نکاتی برای انتخاب یک مرطوب کننده خوب که برای پوست شما مناسب است


همه ما می دانیم که حفظ رطوبت و محافظت از پوست چقدر مهم است. اگر شما یک متخصص مراقبت از پوست هستید، باید قبول کنید که استفاده از یک مرطوب کننده خوب و مناسب بخشی جدایی ناپذیر از روال پوست خوب، واقعاً مهم نیست که چند سال دارید یا چه نوع پوستی دارید. استفاده از مرطوب کننده باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد.

اما مرطوب کننده چیست و چه فوایدی دارد؟ چگونه کرم مرطوب کننده مناسب پوستمان را پیدا کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات کافی است این مقاله از ایده آل مگ را با ما همراهی کنید.

فایده کرم مرطوب کننده چیست؟

کاربرد اصلی مرطوب کننده ها کمک به رفع خشکی پوست و جلوگیری از خشک شدن آن است که این کار را با نگه داشتن آب (رطوبت) در بیرونی ترین لایه پوست انجام می دهند. اما جالب است بدانید که این محصولات کارکردهای دیگری نیز دارند. مرطوب کننده ها می توانند در محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی موثر باشند. به گونه ای که استفاده از آنها در فصل زمستان از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می کند و همچنین از سوزش و خشکی ناشی از آلودگی جلوگیری می کند.

همانطور که می دانید، مرطوب کننده های بی شماری در بازار وجود دارد که برای انواع پوست از جمله پوست های معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس فرموله شده اند. این تنوع می تواند انتخاب یک مرطوب کننده خوب را دشوار کند. با این حال، خرید یک مرطوب کننده صورت ضروری است. زیرا مرطوب کردن پوست صورت با لوسیون یا کرمی که برای بدن تهیه کرده اید اشتباه است و می تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد جوش و آکنه شود. در قسمت بعدی نحوه انتخاب یک کرم مرطوب کننده خوب و مناسب را به شما آموزش می دهیم.

چگونه یک کرم مرطوب کننده خوب برای پوست خود انتخاب کنیم؟

1- نوع پوست خود را دقیقا بشناسید

شناخت نوع پوست مهم ترین عامل در انتخاب محصولات پوستی است. اگر محصولی که انتخاب می کنید کاملاً مناسب نوع پوست شما نباشد، یا از استفاده از آن نتیجه ای نخواهید گرفت یا وضعیت پوست شما بدتر می شود. در واقع محصولات بد و بی کیفیت کمی در بازار وجود دارد. اگر فکر می کنید محصولی که خریداری کرده اید پوست شما را خشک کرده یا باعث جوش می شود، بدانید که انتخاب اشتباهی کرده اید.

برای انتخاب یک مرطوب کننده خوب و مناسب سعی کنید پوست خود را به طور کامل بشناسید و ببینید پوست شما تاکنون نسبت به چه محصولات و موادی واکنش نشان داده است؟ در مرحله بعد باید هنگام خرید به برچسب محصولات توجه کنید. اغلب روی محصولات پوست عبارت «مناسب برای پوست …» نوشته می شود. کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی به دنبال مرطوب کننده مناسب برای پوست خود باشید.

2- به مواد تشکیل دهنده محصول توجه ویژه داشته باشید

معمولاً مواد تشکیل دهنده آنها در پشت محصولات ذکر شده است. پیروی از این لیست به شما کمک می کند تا بدانید دقیقا چه چیزی روی پوست خود می گذارید. از آنجایی که شناخت کامل این مواد مستلزم دانش شیمی است و اکثر افراد با بسیاری از این مواد آشنایی ندارند، لیستی از ترکیبات رایج در محصولات پوستی را آماده کرده ایم. برای انتخاب یک مرطوب کننده خوب کافیست هنگام خرید به برچسب پشت محصول نگاه کنید و به دنبال نام های ذکر شده در قسمت زیر باشید:

