بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی 1403


درس فیزیک هم مانند درس ریاضیات از جمله درس‌هایی است که از طرف داوطلبان کنکور تجربی مورد کم لطفی واقع شده است؛ این در حالی است که برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی لازم است درصد خوبی در این درس کسب کنید.

مشکل اکثر داوطبان رشته تجربی در درس فیزیک این است که به درک درستی از روش مطالعه و فهم این درس نرسیده‌اند، زیرا برای به تسلط رسیدن در این درس صرفا حفظ کردن چند فرمول کافی نیست.

برای درک مطالب و مفاهیم درس فیزیک، باید از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشید تا بتوانید به سوالات این درس که اکثرا طراحی خلاقانه‌ای دارند، پاسخ دهید. اگرچه منکر اهمیت کتاب درسی فیزیک نیستیم اما برای تسلط بهتر بر روی مطالب کتاب و رسیدن به درصد مطلوب در آزمون‌ها، به یک منبع کمک درسی نیز نیاز دارید.

یکی از چالش‌های داوطلبان کنکور تجربی، انتخاب یک منبع مناسب برای درس فیزیک است که به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله از بانک کتاب پایتخت به بررسی بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی می‌پردازیم.

اهمیت درس فیزیک در کنکور تجربی

با بررسی کارنامه‌های داوطلبان در سال‌های گذشته، متوجه این موضوع شده‌ایم که بسیاری از داوطلبان در درس فیزیک عملکرد بهتری نسبت به درس ریاضی دارند و با درس فیزیک ارتباط بهتری برقرار می‌کنند؛ در نتیجه میانگین درصد داوطلبان در این درس به نسبت درس ریاضی بیشتر است؛ اما باز هم درس فیزیک یکی از معضلات و چالش‌های پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است.

اگر فکر می‌کنید درس فیزیک مانند یک مانع بین شما و قبولی در رشته مورد علاقه‌تان قرار گرفته است، تا پایان این مقاله را مطالعه کنید؛ زیرا قصد داریم به شما راه‌حل از میان برداشتن این مانع و حتی علاقمند شدن به آن را نشان دهیم.

قبل از هر کاری منابع مناسب خودتان را پیدا کنید

بسیاری از داوطلبان برای انتخاب منبع، تنها به توصیه‌های نفرات برتر کنکور یا شهرت یک کتاب یا منبع خاص اکتفا می‌کنند. یادتان باشد انتخاب منبع برای مطالعه درس فیزیک، به اندازه تلاشی که برای مطالعه این درس می‌کنید اهمیت دارد. لازم است به اندازه کافی وقت بگذارید، کتاب‌ها و منابع مختلف را بررسی کنید و بعد برای تهیه آنها تصمیم بگیرید، تلاش ما این است که مسیر را برای شما هموارتر کنیم. پس در ادامه بیایید با کمک هم منابع مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا یک کتاب مناسب برای شما بیابیم. قبل از اینکه ادامه این مطلب را مطالعه کنید، باید ویژگی‌های کتاب کمک آموزشی مناسب‌تان را تعیین کنید.

پس یک خودکار و کاغذ بردارید و نکات مهمی که هنگام انتخاب کتاب کمک آموزشی فیزیک باید مدنظر قرار دهید را یادداشت کنید:

  • کتاب باید متناسب سطح علمی یا پایه شما در درس فیزیک باشد.
  • نوع منبع مورد نیاز شما کدام است؟ درسنامه محور یا تست محور؟
  • منبع مورد نظر باید پاسخنامه تشریحی خوبی داشته باشد.
  • تست‌های کتاب باید طبقه بندی شده باشند و منبع تست‌ها مشخص باشد.
  • یک کتاب تست خوب در عین جامع بودن و برطرف کردن نیازهای شما باید مقرون به صرفه باشد.

بهترین کتاب‌های فیزیک کنکور طبق نظرسنجی

نظرسنجی تلگرام

بر همین اساس، به معرفی مهم‌ترین کتاب‌ های کمک‌درسی برای درس فیزیک می‌ پردازیم:

بهترین منابع فیزیک کنکور نظام جدید

شاید چند سال پیش منابع کمک درسی برای درس فیزیک بسیار محدود و انگشت شمار بودند؛ اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه تالیف شده‌اند که اکثرا کاربردی هستند و برای کسب درصد بالا در درس فیزیک بسیار کمک کننده‌اند. همین امر در کنار نکات مثبتی که دارد، باعث شده است داوطلبان در انتخاب منبع مناسب خود دچار سردرگمی شوند.

