چگونه چربی بینی، پیشانی و چانه (منطقه T) را کنترل کنیم؟


به نظر شما مشکل رایج اکثر خانم ها در تابستان یا حتی سایر فصول سال چیست؟ احتمالا درست حدس زده اید، این مشکل ترشح بیش از حد سبوم در ناحیه T صورت است.

بسیاری از افراد، از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان، در طول زندگی خود با چربی های بینی، پیشانی و چانه دست و پنجه نرم می کنند که به اصطلاح ناحیه T صورت است. برای افرادی که پوست چرب دارند کمی آزاردهنده تر است.

ناگفته نماند که ظاهر براق تنها مشکل چربی ناحیه T صورت نیست. بلکه انواع جوش ها به خصوص جوش های سرسیاه از این چربی خارج می شود. زیرا پوست چرب چسبناک است و کثیفی و سلول های مرده را جذب می کند.

در نهایت چربی به همراه آلودگی ها و سلول های مرده در منافذ پوست جمع می شود و صورت با جوش های سرسیاه زیادی مواجه می شود.

اما چرا ناحیه T از سایر نواحی صورت چرب تر است؟ پاسخ این است که غدد چربی در ناحیه T، بینی، پیشانی و چانه بیشتر از سایر نواحی صورت هستند. غدد سباسه غدد زیر پوست هستند که چربی ترشح می کنند. این غدد می توانند تحت تأثیر هورمون ها، اختلالات معده، ژنتیک، تغییرات شدید آب و هوا، آلودگی های محیطی و غیره قرار گیرند. و چربی بیشتری آزاد کنید.

به طور کلی، پوست روی بینی برای اکثر افراد چرب ترین قسمت صورت است. به همین دلیل معمولاً پوست بینی براق به نظر می رسد.

با این حال، هرگز برای کنترل روغن منطقه T دیر نیست. هر یک از ما می توانیم با به کارگیری نکات و تکنیک های مفید ترشح چربی را در ناحیه بینی، پیشانی و چانه کاهش دهیم.

در این مطلب از سایت ایده آل مگ چند راه حل ساده برای کنترل چربی ناحیه T صورت به شما ارائه کرده ایم. برای مگ عالیه همراه باشید

منافذ پوست را تمیز نگه دارید

این کار را می توان با پاک کننده های صورت با کیفیت بالا انجام داد. پاک کننده هایی را تهیه کنید که با PH پوست سازگار بوده و برای پوست های چرب فرموله شده اند.

اگر در تمام طول سال پوست خشکی دارید، اما در فصل تابستان چرب بودن ناحیه T شما را آزار می دهد، می توانید از مواد آماده سازی برای تمیز کردن پوست چرب در فصل گرم استفاده کنید. سپس با فرا رسیدن تابستان به پاک کننده های پوست خشک برگردید.

اگر امکان خرید مواد شوینده در بازار وجود ندارد، می توانید با استفاده از مواد اولیه طبیعی، مواد شوینده خانگی را در منزل تهیه کنید.

حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید

شستن صورت بسیار مهم است. مخصوصا بعد از بیدار شدن زیرا پوست هنگام خواب مقدار زیادی چربی ترشح می کند و این چربی در ناحیه T صورت بیشتر دیده می شود.

علاوه بر این آلودگی بالش به صورت نیز منتقل می شود. اگر روغن تولید شده و ناخالصی های حمل شده روی صورت به درستی شسته نشود، منجر به مسدود شدن منافذ، رشد باکتری ها و جوش می شود.

اسپری های مرطوب کننده و کنترل کننده چربی را امتحان کنید

اسپری های آبرسان و اسپری های کنترل کننده چربی در کاهش چربی پوست بسیار موثر هستند. روش استفاده از آنها به این صورت است که هر زمان که بخواهید مقداری از محتویات اسپری را روی صورت خود اسپری کنید.

این محصولات صورت را چرب و براق نمی کنند و در عین حال به پوست طراوت می بخشند. انواع مختلفی از اسپری های مرطوب کننده و کنترل کننده روغن در بازار وجود دارد و می توانید از محصولاتی مانند گلاب یا اسپری نعناع استفاده کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه از استفاده از چنین محصولاتی، اسپری را قبل از استفاده در یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود. در این صورت قدرت کنترل روغن محصول دو برابر می شود.

ماسک ها و تونرهای طبیعی را به روتین پوست خود اضافه کنید

همچنین شامل تونرهای گیاهی یا میوه ای خانگی است که از آب مرکبات یا سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و خیار تهیه شده است. روال پوست خود را در بر بگیرد.

اگرچه استفاده بیشتر از پاک کننده های صورت می تواند در کاهش چربی بینی، پیشانی و چانه موثر باشد، اما استفاده مکرر از این محصولات رطوبت طبیعی پوست را نیز از بین می برد. به همین دلیل لازم است بعد از شستن صورت، پوست خود را به خوبی آبرسانی کنید.

