارت هوشمند وسایل نقلیه عمومی در مقصد سفر اقدام کنید. 

چگونه هزینه های مربوط به حمل‌و‌نقل را در سفر کاهش دهیم؟

از دیگر نکاتی که در‌نظر گرفتن و رعایت کردن آن می‌تواند هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سفر را تا حدود زیادی کاهش دهد، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مقصد سفر است که در نزدیکی هم قرار دارند. 

چگونه هزینه های مربوط به اقامت در سفر را کاهش دهیم؟ 

همان طور که می‌دانید، همواره بخش اعظمی از بودجه سفر برای اقامت صرف می‌شود. به همین دلیل یافتن اقامتگاهی ارزان و مناسب می‌تواند هزینه‌های سفر شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. در ایران سایت‌های مختلفی وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند. در این سایت‌ها عکس‌ها و اطلاعات کامل اقامتگاه‌های متنوعی با هزینه‌های متفاوت در سراسر ایران ارائه شده‌اند. کاربران با مراجعه به این سایت‌ها می‌توانند اقامتگاه‌های مختلف را بررسی کرده و بهترین گزینه را بر‌اساس معیار‌ها و بودجه خود انتخاب کنند. در‌نهایت امکان رزرو اقامتگاه به‌صورت آنلاین برای تاریخی مشخص از طریق همین سایت‌ها امکان‌پذیر است. نکته‌ای که در این خصوص لازم است به آن اشاره کنیم این است که رزرو اقامتگاه‌ها از طریق سایت‌ها همواره گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود؛ چرا‌که هزینه رزرو اقامتگاه‌ها از طریق این سایت‌ها معمولاً بسیار کمتر از هزینه‌ای است که واسطه‌ها و املاکی‌ها مشخص می‌کنند. 

وب‌سایت Airbnb از جمله کاربردی‌ترین سایت‌ها به‌منظور یافتن اقامتگاه در سفر‌‌های خارجی است؛ از‌این‌رو یکی از مواردی که در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های مربوط به اقامت در سفر را کاهش دهیم؟ می‌توان مطرح کرد، این است که برای یافتن اقامتگاهی مناسب و ارزان، از وب‌سایت Airbnb استفاده کنید. در این سایت گزینه‌های بی‌شماری برای اقامت وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت Airbnb از میان گزینه‌های متنوع، از سوئیت و ویلا گرفته تا گزینه‌های نا‌متعارف‌تر نظیر اتاقی در یک خانه یا خانه درختی و… بهترین و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید. از دیگر مزایای وب‌سایت Airbnb این است که کاربران می‌توانند به اقامتگاه‌های مختلفی که در آن‌ها اقامت داشته‌اند امتیاز داده و نظر خود را ثبت کنند. شما می‌توانید با بررسی امتیاز و نظرات کاربران در‌خصوص اقامتگاه‌ها، با اطمینان بیشتری نسبت به رزرو اقامتگاه اقدام کنید. 

چگونه هزینه های مربوط به تجربه تفریحات جذاب در سفر را کاهش دهیم؟ 

تفاوتی ندارد که مقصد سفر شما کجا باشد؛ به هر‌کجا که سفر کنید، جاذبه‌های گردشگری در آنجا وجود دارد که می‌توانید به رایگان از آن‌ها بازدید کنید. همچنین فعالیت‌های مفرحی پیدا می‌شود که انجام آن‌ها رایگان است. در‌واقع شما با یافتن این جاذبه‌ها و فعالیت‌ها می‌توانید بدون صرف هزینه، تجربه‌های دلپذیری را برای خود رقم زده و سفر مقرون‌به‌صرفه‌ای را تجربه کنید. اما چگونه می‌توان اینگونه جاذبه‌ها و فعالیت‌ها را پیدا کرد؟ 

خبر خوب این است که وب‌سایتی تحت عنوان Groupon وجود دارد که در آن می‌توانید لیستی کامل از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها یا همایش‌های طبیعی و اقامتگاه‌های گردشگری در شهر‌های مختلف را مشاهده و در میان آن‌ها موارد رایگان یا ارزان رو پیدا کنید. همچنین چنانچه فعالیتی وجود دارد که دوست دارید در آن شرکت کنید یا جاذبه گردشگری را می‌شناسید که بازدید از آن رایگان نیست اما می‌خواهید که به بازدید آن بروید، پیش از هرکاری Groupon را چک کنید تا اگر راهی برای تخفیف گرفتن وجود دارد از آن مطلع شده و از فرصت تخفیف استفاده کنید. 

چند نکته دیگر در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ 

علاوه‌بر مواردی که مطرح شد، در این بخش می‌خواهیم چند نکته دیگر در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ مطرح کنیم. 

  • در انتخاب همسفر دقت کنید! 

انتخاب همسفر خوب در سفر بسیار پر‌اهمیت است. چنانچه شما بودجه‌ای مشخص برای سفرتان در نظر داشته و بخواهید با کمترین هزینه سفر کنید، حضور همسفری ولخرج می‌تواند تمام برنامه‌های شما برای مدیریت هزینه‌های سفر را بر هم بزند. به عنوان مثال ممکن است غذا خوردن در یک رستوران لوکس و لاکچری جزو برنامه‌های شما نباشد، اما مجبور شوید به اصرار همسفرتان، چند وعده‌ای را در چنین رستوران‌هایی غذا خورده و بودجه زیادی را صرف آن کنید. پیشنهاد می‌کنیم در چنین شرایطی، پیش از سفر با همسفری که انتخاب کرده‌اید، به‌صورت واضح و شفاف در‌خصوص بودجه سفر و برنامه‌هایتان برای سفر صحبت کنید تا مطمئن شوید که با هم توافق نظر دارید. 

  • سبک سفر کنید! 

نکته دیگری که در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟ می‌خواهیم مطرح کنیم این است که هرچه سبک‌تر سفر کنید، هزینه سفر شما کمتر خواهد بود. چنانچه بخواهید با هواپیما سفر کنید و وزن وسایل شما بیشتر از مقدار مشخص‌شده توسط ایر‌لاینی باشد که با آن سفر می‌کنید، باید علاوه‌بر هزینه بلیط، هزینه اضافه بار نیز پرداخت کنید. از سوی دیگر به‌همراه داشتن چمدان‌های زیاد و سنگین، مجبور به پرداخت هزینه برای حمل آن‌ها و گرفتن تاکسی دربست شوید. از‌این‌رو هرچه وسایل کمتری با خود به سفر ببرید، جابه‌جایی برایتان راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. 

سبک سفر کنید

در این مطلب از مجله گردشگری سفر‌زون بر آن بودیم تا راهکار‌هایی مناسب در پاسخ به سؤال چگونه هزینه های خود را در سفر کاهش دهیم؟‌ ارائه داده و در‌خصوص سود‌مند‌ترین روش‌های کاهش هزینه در سفر سخن بگوییم. با به‌کار‌گیری این راهکار‌ها می‌توانید سفر‌های ارزان‌تری را تجربه کرده و به واسطه آن، بیش از پیش سفر کنید. حال نوبت شماست تا ما را در تکمیل این مطلب یاری رسانید. چنانچه راهکاری سودمند برای کاهش هزینه‌ها در سفر بلدید، ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفرمان را از آن‌ها بی‌بهره نگذارید و در‌خصوص آن‌ها در بخش نظرات بنویسید.

مطالب مرتبط