جزئیات تغییرات قانون کار و بیمه بیکاری








معاون روابط کار وزیر کار با تشریح جزئیات اصلاحیه قانون کار و بیمه بیکاری گفت: با تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، بیکاران باید به چرخه آموزش و پس از آن به بازار کار بازگردند. .



به گزارش تجارت نیوز، ریتحی فرد معاون وزیر کار چند روز پیش درباره جمع بندی نهایی لایحه پیشنهادی تامین امنیت شغلی کارگران گفت: این لایحه را (شنبه 17 اردیبهشت 1403) به دفتر سازمان می دهیم. وزير تعاون كار و مراقبت اجتماعي اصلاحات لازم را به تصويب دولت و سپس تصويب مجلس بعمل آورد.

بخش عمده ای از اصلاحات در این حوزه مربوط به امنیت شغلی کارگران است که راستی فرد، معاون وزیر کار درباره اصلاحیه قانون کار و پیشنهادات دولت گفت: قبلا برای مشاغل موقت و پروژه ای این قانون بود. در دولت قبل پیشنهاد کرد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول بکشد، گفت: تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت مشمول بیمه بیکاری خواهند شد. زیرا قبلاً کارگران پروژه مشمول بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته تمامی نیروهای پروژه مشمول این قانون شده اند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اعلام کرد: طرح اصلاح قوانین استخدامی ما به صورت لایحه به مجلس جدید می رود و در مجلس یازدهم مطرح نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جزییات تغییرات بیمه بیکاری با بیان اینکه تغییری در میزان بیمه بیکاری و سهم 3 درصدی کارفرما وجود ندارد، گفت: تجربه بیمه بیکاری را در چندین مورد بررسی کرده ایم. کشورهای مطرح دنیا و ما به این نتیجه رسیده ایم که در برخی کشورها فقط کارفرما حق بیمه پرداخت نمی کند و کارگر سهم می پردازد. فقط در ایران سه درصد سهم کارفرما داریم که پیشنهاد کردیم در اصلاح قانون بیمه بیکاری لحاظ شود. زیرا قبلاً دامنه پوشش کارفرماییانی که باید بیمه بیکاری می پرداختند کمتر بود و به عنوان مثال کارفرمایانی که در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بودند مشمول قانون بیمه بیکاری نبودند اما کارگران پروژه ای نیز مشمول بیمه بیکاری نبودند.

راستی فرد با تاکید بر بحث اصلاح قانون بیمه از کارافتادگی گفت: اگر فردی در پایان دوره منتهی به بازنشستگی از کارافتاده نشود مشمول قانون بازگشت به کار نخواهد شد و بیمه بیکاری دریافت نخواهد کرد. . ما پیشنهاد کرده ایم که تنها در صورتی که کارگری از کار افتاده و قادر به انجام کار نیست، تا پایان دوران بازنشستگی به سرکار بازنگردد و بیمه بیکاری دریافت نکند، در غیر این صورت محروم نشود. البته منابع صندوق بیمه بیکاری ما نیز محدود است و باید بتواند افرادی را که سال‌ها در شرایط بحرانی مانند کرونا به یکباره نرخ بیکاری افزایش می‌یابد، بیمه می‌پردازند.

راستی فرد در ادامه با بیان آماری اظهار داشت: تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری ما در سال 1401 حدود 240 هزار نفر بود که اکنون این رقم به 160 هزار نفر کاهش یافته است. این کاهش تعداد کارگران ثبت نام شده نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری است. با مقررات جدید در این حوزه امیدواریم در آینده این رقم کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در موضوع بازگشت به کار تفاهم نامه سه جانبه ای با تامین اجتماعی، وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای منعقد کردیم که بر اساس آن مشمولان بیمه بیکاری باید پس از شش ماه با درخواست تجدیدنظر به سر کار بازگردند. برای این کار باید توسط سازمان تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای آموزش ببینند. در صورتی که نتوانند در همان مکان قبلی کار کنند و یا بازگشت به کار مرتبط با مهارت های قبلی آنها نباشد، باید آموزش فنی و حرفه ای برای آنها در نظر گرفته شود و در زمینه کاری دیگر به بازار کار بازگردند.

معاون وزیر کار افزود: دیگر نباید امکان بیکار ماندن و دریافت مزایا برای بیکاران وجود داشته باشد و باید الزام نیروی بیکار به بازار کار وجود داشته باشد. برنامه بیمه بیکاری فعلی ما در حال حاضر تا 50 ماه است که بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. 50 ماه مقرری بیکاری برای افراد متاهل و 36 ماه (3 سال) برای مجردها پرداخت می کنیم. اینگونه است تا زمانی که فردی که با وجود اعطای مقرری بیکاری دیگر کار نمی کند، پس از مدت ها غیبت از محل کار، بازگشت به محیط تولیدی برایش دشوار می شود و باید تلاش کنیم تا افراد را به نیروی کار بازگردانیم. محیط یادگیری زیرا اکنون در بازار کار به افراد واجد شرایطی نیاز داریم که بیش از چند سال در همان زمینه کار کرده باشند.

راستی فرد افزود: دستورالعمل این آیین نامه جدید که محصول توافق ما با سازمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه ای است، تصویب و به استان ها ابلاغ شده است و بیکاران باید به چرخه آموزش بازگردند و پس از آن. بازار کار




منبع:

حرکت می کنیم






مطالب مرتبط