علائم سرطان پوست؛ چگونه سرطان پوست را تشخیص دهیم؟


سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. این نوع سرطان در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. شناخت علائم سرطان پوست یکی از راه های تشخیص زودهنگام این بیماری است.

با تشخیص زودهنگام این بیماری می توانید از روش های درمانی ساده تر و ارزان تری بهره مند شوید. علاوه بر هزینه ها، با تشخیص و درمان به موقع از گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن نیز جلوگیری می کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم در مورد سرطان پوست بیشتر با شما صحبت کنیم. آشنایی با علائم و روش های شناسایی این بیماری و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن.

سرطان پوست چیست؟

همانطور که گفته شد سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. سالانه حدود 3 میلیون نفر به این سرطان مبتلا می شوند.

اگر سیستم ایمنی بدن نتواند تغییرات ایجاد شده در DNA سلول های پوست را خنثی کند، آن سلول ها به طور غیر طبیعی تولید مثل می کنند. این رشد غیر طبیعی سرطان پوست نامیده می شود.

عوامل مختلفی بر افراد مبتلا به این بیماری تأثیر می گذارد که می توان آنها را به عوامل محیطی و ژنتیکی تقسیم کرد. در این مورد نیز مانند سایر انواع سرطان، ژنتیک نقش مهم تری دارد و اگر افراد سابقه خانوادگی داشته باشند، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

پس از سابقه خانوادگی باید به عوامل زیر اشاره کرد:

  • پوست روشن: پوست روشن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. افرادی که پوست روشن دارند به دلیل رنگدانه کمتر در معرض خطر آفتاب سوختگی و آسیب پوستی ناشی از اشعه UV خورشید هستند. این آسیب می تواند در دراز مدت باعث سرطان شود.
  • آفتاب سوختگی شدید: آفتاب سوختگی همراه با تاول های دردناک به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید: اگرچه نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن ما می شود، اما قرار گرفتن در معرض آن برای مدت طولانی می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری داشته باشد.
  • زندگی در مناطق گرم و مرتفع: افرادی که در مناطق گرم و آفتابی مانند دشت های کویری زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند. البته افرادی که در مناطق مرتفع زندگی می کنند نیز در معرض خطر بالایی برای ابتلا به این نوع سرطان هستند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به دلیل بیماری هایی مانند ایدز یا استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (بیماران ام اس، سلیاک و …) سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان و البته سرطان پوست هستند.
  • رادیوتراپی: برخی روش های درمانی و تشخیصی نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. یکی از این روش های درمانی، روش های مبتنی بر اشعه است.
  • مواد سرطان زا: موارد دیگری که خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پوست را افزایش می دهد، مواد شیمیایی هستند. تماس طولانی مدت با موادی مانند پرکلرواتیلن (یک ماده تمیز کننده خشک) خطر عفونت را افزایش می دهد.

انواع سرطان پوست

پوست از لایه ها و سلول های مختلفی تشکیل شده است. هنگامی که هر یک از این سلول ها سرطانی می شوند، نوع خاصی از سرطان پوست ایجاد می شود. در ادامه با انواع سرطان پوست آشنا می شویم.

کارسینوم سلول بازال

این نوع سرطان پوست که به اختصار BCC نامیده می شود، حدود 80 درصد موارد را تشکیل می دهد. BCC به صورت یک رشد صورتی گرد دیده می شود.

کارسینوم سلول بازال در افراد با پوست روشن یا افرادی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده اند بیشتر دیده می شود.

این ضایعه پوستی در هر نقطه از بدن دیده می شود، اما وجود آن در پوست سر، گردن و دست ها بیشتر است.

اگر این نوع سرطان پوست به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است. اگر BCC دیر تشخیص داده شود، سرطان می تواند به پوست، اعصاب یا حتی استخوان آسیب برساند.

عفونت مجدد با BCC امکان پذیر است، بنابراین این بیماران باید به طور دوره ای برای تشخیص عود بیماری پس از درمان ویزیت شوند.

