انرژی نیمی از خانه ها از انرژی خورشیدی تامین می شود


من گزارش میدم نبض بازار سهامدر سال گذشته سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های جهان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر 83 درصد بوده است، در حالی که در 10 تا 15 سال گذشته 80 درصد تولید در بخش نیروگاه‌های سوخت فسیلی بوده است، بنابراین می‌توان مشاهده می شود که نیروگاه های RES که در حال حاضر ارزان ترین برق را تولید می کنند، با سرعت بالایی در حال توسعه هستند.

توسعه نیروگاه های بزرگ در سراسر جهان رخ داده است، از جمله نیروگاه 2700 مگاواتی در هند و نیروگاه 2000 مگاواتی در ابوظبی، بنابراین نیروگاه های انرژی تجدید پذیر باید توسعه یابند. همچنین لازم است با کمک نیروگاه های بزرگ، پایداری شبکه برق کشور برقرار شود چرا که محمود کمانی – معاون وزیر نیرو اعلام کرد که قیمت تولید انرژی های تجدیدپذیر به شدت در حال کاهش است. تا پیش از این هزینه نصب هر کیلووات انرژی تجدیدپذیر 4000 دلار بود که اکنون به 500 دلار رسیده است و هزینه تجهیزات ساخت این نیروگاه ها در حال کاهش است.

وی با اشاره به انواع مدل های سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در کشور گفت: استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون برای رفع موانع تولید یکی از موارد کمک به سرمایه گذاران برای تولید انرژی های تجدیدپذیر است که می توان یافت در مناقصه برگزار شده برای سرمایه گذاری در ساخت و بهره برداری 4500 مگاوات توسط ساتبا اشاره کرد. همچنین با راه اندازی برد سبز تجدیدپذیر که برای اولین بار در منطقه غرب آسیا اتفاق افتاد، ساتبا گام دیگری در راستای توسعه انرژی های تجدیدپذیر برداشت.

مجموع ظرفیتی که برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است 30 هزار مگاوات است که حدود 11600 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت های مشخص در دست ساخت است که قرار است ظرف دو سال تکمیل شود. شرکت‌ها و صنایع بزرگی درخواست مجوز ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فولاد مبارکه با ۶۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری و صنایع مس با ۱۰۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری برای حل بخش عظیمی از عدم تعادل برق و تولید برق پاک اشاره کرد.

تعریف دولت سیزدهم این است که مجموع ظرفیت پروژه های انرژی های تجدیدپذیر از سال 1372 تا 1400 معادل 858.5 مگاوات است و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 225 مگاوات به این ظرفیت افزوده شده است که 79 درصد از ظرفیت کل انرژی های تجدیدپذیر است. پروژه های انرژی های تجدید پذیر قبل از دولت سیزدهم شد و بعد از این دولت ۲۱ درصد اضافه شد. استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید، ماده 16 قانون جهش های دانش و مصوبات شورای اقتصاد و نحوه خرید تضمینی برق از عوامل موثر در توسعه RES هستند.

این در حالی است که میانگین مصرف سالانه مشترکین مسکونی در سال 1401 در سراسر کشور معادل 3106 کیلووات ساعت بوده و تنها 8 استان فارس، کرمان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر بیش از این میزان مصرف داشته اند. مقدار متوسط ​​ذکر شده اکثر استان های کشور (23 استان) کمتر از این میانگین برق مصرف کرده اند.

تعداد مشترکان بخش خانگی در پایان سال 1402 به بیش از 32 میلیون مشترک رسید و این رقم در پنج سال آینده به 36 میلیون مشترک خواهد رسید. یکی از راه های تامین برق مورد نیاز مشترکین مسکونی استفاده از پنل خورشیدی است. یک پنل خورشیدی با ظرفیت یک کیلووات در اکثر مناطق جغرافیایی ایران می تواند به مدت 20 سال سالانه 1500 کیلووات ساعت برق تولید کند.