  • برای پوست های چرب: اسیدهای آلفا هیدروکسی (اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک)، بنزوئیل پراکسید، اسید هیالورونیک، گلیسیرین و غیره مناسب هستند. زیرا چربی پوست را کنترل می کنند و در عین حال آن را مرطوب نگه می دارند. به یاد داشته باشید که مرطوب کننده برای پوست های چرب نباید حاوی روغن های سنگین مانند روغن نارگیل باشد. زیرا چنین روغن هایی باعث چرب و چسبندگی پوست و ایجاد جوش و آکنه می شود.
  • برای پوست خشک: کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک باید حاوی موادی مانند کره شی، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، اوره، دایمتیکون، اسید هیالورونیک، لانولین و اسید لاکتیک باشد. این ترکیبات برای رفع خشکی پوست و حفظ رطوبت پوست مفید هستند. به یاد داشته باشید که الکل دشمن خشکی پوست است. از محصولاتی که در ترکیبات خود الکل دارند استفاده نکنید.
  • برای پوست های حساس: به دنبال مرطوب کننده های حاوی آلوئه ورا، بابونه، بلغور جو دوسر و کره شی باشید. این ترکیبات به خوبی پوست را مرطوب و نرم می کنند. علاوه بر این، احتمال حساسیت به آنها کم است. اگر به طور کلی پوست حساسی دارید یا از پسوریازیس یا اگزما رنج می برید، از مصرف عطر، رنگ های اضافی و الکل خودداری کنید. علاوه بر این، پوست شما ممکن است به اسیدهای بتا هیدروکسی، آلفا هیدروکسی اسیدها و رتینول واکنش نشان دهد. پس بهتر است کرم هایی که حاوی چنین موادی هستند نخرید.

بهترین انواع مرطوب کننده ها و مرطوب کننده های قوی را خریداری کنید

اگر پوست شما مختلط است، به خشک یا چرب بودن آن توجه کنید. اگر پوست شما مختلط تا خشک است، می توانید از کرم مرطوب کننده برای پوست های خشک استفاده کنید. اگر پوست مختلط تا چرب دارید، ترجیحا از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید تا از جوش و آکنه جلوگیری کنید. با این حال، اگر احساس راحتی نمی کنید، می توانید دو نوع کرم مصرف کنید. یکی برای نواحی چرب صورت و دیگری برای نواحی خشک.

3- به دنبال کرم هایی باشید که SPF دارند

تقریباً همه متخصصان پوست انتخاب یک مرطوب کننده خوب با حداقل SPF 15 را توصیه می کنند. SPF فیلتری برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است و اگر کرمی آن را داشته باشد به این معنی است که خاصیت ضد آفتاب دارد. محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جوان نگه داشتن پوست خود انجام دهید.

4- به ظاهر فریبنده محصول توجه نکنید

نحوه بسته بندی و رنگ و بوی محصول تله های ساده ای است که بسیاری از ما در انتخاب یک مرطوب کننده خوب در آن گرفتار می شویم. هرگز فریب تبلیغات و رنگ محصول را نخورید. معیار اصلی شما برای خرید یک محصول آرایشی باید مواد تشکیل دهنده آن باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که فرقی نمی‌کند دوستانتان یا آرایشگر مورد علاقه‌تان کرم خاصی را تبلیغ کنند. مهم این است که آیا با نوع پوست شما سازگار خواهد بود یا خیر؟! بررسی لیست مواد تشکیل دهنده همیشه بهترین و مهم ترین راه برای خرید یک محصول زیبایی است.

5- هر ماده طبیعی لزوماً مفید و بی خطر نیست

دیدن کلماتی مانند “طبیعی” و “گیاهی” روی برچسب محصولات زیبایی می تواند دلگرم کننده باشد. اما این همیشه نشانه بی ضرر بودن مواد تشکیل دهنده آن نیست. به عنوان مثال، روغن پیچک سمی یک ترکیب گیاهی طبیعی است. اما هیچکس برای درمان خشکی آن را روی پوست خود نمی مالد!

متأسفانه متخصصان پوست و مو همیشه با مراجعه کنندگانی مواجه می شوند که واکنش های پوستی شدید ناشی از ترکیبات گیاهی دارند. بنابراین هنگام خرید یک مرطوب کننده خوب و مناسب باید از بی ضرر بودن ترکیبات آن اطمینان حاصل کنید. لزوماً گیاهخوار نیست.

