۱۰ شهر ارزان دنیا برای زندگی


هنگامی که به دنبال اقامت برای مدتی در یک کشور جدید و زیبا هستید، انتخاب یک شهر ارزان با هزینه‌های معقول می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. برخی از شهرهای جهان، با هزینه‌های پایین تر در مورد مسکن، غذا، تفریحات و سایر خدمات، جذابیت های بسیاری دارند. این شهرها می‌توانند به عنوان مقصدی ایده آل برای مهاجران کوتاه مدت و مسافران و جهانگردان باشند. اقامت در این شهرها، امکان دسترسی به تجربه‌های فرهنگی، طبیعت و آشنایی با مردم جدید را برای مهاجران و مسافران فراهم می‌کند، در حالی که هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند. با توجه به همه این موارد، ارزان ترین شهرهای دنیا برای زندگی می‌توانند به عنوان مقصدی جذاب برای سفرهای درازمدت و اقامت‌های کوتاه مدت باشند.

با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، امکاناتی که برای مهاجرت به خارج از کشور لازم بود، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. امروزه، افراد می‌توانند به راحتی از طریق اینترنت و لپ‌تاپ‌های خود کار کنند و به عنوان یک کوچ نشین دیجیتالی (digital nomad) در هر کجای دنیا زندگی کنند. این امکانات به آنها اجازه می‌دهد تا مستقل‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند و به راحتی با جوامع مختلف در سراسر جهان در ارتباط باشند. اما همچنان باید به چالش‌هایی مانند تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و قوانین محلی توجه کرد. این مسیر ممکن است نیازمند تلاش و یادگیری فراوان باشد، اما با اراده و تلاش می‌توان به راحتی به آن دست یافت.

اینگونه سفر از توریسم معمولی متفاوت است و به شما این امکان را می‌دهد که به طور کامل در فرهنگ یک جامعه غرق شوید و از نزدیک با رسوم‌، سنت‌ها و اعتقادات آن‌ها آشنا شوید.

شهرهای ارزان در جهان انتخابی عالی برای کسانی هستند که می خواهند به صورت مستقل کار کنند یا کسب و کار خود را راه اندازی کنند. این شهرها معمولا دارای هزینه های زندگی پایینی هستند. به علاوه، این شهرها از نظر تنوع فرهنگی، طبیعت، آب و هوا و سرگرمی ها نیز بسیار جذاب هستند.

یکی از مزایای زندگی در این شهرها این است که افراد می توانند تجربه های جدیدی در محیطی متفاوت داشته باشند. آنها می توانند به سفرهای مکرر در این شهرها و مناطق اطراف آنها بروند و فرهنگ و تاریخ آنها را بشناسند. این تجربه ها می توانند به افراد کمک کنند تا به عنوان یک کوچ نشین دیجیتالی (digital nomad) خلاق و موفق تر شوند و در طول زمان به درآمد بیشتری دست پیدا کنند.

دراین مقاله از ایرانگرد 10 شهر از ارزان ترین شهرهای جهان برای زندگی را به شما معرفی می کنیم. این شهرها مملو از فرهنگ، تاریخ، سرگرمی و… هستند. شما می توانید برای چند ماه در هر یک از این شهرها ساکن شوید و از زندگی در یک کشور جدید لذت ببرید، بدون اینکه هزینه زیادی صرف کنید.

البته، شهرهای ارزان دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله به آنها اشاره نکردیم، اما این 10 شهر برای اقامت کوتاه مدت بسیار محبوب هستند.

 

1. هانوی، ویتنام

ویتنام یکی از ارزان ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است. پایتخت آن، هانوی، مکان مناسبی برای زندگی و کار در خارج از کشور با بودجه محدود است.

این شهر چند فرهنگی و تاریخی به دلیل معماری، غذاهای خیابانی، شب زنده داری و تاریخ گسترده اش شناخته شده است.

