در مورد روتین مراقبت از پوست چه می دانید؟


شاید با افرادی برخورد کرده باشید که پوستی زیبا، صاف و شفاف دارند. اکثر این افراد به صورت روزانه از زیبایی پوست خود مراقبت می کنند.

اقدامات کلی که برای مراقبت روزانه از پوست انجام می دهیم «روتین پوست» نامیده می شود. مهم نیست که روتین مراقبت از پوست شما چند مرحله را شامل می شود یا چقدر طول می کشد. مهم است که از محصولات آرایشی و بهداشتی به ترتیب استفاده کنید.

اگر محصولات به ترتیب درست استفاده نشوند، فرصتی برای نفوذ به پوست نخواهند داشت. این اتفاق به معنای اتلاف وقت و هزینه و همچنین نرسیدن به نتیجه مطلوب است.

اگر می خواهید ترتیب صحیح استفاده از محصولات پوستی را بدانید و روتین مراقبت از پوست خود را بیابید، با ما همراه باشید.

مراقبت معمول از پوست

هر فرد حداقل به سه مرحله مراقبت از پوست در روز نیاز دارد. مراحل اساسی و ضروری در روتین مراقبت از پوست عبارتند از: شستشو، استفاده از مرطوب کننده، استفاده از محصولات ضد آفتاب.

اما از آنجایی که محصولات مراقبت از پوست بسیار زیادی در بازار وجود دارد، ما نیز مراحل را در یک روال پوستی گسترده تر بررسی می کنیم. به یاد داشته باشید که برای حفظ سلامت پوست استفاده از محصولات قابل اعتماد و با کیفیت ضروری است.

مرحله اول: پوست را با ژل شستشو بشویید

  • توضیحات ژل شستشو: ژل پاک کننده صورت بهترین محصول برای پاکسازی پوست از چربی، آلودگی و باکتری است. اگر ژل شستشو به درستی انتخاب شود، برخلاف صابون، پوست را خشک نمی کند. نکته مهم این است که هنگام خرید ژل شستشو به نوع پوست خود توجه کنید و ژل مخصوص پوست خود را خریداری کنید. به طور کلی استفاده از ژل شستشو دو بار در روز توصیه می شود. یک بار در صبح برای از بین بردن چربی و ناخالصی هایی که از شب تا صبح روی سطح پوست ایجاد شده است. و بار دوم در شب برای از بین بردن کثیفی و چربی و همچنین حذف ذرات آرایشی از روی پوست.
  • نحوه استفاده: ابتدا پوست خود را با کمی آب خیس کنید. سپس مقدار مناسبی از ژل شستشو را روی صورت پخش کنید و روی پوست ماساژ دهید. سپس آن را کاملا با آب بشویید. در دستورالعمل محصول به مدت زمان لازم برای ماساژ ژل روی پوست اشاره شده است.

مرحله دوم: از تونر استفاده کنید

  • توضیحات تونر: تونر محصولی است که برای پاکسازی عمیق پوست استفاده می شود. گاهی حتی پس از شستن صورت، آلودگی، چربی و ذرات آرایشی در منافذ پوست باقی می ماند. استفاده از تونر بعد از شستن صورت باعث می شود پوست شما کاملا تمیز شود. در نتیجه احتمال جوش و آکنه بسیار کاهش می یابد. معمولا استفاده از تونر فقط برای افرادی که پوست چرب دارند توصیه می شود. اگر پوست خشکی دارید از تونر استفاده نکنید. زیرا باعث خشکی پوست می شود.
  • نحوه استفاده: بلافاصله پس از شستن پوست، مقداری تونر را به پنبه منتقل کنید. سپس صورت خود را با یک پد پنبه ای آغشته به تونر پاک کنید.

مرحله سوم: استفاده از سرم برای تغذیه پوست

  • شرح فصل من: سرم ها حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند. این محصولات همچنین از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. سرم ها ممکن است حاوی ویتامین C، عصاره چای سبز، کافئین و غیره باشند. شما باید بر اساس نیاز پوستتان بهترین سرم را برای خود تهیه کنید.
  • نحوه استفاده: چند قطره از سرم را مستقیماً روی صورت و گردن بمالید.