شما باید ابتدا با ویژگی‌های کلی هر کتاب آشنا شوید، سپس با توجه به سطح علمی خودتان و توقعی که از یک کتاب تست دارید، بهترین منبع را انتخاب کنید. ما در ادامه داوطلبان کنکور سراسری را به سه دسته داوطلبان ضعیف، متوسط و قوی تقسیم کرده‌ایم و منابع مناسب برای هر دسته را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان ضعیف

اگر در درس فیزیک وضعیت خوبی ندارید، اصلا نگران نباشید! برای یادگیری عمیق و مفهومی این درس، کافی است یک استراتژی درست و مناسب داشته باشید. ابتدا منابع مناسب خود را پیدا کنید، یک برنامه منظم برای مطالعه فیزیک داشته باشید و به برنامه‌تان متعهد باشید.

اگر سطح شما در این درس ضعیف است، بهترین روش برای شما این است که ابتدا یک سر تیتر یا موضوع از کتاب درسی را انتخاب کنید، سپس باید مطلب مورد نظر را از روی کتاب درسی بخوانید و مثال‌های کتاب درسی را حل کنید، در ادامه مطلب مورد نظر را از کتاب کمک آموزشی خود بیابید و آن را با دقت مطالعه کنید سپس برای فهم بهتر موضوع، به تعداد کافی از آن مبحث تست آموزشی حل کنید.

 پس متوجه می‌شویم که منبع مناسب برای شما، کتابی است که درسنامه قوی و مفصلی داشته باشد و سطح تست‌های آن معقول و منطقی باشد. بهتر است کار خود را با حل سوالات راحت و متوسط شروع کنید و به مرور سطح تست‌ها را بالا ببرید؛ در نتیجه بهتر است منبع شما تست‌ها را طبقه بندی کرده باشد. در ادامه بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان ضعیف را معرفی می‌کنیم:

مجموعه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز

خوشبختانه انتشارات خیلی سبز در زمینه تالیف کتاب‌های فیزیک کمک درسی عالی عمل کرده است؛ این انتشارات هم داوطلبان کنکور سراسری را در نظر گرفته و هم به فکر دانش‌آموزان دهم و یازدهم بوده است. نقطه قوت کتاب‌های فیزیک خیلی سبز، درسنامه کامل و جامع این کتاب‌ها است که به زبانی روان و لحنی صمیمی مطالب را تدریس کرده است. هنگام مطالعه درسنامه این کتاب‌ها حضور یک معلم باسواد و با تجربه را در کنار خود احساس خواهید کرد به علاوه تست‌های این کتاب از آسان به سخت مرتب شده‌اند؛ در نتیجه اگر در ابتدای مسیر یادگیری درس فیزیک هستید، بهتر است از تست‌های راحت‌تر شروع کنید.

در انتها لازم است صحبت کوتاهی در مورد پاسخ نامه تشریحی این کتاب‌ها داشته باشیم؛ با مطالعه پاسخ نامه تشریحی این کتاب‌ها در ضمن مطالعه روش حل هر سوال، می‌توانید نکات مفیدی یاد بگیرید.

اگر داوطلب کنکور سراسری هستید؛ بهتر است کتاب فیزیک پایه (شامل دهم و یازدهم در یک کتاب) و فیزیک دوازدهم را تهیه کنید. هر کدام از این کتاب‌ها شامل دو جلد هستند؛ جلد اول سوالات و آزمون‌ها و جلد دوم درسنامه کامل و جامع و پاسخنامه تشریحی مفصل را شامل می‌شود.





کتاب فیزیک پایه خیلی سبز ویژه دانش آموزان کنکوری طراحی شده است. با تست‌های متنوع این کتاب می‌توانید به تسلط خوبی بر مفاهیم فیزیک پایه دهم و یازدهم برسید. جلد دوم این کتاب شامل درسنامه های جامع و پاسخ تشریحی تست‌های جلد اول است. پس اگر قصد دارید درسنامه جامعی نیز در اختیار داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم جلد دوم این کتاب را نیز تهیه کنید.

