مهمترین معیار برای انتخاب همسر چیست؟


آیا به معیارهای انتخاب همسر فکر کرده اید و به دنبال چه ویژگی هایی در شریک زندگی خود هستید؟ شاید پاسخ به این سوال آسان به نظر برسد. ویژگی هایی که اکثر مردم به آن اشاره می کنند، رفتار خوب، مهربانی، جذابیت یا قابل اعتماد بودن است.

هر فردی برای انتخاب همسر معیارهای خاصی دارد. با این حال، برای اطمینان از موفقیت زندگی آینده خود، باید یک سری اصول اساسی را رعایت کنید. زیرا همسرتان باید در طول زندگی شما شریک ثابتی باشد.

انتخاب همسر باید آگاهانه و بر اساس معیارهای درست انجام شود. بی توجهی به اصول انتخاب همسر باعث می شود در انتخاب خود دچار اشتباه شوید.

بنابراین، در این مقاله از مجله اینترنتی مگ عالیه ما قصد داریم بهترین معیارهای انتخاب همسر را به شما معرفی کنیم. با ما بمان.

الزامات انتخاب همسر و ازدواج خوب

انتخاب همسر نیازمند یکسری الزامات و آمادگی است. قبل از انتخاب شریک زندگی خود، باید ویژگی های شخصیتی خود را بشناسید و اهداف خود را مشخص کنید.

اولین قدم برای ازدواج این است که بدانید در زندگی به دنبال چه اهدافی هستید، رویاهای شما چیست و ارزش های پذیرفته شده شما چیست.

فردی که می خواهد ازدواج کند باید از نظر روحی و روانی مستقل باشد و بتواند انتخاب های مسئولانه ای داشته باشد. فردی که نمی تواند به تنهایی در مورد فعالیت های روزانه اش تصمیم گیری کند، آمادگی ازدواج ندارد.

استقلال و توانایی مالی، آمادگی جسمانی و همچنین قدرت رویارویی با مشکلات از دیگر الزاماتی است که فرد قبل از ازدواج باید رعایت کند.

معیارهای اصلی انتخاب همسر

ازدواج یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که شما در زندگی خود خواهید داشت. به همین دلیل، علاوه بر شناخت خود، باید با معیارهای انتخاب همسر نیز آشنا شوید و بدانید که از همسر آینده خود چه انتظاری دارید.

یک انتخاب عجولانه یا انتخاب بر اساس معیارهای نادرست می تواند زندگی شما را در چالش های جدی قرار دهد. شکست در ازدواج منجر به ناامیدی و رنج و مشکلات روحی و روانی می شود.

به طور کلی معیارهای انتخاب همسر را می توان به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم کرد:

معیارهای اصلی ویژگی هایی هستند که هرگز نباید نادیده گرفته شوند. معیارهای ثانویه به اندازه معیارهای اولیه اهمیت ندارند، اما رعایت آنها احتمال تعارض بین زوجین را به حداقل می رساند.

اخلاقی

آداب و رفتار مناسب از جمله ویژگی هایی است که در تمامی روابط از روابط شخصی تا حرفه ای اهمیت ویژه ای دارد. زمانی که شما در شرف ازدواج هستید و برای تمام امور زندگی خود شریک دائمی انتخاب می کنید، اهمیت این موضوع دوچندان می شود.

ویژگی های اخلاقی مثبت مانند راستگویی، گذشت، وفاداری، مهربانی، ادب و مهربانی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر است.

زوج هایی که این ویژگی های پسندیده را دارند، راحت تر با مشکلات برخورد می کنند و زندگی شان پایدارتر و پایدارتر می شود.

به دنبال کسی باشید که اعمالش با کلماتش مطابقت داشته باشد. فردی که دروغ می گوید، پنهان می کند، یا لجباز و پرخاشگر است، می تواند احساس ناامنی و بی اعتمادی در شما ایجاد کند.

برخی افراد به خصوصیات اخلاقی فردی که برای ازدواج در نظر گرفته اند توجه نمی کنند و یا به امید تغییر رفتار وارد رابطه می شوند.

به یاد داشته باشید که تغییر رفتار و عقاید افراد در بزرگسالی سخت است و به همین دلیل باید قبل از ازدواج ویژگی های فرد مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید.