از مهمترین علائم سرطان پوست BCC می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضایعه پوستی کمی برآمده صورتی یا قهوه ای
  • احساس مومی یا مرواریدی در لمس ضایعه (اگر ضایعه پوستی را لمس کنید، احساس مومی یا مرواریدی به شما می دهد)
  • ضایعه خونریزی می کند، بهبود می یابد، اما به طور کامل برطرف نمی شود (خونریزی و بهبود به طور دوره ای تکرار می شود)

سرطان سلول سنگ‌فرشی

بعد از BCC، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) شایع ترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان در افراد با پوست روشن و افرادی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده اند نیز بیشتر دیده می شود.

ضایعات پوستی مرتبط با SCC معمولا در گردن، گوش ها، صورت و پشت دست دیده می شود. کارسینوم سلول سنگفرشی معمولاً به کندی گسترش می یابد و متاستاز نمی دهد.

مهمترین علامت SCC ایجاد ضایعه پوستی سفت و برجسته است که پوسته پوسته می شود.

ملانوما

ملانوم را می توان خطرناک ترین نوع سرطان پوست نامید. این نوع سرطان پوست به سرعت گسترش می یابد و به سایر اندام ها و بافت ها سرایت می کند، بنابراین تشخیص و درمان به موقع ضروری است.

این نوع سرطان پوست در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا برنزه شدن مکرر پوست ایجاد می شود.

بر اساس آمار موسسات تحقیقاتی، موارد ابتلا به سرطان ملانوما در زنان زیر 40 سال در جهان رو به افزایش است.

این نوع سرطان پوست به صورت ضایعات قهوه ای ظاهر می شود. البته ملانوم می تواند در خال های بدن شما نیز ایجاد شود.

از مهمترین علائم سرطان پوست ملانوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک لکه قهوه ای بزرگ در قسمتی از پوست بدن
  • خال غیر طبیعی
  • تغییر رنگ، اندازه و لمس خال های قبلی روی بدن
  • ضایعه پوستی دردناکی که خارش دارد و می سوزد
  • ضایعه پوستی با حاشیه نامنظم به رنگ های قرمز، قهوه ای، صورتی و کمبود
  • ضایعات تیره در کف پا، کف دست، نوک انگشتان یا انگشتان پا
  • ضایعات تیره در غشای مخاطی دهان، بینی، واژن و مقعد

انواع نادر سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان ملانوما مهم ترین و شایع ترین انواع سرطان پوست هستند. در این میان انواع دیگری از این نوع بیماری نیز وجود دارد که موارد آن بسیار نادر است.

کارسینوم سلول مرکل: این نوع سرطان از سلول هایی به همین نام شروع می شود. افرادی که در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرند بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند. خطر متاستاز در کارسینوم سلول مرکل زیاد است و سرطان می تواند به مغز، استخوان ها، کبد و ریه ها سرایت کند. افراد بالای 50 سال بیشتر مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند.

سارکوم کاپوزی (KS): این بیماری توسط ویروس تبخال تناسلی ایجاد می شود. این سرطان می تواند به دهان، ریه ها و دستگاه گوارش متاستاز دهد. یکی از علائم این بیماری رشد تومورها در قسمت های مختلف پوست است.

کراتوز اکتینیک: این یک نوع ضایعه پیش سرطانی است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، این ضایعه به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل می شود.

لنفوم جلدی: اغلب به صورت بثورات و برجستگی های پوستی دیده می شود.

کراتوآکانتوما: آنها معمولا تومورهای خوش خیم پوست را شامل می شوند. اگر به موقع درمان نشوند به سرطان سلول سنگفرشی تبدیل می شوند.

تفاوت بین خال های سرطانی و غیر سرطانی

همانطور که در مقدمه سرطان ملانوما گفتیم، تغییر خال های روی بدن یا ایجاد خال جدید می تواند از نشانه های سرطان پوست باشد. در این قسمت قصد داریم تفاوت خال های طبیعی و سرطانی را توضیح دهیم.