اگر کتاب فیزیک پایه خیلی سبز رو تهیه کردید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب پایه دوازدهم رو هم تهیه کنید چرا که این کتاب ها در کنار هم به انسجام مطالب و تسلط بیشتر شما بر درس فیزیک کمک خواهد کرد.





تست‌های موجود در کتاب فیزیک دوازدهم خیلی سبز میکروطبقه بندی هستند و تیپ‌های مختلفی را در برمی‌گیرند. لازم به ذکر است که ترتیب تست‌های این کتاب کاملا مطابق با مباحث کتاب درسی بوده و طبق همان پیش می‌رود. این کتاب در واقع یک مجموعه بسیار قوی از تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی است که می‌تواند شما را در به دست آوردن یک رتبه خوب در کنکور یاری دهد

اما اگر دانش‌آموز دهمی یا یازدهمی هستید، توصیه ما به شما تهیه کتاب‌های تک پایه فیزیک خیلی سبز است. کتاب تک پایه فیزیک دهم و تک پایه فیزیک یازدهم هم مانند دیگر کتاب‌های انتشارات خیلی سبز، در دو جلد تالیف شده‌اند؛ جلد اول شامل سوالات تستی و آزمون‌ها و جلد دوم شامل درسنامه و پاسخنامه تشریحی است.

مزیت کتاب‌های تک پایه این است که جزئیات بیشتری برای هر مبحث بیان کرده‌اند و برای آموزش گام به گام و پایه‌ای درس فیزیک طراحی شده‌اند. این موضوع به سود دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم است اما داوطلبان کنکور سراسری فرصت کافی برای مطالعه این حجم از مطالب را ندارند.

کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج

اگرچه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز طراحی بسیار خوبی برای دانش‌آموزان ضعیف دارند؛ اما کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج، برای این دانش‌آموزان حتی از کتاب‌های خیلی سبز هم مفیدتر هستند. طراحی کتاب‌های میکرو طبقه بندی گاج هم بسیار به طراحی کتاب‌های خیلی سبز شبیه است؛ یعنی شامل کتاب فیزیک پایه (دهم و یازدهم در یک مجموعه) و کتاب فیزیک دوازدهم است که هر کدام کتاب‌های دو جلدی هستند و شامل درسنامه قوی، مجموعه تست‌های طبقه بندی شده و پاسخنامه تشریحی مفصل است.

شاید بتوان گفت تفاوت این کتاب‌ها با کتاب‌های خیلی سبز در لحن درسنامه این دو کتاب است؛ لحن کتاب میکروطبقه بندی گاج، یک لحن رسمی است اما در این کتاب همه نکات به دقت و به صورت پایه‌ای توضیح داده شده‌اند.

یک توصیه به دانش‌آموزان دهم و یازدهم
دانش‌آموزان دهم و یازدهم بهتر است از کتاب‌های تک پایه که به صورت جداگانه به مطالب هر پایه پرداخته‌اند استفاده کنند. زیرا طراحی این کتاب‌ها کمی متفاوت است و در این کتاب جزئیات بیشتری بیان شده است. سبک این کتاب‌ها هم دقیقا مشابه کتاب‌های فیزیک پایه و دوازدهم میکرو طبقه بندی گاج است. با اینکه درسنامه این کتاب‌ها بسیار کامل و جامع است اما این موضوع نباید باعث شود از کتاب درسی فیزیکتان غافل شوید.

کتاب‌های فیزیک انتشارات منتشران





کتاب فیزیک جامع رشته تجربی منتشران، ویژه داوطلبان کنکور رشته تجربی شامل فیزیک مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. مولفان آن مجید ساکی و فرزاد نامی هستند که این کتاب را در دو جلد نوشته اند. جلد اول شامل سوالات و جلد دوم شامل بخش درسنامه و پاسخنامه تشریحی آن می شود. این کتاب دارای تست‌های استاندارد، پاسخ‌های تشریحی و درسنامه‌های کاربردی است. جلد اول دارای تست‌های بسیاری می‌باشد که در آن همه تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته آورده شده‌است. همچنین تست‌هایی که در کنکورهای سال‌های گذشته بوده اما در کنکور حاضر نیستند، حذف شده اند.