سلامت جسمی و روانی

اگرچه برخی از مشکلات جسمی و روحی تأثیر عمده ای در زندگی مشترک ندارند، اما برخی از آنها مادام العمر هستند و تأثیر بسزایی در جنبه های مختلف زندگی و حتی تعهدات زناشویی دارند.

اگر فرد مقابل شما مشکلات جسمی یا روحی دارد، در مورد بیماری او تحقیق کنید تا انتخاب مناسب تری داشته باشید.

به اشتراک گذاشتن باورهای دینی

برخی افراد به محض اینکه عاشق کسی می شوند بدون اینکه به اعتقادات مذهبی و ارزش های پذیرفته شده خود فکر کنند تصمیم به ازدواج می گیرند.

برای داشتن یک زندگی آرام و بدون دردسر باید از نظر مذهبی با فرد مورد نظر سازگار باشید. زوج هایی که اعتقادات مذهبی آنها با یکدیگر متفاوت است، مدام در زندگی مشترک خود با مشکلات و اختلاف نظر مواجه می شوند.

بلوغ ذهنی

ازدواج تغییرات زیادی در زندگی انسان ایجاد می کند و به نوعی مسئولیت های او را افزایش می دهد. افرادی که به دلیل عدم بلوغ فکری بی مسئولیت هستند باید منتظر ازدواج باشند و با تزکیه این مشکل را حل کنند.

معیارهای فرعی برای انتخاب همسر

همانطور که گفتیم معیارهای ثانویه برای انتخاب همسر به اندازه معیارهای اولیه اهمیت ندارند، اما توجه به آنها می تواند به داشتن زندگی خوب و تقویت روابط زوجین کمک کند.

تناسب سنی

در مورد فاصله سنی زن و مرد استاندارد خاصی وجود ندارد و باید فاصله سنی مناسب با توجه به شخصیت، هوش، بلوغ و … تعیین شود. با این حال، با توجه به اینکه دختران زودتر از پسران وارد بلوغ می شوند، اکثر روانشناسان فاصله سنی بین سه تا هفت سال را مناسب می دانند.

همسن بودن یا حتی دو سال بزرگتر بودن مانع از ازدواج نمی شود و معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما در این مواقع باید دقت کرد و با کمک مشاور وارد زندگی مشترک شد.

ظاهر

اگرچه زیبایی ظاهری نمی تواند موفقیت یک ازدواج را تضمین کند، اما بهتر است زن و شوهر از نظر ظاهر، قد و وزن با هم سازگار باشند و مانند یکدیگر باشند.

زن و شوهر باید برای مدت طولانی و تا پایان عمر با هم زندگی کنند. بی توجهی به ظاهر و عدم توجه به آن می تواند باعث ناراحتی و ناامیدی یکی از طرفین در آینده شود و زوجین با مشکلات و اختلافات جدی مواجه شوند.

تناسب اقتصادی

توجه به وضعیت اقتصادی یکی از مهمترین معیارها در انتخاب همسر است. روانشناسان به طور کلی ازدواج دختر و پسری را که از نظر اقتصادی متفاوت هستند توصیه نمی کنند.

وقتی سطح اقتصادی زن و شوهر بسیار متفاوت است، فرد با وضعیت اقتصادی پایین تر احساس حقارت می کند. در نتیجه مشکلات زیادی در روابط زوجین به وجود می آید.

سطح تحصیلات مناسب

اگرچه استعداد تحصیلی ضروری به نظر نمی رسد، اما به هر حال یادگیری و کسب دانش، نگرش، نگرش و انتظارات افراد را تغییر می دهد. روانشناسان معمولاً توصیه می کنند که سطح تحصیلات زوجین یکسان باشد یا تحصیلات مرد بالاتر از زن باشد.

اگر یکی از زوجین بیش از حد موفق باشد، می تواند تهدیدی برای زندگی مشترک باشد. زوج هایی که از نظر تحصیلی با هم سازگار هستند ممکن است بهتر با هم کنار بیایند و اختلاف نظر کمتری داشته باشند.