اگر می خواهید با افراد جدیدی آشنا شوید، فرهنگی غنی را تجربه کنید، زیبایی های طبیعی ویتنام را کشف کنید و البته در هزینه های خود صرفه جویی کنید، هانوی مکانی عالی برای زندگی است.

مبادله کاری Worldpackers برتر در هانوی: در ازای دریافت غذای خانگی و محل اقامت رایگان، با دانش آموزان در خانه محلی زندگی و کار کنید.

 نکته: مبادله کاری Worldpackers چیست؟

مسافران در ازای دریافت غذای خانگی و محل اقامت رایگان، به جای پرداخت هزینه، به میزبان خدمات خاص ارائه می کنند! مثلا وب سایت آن هتل یا مهمانخانه را ارتقا بدهند، یک دیوارشان را نقاشی کنند یا هر کار دیگری که از دستشان بر می آید را انجام دهند! یک وب سایت به نام worldpackers  هم برای این منظور طراحی شده است که شما می توانید از طریق آن با میزبانان مختلف در شهرها و کشورهای مختلف برای این منظور مکاتبه کنید.

 

2. کیتو، اکوادور

پایتخت اکوادور یک مکان شگفت انگیز برای زندگی ارزان است. این شهر، پر از جنب و جوش و هیجان است. خیابان‌ها شلوغ و پر از زندگی هستند. برای فرار از این شلوغی، تنها کافی است یک روز به کوهستان‌ها و سبزه‌زارهای اطراف سفر کنید.

کیتو همچنین یک دروازه عالی برای کاوش بیشتر اکوادور است. شما می‌توانید در شهر زندگی کرده و کار کنید و در طول آخر هفته سفرهایی به جنگل آمازون، جنگل ابری، ارتفاعات، ساحل یا حتی جزایر گالاپاگوس بروید.

حمل و نقل عمومی در کیتو بسیار ارزان است و هزینه اتوبوس شهری کمتر از یک دلار است. سفر به مناطق اطراف فقط چند دلار هزینه دارد.

مبادلات کاری Worldpackers برتر در کیتو: در این شهر نیز با مبادلات کاری روی طراحی وب، نوشتن، عکاسی و رسانه های اجتماعی می توانید خدمات رایگان دریافت نمایید.

3. بانکوک، تایلند

تایلند یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری جهان است. پایتخت آن، بانکوک، یکی از ارزان ترین شهرهای جهان برای زندگی است!

بانکوک مانند یک ترن هوایی برای حواس گوناگون انسان است. در طول روز با معابد رنگارنگ بودایی و صدای توک‌توک‌هایی که در خیابان‌ها می‌چرخند، خیره خواهید شد. در شب، بازارهای شلوغ شبانه، مسابقات بوکس هیجان انگیز موی تای و بوی خوشمزه غذاهای خیابانی تایلند را تجربه خواهید کرد.

در میان همه اینها، شما از ارزان بودن زندگی در بانکوک شگفت زده خواهید شد. یک بشقاب کامل غذا حدود 1 دلار و بلیط یک نمایش کاباره محلی یا مسابقه بوکس حدود 10 دلار هزینه دارد. هزینه های سرگرمی، غذا، حمل و نقل و زندگی در بانکوک بسیار پایین است!

مبادلات کاری Worldpackers برتر در بانکوک: کار به عنوان یک مسئول پذیرش یا باریستا در یک بار در شهر قدیمی بانکوک.

4. صوفیه، بلغارستان

بلغارستان یک مقصد اروپایی کمتر شناخته شده است. این کشور که در شرق اروپا واقع شده است مملو از زیبایی های طبیعی و تاریخ غنی می باشد.

پایتخت بلغارستان، صوفیه مکانی دوست داشتنی برای زندگی و کار در خارج از کشور است. از آنجایی که این کشور در مقایسه با سایر نقاط اروپا، توریستی نیست، رفتار مردم محلی بسیار دوستانه می باشد. آنها تورهای رایگان پیاده روی صوفیه و سایر تورهای ارزان مانند تورهای غذایی و تورهای گرافیتی را ارائه می دهند.

