وقتی حقوق پدر در مدرسه کفاف نفقه را نمی دهد!


به گزارش تجارت نیوز، سرایدار مدرسه به عنوان نمادی نوستالژیک و پرتلاش در ذهن بزرگسالان امروزی ثبت شده است. فردی که همیشه در مدرسه حضور داشت و با حضور خود محیط مدرسه را امن کرد. در واقع پدران مدرسه ای از مهربان ترین نیروهای مدارس هستند که پدرانه از کودکان این کشور مراقبت می کنند. همه ما خاطراتی از باباهای مدرسه داریم، از اول صبح که با لبخند پشت در مدرسه می ایستد و مراقب بچه ها می شود تا وقتی که همه وارد مدرسه می شوند یا وقتی زنگ تعطیلی مدرسه به صدا درآمد و مثل چشمانش مراقب بچه هاست. از دستان پینه بسته و پشت قوس دار زیر نور خورشید که بالای سرش است و بعد از ظهر در حال تمیز کردن حیاط بعد از زنگ شاد و آن خنده هایی که بر شانه هایش ضربه عمیقی می زند. وضعیت مدارس با حضور پدران مهربان مدرسه خوب است اما در این بین سوالی که باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسیده شود این است که آیا با این شرایط زندگی که بر زندگی آنها سایه افکنده است آیا حال پدران مدرسه هم خوب است؟ .

درآمد باربران مدارس یا پدران مدارس در سال جدید همراه با تامین اجتماعی به حدود 10 میلیون تومان رسید و این در حالی است که پدران مدرسه ای چندین کار از جمله نگهبانی، باربری و نظافت مدارس را همزمان بر عهده دارند. بر اساس اعلام حقوق سرایدار در سال جدید، این روزها وضعیت شغلی مردان و زنان بزرگواری که پای ثابت هر اتفاقی در مدارس هستند، به یکی از دغدغه های حوزه آموزش تبدیل شده و این وضعیت شرایطی را نیز تهدید می کند. مواجه خواهد شد مدارس ایستاده است

سرایداران با درآمدشان نمی توانند زندگی خود را اداره کنند

«ناصر کوهستانی» کارشناس آموزش و پرورش و مدیر سابق اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 تهران درباره وضعیت پرسنل سرویس مدارس گفت: دو موضوع در حال حاضر برای نیروهای خدماتی بسیار مهم است، اول حقوق و دستمزد. و معیشت که با توجه به درآمدشان نمی توانند زندگی خود را بگذرانند، آنها را اداره کنند، یعنی زمانی که خط فقر بین 25 تا 30 میلیون تومان است و موضوع دیگری که برای آنها بسیار مهم است تغییر وضعیت آنهاست زیرا ما در حال حاضر . نیروهایی دارند که تغییر وضعیت نداده اند و تا زمانی که چنین شرایطی ادامه پیدا نکند انگیزه ای برای انجام کار و وظایف خود ندارند و در نتیجه بازخوردهایی که از این وضعیت گرفته می شود نتیجه خوبی نخواهد داشت زیرا وقتی پدران مدرسه نباشند. خوب، مدرسه هم خیلی خوب نخواهد بود.

این کارشناس آموزش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال 1403 از طریق آزمون استخدامی نیروهای جدید و موثر برای این حرفه جذب می کند.

محمدرضا نیک نژاد در خصوص کمبود سرایدار در مدارس با تاکید بر اینکه این کمبود در مدارس دولتی بیشتر از سایر مدارس است، به خبرنگار ایلنا گفت: کمبود سرایدار از نظافت کلاس های درس گرفته تا حمایت از دانش آموزانی که – به ویژه در سطح مدرسه ابتدایی – آنها نیاز به مراقبت و حمایت دلسوزانه دارند، این تأثیر منفی بر فضای مدارس دارد.

وظایف همپوشانی؛ موقعیت مشکل ساز سرایداران مدرسه

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر محیط کار سرایداران مدارس است، تعارض وظایف است. به عبارت دیگر، پدر مدرسه در بسیاری از موارد مجبور است سه وظیفه دربان، نگهبان و نیروی خدماتی را به طور همزمان پوشش دهد. این مشکل که نیازمند نگاه مدیریتی سازمانی است، در درازمدت باعث دلسردی و خستگی سرایداران مدارس به دلیل حجم زیاد کار می شود.

