بهترین و موثرترین تکنیک و روش تدریس برای افزایش یادگیری


آیا تا به حال به روش یادگیری خود فکر کرده اید؟ استفاده از روش مطالعه صحیح و اصولی می تواند بسیاری از مشکلات شما را در رابطه با یادگیری مطالب جدید حل کند. افرادی که با تکنیک های صحیح مطالعه آشنا هستند، دانش بیشتری دارند و در مدرسه، دانشگاه و حتی در محیط کار موفق ترند.

به عنوان یک دانش آموز، معلم یا کارمند، شما ملزم به مطالعه هستید. بسیاری از اوقات از شما خواسته می شود که مقالات تحقیقاتی، مقالات خبری، کتاب ها، صفحات وب، اسلایدهای سخنرانی و غیره را بخوانید. بنابراین دانستن روش های صحیح مطالعه باعث افزایش بهره وری و لذت بردن از یادگیری می شود.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد مطالعه می کنید اما به سرعت مطالبی را که می خوانند فراموش می کنید، این مقاله را به شما توصیه می کنیم مگ عالیه برای آشنایی بیشتر با تکنیک های یادگیری تا آخر بخوانید.

انواع روش های تربیتی

تکنیک های مطالعه مختلفی وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • اسکن کردن
  • کلاهبرداری ها
  • یادگیری فعال
  • تحقیق مفصل
  • یک نظرسنجی سریع
  • ساختار-پیشنهاد-ارزیابی
  • پیش خواندن – سوال – خواندن – بازگویی – مذاکره

مطالعه عادت خوبی است که می تواند زندگی افراد را به طور قابل توجهی تغییر دهد. خواندن ما را سرگرم می کند و به دانش و تجربه ما می افزاید.

اگر درک خوبی از تکنیک های مطالعه داشته باشید، قطعا می توانید مهارت های خواندن خود را ارتقا دهید و کیفیت و کمیت آنچه را که پس از مطالعه به دست می آورید افزایش دهید. در زیر شما را با هفت روش آموزشی آشنا می کنیم که در موقعیت های مختلف قابل استفاده هستند.

اسکن کردن

اسکن متن نوعی تکنیک خواندن است که با اسکن سریع کل متن و حرکت چشم روی آن برای یافتن نکات و اطلاعات خاص انجام می شود.

این تکنیک برای تحقیقات روزمره و غیر آکادمیک استفاده می شود. به عنوان مثال، برای جستجوی نام افراد در دفترچه تلفن و بررسی لیست های ایمیل، مقالات خبری و منوهای رستوران استفاده می شود.

کلاهبرداری ها

از این روش یادگیری برای شناخت ماهیت و نکات مهم متن استفاده می شود. در این روش از جزئیات صرف نظر می کنیم و به سرعت متن را می خوانیم تا نکات اصلی آن را یاد بگیریم.

این سبک خواندن برای داشتن پس‌زمینه متن قبل از خواندن با جزئیات و یا مرور مطالب پس از مطالعه دقیق مفید است. Skimming برای خواندن روزنامه ها، مجلات، نظرات دیگران در مورد خدمات و محصولات، مرور سخنرانی ها در آخرین لحظه و مرور سریع مطالب قبل از امتحان استفاده می شود.

بدون نیاز به خواندن و درک کل متن، شما را از نکات مهم آگاه می کند. از این رو باعث صرفه جویی در زمان می شود.

تفاوت بین اسکن و اسکن در این است که در اسکن شما کل متن را نمی خوانید و فقط به دنبال اطلاعات خاصی هستید، اما در اسکن کل متن را سریع می خوانید و برخی از قسمت های آن را با دقت بیشتری می خوانید. مثلاً یکی دو جمله اول یک پاراگراف یا پاراگراف های اول و آخر یک متن را با دقت بیشتری بخوانید.

یادگیری فعال

هدف این نوع یادگیری درک عمیق متن است. در این تکنیک، خواننده در حین خواندن متن به طور فعال با آن درگیر می شود. زیرا شما نمی توانید با اسکن یا اسکن به دانش عمیقی از متن دست یابید.