مرحله چهارم: استفاده از محصولات درمانی

  • توضیحات محصولات درمانی: محصولات درمانی محصولاتی هستند که برای درمان جوش، لک و بثورات پوستی استفاده می کنید. این محصولات را می توان بدون نسخه یا با نسخه پزشک تهیه کرد. اما بهتر است قبل از استفاده از محصولات درمان پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگر نیازی به مصرف چنین محصولاتی ندارید این مرحله را رها کنید.
  • نحوه استفاده: محصولات درمانی باید طبق دستور پزشک یا خود محصول استفاده شوند. اما به طور کلی می توانید مقداری از محصول را روی یک پد پنبه ای قرار داده و در ناحیه مورد نظر بمالید. سپس بگذارید خشک شود.

مرحله 5: استفاده از کرم دور چشم

  • توضیحات کرم دور چشم: پوست اطراف چشم نازک تر از پوست سایر نواحی صورت است. به همین دلیل بیشتر در معرض چین و چروک، پف و تیرگی است. استفاده از کرم دور چشم خوب و با کیفیت می تواند از تیرگی و پیری پوست دور چشم جلوگیری کند. معمولا استفاده از کرم دور چشم بعد از 25 سالگی توصیه می شود. اما هرگز برای استفاده از آن زود نیست. زیرا پوست دور چشم را مرطوب می کند و تیرگی را از بین می برد اگر محصولاتی که در مراحل قبلی روتین مراقبت از پوست خود استفاده کرده اید، مرطوب کننده و مغذی پوست دور چشم نیز بودند، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.
  • نحوه استفاده: ابتدا دست های خود را بشویید. سپس مقدار مناسبی از کرم دور چشم را به نوک انگشت خود بمالید و با حرکات ضربانی دور چشم بمالید تا جذب شود.

مرحله 6: از مرطوب کننده استفاده کنید

  • توضیحات رطوبت ساز: استفاده از مرطوب کننده پوست را نرم و آبرسانی می کند. هر چه پوست مرطوب تر و انعطاف پذیرتر باشد، احتمال ایجاد چین و چروک کمتر می شود. اگر پوست خشکی دارید از کرم ها و روغن های مرطوب کننده استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر پوست چرب دارید، از مرطوب کننده های ژل و پایه آب استفاده کنید. اگر سرم یا تونر مورد استفاده شما خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. با این حال، حذف این مرحله برای افرادی که پوست خشک دارند توصیه نمی شود.
  • نحوه استفاده: مقدار مناسبی از مرطوب کننده را به کف دست منتقل کنید. سپس مرطوب کننده را روی گونه های خود بمالید و آن را روی سایر قسمت های صورت خود پخش کنید.

مرحله هفتم: از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

  • توضیحات ضد آفتاب: استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین مراحل مراقبت از پوست است. ضد آفتاب علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید، از چین و چروک نیز محافظت می کند. استفاده از کرم ضد آفتاب نیز نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پوست دارد. هنگام خرید کرم ضد آفتاب، به دنبال محصولاتی با SPF 30 یا بالاتر باشید. اگر پوست چرب دارید و نگران این هستید که هنگام استفاده از ضد آفتاب پوستتان بسوزد، ضدآفتاب های مخصوص پوست های چرب را انتخاب کنید.
  • نحوه استفاده: حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از خانه، کرم ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید.

اگر قصد استفاده از لوازم آرایشی را دارید، زمان بعد از مرحله هفتم (یعنی استفاده از ضد آفتاب) است. همچنین پس از اتمام فعالیت های روزانه، ابتدا آرایش خود را با پاک کننده های آرایش پاک کنید و سپس روتین مراقبت از پوست خود را از مرحله اول تا ششم به ترتیب انجام دهید. بعد از مدتی تاثیر روتین مراقبت از پوست خود را بر ظاهر و بافت پوست خود احساس خواهید کرد.














مطالب مرتبط