کتاب‌های فیزیک کنکور سری آبی انتشارات قلم چی





محتوا، رویکرد و آهنگ پیشروی مباحث کتاب درسی جدید دهم و یازدهم و دوازدهم، مبنای تولید این کتاب قرار گرفته است. در بخش سوالات از سه منبع سوال‌‌های شناسنامه‌ دار استفاده شده است:

1- کنکورهای سراسری
2- آزمون‌های کانون
3- طرح از کتاب درسی

بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان قوی

دانش‌آموزانی که روی مطالب کتاب درسی به تسلط کامل رسیده‌اند و علاوه بر کتاب درسی یک منبع کمک آموزشی را به عنوان کتاب دور اول تمام کرده‌اند؛ وضعیت مطلوبی در درس فیزیک دارند و لازم است تست‌های بیشتر و پیشرفته‌تری کار کنند. یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه هر درس، مرحله رسیدن به تسلط است؛ بهترین روش برای مسلط شدن در درس فیزیک حل تست است.

بعد از حل کردن تست‌های آموزشی اکنون زمان آن فرا رسیده است که سوالات چالش برانگیز و دشوارتری کار کنید. از طرفی منبعی که می‌خواهید انتخاب کنید باید تست محور باشد؛ زیرا شما نیازی به یک درسنامه مفصل و جامع ندارید. پس باید کتابی انتخاب کنید که شامل تست‌های دشوار و پیشرفته به همراه پاسخنامه تشریحی دقیق باشید.

کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز

یکی از بهترین منابع دور دوم برای دانش‌آموزان قوی، کتاب‌های فیزیک نردبام خیلی سبز است. سطح این کتاب پیشرفته است اما درسنامه جامع و کاملی ندارد و نکات لازم را بسیار مختصر و در حد مروری بیان کرده است. مولفان این کتاب تمام تلاش خود را برای طراحی تست‌های خلاقانه و با ایده‌های نو به کار گرفته‌اند، اکثر تست‌های این کتاب تالیفی هستند و تعداد سوالات تکراری این کتاب بسیار انگشت شمار است. کتاب‌های فیزیک نردبام به صورت پایه به پایه و جداگانه تالیف شده‌اند اما با این وجود فاقد نکات اضافی است و باعث شده است حجم این کتاب‌ها بیش از حد زیاد نشود.

پس این کتاب‌ها علاوه بر دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی مناسب داوطلبان کنکور سراسری هم هستند. شاید بتوان گفت تنها ایراد کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز، این است که در طراحی مطالب و نمودارهای این کتاب تنوع رنگی کمی به کار گرفته شده است که البته برای بسیاری از دانش‌آموزان قابل چشم پوشی است.

کتاب‌های فیزیک نشر الگو، یک حریف تمرینی قوی

توصیه اساتید برتر درس فیزیک به دانش‌آموزان قوی این است که بعد از تسلط به تست‌های کنکور سراسری، به سراغ تست‌هایی بروند که یک سروگردن از سطح کنکور بالاتر هستند. کتاب‌های فیزیک نشر الگو هم به عنوان منبع دوم برای دانش‌آموزان قوی کاربرد دارند، زیرا درسنامه کامل و مفصلی ندارند و بیشتر برای حل تمرین و تست‌های پیشرفته به کار می‌روند. یک دسته از این کتاب‌ها به صورت پایه به پایه تالیف شده‌اند، برای پایه دهم و یازدهم هر کدام یک جلد و برای پایه دوازدهم دو جلد شامل سوال و پاسخنامه در نظر گرفته شده است.

تست‌های کتاب‌های فیزیک نشر الگو سطح بندی شده هستند و به صورت تست‌های سطح اول و سطح دوم طبقه بندی شده‌اند.