6- از ترکیب مواد تشکیل دهنده محصول مطلع شوید

اکنون که می دانید کدام مواد موجود در محصولات آرایشی برای پوست شما مفید است، باید به ترتیب فهرست این مواد توجه کنید. مواد به کار رفته در محصول به ترتیب بیشترین غلظت تا کمترین غلظت ذکر شده است.

یک قانون کلی پذیرفته شده وجود دارد که می گوید: “پنج ماده اولیه فهرست شده در لیست مواد تشکیل دهنده یک محصول حدود 80 درصد از آن محصول را تشکیل می دهند، بنابراین، اگر یک ماده ممنوعه (مانند سولفات، الکل، پارابن ها، ترکیبات آلرژی زا) مشاهده کردید. و غیره) در بین پنج ترکیب برتر لیست، از خرید این محصول خودداری کنید.

به علاوه، اگر به دنبال یک مرطوب کننده خوب هستید که حاوی مواد مورد علاقه شما باشد، ما یک ترفند برای شما داریم. اگر نام ترکیبی که می خواهید (مانند آلوئه ورا، کره شی، اسید هیالورونیک و غیره) در انتهای لیست مواد موجود باشد، آن محصول ارزش پولی را که می پردازید ندارد. زیرا مقدار ترکیب مورد نظر شما بسیار کم است و پوست شما از فواید آن بهره مند نخواهد شد.

7- همیشه تست حساسیت (پچ) انجام دهید.

تست حساسیت که به آن تست پچ نیز می گویند، روشی ساده برای تعیین مناسب بودن یا نبودن یک مرطوب کننده یا محصول دیگر است. تست پچ به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا به هر یک از مواد تشکیل دهنده محصول حساسیت دارید یا خیر. یا اینکه محصول باعث ایجاد جوش و انسداد منافذ پوست شما می شود؟ این روش ممکن است چندین ساعت طول بکشد. اما باعث صرفه جویی در هزینه و تضمین سلامت پوست شما می شود.

برای انجام پچ تست کافی است مقدار کمی از محصول را به قسمت کوچکی از پوست بدن (به جز صورت) بمالید و به کمک چسب روی پوست ثابت کنید. اگر بعد از چند ساعت پوست شما واکنشی مانند سوزش، خارش، قرمزی، التهاب و سایر علائم مشابه نشان نداد، به این معنی است که شما به مواد تشکیل دهنده محصول حساسیت ندارید. اما اگر پوست شما نسبت به محصول واکنش نشان دهد، واضح است که محصول مورد نظر را نباید خریداری و مصرف کرد.

8- به فصل ها توجه کنید

حتما برای شما هم پیش آمده که یک کرم مرطوب کننده خوب برای پوستتان تهیه کرده باشید; اما با تغییر فصل، این کرم دیگر برای پوست شما موثر نیست. جالب است بدانید که این اتفاق برای اکثر افراد رخ می دهد نه فقط شما!

در واقع یافتن مرطوب کننده ای که برای تمام فصول مناسب باشد بسیار دشوار است. برای رفع این مشکل کافی است دو نوع کرم مرطوب کننده برای هوای گرم و سرد سال تهیه کنید. طبیعتاً در تابستان باید از کرم های سبک استفاده شود. اما در فصل زمستان که پوست رطوبت بیشتری از دست می دهد، بهتر است از کرم های سنگین و قوی تری استفاده کنید.

آخرین نکته

به طور کلی در این مقاله راهکارهای انتخاب یک مرطوب کننده خوب برای انواع پوست را توضیح داده ایم. با رعایت این نکات به راحتی می توانید بهترین مرطوب کننده را برای پوست خشک، چرب یا حتی مختلط خود بیابید. به یاد داشته باشید که قدم اصلی برای انتخاب مرطوب کننده مناسب، شناخت نوع پوست است. بنابراین اگر در تعیین نوع پوست خود مشکل دارید، حتما با یک متخصص پوست با تجربه مشورت کنید.

مطالب مرتبط