نیک نژاد درباره نامشخص بودن وظایف شغلی سرایداران مدارس تصریح کرد: سرایداران با وجود پایین بودن حقوق و دستمزد، در مدارس به نیروهای چندوجهی تبدیل می شوند و وظایف متعددی به آنها محول می شود که نمی توانند به آن اعتراض کنند؛ اما در صورت نیاز به انحراف از حقوق و دستمزد و حقوق و دستمزدشان، وظایف متعددی برای آنها محول می شود. زیرا اغلب قراردادی هستند.

در چند روز گذشته علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره اصلاح حقوق سرایداران مدارس، از افزایش دو میلیون تومانی حقوق این افراد – علاوه بر افزایش، صحبت کرد. در حقوق سالانه – و توضیح داد که این افراد به دلیل وظایف کاری فراوانی که بر عهده دارند و عمدتاً نقش پستچی، نگهبان، پدر مدرسه و … را ایفا می کنند. در عین حال، آنها نیاز به توجه بیشتر و تعدیل سطح حقوق خود دارند. محمدرضا نیک نژاد این شیوه افزایش حقوق را غیرصادقانه توصیف کرد و گفت: باربرها جزو کم دستمزدها هستند. به همین دلیل است که کارمندان تصمیم به افزایش دو میلیون تومانی دستمزد خود گرفته اند تا درآمد این قشر زحمتکش را طبق تعریف به بیش از ده میلیون تومان برسانند که نمی تواند کفاف زندگی همکاران سرایدار را بدهد و دو میلیون تومان به حقوق ناچیز اضافه کنند. باربرها گرهی در زندگی خود باز نمی کنند.

وی افزود: با انجام کارهای زیربنایی باید سطح حقوق مجموعه آموزشی را افزایش داد و بر همین اساس سرایدارانی که جایگاه و اهمیت آنها کمتر از بقیه کادر آموزشی نیست به میانگین نزدیک شود. سطح درآمد

از شرم نمی توانم از همسر و فرزندانم مراقبت کنم

در زیر با یک پدر مدرسه ای درباره معیشت و زندگی اش گفت وگویی انجام دادیم که او با چهره ای غمگین به خبرنگار ایلانا گفت: زندگی سختی که ما سرایداران مدرسه می کشیم بسیار سخت و طاقت فرسا است. با این حقوقی که می گیریم، هزینه های زندگی از دست ما خارج است. با این حقوق چه می توان کرد؟ رنگ گوشت و مرغ را به سختی می بینیم.

اوبا اشاره به دردها و رنج هایی که بر دوش او سنگینی می کند، گفت: از شرم نمی توانم به فرزندان و همسرم نگاه کنم. حقوق من در مقایسه با شرایط سخت کاری ناچیز است و با این حقوق نمی توان کاری انجام داد.

آیا مسئولان می توانند روزی در کشور ما زندگی کنند؟

این اولیای مدرسه می گوید: ما نیروهای خدماتی داریم که دارای مدرک لیسانس هستند، اما چون با مدرک سیکل استخدام شده اند، هر چقدر هم که تلاش می کنند مدرک را در حقوق خود اعمال نمی کنند تا حداقل دستمزد لیسانس را دریافت کنند. .

وی در ادامه می گوید: من دو فرزند دانشجو و دانشجو دارم، با این حقوق چگونه می توانم زندگی ام را اداره کنم؟! برای تامین مخارج زندگی، کارهای ساختمانی، تحویل یا تمیز کردن خانه انجام می دهم. اگر این کارها را انجام ندهم، نمی توانم زندگیم را تامین کنم. او گفت کسی نیست که صدای ما را بشنود، آیا کارمندان می توانند روزی با ما زندگی کنند، آیا می توانند این همه درد را تجربه کنند. بدون درد و شرم از چشم زنان و کودکان.




منبع:

ایلانا





مطالب مرتبط