علاوه بر کتاب‌های پایه به پایه، نشر الگو، کتاب‌های جامع هم منتشر کرده است؛ برای مثال می‌توان از کتاب جامع فیزیک پایه رشته تجربی نام برد. تست‌های این کتاب هم از سطح آسان تا پیشرفته طبقه بندی شده‌اند و تست‌های مهم برای مرور و جمع بندی سریع مشخص شده‌اند. همچنین در قسمت پاسخنامه برای تک تک سوالات علاوه بر ارائه راه‌حل‌های کوتاه و خلاقانه، پاسخ‌های تشریحی با ارائه خط فکری برای حل مسائل آورده شده است؛ در کنار تمام موارد گفته شده، کتاب جامع نشر الگو یک درسنامه کاربردی اما مختصر براساس مفاهیم کتاب درسی دارد.

ردیف سطح داوطلب بهترین منابع فیزیک کنکور
1 ضعیف مجموعه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز، کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج
کتاب‌های فیزیک انتشارات منتشران، کتاب‌های فیزیک کنکور سری آبی انتشارات قلم‌چی
2 قوی کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز، کتاب‌های فیزیک نشر الگو
بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی بر اساس سطح درسی داوطلب

نکته مهم: دانش‌آموزان متوسط می‌توانند از منابع هر دو گروه یعنی هم دانش‌آموزان ضعیف و هم دانش‎آموزان قوی استفاده کنند؛ زیرا کتاب‌های مربوط به داوطلبان ضعیف درسنامه خوبی دارند و در کنار چنین درسنامه‌ای داوطلبان با سطح متوسط می‌توانند با استفاده از کتاب‌های تست محور و پیشرفته‌تر به تسلط برسند و سطح خود را در درس فیزیک ارتقا دهند.

برای جمع بندی درس فیزیک چه کتاب هایی مناسب هستند؟

من نمی‌دانم که این مقاله را در چه بازه زمانی مطالعه می‌کنید؛ اما اگر در زمان مطالعه این مقاله تا کنکور فاصله زمانی زیادی ندارید و زمان شما برای مطالعه منابع گفته شده در این مقاله کافی نیست، مفیدترین منابع برای شما کتاب‌های مخصوص مرور و جمع بندی است.

البته یادتان باشد که این کتاب‌ها درسنامه جامعی ندارند و بیشتر مخصوص آن دسته از داوطلبانی است که حداقل یک دور مباحث درس فیزیک را مطالعه کرده‌اند. کتاب‌های فیزیک تجربی موج آزمون، کتاب فصل آزمون فیزیک جامع خیلی سبز، کتاب های فیزیک تجربی سه سطحی قلم چی و کتاب جمع‌بندی سیب انتشارات مهروماه گزینه‌های بسیار خوبی برای دوران جمع بندی هستند.

کتاب فیزیک موج آزمون





همان طور که از اسم این کتاب مشخص است، کتاب فیزیک موج آزمون یک کتاب تست محور است که برای هر فصل از کتاب فیزیک آزمون‌های جداگانه‌ای دارد. یادتان باشد که در روزهای نزدیک به برگزاری کنکور سراسری، هیچ کاری واجب‌تر از آزمون دادن نیست و چه منبعی بهتر از کتاب‌های موج آزمون؟ کتاب فیزیک موج آزمون شامل دو جلد پایه و دوازدهم است؛ هر کتاب یک درسنامه مختصر اما کامل هم برای مرور سریع مطالب و فرمول‌ها دارد و اگر در طول سال در زمینه خلاصه نویسی تنبلی کرده باشید، می‌توانید روی درسنامه کتاب موج آزمون حساب کنید.



دانلود بخشی از کتاب


کتاب های فیزیک تجربی سه سطحی قلم چی





محال است در زمینه کنکور سراسری صحبتی بکنیم اما نامی از کتاب‌های موسسه قلم چی نبریم. یکی از نقاط قوت مهم کتاب‌های فیزیک تجربی سه سطحی قلم چی، سطح بندی و طبقه بندی دقیق سوالات و آزمون‌های این کتاب‌ها است. این مجموعه کتاب‌ها 4 جلدی هستند و برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت جداگانه منتشر شده‌اند، به علاوه کتاب جامع پایه سه سطحی قلم چی هم موجود است که هر دو پایه دهم و یازدهم را در یک مجموعه ارائه می‌دهد.

