روش مطالعه کنکور ریاضی، چگونه کنکور ریاضی را شبیه سازی کنیم؟


دانش‌آموزی به رشته ریاضی علاقه زیادی داشت و آرزویش تحصیل مهندسی در یکی از دانشگاه‌های تهران بود اما می‌ترسید نتواند از پس درس‌های سخت کنکور ریاضی برآید. تعداد زیادی از داوطلبان فقط به همین دلیل از تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان چشم پوشی می‌کنند؛ اما نمی‌دانند کافی است روش مطالعه کنکور ریاضی را بلد باشند تا موفقیتشان در این رشته تضمین شود.

وقتی برای انجام کاری از دستورالعمل درست آن پیروی ‌کنید، با صرف زمان و انرژی کمتر، نتایج بهتری می‌گیرید و دیگر هیچ درسی برایتان دشوار و غیر قابل فهم نخواهد بود. در ادامه این محتوا در مورد روش مطالعه و شبیه سازی کنکور ریاضی صحبت می‌کنیم و در این مسیر تجربیات رتبه‌ برترها را چراغ راهمان قرار می‌دهیم.

آنچه خواهید خواند …

راز پیشرفت در کنکور رشته ریاضی

در دوران دانش‌آموزی وضعیتم در درس ریاضی اصلا خوب نبود و علی رقم همه تلاش‌هایم نمی‌توانستم با این درس ارتباط برقرار کنم. یک روز معلمم من را در حین مطالعه ریاضی دید و پرده از راز شکستم در این درس برداشت؛ من سعی می‌کردم با خواندن مسئله‌های حل شده، ریاضی را یاد بگیرم، درست همان طور که فارسی یا دینی را می‌خواندم!

داوطلبان برای درسی که در آن ضعف دارند هزینه زیادی صرف می‌کنند، کلاس ثبت نام می‌کنند و فیلم آموزشی تهیه می‌کنند؛ غافل از اینکه باید روش مطالعه‌شان را تغییر دهند. مهم‌ترین راز پیشرفت در کنکور ریاضی این است که دست به قلم شوید و به دل مسائل دشوار و سخت  بزنید.

روش مطالعه درس ریاضیات کنکور ریاضی

انتخاب بهترین روش مطالعه کنکور ریاضی، باعث موفقیت شما می‌شود.

یکی از زیباترین و شیرین‌ترین علم‌ها در دنیا علم ریاضی است؛ این علم با منطق و محاسبات سروکار دارد و اگر روش درست مطالعه آن را یاد بگیرید، از حل مسائل این درس لذت خواهید برد. هرگز ریاضیات را مثل سایر دروس مطالعه نکنید، زمان مطالعه این درس باید فعال باشید و همیشه کاغذ و قلم دم دستتان باشد.

برای مطالعه درس ریاضی گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا یک مبحث را از کتاب درسی مطالعه کنید، یک دور روش اثبات هر فرمول را بخوانید اما فعلا نیازی به حفظ کردن آن‌ها نیست.
  • مثال‌های کتاب درسی را حل کنید و پاسخ‌ هر سوال را بخوانید تا روش حل آن‌ها را یاد بگیرید.
  • چند سوال تشریحی و نسبتا راحت حل کنید تا خوب با کاربرد هر فرمول آشنا شوید.
  • درسنامه کتاب تست‌تان را مطالعه کنید و فرمول‌های اصلی را یادداشت کنید، مقابل هر فرمول یک مثال هم بنویسید.
  • بلافاصله سراغ حل تست بروید، روی هر تست دو الی سه دقیقه فکر کنید، اگر راه‌حلی به ذهنتان نرسید پاسخنامه را بخوانید و یک بار دیگر خودتان آن تست را حل کنید.
  • وقتی مطالعه یک فصل کامل شد و به اندازه کافی برای آن تست آموزشی کار کردید، باید تعدادی تست زماندار حل کنید.

چند تذکر برای مطالعه درس ریاضی

  • برای یادگیری درس ریاضی به صبر و شکیبایی نیاز دارید.
  • از حفظ فرمول‌های میانبر و اضافی خودداری کنید و فقط فرمول‌های اصلی و مادر کتاب را یاد بگیرید.
  • باید هر فرمول را در قالب حل مثال و تست یاد بگیرید و حفظ کنید.
  • تا می‌توانید تست حل کنید، از حل تست نترسید و هر جا به مشکل برخوردید پاسخنامه را بخوانید.
  • از مطالعه مباحث پیش‌نیاز غافل نشوید. (مثلا تابع دهم و یازدهم پیش‌نیاز تابع دوازدهم هستند.)