این دو نوع خال از نظر ظاهری تفاوت هایی دارند.

تقارن: عدم تقارن خال های سرطانی آنها را از خال های معمولی متمایز می کند.

مرز خال: مرز خال های طبیعی هم همینطور است. خال های سرطانی ملانوما معمولاً مرز مشخصی ندارند و مرز مشخصی بین پوست وجود ندارد و نمی توان آنها را مشخص کرد.

رنگ: نکته بعدی که می تواند به شما در تشخیص خال های سرطانی از غیر سرطانی کمک کند رنگ آن است. خال های طبیعی روی بدن به رنگ قهوه ای یا برنزی هستند. خال های سرطانی به رنگ قرمز، سیاه، قهوه ای تیره، آبی یا بنفش هستند.

خون ریزی: خال های غیر طبیعی معمولاً بدون دلیل خونریزی می کنند.

اندازه: خال های سرطانی معمولاً بزرگتر از 0.5 سانتی متر هستند.

روش های تشخیص سرطان پوست

اگر علائم خطر سرطان پوست را احساس کردید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. این متخصص ابتدا ضایعه پوستی شما را با استفاده از ذره بین بررسی می کند.

اگر پزشک مشکوک به ضایعه پوستی باشد، برای اطمینان از روشی به نام درماتوسکوپی استفاده می کند. در صورت مثبت بودن تست درماتوسکوپی، پزشک از سایر روش های تشخیصی استفاده می کند.

بیوپسی

در این روش تشخیصی، متخصص با ایجاد یک برش، قسمتی یا تمام ضایعه را از پوست جدا می کند. قسمت جدا شده برای تست های تشخیصی به آزمایشگاه تحویل داده می شود.

روش های بصری

پس از یافتن سلول‌های سرطانی در نمونه بیوپسی، پزشک از روش‌های تصویربرداری برای اطمینان از عدم گسترش سرطان به بافت‌های مجاور استفاده می‌کند. سی تی اسکن، ام آر آی و تصویربرداری با اشعه ایکس رایج ترین روش های تصویربرداری برای تشخیص متاستازها هستند.

چگونه از خود در برابر سرطان پوست محافظت کنیم؟

برای پیشگیری از سرطان پوست، باید اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنید:

  • از قرار گرفتن در معرض نور شدید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.
  • در طول روز (حتی در روزهای ابری) از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
  • استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • از برنزه کردن پوست خود اجتناب کنید.
  • مصرف برخی داروها (داروهای ضد آکنه) پوست را به نور خورشید حساس می کند. هنگام مصرف این داروها از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • پوست خود را به طور مرتب چک کنید، اگر تغییری در وضعیت کک و مک و خال شما ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.

آخرین کلمه

یکی از دلایل اصلی سرطان پوست قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، پس حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر نکات و روش های دیگری برای تشخیص سرطان پوست می دانید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد سرطان پوست

علائم سرطان پوست در کودکان چیست؟

سرطان پوست در کودکان علائم مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:
خال های غیر طبیعی که خارش و خونریزی دارند
تغییر شکل و رنگ خال های طبیعی بدن کودک
خال های بسیار بزرگ که پوسته پوسته یا براق هستند
لکه های آبی روی ناخن بدون دلیل ایجاد می شود

چه کسانی باید به طور منظم غربالگری سرطان پوست انجام دهند؟

همه باید به طور مرتب پوست خود را از نظر وجود توده های سرطانی بررسی کنند.

علائم سرطان پوست ناخن چیست؟

وجود لکه های قهوه ای تیره روی ناخن ممکن است نشانه سرطان پوست در ناخن باشد. این نقطه می تواند در کل ناخن پخش شود. شکستگی های مکرر و خونریزی بدون دلیل ناخن از دیگر علائم سرطان ناخن هستند.

آیا سرطان پوست کشنده است؟

سرطان پوست معمولا کشنده نیست و در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل درمان است. افراد مبتلا به این نوع سرطان باید معاینات دوره ای را انجام دهند تا از عود بیماری جلوگیری شود.

مطالب مرتبط