کتاب فصل آزمون فیزیک جامع خیلی سبز





کتاب فصل آزمون فیزیک خیلی سبز در یک جلد منتشر شده و هدف از تالیف آن ارائه آزمون‌های طبقه بندی شده برای مرور و جمع بندی مطالب کنکور سراسری است. البته یکی از تفاوت‌های این کتاب با دو کتاب قبلی این است که بر اساس میزان سختی و آسانی هر آزمون، مشخصات و تایم استاندارد آن آزمون تعیین شده است. اگرچه کتاب فصل آزمون پاسخنامه تشریحی بسیار دقیق و کاملی دارد اما فاقد درسنامه بوده و سطح تست‌های آن از کتاب فصل آزمون پایین‌تر است.

کتاب جمع‌ بندی سیب انتشارات مهروماه





یکی از چالش‌ها و مشکلات داوطلبان کنکور سراسری حجم بسیار زیاد مطالب کتاب‌های درسی است؛ اکثر داوطلبان به خصوص بعد از تعطیلات عید، احساس می‌کنند اکثر مطالب را فراموش کرده‌اند و به همین دلیل مضطرب می‌شوند. کتاب جمع‌بندی سیب انتشارات مهروماه تمام مطالب و فرمول‌های اصلی و مهم کتاب فیزیک را جمع‌آوری کرده است، به علاوه مولفان کتاب جمع بندی فیزیک مهروماه بعد از بررسی دقیق و موشکافانه سوالات کنکور سراسری سال‌های گذشته، انواع تیپ‌های مختلف سوالات را مشخص کرده‌اند و برای هر تیپ حداقل یک نمونه سوال مطرح کرده‌اند.

برای آموزش درس فیزیک چه کتاب هایی مناسب هستند؟

سری کتاب های سیر تا پیاز انتشارات گاج





این کتاب از چهار بخش فیلم آموزشی، درسنامه، پرسش‌های تشریحی و پرسش‌های چهارگزینه‌ای (1×4) تشکیل شده که در ادامه به تشریح هر یک می‌‌پردازیم. گام نخست این اثر فیلم‌های آموزشی بوده که با اسکن QRکدهای ابتدای کتاب امکان تماشای آن برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود. در این قسمت، هر فصل به تعدادی جلسه تقسیم شده که در هر جلسه مطالب، تمرین‌ها و فعالیت‌های کتاب درسی به‌صورت کامل تدریس شده است. قسمت آموزش و درس‌‌نامه بخش بعدی کتاب بوده که در این قسمت با مثال و تست، تمامی نکات درسی تفهیم شده است.



دانلود بخشی از کتاب


گفتنی است که تست‌های این قسمت از ساده به دشوار و البته به‌صورت موضوعی چیدمان شده است. بیان این مورد خالی از لطف نیست که در این بخش تمامی تست‌های کنکور داخل و خارج از کشور قابل استفاده و منطبق بر کتاب درسی جدید آورده شده است.

بخش دیگر کتاب‌ های سیر تا پیاز مجموعه‌ای جامع از سؤالات تشریحی و نمونه سؤالات امتحانی است که به دانش‌آموزان در کسب موفقیت در امتحانات کلاسی و آزمون‌های پایان‌ترم کمک زیادی می‌کند.

چند توصیه مهم برای پیشرفت کردن در درس فیزیک

بعد از صحبت کردن با برترین اساتید فیزیک کنکور تجربی و مطالعه تجربیات نفرات برتر کنکور سراسری، به نکات مهمی در زمینه مطالعه درس فیزیک دست پیدا کردیم که بهتر است آنها را با شما نیز در میان بگذاریم. البته قبل از هرچیزی باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که اگرچه مطالعه توصیه‌ها و تجربیات نفرات برتر مفید و سودمند است اما باید همیشه به دنبال روش مطالعه یا منابعی باشید که شما با آنها راحت‌تر هستید.

