استقلال مکانی چیست و چگونه می توان آن را به دست آورد؟


توانایی کار از راه دور و استقلال مکانی به شما آزادی باورنکردنی می دهد. با مطالعه این مقاله از ایرانگرد متوجه می شوید که استقلال مکانی به چه معناست و چگونه به آن دست پیدا کنید!

در طول و پس از همه‌گیری ویروس کرونا، چیزهای زیادی در ذهن مردم تغییر کرد. بسیاری از ما متوجه شدیم که از زندگی چیزهای بیشتری می خواهیم. تمام روز در یک دفتر نشستن و بارها و بارها روزها را شبیه هم زندگی کردن، رویای ما برای سپری کردن زندگی نیست.

این آگاهی تازه کشف شده درباره اهمیت زندگی کردن به همراه درک اینکه بسیاری از شغل‌ها می‌توانند از راه دور انجام شوند، یک انقلاب در سبک زندگی افراد به وجود آورده است.

افراد اکنون دیگر نمی‌خواهند به یک جای خاص محدود شوند و می‌خواهند مستقل از مکان باشند. آن‌ها می‌خواهند درآمدی را از هر جایی که دلشان می‌خواهد کسب کنند و این رویکرد جدید زندگی، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به آرامش و راحتی بیشتری دست یابند.

در دنیای امروز، رسانه های اجتماعی توانسته اند به طور جدی بر افکار و آرزوهای ما تأثیر بگذارند. هر روز با تصاویری از مسافران دیجیتالی که در مناطق زیبا و دست نیافتنی در آرامش لذت می برند و لپ تاپ خود را در یک ساحل آرام به کار می اندازند، روبرو می شویم. این زندگی آرمانی و ایده آلی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم.

اما آیا این واقع‌بینانه است؟ استقلال مکان در واقع به چه معناست؟ آیا هر کسی می‌تواند یک گردشگر دیجیتال digital nomad باشد؟

اینها سوالاتی هستند که در طول این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

استقلال مکانی به چه معناست؟

در حال حاضر انبوهی از کلمات کلیدی وجود دارد که همگی معنای بسیار مشابهی دارند مانند: کارگر از راه دور، دورکار، گردشگر دیجیتال digital nomad ، و مستقل از مکان… اما در واقع همه آنها به چه معنا هستند؟

شخصی که “مستقل از مکان” است، از موقعیت مکانی آزاد است یا نیاز به حضور فیزیکی در جایی ندارد. مستقل بودن از موقعیت مکانی یا استقلال مکانی به این معنی است که می توانید در هر جایی که می خواهید زندگی و کار کنید و به هیچ جا متصل نیستید.

 

موقعیت مکانی مستقل و گردشگر دیجیتال

مستقل از مکان بودن و گردشگر دیجیتال تقریباً مشابه هستند، با این تفاوت کوچک که گردشگر دیجیتال کسی است که در حال سفر در سراسر جهان است و درآمد خود را از طریق اینترنت کسب می‌کند.

کسی که مستقل از موقعیت مکانی است، همچنان پول خود را به صورت آنلاین در می آورد، اما سفر لزوما اولویت آنها نیست.

کار از راه دور

کلمه سومی که ممکن است بشنوید کار از راه دور (دور کاری) است. این به معنای شخصی است که خارج از محیط اداری سنتی کار می کند.

آنها فقط می توانند از خانه خود در کشور خود کار کنند تا اینکه در یک اداره کار کنند. همچنین آنها لزوما سفر نمی کنند و به این معنی نیست که از کشور دیگری کار می کنند. اما گزینه ها همیشه وجود دارند!

چگونه می توانید مستقل از موقعیت مکانی باشید؟

بنابراین، استقلال مکانی به این معنی است که شما می توانید در هر کجا که دلتان بخواهد زندگی و کار کنید. هرکسی که این مقاله را می‌خواند احتمالاً در مرحله متفاوتی از زندگی، به مستقل شدن از مکان فکر می کند. قبل از اینکه بتوانید مستقل از موقعیت مکانی شوید، باید چندین مورد را در نظر بگیرید و اقداماتی انجام دهید.