این میزان برق به طور میانگین معادل نیمی از برق مصرفی مشترکان خانگی در کشور است. اگر یک کیلووات پنل خورشیدی بین 36 میلیون مشترک خانگی در کشور توزیع شود، توان این نوع نیروگاه به 36 هزار مگاوات می رسد. این روش می تواند حداقل 54 میلیارد کیلووات ساعت تولید کند.

این طرح در میان مدت نیازمند 14.4 میلیارد دلار اعتبار است و می توان از منابع حاصل از سوخت صرفه جویی شده از تولید برق خورشیدی برای تامین مالی این اعتبار استفاده کرد. صرفه جویی در منابع سوخت حاصل از تولید برق خورشیدی، حتی اگر به طور کامل با نرخ گاز طبیعی (مثلاً 20 سنت در هر متر مکعب) در نظر گرفته شود و هزینه بالاتر سوخت مایع نیروگاه ها در فصل سرد سال نسبت به گاز طبیعی نادیده گرفته شود. معادل 3.6 میلیارد دلار در سال است که می تواند سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت نیروگاه های خورشیدی خانگی را ظرف 4 سال پوشش دهد.

با تکیه بر این روش تامین مالی، دولت می تواند به تدریج پنل خورشیدی را به تمامی مشترکان برق (به نرخ یک کیلووات به ازای هر مشترک) به صورت رایگان یا با دریافت حداکثر 20 درصد هزینه آن واگذار کند و در ازای این اقدام، مشترک موظف است پنل خورشیدی را در طول عمر مفید آن (حداقل 20 سال) نگهداری و نگهداری کند و برق تولید کند و از برق تولیدی پنل خورشیدی برای تامین بخشی از برق مورد نیاز خود استفاده کند.

در صورتی که در پایان هر سال میزان برق تولیدی پنل خورشیدی از کل برق مصرفی خانوار در آن سال بیشتر باشد، برق مازاد بر اولین قبض برق سال بعد در بورس انرژی تسویه خواهد شد. نرخ روز گرین برد و اگر برق تولیدی کمتر از حد مجاز تولید معمول پنل خورشیدی با توجه به عمر باقیمانده آن باشد، با همان نرخ در اولین قبض برق سال بعد با وی تسویه خواهد شد.

همچنین در صورتی که سازندگان جدید ساختمانی ملزم به نصب یک کیلووات خورشیدی برای هر واحد مسکونی در توسعه باشند، به طور متوسط ​​سالانه 700 مگاوات به ظرفیت خورشیدی اضافه می شود.

بخش صنعتی که می‌خواهد در فصل گرم سال محدودیت برق نداشته باشد، می‌تواند بر اساس تکالیف ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به جای احداث نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی که اتصال آنها به شبکه مستلزم است. تقویت شبکه انتقال برق در مقایسه با ساخت یک کیلووات پنل خورشیدی برای هر مشترک خانگی اقدام می کند و به همان میزان از برنامه های مدیریت مصرف برق برای این اقدام مستثنی می شود.

علاوه بر روش های ذکر شده، کارخانه های تولید پنل خورشیدی در کشور می توانند یک کیلووات پنل خورشیدی را نیز به صورت بازپرداخت بلندمدت (مثلا ظرف مدت 5 سال) به مشترکان داوطلب برق خانگی انتقال دهند و خریداران پنل خورشیدی نیز می توانند خرید از سایت فروش برق تولیدی به شبکه بر اساس تعرفه های مصوب، پرداخت اقساط آن در مدت 5 سال و بهره مندی از درآمد فروش برق باقیمانده عمر پنل خورشیدی (مثلاً 15 سال).

صرفه جویی سالانه 18 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یا سوخت مایع معادل آن در نیروگاه های حرارتی، افزایش ظرفیت تولید پنل خورشیدی داخلی، افزایش پایداری شبکه برق سراسری و رفع عدم تعادل، افزایش امنیت انرژی، رفع عدم تعادل بین تولید و مصرف در فاصله زمانی کوتاه‌تر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حفظ گازهای گلخانه‌ای و محیط‌زیست با کاهش مصرف سوخت‌هایی مانند گازوئیل، افزایش بهره‌وری انرژی از جمله موارد مهمی است که صنعت برف را بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند. | ایسنا

مطالب مرتبط