در ادامه چکیده این مطالب را برای شما آورده‌ایم:

  • از مطالعه مفاهیم و تمرینات کتاب درسی غافل نشوید؛ زیرا خیلی از مواقع نکات موجود در تمرینات کتاب درسی در قالب تست در کنکور سراسری مطرح می‌شوند.
  • کتاب کمک درسی خود را دقیقا متناسب سطح‌تان انتخاب کنید؛ حل کردن تست‌هایی که از سطح شما بالاترند باعث ناامیدی و سردرگمی شما می‌شود و با حل کردن تست‌های آسان دچار اعتماد بنفس کاذب می‌شوید.
  • از مرور و جمع بندی مطالب غافل نشوید، روند مطالعه شما فقط با یک جمع بندی درست و اصولی تکمیل می‌شود و تنها راه غلبه کردن به استرس ناشی از فراموشی مطالب، جمع بندی و مرور صحیح مطالب است.
  • اگر در درس فیزیک ضعف دارید و تایم کافی برای یادگیری گام به گام و پایه‌ای همه مطالب ندارید، توصیه می‌کنیم از بین تمامی مباحث فیزیک کنکور، چند مطلب مهم و پرسوال را انتخاب کرده و بیشتر وقتتان را روی این مطالب صرف کنید
  • در حین حل تست‌ها، حتما سوالات مهم یا دشوار را علامت دار کرده و آنها را چند بار مرور کنید.
  • اگر دانش‌آموز پایه دهم یا یازدهم هستید، خوشبختانه وقت کافی برای مطالعه کامل تمام مطالب درس فیزیک دارید، پس یادگیری مطالب و رفع اشکالات خود را تا سال کنکورتان به تعویق نیندازید. از همین ابتدای مسیر یک کتاب مناسب سطحتان که ترجیحا درسنامه خوبی داشته باشد، انتخاب کنید و با یک برنامه ریزی دقیق و منظم پیش بروید.
  • یادتان باشد بخش زیادی از یادگیری درس فیزیک به حل کردن مسائل و تست‌های متنوع وابسته است؛ پس صرفا با خواندن مطالب یا حفظ کردن فرمول‌ها نمی‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید. حل تمرین‌ها و تست‌ها را با سوالات آسان شروع کنید و به تدریج سطح سوالات را بالاتر ببرید.
  • ابتدا یک منبع را به عنوان منبع دور اول انتخاب کنید و تست‌های آن را چند بار کار کنید و نکات لازم را استخراج کنید. اگر روی منبع اول به اندازه کافی مسلط شدید، سراغ منبع دوم بروید؛ بهتر است یک منبع تست محور را انتخاب کنید که شامل سوالات چالشی و خلاقانه‌ است، بهتر است سطح سوالات منبع دوم از سطح کنکور سراسری پیشرفته‌تر باشند.
  • در انتها توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان ضعیف وقت زیادی روی مطالب کتاب درسی بگذارند و مطالعه این درس را هر روز در برنامه خود قرار دهید، دانش‌آموزان متوسط بهتر است تمرکزشان روی درسنامه کتاب تست‌شان باشد و در انتخاب یک کتاب درسنامه محور دقت کنند. بهتر است دانش‌آموزان قوی هم حل تست و تمرینات سخت و چالشی را در اولویت قرار دهند تا سطح خود را در درس فیزیک حفظ کنند و آن را ارتقا دهند.

جمع بندی

به عنوان یک مشاور کنکور در طی این سال‌ها بارها از زبان دانش‌آموزان مختلف جمله این درس را دوست ندارم و نمی‌توانم با آن ارتباط برقرار کنم را شنیده‌ام؛ اگرچه این احساس شما داوطلبان عزیز قابل درک است اما یادتان باشد که اگر هدفی را واقعا دوست دارید باید به خاطر رسیدن به آن سختی‌ها را تحمل کنید؛ البته اصلا چرا واژه تحمل را به کار ببریم؟

اگر منبع خوبی برای مطالعه درس مورد نظرتان انتخاب کنید، منبعی که دقیقا مناسب سطح شما باشد، نه تنها می‌توانید با این مشکل کنار بیایید بلکه حتی به این درس علاقه مند هم می‌شوید و از مطالعه درس مورد نظرتان لذت می‌برید. امیدوارم در این مقاله توانسته باشم مقایسه خوبی از منابع فیزیک کنکور سراسری ارائه داده باشم و مسیر را برای شما عزیزان هموارتر کرده باشم.

مطالب مرتبط