تناسب فرهنگی و اجتماعی

امروزه که ازدواج های سنتی کاهش یافته است، فرصت ازدواج برای افراد شهرها و جوامع مختلف افزایش یافته است. به همین دلیل، تناسب فرهنگی و اجتماعی نقش پررنگ تری ایفا می کند.

شخصیت هر فرد در خانواده با توجه به افکار، هنجارها و ارزش های حاکم بر او شکل می گیرد. اینکه دو خانواده چقدر از نظر فرهنگی و اجتماعی به هم شبیه هستند و چگونه به تفاوت های موجود واکنش نشان می دهند، بر خوشبختی و سرنوشت زوج تأثیر می گذارد.

هنگام انتخاب شریک زندگی، باید ارزش ها و معیارهای خود و خانواده را در نظر بگیرید. اگرچه می توانید فردی را انتخاب کنید که به طبقه اجتماعی شما تعلق ندارد، اما باید مطمئن شوید که تفاوت بین این فرد و شما خیلی بزرگ و غیرمنتظره نباشد.

گاهی اوقات حتی اختلافات جزئی در آداب و رسوم می تواند منجر به مشکلات جدی و در نهایت به فروپاشی زندگی یک زوج شود. بنابراین، قبل از ازدواج، شباهت ها و تفاوت های خود را با فرد مورد نظر خود به دقت بررسی کنید.

تناسب ویژگی های روحی و روانی

افراد از نظر رفتار و سبک ارتباطی به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم می شوند. برونگراها معمولاً اجتماعی و پرحرف هستند و دوست دارند کارهای هیجان انگیز انجام دهند. اما درونگراها بیشتر منزوی و ساکت هستند.

هر چه شباهت ها و اشتراکات زن و شوهر از نظر درون گرایی یا برون گرایی بیشتر باشد، کمتر با چالش ها و تفاوت های عمده در زندگی مشترک روبرو می شوند.

برای اینکه متوجه شوید فرد مورد نظر برون گرا یا درون گرا است و ذهنیت او چقدر با شما سازگاری دارد، می توانید از مشاور کمک بگیرید.

آخرین کلمه

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات و اتفاقات زندگی است. مناسب بودن زوجین و به اصطلاح متانت آنها احتمال موفقیت در ازدواج را افزایش می دهد.

اگر می خواهید در کنار همسرتان احساس خوشبختی کنید و زندگی شاد و موفقی داشته باشید، باید آگاهانه تصمیم بگیرید که بدون احساس ازدواج کنید.

گاهی اوقات علاقه زیاد باعث می شود که دختر و پسر ویژگی های منفی دیگری را نادیده بگیرند یا نادیده بگیرند. از سوی دیگر، هیچ انسانی کامل نیست. بنابراین باید با در نظر گرفتن همه جوانب و سنجش همه ویژگی های یک فرد وارد زندگی مشترک شد.

سوالات متداول

چرا باید آگاهانه همسر خود را انتخاب کنید؟

اگر بدون در نظر گرفتن همه جوانب و فقط از روی احساس و عشق ازدواج کنید، بعد از مدتی که احساسات اولیه فروکش کرد، متوجه می شوید که انتخاب اشتباهی کرده اید و ازدواج شما آنطور که باید مناسب نبوده است.

چه نوع افرادی برای ازدواج مناسب نیستند؟

برای ازدواج.

چرا مشاوره قبل از ازدواج مهم است؟

دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنند در دو خانواده با نگرش، تفکر، فرهنگ و علایق متفاوت بزرگ شده اند. بنابراین هنگام یادگیری این تفاوت ها، باید یاد بگیرند که در مواجهه با آنها چگونه رفتار کنند.
مشاور دختر و پسر را از نظر آمادگی برای ازدواج، میزان تفاوت ها و شباهت ها و مهارت های لازم برای شروع زندگی مشترک ارزیابی می کند. در واقع مشاوره قبل از ازدواج پیشگیرانه است و به افراد کمک می کند تا انتخاب های مناسب و منطقی تری داشته باشند.

زمان مناسب برای مشاوره قبل از ازدواج چه زمانی است؟

اگر چه مشاور می تواند به شما در انتخاب درست در تمام مراحل آشنایی کمک کند، اما توصیه می شود پس از دو یا سه جلسه مشاوره بگیرید.

مطالب مرتبط