تکنیک پومودورو؛ 🍅 برنامه ریزی به روش گوجه فرنگی


مشکل برخی از داوطلبان و دانش آموزان این است که نمی توانند برای مدت طولانی درس بخوانند، این دانش آموزان معمولاً پس از مدتی خسته می شوند یا تمرکز خود را از دست می دهند و در نهایت مطالعه را متوقف می کنند. شاید شما هم همین مشکل را داشته باشید و نتوانید چندین ساعت متوالی مطالعه کنید یا بعد از مدتی تمرکز خود را از دست بدهید. مشکلی نیست! کلید حل مشکل شما برنامه ریزی با استفاده از روش گوجه فرنگی یا تکنیک پومودورو است. در این محتوا قصد داریم تکنیک پومودورو از صفر تا صد بیایید صحبت کنیم و به شما آموزش دهیم که چگونه با استفاده از این روش جادویی ساعات مطالعه و کیفیت مطالعه خود را افزایش دهید.

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو اولین بار توسط فرانچسکو سیریلو در اواخر دهه 1980 معرفی شد، این روش برنامه ریزی به قدری کاربردی و موثر است که تا به امروز به طور گسترده ای برای مدیریت زمان استفاده می شود. دلیل اختراع تکنیک پومودورو این است که اکثر مردم نمی توانند برای مدت طولانی روی چیزی تمرکز کنند، این مطمئناً شامل مطالعه برای امتحانات نیز می شود.

در تکنیک پومودورو، ما هر دوره زمانی طولانی را به چند دوره کوچکتر تقسیم می کنیم و به نوعی مغز خود را فریب می دهیم!

فرض کنید می خواهید دو ساعت ریاضی بخوانید، این کار برای مغز شما بسیار سخت است و حتی ممکن است باعث شود نتوانید کار خود را شروع کنید. اما 25 دقیقه مطالعه چطور؟ مطمئنا راحت تر با این زمان کوتاه کنار می آیید!

چگونه با روش پومودورو برنامه ریزی کنیم؟

برای اجرای این تکنیک فقط به یک تایمر نیاز دارید تا دوره های مطالعه را به چند دوره مطالعه 25 دقیقه ای و دوره استراحت 5 دقیقه ای تقسیم کنید. اجازه دهید برنامه ریزی پومودورو را با یک مثال توضیح دهم:

فرض کنید می خواهید دو ساعت مطالعه کنید، آن دو ساعت را به چهار بازه نیم ساعتی تقسیم کنید که هر فاصله نیم ساعتی شامل یک فاصله 25 دقیقه ای و یک فاصله زمانی 5 دقیقه ای است. حالا باید 25 دقیقه مطالعه کنید و بعد 5 دقیقه استراحت کنید و دوباره 25 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه استراحت کنید تا دو ساعت تمام شود. به این ترتیب دو ساعت با کیفیت و تمرکز بالا مطالعه کرده اید، بدون اینکه خسته شوید و تمرکز خود را از دست بدهید!

چند نکته مهم

برای گرفتن بهترین نتیجه از تکنیک پومودورو باید به نکات زیر توجه کنید:

  • شما فقط 25 دقیقه مطالعه می کنید و در این مدت مجاز به انجام کار دیگری نیستید.
  • ترجیحاً در فاصله زمانی 5 دقیقه از اتاق خود خارج نشوید زیرا به احتمال زیاد 5 دقیقه استراحت به 50 دقیقه تبدیل می شود!
  • می توانید دوره های تمرین و استراحت را کمی تغییر دهید. برای مثال، ممکن است یک داوطلب بتواند 45 دقیقه با تمرکز بالا مطالعه کند و 10 دقیقه استراحت کند.
  • هر دوره مطالعه نباید کمتر از 15 دقیقه یا بیشتر از 45 دقیقه باشد.
  • بعد از هر سه یا چهار پومودورو، حتما یک استراحت 20 دقیقه ای مناسب داشته باشید.

