صادرات برق از بخش خصوصی از طریق بورس انرژی – تجارت نیوز


به گزارش تجارت نیوز، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو مصرف کنندگان را مقصر ارزانی قیمت انرژی در کشور دانست و گفت: مردم می خواهند از آب کافی و برق پایدار بهره مند شوند و این زمانی امکان پذیر است که صنعت آب و برق اقتصادی شود و سرمایه گذاران به آن توجه کنند.

محرابیان درباره راهبرد وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در فصل تابستان امسال گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ایجاد طرح جامع توسعه، جوان سازی و هوشمندسازی صنعت برق بود که در حال حاضر تهیه و تصویب شده است.

وی در این خصوص افزود: در این برنامه چند محور مهم وجود دارد که عبارتند از; توسعه نیروگاهی و تنوع بخشی به مجموعه نیروگاهی. با توسعه صنعت نیروگاهی می‌توان ناهماهنگی‌ها و تنگناهای تامین برق را سال به سال کاهش داد و با تنوع بخشیدن به سبد نیروگاهی بار تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی را کاهش داد و نیروگاه‌های جدید متناسب با شرایط اقلیمی احداث کرد و همچنین این نیروگاه‌ها را توسعه داد.

محرابیان گفت: مهم ترین اقدام وزارت نیرو در این زمینه توجه ویژه به نیروگاه های تجدیدپذیر است که شامل نیروگاه های خورشیدی، بادی و آبی است.

وزیر نیرو با اشاره به نقش بخش خصوصی در فرآیند تامین برق، تصریح کرد: بخش خصوصی محور توسعه نیروگاه است و دولت کمترین سرمایه گذاری و حضور در این بخش را دارد، حضور دولت در توسعه نیروگاه به آنچه لازم است محدود می شود و زمانی که بخش خصوصی تمایلی به مشارکت نداشته باشد، دولت برای توسعه نیروگاه وارد عمل می شود.

وی افزود: به عنوان مثال در بخش برق رسانی به صنایع، طبق توافقی که با صنایع انجام شده که البته به قانون تبدیل شده است، توسعه نیروگاه ها توسط صنایع و بخش خصوصی انجام می شود. یعنی دولت هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و سرمایه گذار 100 درصد بخش خصوصی است. همچنین حضور ما در نیروگاه های تجدیدپذیر صفر است و هیچ نیروگاه تجدیدپذیر دولتی وجود ندارد.

محرابیان تصریح کرد: حتی نیروگاه هایی که زیر نظر وزارت نیرو در حال توسعه هستند نیز باید توسط بخش خصوصی توسعه یابد. وزارت نیرو قطعا قوانینی را وضع خواهد کرد که حضور بخش خصوصی را پر رنگ تر و با انگیزه تر در ادامه توسعه نیروگاه خواهد کرد. به عنوان مثال نزدیک به 20 سال است که بخش خصوصی فعال در کشور درخواست صادرات برق را دارد که هیچ گاه پاسخ داده نشد، اما به زودی بخشنامه ای از سوی وزارت نیرو صادر می شود که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند برق را به بخش تجدیدپذیر صادر کند.

وزیر نیرو ادامه داد: به عبارت دیگر، نیروگاه هایی که از منابع تجدیدپذیر برق تولید می کنند یا از بستر موجود که در اختیار وزارت نیرو و دولت است استفاده می کنند و برق صادر می کنند و یا حتی مدل های صادراتی خاصی ایجاد می کنند، می توانند برق خود را بدون محدودیت صادر کنند و برق تولیدی را به مدت 4 ماه به صورت رقابتی در بازار داخلی بفروشند.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که استقرار تابلوی برق سبز در بورس انرژی نیز در ماه های اخیر خبر خوبی برای نیروگاه های تجدیدپذیر بوده و باعث ایجاد فضای رقابتی شده و تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می توانند برق خود را به صورت نقدی به مصرف کنندگان بفروشند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

محرابیان در این خصوص افزود: در این دستور صادراتی پیش بینی شده است که در سال 8 ماه صادرات برق صورت گیرد و 4 ماه نیز از طریق تابلو سبز به خریداران داخلی فروخته شود. این امر باعث کاهش عدم تعادل برق به مدت 4 ماه و فروش برق با قیمت های خوب برای 8 ماه آینده سال می شود.

تفاوت بین نرخ رقابتی و نرخ معمولی چیست؟

وی تفاوت نرخ رقابتی با نرخ عادی را نیز اعلام کرد: نرخ رقابتی در بورس تعیین می شود و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و زمانی مشخص می شود که تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود، به عنوان مثال در نیروگاه های تجدیدپذیر، قانون دانش بنیان در صنعت برق وجود دارد، بر اساس این قانون پیش بینی می شود که از سال 1402، یک درصد از برق صنعتی قابل تولید توسط منبع برق تولید شود. در این قانون آمده است که دو روش برق رسانی به صنایع وجود دارد، یکی ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر توسط صنایع و تامین 1 درصد برق مورد نیاز کشور از آنهاست که هر سال یک درصد به آن اضافه می شود تا به 5 درصد برسد. این کار برای بخش صنعتی است که برق بیشتری را از نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کند.

