بلاتکلیفی وراث سهام متوفی پایان یافته است








16 آذرماه سال گذشته بود که سرانجام پس از چند سال بلاتکلیفی، قالب برگزاری مجامع شرکت های سهامی استانی تصویب و ابلاغ شد.



به گزارش تجارت نیوز، روند برگزاری مجامع از سال 1398 متوقف شده است و در این خصوص مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: در سال 1398 و 1393 مشکلاتی در تشکیل مجامع شرکت ها وجود داشت. که منجر به توقف روند برگزاری مجامع این شرکت ها شد. از سال 1398 هیأت مدیره این شرکت ها تمدید نشده است و همان هیأت های مدیریتی که مدت زمان آنها به پایان رسیده است در این شرکت ها حضور دارند. مردم پس از انتخاب روش مدیریت سرمایه در سال ۱۳۹۸، هیچ نقشی در انتخاب اعضای هیات مدیره نداشتند. در سال 1400 تصمیماتی از سوی شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد مبنی بر جلوگیری از تشکیل مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می شوند، اتخاذ شد و به درستی از این امر جلوگیری شد و جلسات آنها تشکیل نشد.

سرانجام گره مجمع سهام عدالت سال گذشته افتتاح شد و اولین مجمع سهام عدالت شرکت سرمایه گذاری استان در روز دوشنبه 23 بهمن ماه 1402 برای استان خراسان شمالی برگزار شد و بنا به اعلام سازمان بورس با حضور 52، 1 در آن برگزار شد. درصد سهام عدالت نیز در 12 اسفند 1402 برگزار شد و 63.2 درصد از سهامداران در این مجمع شرکت کردند که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص فرمت برگزاری آن ها: مجامع سهامداران پیشنهاد داده بود. شرکت ها چه به صورت حضوری و چه الکترونیکی و از طریق سیستم CDP، اما رای گیری کاملا الکترونیکی خواهد بود

در ادامه حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، تمامی جلسات شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی باید تا پایان سال برگزار شود. اوایل سپتامبر 1403.

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهامداران چیست؟ مهدی حاجی وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امیدواریم سهامداران در این انتخابات مشارکت خوبی داشته باشند چرا که انتخاب آنها منجر خواهد شد. به انتخاب یک هیئت مدیره خوب و قوی. این ممکن است بر بازده سهام آنها تأثیر بگذارد.

مهدی حاجی وند افزود: هر چه هیأت مدیره شایستگی و توانمندی بیشتری داشته باشد، بهتر اداره می شود و با عملکرد بهتر سود سهامداران افزایش می یابد. به طور کلی مشارکت در تصمیم گیری ها یکی از مواردی است که مردم می توانند با شرکت در انتخابات عادلانه در آن مشارکت داشته باشند.

همانطور که پیش از این اعلام شده بود، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهامی استانی باید تا ابتدای شهریور ماه سال جاری برگزار شود، چراغ های برگزاری مجامع سهام پس از پایان روز گذشته روشن شود. ناشران بورس اوراق بهادار و سازمان اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشتند: شرکت سرمایه گذاری استان گیلان از سهامداران خود برای شرکت در مجمع 25 فروردین ماه دعوت کرد، لذا استان خراسان جنوبی نیز از سهامداران خود دعوت به عمل خواهد آورد. مجمع. نحوه برگزاری مجامع شرکتهای سهامی عام استانی تغییری نکرده و همانند دو جلسه دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این سوال که جلسات شرکت های سرمایه گذاری استان ها تا شهریور 1403 به پایان می رسد؟ وی می گوید: ما تمام تلاش خود را می کنیم و جلسات اطلاع رسانی با استان ها برگزار کرده ایم. ما در سال 1402 با حدود 10 استان جلسه اطلاع رسانی داشتیم و در نهایت تمام تلاش خود را می کنیم تا در چارچوب مصوبه جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی برگزار شود. شورای عالی بورس.

در پایان لازم به ذکر است مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی دارای سرمایه ویژه سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند و طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان بورس در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر سهامدار هستند که از این تعداد حدود 20 میلیون به صورت مستقیم و 30 میلیون نفر به صورت غیرمستقیم سهام سرمایه خود را از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت می کنند و حال باید منتظر ماند و دید که آیا برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی در شهریورماه امسال به نقطه پایانی خود می رسد؟




منبع:

ایلانا






مطالب مرتبط