حتما بخوانید: روش مطالعه فیزیک کنکور؛ چگونه فیزیک را 100 بزنیم؟

برای حل سوالات درس ریاضی کافی است شما فرمول‌ها را یاد بگیرید و بدانید برای حل هر سوال از کدام فرمول استفاده کنید. همچنین برای مطالعه درس فیزیک هم باید گام‌های مطالعه درس ریاضی را طی کنید و به مثال‌های کتاب درسی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اما قضیه برای مسائل فیزیک قدری متفاوت است. در واقع برای یادگیری فیزیک صرفا حفظ کردن چند فرمول کافی نیست؛ بلکه باید بتوانید مفاهیم را تجسم کنید. (مثلا وقتی می‌گوییم سرعت متحرکی 3 متر بر ثانیه است یعنی متحرک در هر ثانیه سه متر را طی می‌کند.)

بعد از اتمام هر فصل از کتاب فیزیک باید یک چکیده شامل نکات مهم درسنامه، فرمول‌های کتاب و نکات استخراج شده از پاسخنامه را نهایتا در حد یک صفحه برای هر فصل تهیه کنید.


حتما بخوانید: روش مطالعه شیمی کنکور؛ چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنم؟

روش مطالعه درس شیمی کنکور

شیمی یکی از دروس به ظاهر ساده اما به شدت مفهومی کنکور ریاضی است، ممکن است داوطلبی با خودش بگوید شیمی که چیزی ندارد، بهتر است زمان این درس را به مطالعه ریاضی اختصاص دهم؛ اما این داوطلب بعد از دیدن سوالات این درس به شدت پشیمان می‌شود!

برای مطالعه درس شیمی باید چند نکته مهم را به یاد داشته باشید، اولا مفاهیم پایه‌ای همچون واکنش نویسی، موازنه و جدول تناوبی را خوب یاد بگیرید، دوما از مطالعه قسمت‌های مفهومی و حفظ کردنی غافل نشوید و در نهایت برای مطالعه مسائل کتاب حتما از یک منبع کمک آموزشی استفاده کنید.

برای مطالعه درس شیمی گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا یک مبحث را از روی درسنامه کتاب تست مطالعه کنید.
  • بلافاصله سراغ حل تست‌های آموزشی بروید.
  • به همین ترتیب مطالعه یک فصل را کامل کنید و بعد آن فصل را از روی کتاب درسی بخوانید. (کتاب درسی برای مسائل شیمی ضعیف عمل کرده اما باید مفاهیم را کلمه به کلمه از کتاب درسی بخوانید.)
  • بعد از اینکه یادگیری یک فصل را به اتمام رساندید، برای آن فصل تعدادی تست زماندار حل کنید.

از جمله بهترین منابع شیمی کنکور عبارتند از:

تیپ بندی سوالات ریاضی و فیزیک

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر داوطلبی زمان حل تست‌های ریاضی و فیزیک باید انجام دهد، تیپ بندی سوالات است.

حتما توجه کرده‌اید که هنگام حل تست‌ها تعدادی از سوالات پشت سر هم گویی هم خانواده و شبیه به هم هستند و راه‌حل مشابهی دارند، این تست‌ها در اصطلاح هم تیپ هستند. حالا بعد از آن مدل سوالات عوض می‌شود و باز چند تست هم تیپ و هم خانواده پشت سر هم داریم.

وظیفه شما این است که هنگام حل تست از هر خانواده و تیپ، یک تست را به عنوان نماینده انتخاب کنید و آن را علامت بزنید. این کار دو فایده دارد:

  • اولا: برای مرور آن فصل کافی است نماینده‌های هر تیپ تستی را حل کنید تا کل سوالات آن تیپ برایتان مرور شوند.
  • دوما: با انواع مدل سوالات هر فصل آشنا می‌شوید و به این ترتیب اگر مشابه آن‌ها را در کنکور ببینید بدون فکر کردن زیاد، راه‌حل‌ها به ذهنتان می‌رسند.