شغل شما چیست؟

شغل شما عموماً بزرگترین عاملی است که تعیین می‌کند که آیا می‌توانید مستقل از مکان باشید یا خیر؟ اگر شغل شما، اجازه نمی دهد که از راه دور کار کنید، پس استقلال مکانی فقط تا زمانی که پولتان تمام شود طول می کشد.

از زمان شیوع ویروس کووید-۱۹، متوجه شدیم که بسیاری از شغل‌ها می‌توانند از راه دور انجام شوند، بعضی از آن‌ها ساده‌تر از بقیه هستند. همچنین بستگی به این دارد که آیا کارفرمای شما از این ایده که شما در کشور دیگری کار می کنید راضی است یا خیر؟

زمانی که یک کارمند از یک کشور دیگر کار می‌کند، شرکت‌ها باید به چالش‌های رعایت قوانین توجه کنند. به عنوان مثال، مسائل مالی مانند مالیات. بهتر است که ابتدا با کارفرما صحبت کنید تا ببینید آیا کار از راه دور امکان پذیر است یا خیر. اگر آنها از این موضوع راضی نیستند، شاید باید به دنبال کارفرمای دیگری باشید.

آیا می توانید کسب و کار آنلاین خود را ایجاد کنید؟

اگر پیدا کردن کارفرمایی که به شما اجازه کار از راه دور را بدهد، دشوارتر از آنچه که فکر می‌کردید است، چرا کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی نکنید؟

داشتن یک کسب و کار آنلاین، به شما نهایت آزادی را می‌دهد. شما کسی را ندارید که به شما بگوید کی و از کجا کار کنید.

در بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، بسیاری از فرآیندها را می توان به صورت خودکار و اتوماسیون اداره کرد، به این معنا که شما در حالی که خودتان در حال تفریح هستید و لذت می برید، موج سواری می کنید یا از کوه بالا می روید، در عین حال در حال کسب درآمد باشید.

در اینجا چند ایده کسب و کار آنلاین برای به جریان انداختن و افزایش خلاقیت آورده شده است:

  • فروش بدون موجودی (دراپ شیپینگ) انجام دهید.
  • یک وبلاگ راه اندازی کنید.
  • کتاب خودتان را منتشر کنید.
  • یک دستیار مجازی شوید.
  • وارد بازاریابی آشناسازی یا معرف (Affiliate marketing) شوید.
  • وب سایت بسازید.

تنها توصیه ما این است که در اکانت های اینستاگرام که دوره های آموزشی در مورد نحوه راه اندازی کسب و کار آنلاین و دستیابی به درآمدهای پنج رقمی در ماه می فروشند، غرق نشوید. بیشتر اوقات اینها طرح های هرمی پر از وعده های توخالی هستند.

همچنین، برای برخی افراد، عدم وجود یک رئیس که به شما بگوید چه کاری انجام دهید و مهلت هایی را تعیین کند، چالش برانگیز است. . ایجاد انگیزه در خود برای ایجاد کسب و کار، در حالی که در محیطی پر از حواشی هستید، ممکن است سخت باشد. اما اگر می خواهید به اندازه کافی مستقل از موقعیت مکانی باشید، این کار را انجام دهید!

موقعیت شغلی مستقل

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در یک حوزه کاری فعالیت می کنید که امکان کار در محیط‌های مختلف مکانی را فراهم می‌کند، این روند برای شما آسان تر خواهد بود.

در ادامه فهرستی از شغل‌های محبوب مستقل از موقعیت مکانی آورده شده است:

  • نوشتن محتوا، کپی رایتینگ
  • تدریس آنلاین
  • طراحی وب سایت
  • طراحی گرافیک
  • مدیر رسانه های اجتماعی
  • دستیار مجازی
  • برنامه نويسی

همانطور که قبلا گفته شد، بسیاری از مشاغل قابلیت انجام آن‌ها در هر مکانی را دارند، بنابراین اگر عنوان شغلی خود را در بالا نمی بینید ، ناامید نشوید. معمولاً می‌توانید آن را انجام دهید!

آیا می توانید مهارت های مورد نیاز برای یک شغل مستقل از مکان را بیاموزید؟

بیشتر اوقات پاسخ مثبت است! منابع آنلاین بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید خودتان تقریبا هر چیزی را یاد بگیرید. برخی از بهترین برنامه‌نویسان خودآموز هستند.

