ما از عملیات اسرائیل در رفح حمایت نمی کنیم.


به گزارش تجارت نیوز، جان کربی، سخنگوی و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: رئیس جمهور و تیمش چند هفته است که به صراحت گفته اند که از عملیات زمینی بزرگ در رفح حمایت نمی کنیم. رئیس جمهور این را علناً گفته و بارها به صراحت گفته است.

کربی تصریح کرد: هر نوع عملیات زمینی بزرگ در رفح در واقع جایگاه حماس را در میز مذاکره تقویت می کند نه اسرائیل. ما روش‌های جایگزینی را برای شکست حماس پیشنهاد کرده‌ایم که شامل عملیات زمینی بزرگ در رفح نمی‌شود و این گفتگوها با دولت اسرائیل ادامه دارد.

بایدن نمی خواهد که دسته خاصی از تسلیحات آمریکایی در یک عملیات و مکان خاص استفاده شود

وی ادامه داد: رئیس جمهور دیروز گفت که اگر اسرائیل واقعاً عملیات زمینی بزرگی را در رفح انجام دهد، نوع خاصی از سلاح را برای پشتیبانی از چنین عملیاتی ارائه نخواهد کرد نمی‌خواهند کلاس خاصی از تسلیحات آمریکایی در یک نوع عملیات خاص در یک مکان خاص استفاده شود.

این سخنگوی دولت بایدن در عین حال مدعی شد: اسرائیل هنوز چنین عملیاتی را آغاز نکرده است. بنابراین رئیس جمهور در مورد آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد صحبت می کند.

کربی ادامه داد: این انتخابی است که اسرائیل باید انجام دهد و امیدواریم چنین عملیاتی را انجام ندهند. ما به کار با آنها برای توسعه رویکردهای جایگزین که شانس بیشتری برای موفقیت استراتژیک و نابود کردن تهدیدی که حماس برای مردم اسرائیل ایجاد می کند، ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: بایدن نیز دیروز گفت که به ارسال تمام ابزار نظامی مورد نیاز اسرائیل برای دفاع از خود در برابر همه دشمنان از جمله حماس متعهد خواهد بود. به ارائه توانایی های مورد نیاز اسرائیل ادامه خواهد داد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد که تحویل بمب به اسرائیل را متوقف کرده ایم. ما در مورد نگرانی های خود در مورد استفاده از این نوع بمب ها در یک محیط شهری متراکم صحبت می کنیم.

بایدن تیم خود را موظف کرد تا با اسرائیل برای اصلاح استراتژی آن برای شکست دادن حماس برای همیشه همکاری کنند

او گفت: «به طور گسترده‌تر، رئیس‌جمهور به تیم خود مأموریت داده است که به همکاری با اسرائیل برای تغییر استراتژی آن برای تحمیل شکست «پایدار» به حماس ادامه دهند. شکست پایدار حماس قطعا هدف اسرائیل باقی می ماند و ما در این هدف مشترک هستیم. به گفته بایدن، حمله به رفح به این هدف کمک نمی کند، به شکست دائمی حماس کمک نمی کند. »

سخنگوی شورای امنیت ملی و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید ادامه داد: نمی توان از مرز غزه و مصر برای قاچاق اسلحه و سلاح به حماس استفاده کرد.

کربی همچنین گفت: ویلیام (بیل) برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طبق برنامه ریزی منطقه را ترک می کند، اما هیئت های دیگر همچنان در قاهره در حال مذاکره هستند. بنابراین این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

این سخنگوی دولت بایدن تصریح کرد: خروج برنز به معنای پایان دور کنونی مذاکرات نیست. ما با طرفین در تماس خواهیم بود و روی این موضوع متمرکز خواهیم بود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: «ما همچنین می‌توانیم به اسرائیل برای هدف قرار دادن رهبران از جمله آقای یحیی سینوار کمک کنیم، کاری که صراحتاً ما همیشه با اسرائیلی‌ها انجام می‌دهیم».

کربی افزود: «ما همچنین می‌توانیم برای ایجاد یک ساختار حکومتی جایگزین برای حماس تلاش کنیم، زیرا همانطور که قبلاً بارها گفته‌ایم، غزه پس از جنگ نمی‌تواند شبیه آن چیزی باشد که تحت کنترل حماس بود، ما همچنین به همکاری با حماس ادامه خواهیم داد.» اسرائیلی ها فضاهای امن با پناهگاه های بهداشتی، غذا، آب، امکانات پزشکی و تجهیزات پزشکی و پرسنل پزشکی در غزه ایجاد کنند.