مزایای تکنیک پومودورو برای امتحانات

شما حتی نمی توانید تصور کنید که چگونه این تکنیک جادویی به زندگی شما نظم می بخشد و شما را از یک داوطلب بی انگیزه با ساعات مطالعه کم به یک داوطلب پرانرژی و مطالعه تبدیل می کند. مزایای تکنیک پومودورو برای امتحانات عبارتند از:

  • شروع آسان است. شما در واقع همان دو ساعت را مطالعه می کنید، اما با فواصل 25 دقیقه ای مغزتان را گول می زنید!
  • زمانی که بتوانید دوره های کوتاه آموزشی را به پایان برسانید، انگیزه و عزت نفس شما به طور ناخودآگاه افزایش می یابد.
  • تمرکز شما افزایش می یابد و احتمال حواس پرتی کاهش می یابد.
  • زمان خود را بهتر مدیریت می کنید و از تمام ساعات روز استفاده خواهید کرد.
  • بهره وری شما افزایش می یابد زیرا دیگر زمان را تلف نمی کنید.
  • زندگی شما منظم می شود و استرس شما کاهش می یابد.

تکنیک پومودورو برای چه کسانی مناسب است؟

این تکنیک غذای آن دسته از دانش آموزان و داوطلبان امتحانی است که به ساعت های طولانی مطالعه عادت ندارند و معمولا پس از مدتی مطالعه خسته می شوند. برای مثال، دانش‌آموزان یا داوطلبانی که تازه شروع به یادگیری کرده‌اند ممکن است هر بار شکست بخورند. چون نمی توانند یکی دو ساعت پشت سر هم درس بخوانند.

همچنین هر داوطلبی که مشکل حواس پرتی و عدم تمرکز داشته باشد می تواند با کمک این تکنیک تمرکز خود را افزایش دهد زیرا احتمال پرت شدن حواس در عرض 25 دقیقه بسیار کم است.

این تکنیک برای هر فردی که یک کار آکادمیک یا حرفه ای را انجام می دهد و به دنبال راهی مناسب و کاربردی برای برنامه ریزی است مناسب است.

آیا قانون 52-17 بهتر از تکنیک پومودورو است؟

یک جایگزین برای تکنیک پومودورو قانون 52-17 است که در آن شما 52 دقیقه مطالعه و 17 دقیقه استراحت می کنید. زیرا خالق این تکنیک معتقد است که مغز ما می تواند به مدت 52 دقیقه روی چیزی تمرکز کند. برخی از افراد بر این باورند که مزایای این تکنیک نسبت به تکنیک پومودورو این است که اکثر افراد نمی توانند در 25 دقیقه پیشرفت خوبی داشته باشند و به زمان بیشتری نیاز دارند.

اما از سوی دیگر، برخی افراد دیگر همان تکنیک پومودورو را ترجیح می دهند. زیرا هر چه زمان مطالعه کوتاهتر باشد، احتمال به تعویق انداختن و حواس پرتی کمتر می شود. توصیه می کنم حداقل یک بار هر دو روش را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک برای شما بهترین کار را دارد.

برخی از برنامه های کاربردی برنامه ریزی با روش پومودورو

همانطور که گفتیم برای برنامه ریزی با استفاده از روش پومودورو فقط به تایمر نیاز دارید اما اگر می خواهید استفاده از این تکنیک را آسان کنید می توانید از اپلیکیشن های مخصوص این تکنیک استفاده کنید. اکثر برنامه های زیر از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کنند:

برنامه های پومودورو برای سیستم عامل اندروید:

  • تایمر هوشمند پومودورو
  • تایمر پومودورو مینیمالیستی
  • Pomodoro Timer Lite
  • فوکوس متر | تایمر بهره وری

برنامه های پومودورو برای آیفون و اندروید iOS :

  • متمرکز باشید
  • روی کارها تمرکز کنید
  • Pomodoro – تایمر فوکوس

آخرین کلمه

یک داوطلب کنکور مجبور است در طول روز ساعات طولانی مطالعه کند و برخی از داوطلبان ممکن است نتوانند چندین ساعت بدون وقفه مطالعه کنند. علاوه بر این، گلایه بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان آزمون این است که پس از مدت کوتاهی حواسشان پرت شده و تمرکزشان به شدت کاهش می یابد. کلید حل این مشکل برنامه ریزی با روش پومودورو است.

در این مطلب در مورد نحوه برنامه ریزی با استفاده از این تکنیک و مزایا و فواید آن در بحث برنامه ریزی برای کنکور صحبت کرده ایم. اگر می خواهید برنامه ریزی برای آزمون را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، می توانید از نکات و مقالات انگیزشی سایت سرمایه کتاب استفاده کنید. تمامی مطالب وب سایت پایتخت کتاب کاملا رایگان بوده و هدف از ایجاد آن، پیشرفت تمامی داوطلبان و دانشجویان سراسر کشور می باشد.

مطالب مرتبط