یادگیری یک مهارت نیاز به تمرین دارد، بنابراین اگر واقعاً می خواهید مستقل از مکان باشید، تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید!

وضعیت مالی شما چگونه است؟

قبل از اینکه مستقل شوید، داشتن درک خوبی از وضعیت مالی خود بسیار مهم است.

آیا کار از راه دور، قادر خواهد بود شما را تامین کند؟ آیا هنوز هزینه هایی وجود دارد که باید در خانه بپردازید؟ هر ماه چقدر در خانه موقت جدید خود هزینه خواهید کرد؟ اینها همه سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ دهید.

آیا چیزی وجود دارد که شما را به خانه وابسته کند؟

برای اکثر افراد، این امر آسان نیست که به سادگی همه چیز را رها کنند و به یک کشور کاملا جدید مهاجرت کنند.

شاید شما در حال حاضر یک ملک را اجاره کرده باشید، یا ممکن است نیاز به اجاره دادن ملک خود داشته باشید یا خانواده ای داشته باشید که به شما متکی و وابسته است. چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند شما را از رفتن باز دارد.

مزایای مستقل بودن از موقعیت مکانی

مانند هر چیز دیگری در زندگی که همیشه با مزایا و چالش‌هایی همراه است، در مورد استقلال مکانی نیز این امر صادق است، باید مزیت‌ها و معایب را با هم پذیرفت.

ابتدا با نکات مثبت استقلال مکانی شروع می کنیم:

آزادی بی نهایت:

هیچ چیز قدرت بخش تر از آزاد بودن نیست. دانستن اینکه می توانید در هر نقطه ای از جهان زندگی و کار کنید، احساس بسیار آزادانه‌ای دارد. شما می توانید انتخاب کنید که از راه دور در اسپانیا به مدت یک سال کار کنید یا می توانید شهر ساحلی کوچکی در مصر را به عنوان مکانی برای اقامت یک ماهه انتخاب کنید.

می توانید سفر کنید

شما می‌توانید در حالی که کار می‌کنید سفر کنید. بسیاری از افراد برای یک دوره زمانی کار می کنند تا پول خود را پس انداز کنند و سپس برای ماه ها به سفر می روند. از آنجایی که از موقعیت مکانی، مستقل هستید، می توانید یک گردشگر دیجیتال باشید و در حین سفر کار کنید.

 

باعث صرفه جویی در پول شما می شود

اگر کشوری با هزینه های پایین زندگی مانند کلمبیا، تایلند یا آلبانی را انتخاب کنید، احتمالاً نسبت به زمانی که در خانه هستید، پول بیشتری پس انداز خواهید کرد.

همچنین، می‌توانید از رفت‌وآمدهای اغلب طولانی و پرهزینه به محل کار، خودداری کنید. به جای آن، می توانید با پیاده روی به یک بار ساحلی بروید و در آنجا کار خود را انجام دهید.

چیزهای زیادی یاد می گیرید

قرار گرفتن در کشوری با فرهنگ، زبان و شیوه زندگی متفاوت می تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص اگر این کار را به تنهایی انجام دهید! اما این چالش‌ها و کشف مسائل توسط خودتان، منجر به رشد شخصی باورنکردنی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

زندگی در مناطق مختلف جهان به شما این امکان را می دهد که در مورد فرهنگ ها و تاریخ های مختلف، اطلاعات زیادی کسب کنید.

فرصت هایی برای ملاقات و آشنایی با افراد جدید پیدا می کنید

یکی از موارد مورد علاقه در مورد کار از راه دور در یک کشور دیگر این است که می توانید با افرادی از سراسر جهان آشنا شوید. در هر جایی گروهی از گردشگران و مهاجران دیجیتال وجود دارد که ایجاد ارتباطات و دوستی‌ها را بسیار آسان می‌کند.

چالش های استقلال مکانی

مانند هر چیز دیگری در زندگی، خوب و بد دست به دست هم می دهند. جایی که مزایایی وجود دارد، چالش‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است برای دستیابی به استقلال مکانی با آن‌ها مواجه شویم.

