۶ عامل مهم در انتخاب شغلی که ما را راضی و خوشحال می‌کند


شادی و رضایت چیزی است که همه در کارمان می‌خواهیم و سزاوار آن هستیم اما متاسفانه ممکن است امروز دست‌نیافتنی‌تر از قبل باشد. بااین حال در میان همه موانع و مشکلات پیدا کردن شغلی که باعث شادی‌مان شود غیرممکن نیست.

چندین عامل کلیدی وجود دارد که باید هنگام جستجوی شغل در نظر بگیرید. این عوامل نقش به‌سزایی در میزان رضایت شما از کارتان دارند.

فرمول خوشبختی و رضایت از زندگی توسط محققان فاش شد

۱. فرهنگ و ارزش‌ها

فرهنگ جنبه‌ای حیاتی برای ارزیابی هنگام جستجوی رضایت در یک شغل است. هر سازمانی فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد و یافتن فرهنگی که با ارزش ها و سبک کاری شما همسو باشد ضروری است.

فرهنگ و ارزش ممکن است شامل ریسک پذیری، خلاقیت، نوآوری یا تفکری غیر‌معمول باشد. هر یک از این‌ها بسته به ترجیحات و اولویت‌های شما می‌تواند برایتان کارساز باشد. فقط مطمئن شوید که می‌دانید وارد چه چیزی می‌شوید و با افراد و کل سازمان هماهنگ هستید.

علاوه بر این عناصری از فرهنگ که مهم هستند را ارزیابی کنید. به‌طور کلی سازمان‌ها زمانی شما را راضی‌تر می‌کنند که علاوه بر روش‌های مشارکت کارمندان، چشم‌انداز، وظایف و دستورالعمل‌های قوی داشته باشند. فرهنگ‌های کارآمد فرآیندهای روشنی برای حل تعارض، یادگیری و سازگاری دارند که به رضایت کلی شما از شغلتان کمک می‌کند.

۲. ارتباط با همکاران

ارتباط برقرار کردن با همکاران به طور قابل توجهی بر میزان شادی و رضایت در شغل تأثیر می‌گذارد. در حالی که اختلاف نظرها طبیعی است، احترام متقابل ضروری است. ایجاد روابط با همکاران درک، پذیرش و در نهایت شادی را تقویت می‌کند. صرف زمان برای شناخت همکاران، صرف نظر از درون‌گرایی یا برون‌گرایی، می‌تواند به رفاه بیشتر منجر شود.

۳. فرصت برای رشد

جست‌وجوی نقش‌هایی که چالش‌ها و فرصت‌هایی برای رشد ارائه می‌دهند، کلید یافتن شادی در محل کار است. پذیرفتن نقش‌هایی که می‌توانید در آنها از کنجکاوی و خلاقیت خود استفاده کنید می‌تواند به پیشرفت شخصی و حرفه‌ای منجر شود. درنتیجه به دنبال کاری باشید که ۷۰ درصد برای وظایفش آمادگی دارید، نه ۱۰۰ درصد، تا جایی برای رشد داشته باشید.

به دنبال سازمان‌هایی باشید که مسیرهای شغلی روشن و فرصت‌هایی برای پیشرفت فراهم کرده و رشد و رضایت بلندمدت را تقویت می‌کنند.

۴. رهبری

رهبری نقش مهمی در شکل دادن به محیط کار و شادی کارکنان دارد. رهبران الهام‌بخش و حمایت‌کننده به ایجاد جو مثبت در محل کار کمک می‌کنند. به دنبال رهبرانی باشید که انرژی دارند و به دیگران انرژی می‌دهند.

هنگام در نظر گرفتن یک شغل جدید، سبک رهبری مدیر استخدام و توانایی او در ارائه راهنمایی و پشتیبانی را ارزیابی کنید. به دنبال کسی باشید که نشان دهد برای شما ارزش قائل است و از شما قدردانی می‌کند، انتظارات روشنی را برایتان تعیین می‌کند و سپس مقدار مناسبی از هدایت و حمایت از تلاش‌تان ارائه می‌دهد.

۵. همسویی مسئولیت‌ها

یافتن همسویی بین مسئولیت‌های شغلی و ترجیحات شخصی برای شادی در کار ضروری است. در حالی که دوست داشتن تمام جنبه‌های یک شغل تقریبا غیرممکن است، یافتن همپوشانی بین وظایف لذت‌بخش و مسئولیت‌های مورد نیاز سودمند است. توازن وظایف در یک شغل و اینکه چگونه با علایق و مهارت‌های شما همسو می‌شوند را در نظر بگیرید.

۶. کار معنادار

احساس اینکه کارتان اهمیت دارد، برای رضایت در شغل ضروری است. درک اینکه چگونه نقش شما به سازمان، مشتریان یا جامعه کمک می‌کند، حس هدفمندی ایجاد می‌کند. به دنبال فرصت‌هایی باشید که در آن مشارکت‌های شما ارزشمند و به رسمیت شناخته می‌شوند و فرهنگ قدردانی و رضایت را تقویت می‌کنند.

مطالب مرتبط