شما باید این روش یادگیری را برای خواندن متون جدید، سخت و ناآشنا و همچنین درک کامل یک متن انتخاب کنید. بنابراین، شما باید از خود سوالاتی بپرسید و در مورد آنها فکر کنید.

سعی کنید آنچه را که خوانده اید با دانش و تجربه قبلی خود مرتبط کنید و در صورت لزوم یادداشت برداری کنید.

تحقیق مفصل

این روش که کار فشرده ترین و زمان برترین تکنیک مطالعه است، برای استخراج دقیق اطلاعات از کل متن استفاده می شود. در این روش مطالعه باید هر کلمه را با دقت بخوانید و معنی آن را بفهمید.

از این روش برای مطالعه مقالات علمی پژوهشی و گزارش های پزشکی استفاده می شود. می توانید ابتدا متن را مرور کنید تا یک ایده کلی از آن به دست آورید. سپس برگردید و آن را با جزئیات مطالعه کنید.

اگر معنای برخی از کلمات برای شما آشنا نیست، از فرهنگ لغت کمک بگیرید.

یک نظرسنجی سریع

در واقع تندخوانی ترکیبی از روش های مختلف خواندن است. هدف از تندخوانی عمدتاً افزایش سرعت خواندن بدون ایجاد مشکل در درک متن است. برخی از استراتژی های مورد استفاده در مطالعه سرعت به شرح زیر است:

  • کلمات را بدون تمرکز روی هر حرف شناسایی کنید
  • زمان کمتری را برای برخی از عبارات نسبت به عبارات دیگر اختصاص دهید

ساختار-پیشنهاد-ارزیابی

این تکنیک جالب در سال 1940 توسط مورتیمر آدلر در کتاب «چگونه کتاب بخوانیم» پیشنهاد شد. این روش تحقیق عمدتاً برای متون غیر داستانی استفاده می شود و شامل سه مرحله است:

  • ساختار متن را پیدا کنید. این کار را می توانید با مشاهده فهرست مطالب یا سرفصل ها و زیرعنوان های متن انجام دهید.
  • ادعاهای مطرح شده توسط نویسنده را بیابید. در هر قسمت از متن، پیوندهای منطقی بین اظهارات نویسنده پیدا کنید، یعنی. تعیین کنید که عبارات چگونه با یکدیگر مرتبط هستند.
  • استدلال و نتیجه گیری نهایی را ارزیابی کنید. به نتیجه‌گیری‌های متن نگاه کنید و تعیین کنید که آیا عبارات موجود در متن واقعاً به آن نتیجه می‌رسند یا خیر.

پیش خواندن – سوال – خواندن – بازگویی – مذاکره

هدف این تکنیک درک عمیق و کامل متن است. تا خواننده بتواند آنچه را که در حین خواندن آموخته است، آموزش دهد. این فرآیند شامل پنج مرحله مختلف است:

تحقیق یا بررسی اولیه

ابتدا متن را اسکن کنید تا ایده ای سریع از محتوا و موضوع آن پیدا کنید. با این کار، ذهن شما برای خواندن آماده می شود. برای مثال، خواندن مقدمه یا خلاصه یک کتاب ممکن است برای شناخت آن کافی باشد.

پرسیدن

ما فقط کلمات را نمی خوانیم یا به آنها نگاه نمی کنیم، بلکه سعی می کنیم معنای متن را بفهمیم. پس باید سوالاتی را در ذهن خود آماده کنید و در حین خواندن متن به دنبال پاسخ آنها باشید.

برای این کار می توانید عنوان پاراگراف را به سوال تبدیل کنید. به عنوان مثال، عنوان “زنان در جنگ داخلی” می تواند به این سوال تبدیل شود که “زنان در جنگ داخلی چه کردند؟”

بخوانش

خواندن متن را با توجه به سوالات خود شروع کنید. در این مرحله می توانید از تکنیک های مطالعه دیگری مانند اسکن یا خواندن فعال استفاده کنید که ممکن است برای شما مفید باشد.

اگر به دنبال مقاله خاصی هستید، باید به صورت انتخابی مطالعه کنید. یعنی قسمت هایی از متن را که برایتان مهم است انتخاب کنید و بخوانید.