تعادل دشوار کار و زندگی

اگر دلیل شما برای مستقل شدن از موقعیت مکانی سفر نیست و مانند گردشگران دیجیتال دائم در سفر نیستید، ممکن است این قسمت برای شما به اندازه‌ دیگران چالشی نباشد. اما اگر سفر برای شما مهم است، ایجاد توازن در سفر و یافتن زمان برای کار می‌تواند سخت باشد.

در سفر، به راحتی می توانید درگیر محیط جدید و شگفت‌انگیز شوید. همچنین در حین سفر ماجراجویی‌های زیادی در انتظار شما هستند، اما شما همچنان باید در همان ساعاتی که قبلا کار می کردید، کار کنید.

در ابتدا، یافتن تعادل مناسب بین کار کردن و تجربه کردن در مکانی که در آن هستید می‌تواند دشوار باشد. اگر می‌خواهید تمام روز پشت لپ‌تاپ خود بنشینید، کار از راه دور در خارج از کشور چه فایده‌ای دارد؟ به همین ترتیب، آیا بودن در یک مکان زیبا باعث می شود که کار شما کند تر پیش رود و مانع پیشرفت شما شود؟

تنهایی

بعضی از مکان‌ها جامعه‌ شگفت‌انگیزی از مهاجران دیجیتال یا مسافران دارند، اما برخی دیگر اینطور نیستند. اگر خودتان را در جایی بیابید که آشنا شدن با افراد جدید دشوار است، ممکن است احساس تنهایی کنید. به ویژه اگر زبان آن منطقه را نمی‌فهمید.

همچنین عدم حضور خانواده، می‌تواند باعث احساس انزوا و تنهایی شما شود.

عدم ثبات

این مسئله بر همه افراد به شکلی متفاوت تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد تغییرات را به راحتی پذیرفته و برخی دیگر دوست دارند بدانند هفته آینده در کجا زندگی می‌کنند و یک پایگاه و محل اقامت ثابت داشته باشند.

کار از راه دور می‌تواند به معنای انتقال مکرر مکانی باشد که بستگی به اخذ ویزاها و اجاره خانه دارد. اگر شما این کار را به طور مکرر انجام دهید، خسته‌کننده خواهد بود.

مینیمالیسم

این موضوع با توجه به نوع نگاه شما می تواند مثبت یا منفی باشد. استقلال مکانی به این معنی است که احتمالاً نمی‌توانید چیزهای زیادی داشته باشید، مگر اینکه بخواهید آن‌ها را همه جا همراه خود ببرید.

اگر شما هیچ محل اصلی و دائمی برای زندگی نداشته باشید، احتمالاً مجبور خواهید بود بسیاری از وسایل خود را بفروشید یا هزینه ای برای انبار کردن آنها بپردازید. این کار می تواند رهایی بخش باشد، اما اگر روزی دوباره تصمیم بگیرید در جایی مستقر شوید، برای جایگزینی و مرتب کردن آنها دچار دردسر خواهید شد.

کار داوطلبانه از راه دور

یکی از راه‌های مقابله با بسیاری از چالش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، داوطلب شدن در حین کار از راه دور است. کار داوطلبانه به شما این امکان را می دهد که برای مدتی در یک مکان بمانید و به شما کمک می کند تا یک روال روزانه، ثبات و ارتباطات را در مکانی که در آن قرار دارید، شکل دهید.

یافتن فرصت های داوطلبانه آسان است. Worldpackers پلتفرمی است که مسافران و مهاجران را با میزبانان و اماکن اقامتی در سراسر جهان مرتبط می‌کند. آن‌ها در بیش از 140 کشور فرصت‌های شغلی داوطلبانه دارند، بنابراین هر جا که بخواهید بروید فرصتی در انتظار شما خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای کار داوطلبانه این است که در ازای مهارت های خود، اقامت رایگان و گاهی اوقات حتی وعده های غذایی رایگان دریافت خواهید کرد. این می تواند مقدار زیادی از پول شما را ذخیره کند!

اگر تا اینجا پیش رفته اید، باید تصور خوبی از معنای استقلال مکانی داشته باشید. آیا تصمیم گرفته‌اید که می‌خواهید مستقل از مکان باشید؟ گام‌های بعدی شما برای مستقل شدن از موقعیت مکانی چیست؟

 

نویسنده و خبرنگار ایرانگرد: مهسا محمودگرجی

مطالب مرتبط