وی افزود: ما به کار در این گروه مشاوره راهبردی ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که اسرائیل می تواند دوباره به اهداف خود دست یابد و این کار را به گونه ای انجام دهد که از تلفات بیشتر غیرنظامیان و از دست دادن بیشتر زیرساخت های غیرنظامی جلوگیری شود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین تصریح کرد: این استدلال که ما به نوعی از اسرائیل فاصله گرفته ایم خلاف واقعیت است. بایدن رئیس‌جمهوری بود که چند روز پس از حملات 7 اکتبر به اسرائیل سفر کرد. این رئیس‌جمهوری است که کمک‌های نظامی بیشتری به اسرائیل فرستاد و این رئیس‌جمهور است که خلبانان جنگنده آمریکایی را برای کمک به سرنگونی بیش از 300 موشک و پهپاد شلیک شده توسط ایران در اواسط آوریل به آسمان فرستاد. بنابراین این استدلال که ما به نوعی اسرائیل را رها می کنیم یا نمی خواهیم به آنها در شکست حماس کمک کنیم با واقعیت ها مطابقت ندارد.

کابینه نظامی رژیم اسرائیل در 17 می 1403 برابر با 6 می 2024 علیرغم مخالفت بین المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه و ارتش این رژیم را تصویب کرد. از 18 می 2024 بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرد و به این ترتیب رفح شاهد حملات هوایی رژیم صهیونیستی و گلوله باران شدید تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بود و این رژیم تنها گذرگاه را بست. دروازه فلسطینی ها از غزه به جهان، حمله به ایست بازرسی رفح.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است. اما اسرائیل مدعی شد که این پیشنهاد الزامات اساسی این رژیم را برآورده نمی کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه در مصاحبه ای با سی ان ان اعلام کرد که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور حمله گسترده به رفح در نوار غزه را بدهد، انتقال تسلیحات آمریکایی به این رژیم را متوقف خواهد کرد.

بایدن با اشاره به بمب های 2000 پوندی که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داد، گفت: شهروندان غزه با این بمب ها کشته می شوند. من به صراحت گفته ام که اگر آنها (اسرائیل) وارد رفح شوند – هنوز وارد رفح نشده اند – من سلاح هایی را که در طول تاریخ در ارتباط با رفح و دیگر شهرها استفاده شده است، عرضه نمی کنم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا به تامین تسلیحات دفاعی اسرائیل از جمله سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین ادامه خواهد داد، اما اگر حمله زمینی گسترده به رفح آغاز شود، ارسال تسلیحات دیگر را متوقف خواهد کرد. ما همچنان به تضمین امنیت اسرائیل در رابطه با گنبد آهنین و توانایی اسرائیل برای پاسخ به حملات اخیر در خاورمیانه ادامه می دهیم. اما ما هیچ قصدی برای تهیه سلاح و گلوله توپ نداریم.

بایدن با ادعای اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی در رفح از خط قرمز عبور نکرده است، هرچند اقدامات این رژیم موجب تنش در منطقه شده است، افزود: آنها وارد مراکز جمعیتی نشده اند. کاری که در مرز انجام دادند درست بود.

وی با بیان اینکه به نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی گفته است که حمایت آمریکا از عملیات در مراکز جمعیتی محدود است، افزود: وی به نتانیاهو و کابینه نظامی اسرائیل اعلام کرد که اگر به آن مراکز جمعیتی بروند، از حمایت ما برخوردار نخواهند شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در مجلس سنای این کشور گفت که تحویل تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات رفح متوقف شده است و تصمیم نهایی درباره سرنوشت این محموله نگرفته ایم.

وی افزود: آمریکا نمی خواهد شاهد عملیات نظامی بزرگ در رفح باشد و تمرکز ما بر حفاظت از غیرنظامیان است.

علاوه بر این، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن حمله اسرائیل به رفح را تایید نمی کند، درباره تعلیق تحویل بمب های 2500 پوندی به اسرائیل گفت: یک محموله کمک های کوتاه مدت را متوقف کردیم. و در حال بررسی محموله های دیگر هستند.

شبکه خبری سی ان ان پنجشنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد: پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت، کابینه های جنگی و امنیتی اسرائیل عصر پنجشنبه در صورت حمله زمینی تمام عیار به شهر رفح تشکیل جلسه خواهند داد.

به گفته مقامات، تهدید بایدن به قطع برخی کمک های نظامی موضوع اصلی گفتگو خواهد بود. کابینه نظامی رژیم اسرائیل ارزیابی های مهمات باقیمانده اسرائیل، مدیریت آینده آنها و حملات نظامی اسرائیل در آینده را بررسی خواهد کرد.

سی ان ان گزارش داد: در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم تهدید بایدن اسرائیل را از گسترش حمله نظامی خود در رفح منصرف کند و مقامات اسرائیلی به طور علنی و خصوصی این موضوع را رد کرده اند که معتقدند ایالات متحده اسرائیل را در برهه ای حساس از جنگ رها کرده است. ” «آنها مخالفت و خشم خود را ابراز کردند.

به گزارش آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (UNRWA)، عملیات نظامی اسرائیل در رفح حداقل 80000 فلسطینی را آواره کرده است.




منبع:

ایرنا





مطالب مرتبط