پوست مختلط چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


شاید از شنیدن این جمله تعجب کنید: پوست مختلط این شایع ترین نوع پوست در جهان است. اما خیلی ها نمی دانند که پوستشان مختلط است! زیرا پوست مختلط ترکیبی از دو نوع پوست خشک و چرب است و بنابراین تشخیص آن کمی دشوار است.

همچنین بسیاری از افرادی که پوست مختلط دارند به دلیل عدم آگاهی از نوع پوست خود از محصولاتی استفاده می کنند که برای پوستشان مناسب نیست. در نتیجه دچار انواع مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، لک، لایه برداری و غیره می شوند.

در این مقاله از ایده آل مگ شما را با تمام ویژگی های پوست مختلط آشنا می کنیم و به شما می گوییم چه محصولاتی به درد پوست شما می خورد. با ما بمان.

پوست مختلط چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از اینکه با ویژگی های پوست مختلط آشنا شوید، ابتدا باید بدانید که این نوع پوست دقیقا چیست و چه شکلی است. اگر برخی از قسمت های صورت شما خشک و برخی دیگر چرب است، پوست مختلط دارید.

برای اطمینان می توانید به ناحیه T صورت خود توجه کنید. ناحیه T شامل بینی، پیشانی و چانه می شود. اگر این نواحی چربی بیشتری نسبت به سایر قسمت های صورت دارند، به این معنی است که پوست مختلط دارید.

حال بیایید با ویژگی های پوست مختلط آشنا شویم:

1- برخی از قسمت های صورت 20 دقیقه بعد از شستشو چرب و براق می شوند

معمولا پوست های مختلط 20 دقیقه بعد از شستن صورت در برخی قسمت ها چربی زیادی تولید می کنند که در قسمت های دیگر صورت قابل مشاهده نیست. همانطور که گفتیم؛ نواحی بینی، پیشانی و چانه معمولا چرب‌تر هستند، که به دلیل وجود غدد چربی بیشتر در این نواحی اتفاق می‌افتد.

2- واکنش متفاوت قسمت های مختلف پوست به استفاده از کرم مرطوب کننده

اگر پوست مختلط دارید، پس از استفاده از کرم یا سرم مرطوب کننده، متوجه می شوید که گونه ها و دور چشم احساس خوبی دارند، اما ناحیه T چربتر شده و به اصطلاح خفه شده است. به همین دلیل توصیه می شود از مرطوب کننده های مختلف برای ناحیه T استفاده کنید.

3- منافذ بزرگتر روی پوست بینی نسبت به. تا منافذ گونه

همانطور که می دانید منافذ پوست سوراخ های کوچکی هستند که علاوه بر اتصال با فولیکول های مو وظیفه انتقال چربی ها به سطح پوست و همچنین جذب محصولات سالم را دارند. معمولاً در جایی که پوست چرب‌تر است، منافذ پوست بزرگ‌تر می‌شوند. زیرا غدد چربی در این ناحیه فعالیت بیشتری دارند و چربی ترشح شده در منافذ پوست جمع می شود. به طور طبیعی، منافذی که پر از روغن هستند بزرگتر از منافذ غیر چرب به نظر می رسند.

4- همراه با شوره سر

ممکن است از این عنوان شگفت زده شوید. اما حقیقت دارد. در واقع، بسیاری از افراد با پوست مختلط نیز از شوره سر رنج می برند. بنابراین با بررسی وضعیت پوست سر خود می توانید از داشتن پوست مختلط روی صورت خود مطمئن شوید. با این حال، این قانون برای همه صدق نمی کند و ممکن است شما شوره سر نداشته باشید اما پوست مختلط داشته باشید.

5- آکنه و خشکی پوست را همزمان تجربه می کنید

اگر اغلب به طور همزمان دچار بثورات و خشکی پوست می شوید، احتمالاً پوست مختلط دارید. زیرا همانطور که گفته شد، پوست مختلط در برخی از قسمت های صورت مانند ناحیه T بیش از حد چرب می شود و در قسمت های دیگر احساس خشکی می کند. به همین دلیل، نواحی چرب دچار جوش و آکنه می شوند و نواحی خشک احساس کشیدگی می کنند.

چرا پوست ما مختلط می شود؟

عوامل زیادی در تعیین نوع پوست ما نقش دارند. اما یکی از عوامل اصلی در این زمینه ژنتیک است. این بدان معناست که اگر پوست خشک، چرب، حساس یا مختلط دارید، به احتمال زیاد آن را از یکی از بستگان به ارث برده اید. ژنتیک مهمترین چیزی است که میزان چربی پوست را تعیین می کند. زیرا سلول های پوست تحت فرمان ژنتیکی عملکرد خود را تنظیم می کنند. این ژنتیک است که تعیین می کند پوست شما چند غده چربی (سبوم یا سباسه) دارد و چقدر چربی تولید می کند.

هورمون ها عامل دیگری هستند که بر نوع و جنسیت پوست تأثیر می گذارند. عدم تعادل هورمونی باعث می شود پوست شما در نواحی خاصی (مانند ناحیه T) چربی بیشتری تولید کند. یا حتی برخی از مناطق (مانند گونه ها) خشکسالی را تجربه خواهند کرد. به طور کلی دلیل اصلی افزایش ترشح چربی پوست، بیش از حد هورمون های مردانه در بدن است. زیرا بدن اغلب با تولید بیش از حد چربی به این عدم تعادل هورمونی واکنش نشان می دهد. به همین دلیل است که زنان با رسیدن به سن یائسگی دچار کاهش چربی پوست و خشکی پوست می شوند.