تفاوت در اهمیت صادرات برق و گاز

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود درباره تفاوت معنای صادرات برق با صادرات گاز گفت: بازارهای گاز و برق با یکدیگر متفاوت هستند و به عوامل متعددی مانند بازار مقصد و معامله در حال انجام بستگی دارد. ممکن است یک بازار به گاز نیاز داشته باشد و بازار دیگری به برق نیاز داشته باشد، تقاضا تعیین کننده قیمت است. اگر تقاضا کم باشد، نرخ کاهش می یابد که به صرفه نیست، بنابراین نمی توان یک راه حل یک بار ارائه داد. مثلا آیا فرش در همه بازارها سودآور است؟ طبیعتاً کالا در یک بازار بسیار سودآور است و در بازار دیگر ممکن است فروش معمولی باشد و حتی اگر در یک بازار مقرون به صرفه نباشد، در مورد انرژی نیز همینطور است.

وی همچنین درباره اهمیت مبادله برق با کشورهای همسایه بیان کرد: این امر موجب توسعه شبکه برق می شود و این شبکه به تمام کشورهای منطقه متصل می شود که از یک سو باعث پایداری شبکه می شود و از سوی دیگر انرژی برق کشور فوق العاده اقتصادی خواهد بود. چون وقتی مشتری داخلی برق داشته باشد آن را به قیمت بهتری می فروشیم، وقتی برق مازاد داریم با قیمت مناسب صادر می کنیم.

محرابیان در این خصوص ادامه داد: به این اعداد و ارقام نگاه کنید، برق مصرفی ما در پیک امسال 72 هزار و 500 مگاوات بوده است که در فصل زمستان نزدیک به 30 تا 35 هزار مگاوات است، بنابراین در تابستان باید 72 هزار و 500 مگاوات تولید کنیم و در فصل تابستان نزدیک به 30 مگاوات برق داریم و در این نیروگاه برق نزدیک به 30 مگاوات است. تعطیل شود که صرفه اقتصادی ندارد. چون کارخانه ساخته شده و باید 8 ماه تعطیل شود. اما اگر با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم، در مواقعی که مازاد برق وجود دارد، امکان صادرات نیز وجود دارد. یک نکته جالب این است که همه کشورها رژیم مصرفی مشابه ما ندارند.

وزیر نیرو گفت: وقتی در پیک تابستان بیشترین مصرف را داریم کشوری مانند روسیه مازاد تولید دارد. زیرا پیک مصرف در کشور در فصل زمستان است. به عبارت دیگر، با اتصال شبکه برق خود به روسیه، به راحتی می توانیم برق مازاد آنها را در تابستان با قیمت ارزان خریداری کنیم و در زمستان که برق مازاد داریم و روسیه نیاز به برق بیشتری دارد، برق مازاد ما را تامین می کند.

وی درباره تفاوت تعرفه صادرات و واردات برق توضیح داد: تعرفه ترانزیت وقتی برق از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود باید برای زیرساخت های آن سرمایه گذاری کرد اما برای عبور از این جریان تعرفه هایی وجود دارد که نرخ هایی نیست که بر صادرات تاثیر بگذارد و آن را غیرقابل توجیه کند. نوع تعامل دو کشور، فاصله دو کشور و مواردی از این دست سرعت را تغییر می دهد.

محرابیان در خصوص قراردادهای برق ایران با سایر کشورها گفت: برق نیز مانند گاز نیاز به سرمایه گذاری کلان و بهره برداری طولانی مدت ندارد، بنابراین قراردادهای فعلی در حوزه برق 5 ساله و قطعه قطعه است. قسمت به جزء به این معناست که حجم صادرات یا واردات برق مشخص است و مدت زمان مشخصی یک یا سه ماهه دارد.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه از طریق بورس اقدام به خرید و فروش برق می کنند و قیمت برق در ماه ها و روزهای مختلف و در زمان های مختلف متفاوت است. در ساعات اوج مصرف برق به 18 سنت و در ساعات غیر پیک به 1 سنت می رسد و به همین دلیل قراردادهای جزئی با قیمت های مختلف منعقد می شود و بخش خصوصی به راحتی می تواند وارد این بخش شود.

محرابیان گفت: با اکثر کشورهای همسایه ارتباط برق داریم. کشورهایی مانند ارمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه و همچنین قطر در مرحله مطالعاتی برای اجرای این طرح هستند. ما برای مدت کوتاهی با روسیه هماهنگی داشتیم و اکنون در حال مذاکره برای ایجاد این ارتباط دو طرفه هستیم. این را هم باید در نظر گرفت که روسیه بازار مهمی برای ما است زیرا پیک های مصرف متفاوتی داریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره اهمیت ارتقای زیرساخت های آب و برق کشور گفت: شبکه برق هر کشوری مانند بدن انسان است که روزانه میلیون ها سلول می میرند و به جای آن سلول های جدید تولید می شود. بنابراین، ما باید قطعات قدیمی را به سرعت تجدید کنیم. متاسفانه در سال های اخیر سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافته و قطعات فرسوده نیز نوسازی نشده اند.

منبع: رادیو

مطالب مرتبط