مدارس مجهز به نیروگاه خورشیدی هستند


معاون وزیر نیرو:






معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون 100 مدرسه در سراسر کشور سامانه های خورشیدی نصب کرده اند و امیدواریم به رشد خود ادامه دهند.



به گزارش تجارت نیوز، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) درباره روند توسعه ساخت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور گفت: سال گذشته تفاهم نامه ای با نوسازی مدارس داشتیم. سازمان آموزش و پرورش برای توسعه سیستم های خورشیدی در مدارس کشور این تفاهم نامه بین سازمان توسعه مدارس ساتبا و خیرین مدرسه ساز منعقد شد تا خیرین علاوه بر ساخت مدرسه، هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی را نیز تقبل کنند. سقف مدارس

وی ادامه داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه ها را با قیمت مناسب خریداری می کند و درآمد حاصل از برق تولیدی به تامین هزینه های جاری و نگهداری مدارس کمک می کند. قم در این زمینه پیشرو است و 11 مدرسه در این استان مجهز به سیستم خورشیدی هستند.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه 20 کیلوواتی در مدرسه خیریه غلامرضا زیرک قم گفت: امیدواریم ساخت سیستم های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند زیرا ظرفیت های فوق العاده ای در سراسر کشور وجود دارد و این امر موجب ارتقای فرهنگ مردم می شود. دانش آموزان. عنوان آینده سازان کشور را تضمین می کند و به تولید برق پاک کمک می کند. در حال حاضر 100 مدرسه در سراسر کشور با سیستم های خورشیدی نصب شده است که امیدواریم به رشد خود ادامه دهد.

معاون وزیر نیرو در خصوص برنامه توسعه RES کشور تصریح کرد: علاوه بر مدل های مختلفی که وزارت نیرو و SATBA برای توسعه RES از جمله نیروگاه های بزرگ و بخش صنعتی دارند، احداث نیروگاه های کوچک در حوزه مدارس و موسسات کمکی. ما در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات RES در دست ساخت 8500 مگاواتی در کشور گفت: برای دو پکیج نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز داریم که شامل پکیج 4000 مگاواتی و پکیج 4500 مگاواتی است. سال گذشته مناقصات مربوط به آن برگزار و برندگان اعلام شد و نیروگاه 250 مگاواتی در این وسعت در استان قم در حال ساخت است که در چندین کارگاه در حال پیگیری است. امید است با واگذاری زمین به زودی عملیات ساخت این کارخانه ها آغاز شود.

بر اساس این دستورالعمل، پیش بینی می شود نیروگاه های خورشیدی در 20000 مدرسه ساخته شود. از این سطح 16 نیروگاه خورشیدی در کشور به بهره برداری رسیده و 56 طرح در حال اجراست.

لازم به ذکر است تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و خیریه انجمن مدرسه سازان کشور در ژوئن 1402 به مدت 5 سال امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم نامه ساخت سیستم های خورشیدی در مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم نامه، نیروگاه های خورشیدی منشعب با ظرفیت حداقل 20 کیلووات و نیروگاه های خورشیدی غیر منشعب در 20 هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه گذاری خیرین به نفع مدارس احداث می شود.




منبع:

چاپ






مطالب مرتبط