یک بازگویی

حالا وقت آن است که به عقب برگردید و به سوالاتی که پرسیدید پاسخ دهید. سعی کنید به سوالات به زبان خودتان پاسخ دهید و از کلیدواژه هایی استفاده کنید که برای جمع بندی کامل لازم است.

گذر

همه چیز را در ذهن خود مرور کنید. سعی کنید این کار را بدون نگاه کردن به متن یا یادداشت های خود انجام دهید تا ببینید چه مقدار از متن را نگه داشته اید.

نکات مهم برای مطالعه

برای بهبود کیفیت خواندن و درک بهتر متن، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

سرعت خواندن را تغییر دهید

هنگام مطالعه انعطاف پذیر باشید. گاهی اوقات شما با متن، مثال ها، تصاویر یا مفاهیم کلی آشنا هستید. در این شرایط می توانید سرعت خواندن را افزایش دهید.

گاهی باید سرعت خود را کم کنید و متن را با دقت بیشتری بخوانید. اگر در متن با کلمات ناآشنا مواجه شدید، بهتر است با سرعت کمتری بخوانید.

مراقب کلمات کلیدی و کلمات مهم باشید

برخی از عبارات، حروف ربط و کلمات می توانند به شما کمک کنند تا آنچه را که در آینده خواهید خواند پیش بینی کنید. دانستن این موارد می تواند به شما در تصمیم گیری برای خواندن متن کمک کند.

کلماتی مانند “به عبارت دیگر” می توانند به این معنی باشند که شما در شرف تکرار اطلاعات هستید و می توانید آن را سریعتر بخوانید. از طرفی باید به کلماتی مانند «چون»، «پس» و «بنابراین» توجه بیشتری داشته باشید. کلماتی مانند “بنابراین” یا “در نتیجه” می توانند تصویری کلی از متن به شما ارائه دهند.

تحقیقات فشرده و گسترده

مطالعه فشرده نوعی مطالعه دقیق و زمان بر است که اطمینان می دهد خواننده مطالب را درک می کند. این نوع خواندن که سرعت پایینی دارد به حفظ اطلاعات کمک می کند.

خواندن گسترده یعنی خواندن برای لذت. به این ترتیب خواننده هنگام مطالعه زیاد به تکنیک های خواندن خود فکر نمی کند زیرا می خواهد از آن لذت ببرد. خواندن گسترده برای خواندن رمان و افزایش دایره لغات و بهبود مهارت های نوشتاری انجام می شود.

آخرین کلمه

روش های مختلفی برای یادگیری و بهبود یادگیری وجود دارد که بسته به هدف یادگیری متفاوت است. یادگیری این تکنیک ها نه تنها در طول تمرین، بلکه در تمام مراحل زندگی مفید است.

در این مقاله از ایده آل مگ، هفت مورد از متداول ترین روش های تحقیق را به شما معرفی کرده ایم. خوشبختانه، هر کسی می تواند این تکنیک ها را یاد بگیرد و از آنها برای بهبود مهارت های خواندن خود استفاده کند.

سوالات متداول

دانستن روش درست تمرینی چه مزایایی دارد؟

آشنایی با تکنیک صحیح خواندن، لذت مطالعه، کیفیت مطالعه و حفظ اطلاعات در ذهن را افزایش می دهد و باعث کاهش خستگی هنگام خواندن متن می شود.

چگونه برای آموزش آماده شویم؟

قبل از شروع خواندن، هدف خود را مشخص کنید و از خود بپرسید که چرا می خواهید این کتاب، مقاله یا متن را بخوانید. اشاره کردن دقت خواندن را افزایش می دهد و به درک بهتر نکات مهم کمک می کند.

چه زمانی از روز برای مطالعه بهتر است؟

افراد مختلف متفاوت هستند و هر فرد می تواند در ساعات خاصی از روز هوشیارتر و کارآمدتر باشد. با این حال، اکثر مردم صبح ها انرژی بیشتری دارند.

چگونه تمرکز حین مطالعه را افزایش دهیم؟

انتخاب مکان و زمان مناسب برای مطالعه، استراحت های کوتاه در حین مطالعه و تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز مغز و بدن می تواند به افزایش تمرکز کمک کند.

مطالب مرتبط