راهنمای کامل دریافت غرامت سقوط موتورسیکلت از بیمه


اگر دچار تصادف موتور سیکلت شده اید، باید شرایط دریافت غرامت سقوط موتورسیکلت را بدانید. همچنین به دلیل محبوبیت موتورسیکلت، برخی از موتورسواران بدون گواهینامه یا مهارت کافی در رانندگی دچار لیز خوردن و افتادن لاستیک می شوند. برای اینکه بتوان خسارت ناشی از واژگونی موتورسیکلت را جبران کرد، لازم است بیمه موتورسیکلت طبق قانون تهیه شود تا بتوان خسارت ناشی از سقوط با موتورسیکلت را جبران کرد. تصادف موتورسیکلت در نتیجه برخورد با وسیله نقلیه دیگری یا غلت زدن موتورسیکلت بدون برخورد با وسیله نقلیه دیگری رخ می دهد. برای آشنایی بیشتر با لغزش موتور تا انتهای متن با ما همراه باشید.

پیش پرداخت موتور سیکلت با بیمه موتور سیکلت

قبل از هر توضیحی در مورد نحوه دریافت ادعای واژگونی موتور سیکلت، آشنایی با بیمه موتور سیکلت ضروری است. بیمه موتورسیکلت یکی از بیمه های اجباری است که همه موتورسواران باید آن را خریداری کنند. این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی را برای بیمه گذار در نظر گرفته است تا در صورت بروز حوادث تحت پوشش تا سقف مسئولیت، خسارت جبران شود.

توجه داشته باشید که در صورت عدم انعقاد این بیمه نامه، هزینه ها را راکب موتورسیکلت یا صاحب موتورسیکلت متقبل شده و در صورت وارد آمدن خسارت مالی یا حیوانی خسارت را پرداخت خواهد کرد. در نتیجه برای اینکه بتوانید خسارات ناشی از حادثه رانندگی را جبران کنید باید به موقع نسبت به تمدید بیمه نامه اقدام کنید تا مشمول جریمه و توقیف موتورسیکلت نشوید.

سقوط با موتور سیکلت

هر موتور سواری که در خیابان ها تردد می کند باید گواهینامه و بیمه نامه معتبر و مرتبط داشته باشد. موتورسوار بدون توجه به لغزش روی زمین یا تصادف، در صورت داشتن بیمه موتور سیکلت می تواند خسارت دریافت کند. همه ما در شهر ممکن است به دلیل لغزنده بودن سطح جاده با صحنه تصادف موتور سیکلت مواجه شویم یا سقوط کنیم. جدای از اینکه بهتر است نسبت به صحنه ایجاد شده بی تفاوت نمانیم، باید بدانیم که پرداخت خسارت وسایل نقلیه موتوری به شرایط مختلفی بستگی دارد.

میزان جبران لغزش موتور چقدر است؟

فرض کنید یک موتورسوار در حین رانندگی تصادف کرده و بدون برخورد با ماشین یا جسم دیگری مجروح شده است. در این شرایط آیا می توان از شرکت بیمه ادعای سقوط موتور سیکلت گرفت؟

سر خوردن موتورسیکلت یکی از متداول ترین اتفاقاتی است که برای موتورسواران رخ می دهد و در این شرایط سرنشین یا سرنشین چپ می تواند خسارت را از شرکت بیمه مطالبه کند.

لطفاً توجه داشته باشید که موتورسوار فقط طبق شرایط قرارداد بیمه موتور سیکلت می تواند خسارت سقوط با موتورسیکلت را مطالبه کند. در نتیجه دانستن تاریخ اعتبار بیمه نامه خود هنگام موتورسیکلت بسیار مهم است تا در صورت بروز حادثه رانندگی یا سر خوردن موتورسیکلت بتوانید از شرکت بیمه خسارت مطالبه کنید.

همچنین مبلغ اعلام شده برای سال 1402 در ماه های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه های عادی سال 900 میلیون تومان بوده است. این مبالغ بالاترین حد مسئولیت است و بیمه‌گر با توجه به حق بیمه دریافتی بیمه‌گر خسارت را جبران می‌کند.

مقصر تصادف موتور سیکلت کیست؟

اگر خودرویی با موتورسیکلت تصادف کند، قطعاً مسئول تصادف طبق قوانین مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کلی دو نوع تصادف موتور سیکلت وجود دارد:

  • موتورسوار مقصر این تصادف نیست در این صورت مهم نیست که موتورسوار بیمه نامه داشته باشد یا نه، در هر صورت راننده مقصر حادثه باید به موتورسوار و سرنشین پول پرداخت کند.
  • مسئولیت تصادف یا واژگونی موتورسیکلت بر عهده موتورسوار است با توجه به این شرایط، پرداخت خسارت به عهده راکب موتورسیکلت است. در این شرایط امکان دریافت وجه از بیمه وجود ندارد مگر اینکه خسارت به صورت جانی رخ داده باشد. اما دریافت هزینه های مالی بابت خسارت مالی وارده به موتورسیکلت شرطی ندارد.

همچنین نکته مهمی که باید بدانید این است که شرایط پرداخت وجه موتور سیکلت به سقف تعهدات مالی شرکت بیمه راننده مقصر بستگی دارد.

استعلام و خرید بیمه موتورسیکلت که زیرمجموعه بیمه شخص ثالث خودرو محسوب می شود، نیازمند اطلاعات خاصی است. راهنمای کامل بیمه موتور سیکلت شامل: تعریف، پوشش، نحوه محاسبه هزینه بیمه موتور سیکلت، خرید و تمدید آنلاین بیمه موتورسیکلت و … را در زیر مطالعه کنید.