همه داوطلبان به خصوص کسانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در آزمون‌های موسسات شرکت کنند، باید روش شبیه‌سازی کنکور در منزل را بلد باشند. هر چقدر شبیه سازی شما دقیق‌تر باشد، به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید. برای مثال سعی کنید در آزمون‌هایی که در منزل می‌دهید شبیه به سر جلسه کنکور لباس بپوشید، از پاسخنامه و پاسخ‌برگ‌های آماده استفاده کنید و از همه مهم‌تر از سوالات استاندارد و شبیه به سطح کنکور برای آزمون‌های شبیه‌سازی‌تان استفاده کنید.

مجموعه چند کنکور رشته ریاضی خیلی سبز بهترین ابزار برای شبیه سازی کنکور ریاضی است. این مجموعه را می‌توانید همراه با پاسخ برگ خام گاج از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید و در برگزاری آزمون‌های استاندارد در منزل به خود کفایی برسید!


حتما بخوانید: روش مطالعه زمین شناسی کنکور؛ چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم؟

تجربیات کنکوری‌های سال قبل

سال گذشته تعدادی از داوطلبان کنکور ریاضی علی‌رقم اینکه از جان و دل برای موفقیت در کنکور مایه گذاشتند اما متاسفانه نتوانستند به هدفشان برسند. در ادامه تجربیات این داوطلبان را با هم می‌خوانیم و استراتژی درست را در مقابل هر اشتباه ارائه می‌کنیم:

  • مطالعه مباحث جدید تا روز قبل از کنکور: باید نهایتا سه الی چهار هفته قبل از کنکور مطالعه مباحث جدید را به پایان برسانید.
  • نداشتن جمع‌بندی و مرور: باید یک ماه آخر را به جمع‌بندی و شبیه‌سازی کنکور از طریق ابزاری که معرفی کردیم اختصاص دهید.
  • غفلت از امتحانات نهایی یا کنکور به دلیل کمبود وقت و تداخل این دو امتحان مهم با هم: از همین امروز مطالعه امتحانات نهایی را آغاز کنید تا در نزدیکی برگزاری کنکور بتوانید با خیال راحت بیشتر وقتتان را صرف جمع‌بندی و مرور مطالب برای کنکور بکنید و در فرجه امتحانات نهایی با یک مرور سریع مطالب را یادآوری کنید.


حتما بخوانید: روش مطالعه حسابان؛ چطور حسابان را برای کنکور بخوانم؟

سخن آخر

صرفا داشتن ساعت مطالعه بالا و تلاش فراوان کمکی به قبولی در کنکور رشته ریاضی نمی‌کند، بلکه برای موفقیت در کنکور چالش‌برانگیز رشته ریاضی باید روش صحیح مطالعه دروس این رشته و شبیه سازی کنکور ریاضی را یاد بگیرید.

در این محتوا ابتدا در مورد روش مطالعه کنکور ریاضی برای دروسی مثل ریاضیات، فیزیک و شیمی صحبت کردیم و بعد ابزار مناسب برای شبیه‌سازی کنکور در منزل را معرفی کردیم و گفتیم می‌توانید این ابزار را با قیمت مناسب و تخفیف ویژه از وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

اگر همچنان سوالی در مورد روش مطالعه یا شبیه‌سازی کنکور ریاضی دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا از ما بپرسید.

چند سوال متداول

راز پیشرفت در کنکور رشته ریاضی چیست؟

یادگیری روش صحیح مطالعه دروس این رشته؛ چون ماهیت دروس رشته ریاضی با دروس سایر رشته‌ها متفاوت است و برای مطالعه این دروس به استراتژی مناسبی نیاز دارید.

چطور کنکور ریاضی را در منزل شبیه سازی کنیم؟

با استفاده از سوالات استاندارد و در سطح کنکور و نیز ابزاری همچون پاسخبرگ‌های خام می‌توانید به راحتی کنکور را در منزل شبیه سازی کنید.

بزرگترین اشتباهات کنکوری‌های سال گذشته چه بود؟

تا روز کنکور مطالب جدید خواندند و از جمع‌بندی و مرور مطالب غافل شدند، همچنین مطالعه برای امتحانات نهایی را دیر آغاز کردند و مجبور شدند بین موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور یکی را انتخاب کنند.

مطالب مرتبط