غذا در رستوران ها، نوشیدنی در بارها، قیمت هاستل ها و فروشگاه های خرده فروشی در صوفیه بسیار ارزان هستند. رایان ایر همچنین پروازهای بسیار ارزانی را بین صوفیه و سایر شهرهای بزرگ اروپایی مانند رم یا لندن ارائه می دهد.

مبادلات کاری Worldpackers برتر در صوفیه: از استعدادهای هنری خود برای کمک به نقاشی و دکوراسیون یک هاستل در شهر استفاده کنید.

5. لاپاز، بولیوی

بولیوی یکی از ارزان ترین کشورهای آمریکای جنوبی است که آن را به مقصدی شگفت انگیز برای زندگی و کار در خارج از کشور تبدیل کرده است.

شما می توانید یک آپارتمان در لاپاز را با حدود 500 یا 600 دلار در ماه اجاره کنید. اگر به جای مکان های توریستی در رستوران های محلی غذا بخورید، غذا و نوشیدنی را نیز بسیار ارزان خواهید یافت.

با پولی که در هزینه های زندگی صرفه جویی می کنید، می توانید در بولیوی سفر کنید! این کشور مناظر خیره کننده زیادی دارد، از جمله دریاچه تیتیکاکا، نمکزار اویونی و جاده دوچرخه سواری یونگاس شمالی.

مبادلات کاری Worldpackers برتر در لاپاز: در باغبانی کمک کنید، در مورد permaculture (کشت پایا) بیاموزید و از آرامش در دهکده اکو در خارج از لاپاز لذت ببرید.

6. کوسکو، پرو

کوسکو به عنوان دروازه ای به ماچو پیچو  Machu Picchu شناخته می شود. بسیاری از مسافران قبل یا بعد از بازدید از این عجایب معروف جهان، چند روز در این شهر کوهستانی توقف می کنند.

اما اقامت بیش از چند روز در کوسکو یک انتخاب عالی برای کوچ نشینان دیجیتال digital nomads و مسافرانی است که به دنبال زندگی در خارج از کشور هستند.

کوسکو شهری آرام است که توسط تپه ها و کوه ها احاطه شده است. این شهر با غذاهای خوشمزه پرو، صنایع دستی رنگارنگ محلی و زندگی شبانه هیجان انگیز، مکانی فوق العاده سرگرم کننده برای زندگی است.

شما می‌توانید در روزهای آزادتان به بازدید از آثار باستانی اینکا بروید و مناطق دیدنی نزدیک در پرو مانند کوه رنگین کمان یا تالاب نمک ماراس را کاوش کنید.

برای زندگی با قیمت مناسب در کوسکو، به بازارهای محلی بروید و برای غذاهای ارزان قیمت و پارتی کردن در بارهای هاستل‌های متعدد که ساعت‌های خوشحالی و شب‌های موضوعی برگزار می‌کنند، بروید.

مبادلات کاری Worldpackers برتر در کوسکو: بارتندینگ را در یکی از هاستل ها در قلب کوسکو امتحان کنید.

7. زاگرب، کرواسی

کرواسی یک کشور زیبای مدیترانه ای است که محبوبیت آن در حال افزایش است. بسیاری از مردم برای سفر و آفتاب گرفتن به جزایر و شهرهای ساحلی کرواسی برنامه ریزی می کنند.

اما اگر به داخل کشور و شمال کرواسی سفر کنید، زاگرب، پایتخت این کشور را خواهید یافت. زاگرب فوق‌العاده جذاب است و همچنین یکی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای زندگی در جهان است.

شهرهای ساحلی کرواسی شبیه ایتالیا یا یونان هستند، در حالی که زاگرب مانند یک شهر واقعی اروپای شرقی است. این شهر دارای معماری باشکوه، موزه‌های جالب، میادین عمومی بزرگ، رستوران‌های سنتی و توریستی، بازارهای خیابانی محلی مقرون به صرفه و پارک‌های ملی خیره‌کننده در اطراف است.

تبادل کار برتر Worldpackers در زاگرب: از مهارت های رسانه های اجتماعی و وب سایت خود برای کمک به هاستل ها برای توسعه آنلاین استفاده کنید.

8. پورتو، پرتغال

پرتغال یکی از ارزان ترین کشورهای اروپای غربی است. لیسبون، پایتخت این کشور هر روز توریستی تر می شود، بنابراین گران تر نیز می شود. اما شهر شمالی آن، پورتو همچنان بسیار مقرون به صرفه است.

پورتو اغلب توسط مسافرانی که می خواهند از لیسبون بازدید کنند نادیده گرفته می شود، اما یکی از بهترین شهرهای اروپایی برای بازدید است. شمال پرتغال خیره کننده است. پر از تاکستان‌ها و شراب‌سازی‌ها، شهرهای ساحلی آرام، کلیساهای جامع با کاشی‌های آبی، و شهرهای مدرن و پرهیاهو است.

حمل و نقل عمومی، هزینه های زندگی، نوشیدنی و غذا در پرتغال همگی کاملا مقرون به صرفه هستند.

مبادلات کاری Worldpackers برتر در پورتو: همه چیز را در مورد مهمان نوازی از طریق خانه داری، باغبانی، آشپزی و موارد دیگر در یک مهمانخانه دنج بیاموزید.

 

9. پنوم پن، کامبوج

کامبوج، کشوری است که در کنار ویتنام و تایلند واقع شده است. این کشور بیشتر به خاطر معابد باستانی خود در Siem Reap مشهور است، اما پایتخت کامبوج، پنوم پن یک مقصد مسافرتی آسیای جنوب شرقی است.

پنوم پن مرکز فرهنگی کامبوج است. این شهر یک مکان مناسب برای زندگی است زیرا دارای امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور است. همچنین رزرو تور یا گشت و گذار در خارج از شهر ارزان و آسان است تا بتوانید در روزهای آزاد خود کامبوج را  بگردید.

از نظر هزینه‌های زندگی، سخت است کشوری با کامبوج رقابت کند. شما می‌توانید یک آپارتمان را با هزینه ای ناچیز مانند ۴۰۰ یا ۵۰۰ دلار در ماه اجاره کنید. همچنین هزینه‌های مربوط به خدمات آب و برق ، غذا، نوشیدنی، خرید و هرچیز دیگری در اینجا بسیار ارزان است.

مبادله کاری Worldpackers برتر در پنوم پن: با یک NGO محلی برای ارائه مراقبت، پشتیبانی و سرگرمی برای کودکان کامبوجی همکاری کنید.

10. کیپ تاون، آفریقای جنوبی

آفریقا دارای شهرهای زیادی است که زندگی در آنها مقرون به صرفه است. یکی از معروف ترین آنها کیپ تاون در آفریقای جنوبی است. این شهر پرجنب‌وجوش و چند فرهنگی مملو از طبیعت زیبا، بناهای تاریخی، مکان‌های دیدنی رنگارنگ و… است.

یکی از بهترین ویژگی‌های کیپ تاون این است که بسیاری از جاذبه‌های برتر آن را می‌توان به صورت رایگان تجربه کرد.

کوه نوردی Table Mountain یا Lion’s Head ، تماشا و تحسین ساختمان‌های رنگین‌کمان Bo-Kaap، شنا و موج‌سواری در سواحل زیبا، تنها برخی از جاذبه‌های کیپ تاون هستند.

خرید مواد غذایی، سیم کارت و اجاره ماشین نیز همگی ارزان هستند. شما به راحتی می‌توانید در کیپ تاون با هزینه کمتری نسبت به شهرهای توسعه‌یافته دیگر به طور راحت زندگی کنید.

مبادله کاری Worldpackers برتر در کیپ تاون: در انجام طیف گسترده ای از وظایف در یک هاستل، از جمله پذیرش، پذیرایی، عکاسی، بارتندینگ و موارد دیگر کمک کنید.

نویسنده و خبرنگار ایرانگرد: مهسا محمودگرجی

مطالب مرتبط