چه حوادثی مشمول بیمه موتور سیکلت نمی شود؟

توجه داشته باشید هنگام عقد قرارداد بیمه موتورسیکلت و پرداخت پیش پرداخت موتورسیکلت قوانینی وجود دارد که توسط بیمه مرکزی شرکت های بیمه اعلام می شود. در صورتی که یکی از موارد زیر برای موتورسیکلت اتفاق بیفتد، خسارت آن تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و خسارتی داده نمی‌شود. آنها عبارتند از:

  • خسارت وارده به محموله یا محموله موتورسیکلت بیمه شده
  • آسیب به موتور سیکلت راننده مقصر
  • آسیب های ناشی از پرتوهای رادیواکتیو و تشعشعات هسته ای
  • جرایم ناشی از دستور قضایی یا اجرایی
  • هزینه های درمانی شخص مسئول حادثه

بهترین راه برای دریافت غرامت در تصادف موتورسیکلت

شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از شرکت بیمه خودرو، سقف تعهد را برای جبران هزینه های انجام شده در صورت بروز حوادث رانندگی، واژگونی موتور و یا تلفات جانی تعیین می کند. در واقع برای پرداخت پول در تصادفات رانندگی باید عوامل مهمی را بررسی کرد که عبارتند از:

  • وام بیمه موتور سیکلت
  • حدود تعهدات بیمه گر
  • گواهی مربوط به وسیله نقلیه
  • نوع خسارت (جانی یا مالی)
  • تشکیل پرونده نزد نماینده شرکت بیمه

توصیه می کنیم برای دریافت غرامت لغزش موتور یا جبران خسارت شخص ثالث، بیمه نامه خود را به موقع تمدید کنید تا مشمول جریمه بیمه گر نشوید و نگرانی جبران حادثه کاهش یابد.

اهمیت گواهینامه موتور سیکلت هنگام پرداخت پول

سوالی که اکثر دارندگان موتورسیکلت از خود می پرسند این است که اگر راکب گواهینامه نداشته باشد آیا بیمه خسارت وارده را پرداخت می کند؟

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، چنانچه موتورسوار در تصادفات جاده ای بیمه نامه نداشته باشد، بیمه گر بی قید و شرط خسارت وارده به اشخاص ثالث را پرداخت می کند. اما موتورسوار موظف است هزینه های انجام شده را به بیمه گر بازپرداخت کند.

اما در صورت تلفات جانی در تصادف رانندگی و نداشتن بیمه نامه موتورسوار با توجه به نوع خسارت و ماده 3 بیمه موتور سیکلت، شرایط پرداخت دیه در صورت داشتن دیه امکان پذیر است. گواهینامه معتبر و مناسب برای موتور سیکلت.

همچنین در سایر مواقعی که موتورسوار در تصادف رانندگی یا سقوط موتورسیکلت مقصر نباشد، شرط گواهینامه الزامی نیست و شرکت بیمه خسارت وارده را پرداخت می کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت غرامت در صورت واژگونی موتور

برای اینکه بتوان خسارت وارده را در هر دو مورد راننده مقصر یا بی گناه در تصادف رانندگی بررسی کرد، ارائه تعدادی مدارک به بیمه گر الزامی است. همچنین در نظر داشته باشید که برای دریافت خسارت فقط 5 روز کاری فرصت دارید، به یکی از نمایندگان شرکت بیمه خود مراجعه کرده و درخواست بررسی خسارت کنید و شکایت کنید. کارشناس بیمه با تشخیص نوع تصادف و بررسی عوامل مختلف میزان خسارت ناشی از تصادفات جاده ای را برآورد کرده و حواله پرداختی را به مصدوم منتقل می کند. اما مدارک مورد نیاز برای دریافت پیش پرداخت موتورسیکلت عبارتند از:

  • بیمه خودرو معتبر برای راننده مقصر و زیان دیده
  • گواهینامه رانندگی مقصر و قربانی
  • شناسنامه و شناسنامه صاحب وسیله نقلیه موتوری مقصر و آسیب دیده
  • کارت ملی معیوب و خراب
  • فاکتور رسمی تجهیزات با تایید کارشناس بیمه

اهمیت بیمه خودرو در پرداخت جریمه مرگ ناشی از تصادف موتورسیکلت

بیمه موتور سیکلت با ارائه پوشش های مالی و جانی خسارت های وارده را جبران می کند و هر چه حق بیمه ای که پرداخت می کنید بیشتر باشد، سقف مسئولیت بیمه گذار نیز بیشتر می شود. در واقع با افزایش مسئولیت شرکت بیمه، خسارت بیشتری جبران می شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی، حدود 80 درصد موتورسواران فاقد بیمه نامه هستند که این امر خلاف قانون راهنمایی و رانندگی جاده ای خواهد بود و اگر پلیس موتورسیکلت فاقد بیمه نامه را استعلام کند. دستور توقیف و انتقال آن را صادر خواهد کرد. در نتیجه علاوه بر بیمه موتور سیکلت باید گواهینامه معتبر وسیله نقلیه نیز داشته باشید. همچنین توصیه می کنیم برای دریافت غرامت تصادف موتورسیکلت خود در اسرع وقت به یکی از نمایندگان خسارت بیمه گر خود مراجعه کنید. اگر قبلاً سعی کرده اید خرید بیمه شما با مراجعه به آن توصیه نکرده اید سایت بیمه دوچرخه یا ماشین خود را در نمایندگی های معتبر بیمه کنید.

امتیاز شما برای این پست

مطالب مرتبط