یکی دیگر از موارد مهمی که می تواند بر نوع پوست ما تأثیر بگذارد، عوامل محیطی (مانند گرما، سرما و رطوبت) است. پوست انسان هنگام قرار گرفتن در محیط های گرم به طور طبیعی چرب تر می شود. برعکس، بسیاری از ما در ماه های سرد سال از خشکی پوست رنج می بریم.

جالب است بدانید که به غیر از دما، رطوبت هوا نیز در تنظیم میزان چربی پوست نقش دارد. رطوبت باعث افزایش تعریق می شود و پوست را مرطوب، براق و چرب تر می کند. در حالی که رطوبت کم باعث از دست دادن آب پوست و کم آبی آن می شود.

برای پوست مختلط از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

راز مراقبت مناسب از پوست مختلط حفظ تعادل بین نواحی چرب و خشک است. یکی از بزرگترین مشکلات افراد با این نوع پوست ترس از استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب است. زیرا جوش و آکنه در نواحی چرب پوست مانند ناحیه T ظاهر می شود.

اما باید بدانید که این نظر درست نیست و انتخاب محصولات مناسب و استفاده صحیح از آنها می تواند چربی پوست نواحی چرب را کنترل کرده و نواحی خشک را به خوبی مرطوب کند. این دقیقا همان تعادلی است که در چند خط بالا در مورد آن صحبت کردیم.

برای حفظ تعادل پوست مختلط و مراقبت از آن کافی است مراقبت معمول از پوست اصول درست و اساسی را رعایت کنید. پیروی از روتین مناسب پوست برای شاداب و جوان نگه داشتن پوست بسیار مهم است. نکته ای که هنگام تهیه برنامه روزانه مراقبت از پوست باید در نظر داشت استفاده از محصولات مناسب است.

عدم استفاده از محصولات زیبایی برای پوست مختلط می تواند مشکلات پوستی شما را بدتر کند. همچنین، استفاده از چندین محصول نیز نتیجه معکوس خواهد داشت. بنابراین سعی کنید یک برنامه ریزی اساسی داشته باشید و شرایط شخصی پوست خود را در نظر بگیرید. نه نظرات و تجربیات دیگران.

بعد، با یک روال پیشنهادی برای مراقبت از پوست مختلط ما ملاقات می کنیم

روش مراقبت از پوست مختلط

همانطور که متخصصان پوست توصیه می کنند، یکی از مهم ترین مراحل مراقبت از پوست مختلط، شستن آن و از بین بردن چربی اضافی آن است. اگر پوست شما چربی زیادی تولید می کند، به دنبال پاک کننده هایی باشید که حاوی اسید سالیسیلیک هستند. زیرا این ماده می تواند ترشح سبوم را کاهش داده و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند.

قدم بعدی استفاده از مرطوب کننده مناسب است. اگر پوست کم آبی دارید، قبل از مرطوب کردن، از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت لازم را به پوست بدهید. بهترین مرطوب کننده برای پوست مختلط بر پایه آب و بدون چربی است.

یکی دیگر از محصولات توصیه شده برای استفاده، اسکراب ها و اسکراب های ملایم هستند. لایه برداری ملایم به کنترل ترشح سبوم، پاکسازی پوست و حذف سلول های خشک و مرده کمک می کند. برای این منظور توصیه می شود به دنبال لایه برداری حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید باشید.

البته، تنظیم دفعات لایه برداری کاملاً به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوست مختلط تا خشک دارید، باید حداقل دو بار در هفته لایه برداری کنید. اما اگر پوست مختلط تا چرب دارید، می توانید تا 3 بار در هفته لایه برداری کنید. به یاد داشته باشید که لایه برداری بیش از حد می تواند باعث خشکی و حساسیت پوست شود.

اگر در نواحی چرب پوست اگر از جوش و آکنه رنج می برید، می توانید هر روز از یک تونر ملایم حاوی AHA و BHA نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید که تونر را فقط در مناطق چرب و مستعد آکنه بمالید. زیرا استفاده از چنین تونرهایی در نواحی خشک صورت ممکن است دشوار باشد خشکی پوست بدتر کردن آن همچنین هنگام خرید تونر، سعی کنید محصولات بدون الکل بخرید. زیرا الکل برای پوست مفید نیست و می تواند آن را بسیار خشک کند.

نتیجه

در این مقاله با ویژگی های پوست مختلط آشنا شدیم و دلیل ایجاد پوست مختلط را بیان کردیم. همانطور که دیدیم مراقبت از پوست مختلط کار سختی نیست و فقط نیاز به آگاهی دارد. با استفاده از نکات داده شده می توانید به راحتی نوع پوست خود را مشخص کنید و اگر پوست مختلط دارید، مراقبت های اولیه از آن را انجام دهید.

توصیه ما و همه متخصصان پوست این است که علاوه بر استفاده از محصولات مراقبت از پوست موضعی، سبک زندگی خود را نیز بهبود بخشید. برای این منظور تا حد امکان از استرس، کم خوابی، کم تحرکی و مصرف مواد غذایی ناسالم خودداری کنید تا نتیجه آن را خیلی زود بر زیبایی پوست خود مشاهده کنید.

مطالب مرتبط