برای این منظور می توانید انواع تونیک ها و ماسک های خانگی را از گیاهان و میوه های طبیعی تهیه کرده و روزانه به پوست خود بمالید.

از خاصیت چربی زدایی آب لیمو نهایت استفاده را ببرید

آب لیمو طبیعی می تواند به کنترل ترشح سبوم در ناحیه T صورت کمک کند. برای این کار، پس از استفاده از تونرها، چند قطره از میوه های حاوی اسید سیتریک مانند لیمو، لیمو یا حتی پرتقال را روی یک تکه پنبه بریزید و به پوست خود بمالید. سپس بعد از حدود 1-2 دقیقه آن را پاک کنید.

سرکه می تواند به کاهش چربی پوست شما کمک کند

علاوه بر آب لیمو، سرکه نیز می تواند به کنترل چربی ناحیه T کمک کند. برای این کار می توانید چند قطره سرکه را روی یک تکه پنبه بریزید و بینی، پیشانی و چانه خود را با آن پاک کنید. بگذارید حدود 5-10 دقیقه بماند و سپس پوست خود را تمیز کنید. لازم به ذکر است که سرکه کمی اسیدی است و می تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین اگر پوست حساسی دارید، سرکه را با آب رقیق کنید و سپس به پوست بمالید.

از اسکراب استفاده کنید

جالب است بدانید که لایه بردارها (به ویژه لایه بردارهای طبیعی) می توانند برای طراوت و تمیز نگه داشتن منافذ پوست معجزه کنند. اما باید در نظر داشته باشید که اسکراب مورد استفاده فقط برای کنترل چربی پوست است. زیرا انواع مختلفی از اسکراب ها وجود دارد که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. اگر به اسکراب های طبیعی آماده دسترسی ندارید، می توانید به دنبال دستورالعمل های ساخت اسکراب های خانگی باشید.

به عنوان مثال، مقداری بادام را خرد کرده و در یک بطری نگهداری کنید. یک بار در روز یا هر زمان که هوس کردید، نصف قاشق چایخوری بادام و نصف قاشق چایخوری عسل خالص را با هم مخلوط کنید و یک اسکراب خانگی درست کنید. این اسکراب را روی ناحیه T بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند. سپس اسکراب را برای چند ثانیه روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. در نهایت پوست خود را با آب سرد بپاشید تا منافذ آن بسته شود.

حداقل یک بار در هفته اعمال کنید

یک کاسه آب گرم (نه جوش) آماده کنید. سر خود را با حوله بپوشانید و صورت خود را روی کاسه قرار دهید. اجازه دهید پوستتان بخار کند. بیش از 2 تا 4 دقیقه صبر نکنید و سپس سیگار را ترک کنید. اگر پول نگران کننده است، مدت زمان بخور را کاهش دهید. در مرحله بعد از اسکراب استفاده کنید و پوست خود را با آب ولرم تمیز کنید. فراموش نکنید که بلافاصله پس از شستن صورت، پوست را با آب سرد بپاشید تا منافذ بسته شوند. این روش به پاکسازی عمیق منافذ کمک می کند و چربی پوست را به خوبی کنترل می کند.

از لوازم آرایشی مات و پایه آب استفاده کنید

برای کنترل چربی بینی، پیشانی و چانه استفاده از لوازم آرایشی مبتنی بر آب ضروری است. زیرا محصولات چرب و براق باعث افزایش چربی پوست خواهند شد. اگر ناحیه T یا کل صورت همیشه یا در تابستان چرب است، از استفاده از مومیایی یا لوسیون روی نواحی چرب صورت خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن نیز بهتر است محصولات ضد آفتاب با پایه آب روی پوست خود بمالید. در صورت لزوم، صورت خود را هر 4 ساعت یکبار بشویید و دوباره ضد آفتاب بزنید.

آب کافی بنوشید

آبرسانی به پوست برای هر کسی با هر نوع پوستی ضروری است. سعی کنید مصرف آب خود را به حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان در روز برسانید تا رطوبت مورد نیاز پوستتان تامین شود. این باعث می شود بدن به طور طبیعی از درون سم زدایی شود و پوست نرم و شاداب شود. علاوه بر آب آشامیدنی، میوه های فصلی و سبزیجات سبز را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن و پوست را تامین کنید.

رعایت نکات ذکر شده در این مقاله در کنترل چربی بینی، پیشانی و چانه بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. اکثر این روش ها ارزان و در دسترس هستند. پس سعی کنید تا حد امکان پوست خود را از آنها محروم نکنید. اگر تجربه ای در مورد کاهش چربی ناحیه T دارید، خوشحال می شویم آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط