چگونه با برنامه ریزی صحیح انگیزه یادگیری را چند برابر کنیم؟


آیا احساس بی انگیزگی برای مطالعه می کنید؟ تو اصلا تنها نیستی! این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه با روش های جالب و کاربردی گنجینه انگیزه را در درون خود پیدا کنید و یادگیری را به یک ماجراجویی هیجان انگیز تبدیل کنید!

سلام به همه دانش آموزان پر انرژی و البته اونایی که الان انگیزه ای برای درس خوندن ندارن! خوب، راستش را بخواهید، گاهی اوقات همه ما حوصله‌مان سر می‌رود و وسط مطالعه، یک غول بی‌علاقه یک فصل از کتاب‌هایمان را بیرون می‌کشد و شروع به خندیدن می‌کند. اصلا نگران نباش! این یک چیز کاملا طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که باید تسلیم شوید! خبر خوب این است که در درون هر یک از ما گنجینه بزرگی از انگیزه وجود دارد و فقط باید بدانیم چگونه آن را پیدا کنیم.

در این مقاله با هم یاد می گیریم که چگونه با روش های جذاب و کاربردی انگیزه یادگیری را احیا کنیم و یادگیری را به یک ماجراجویی هیجان انگیز تبدیل کنیم. پس دست و پنجه نرم کن و به من بپیوند!

چگونه انگیزه مطالعه پیدا کنیم

اصلا چرا درس بخونی؟

شاید اولین سوالی که در ذهن شما وجود دارد این باشد که «اصلاً چرا باید درس بخوانم؟» خب حق با شماست! این یک سوال مهم است. ببینید، یادگیری مانند یک کلید جادویی است که دروازه های دنیای شگفت انگیز آینده را باز می کند. با مطالعه می توانید وارد رشته مورد علاقه خود شوید، شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید و با افراد باحال و حرفه ای زیادی آشنا شوید. همچنین با یادگیری چیزهای جدید، مغز شما شاداب می شود و می توانید مشکلات را راحت تر حل کنید.

حالا یه جور دیگه بگم. فرض کنید در حال انجام یک بازی ویدیویی عالی هستید. از هر مرحله ای که عبور می کنید، یک قدرت جدید می گیرید و به مرحله بعدی می روید، درست است؟ یادگیری هم همینطور است. با هر چیزی که یاد می گیرید، مهارت جدیدی کسب می کنید و به مرحله بعدی زندگی خود نزدیک می شوید.

گنج درون خود را حفر کنید!

خوب، حالا که فهمیدید چرا یادگیری مهم است، بیایید گنجینه انگیزه را کشف کنیم! همانطور که گفتیم، این گنج در درون هر یک از ما نهفته است. اما چگونه آن را پیدا کنیم؟ نگران نباشید، من به شما چند پیشنهاد عالی می دهم تا به شما کمک کند این گنج را به راحتی کشف کنید:

1. در مورد چه خوابی می بینید؟

اولین قدم این است که بفهمید چه چیزی به شما علاقه دارد. فوتبال دوست داری؟ آیا مراقبت از محیط زیست برای شما مهم است؟ آیا می خواهید یک نویسنده حرفه ای شوید؟ همه این علایق می توانند به شما انگیزه دهند. لحظه ای وقت بگذارید و آنچه را که در دنیا بیشتر به آن علاقه دارید بنویسید. حالا ببینید آیا می توانید این علایق را به درسی که در حال مطالعه آن هستید مرتبط کنید یا خیر. به عنوان مثال، اگر به فوتبال علاقه دارید، می توانید در مورد تاریخچه ورزش یا فیزیک حرکت توپ تحقیق کنید.

2. نقشه را کشف کنید!

فکر کنید به دنبال یک گنج واقعی هستید! شما قطعا به یک برنامه نیاز دارید، درست است؟ شما نیاز به یک برنامه مطالعه دارید. یک دفترچه تهیه کنید و هر روز بنویسید که چه درس هایی را می خواهید مطالعه کنید. می توانید از روش پومودورو نیز استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند 25 دقیقه مطالعه کنید و سپس 5 دقیقه استراحت کنید. به این ترتیب تمرکز شما بیشتر می شود و خسته نمی شوید.

3. یک تیم جالب با دوستان خود ایجاد کنید!

هیچ کس دوست ندارد به تنهایی گنج پیدا کند! یک تیم باحال از همکلاسی های خود تشکیل دهید. برای مطالعه با هم قراری بگذارید، از هم سوال بپرسید و همدیگر را به مطالعه تشویق کنید.

4. یک مکان خنک برای شکار گنج پیدا کنید!

محیط یادگیری شما بسیار مهم است. سعی کنید مکانی را پیدا کنید که آرام باشد و بتوانید در آن تمرکز کنید. به عنوان مثال، می توانید در کتابخانه، اتاق خود یا حتی یک کافه دنج مطالعه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از حواس پرتی از تلفن و لپ تاپ خود دوری کنید.

5. به خودتان جایزه بدهید!

پس از اتمام موفقیت آمیز یک مرحله به خودتان جایزه بدهید! به عنوان مثال، می توانید یک فیلم خوب تماشا کنید، یک بازی ویدیویی انجام دهید یا با دوستان خود بیرون بروید. به این ترتیب یادگیری برای شما لذت بیشتری خواهد داشت و انگیزه بیشتری برای ادامه پیدا خواهید کرد.

6. با خودت خوب باش!

به یاد داشته باشید که همه ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم و ممکن است یک روز اصلا به ما آموزش داده نشود. همه چیز خوب است! به خودتان سخت نگیرید و با خودتان مهربان باشید. فقط دوباره امتحان کنید و ادامه دهید.

سوالات متداول

سوال: اگر اصلا انگیزه ای برای درس خواندن نداشتم باید چکار کنم؟

پاسخ: ابتدا سعی کنید دلیل بی انگیزگی خود را بیابید. شاید یک درس برای شما خیلی سخت باشد یا از معلم خود راضی نباشید. وقتی دلیل آن را دانستید، می توانید راه حلی برای آن پیدا کنید. برای مثال می توانید از معلم خود کمک بگیرید یا با دوستی که در آن درس قوی است مطالعه کنید.

سوال: چگونه می توانم در حین مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشم؟

پاسخ: راه های مختلفی برای افزایش تمرکز وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید قبل از شروع مطالعه نفس عمیق بکشید، یک لیوان آب بنوشید یا به یک آهنگ آرامش بخش گوش دهید. همچنین می توانید از تکنیک های کاربردی یا تمرکز، مانند مدیتیشن استفاده کنید.

نتیجه

خوب، اکنون می دانید که چگونه گنجینه انگیزه را در خود پیدا کنید و یادگیری را به یک ماجراجویی هیجان انگیز تبدیل کنید. فقط باید به خودت ایمان داشته باشی، تلاش کنی و از سفر لذت ببری. به یاد داشته باشید که هیچ چیز غیر ممکن نیست!

نکته: این فقط یک راهنمای کلی است و ممکن است برای همه کارساز نباشد. بهترین کار این است که روش های مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

مطالب مرتبط