با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه |پایتخت کتاب


زبان شیرین فارسی زبان مادری ما است و قاعدتا توقع داریم میانگین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات فارسی نهایی بالاتر از سایر دروس باشد؛ اما متاسفانه سالانه تعدادی از دانش‌آموزان حتی نمی‌توانند در امتحان فارسی نهایی نمره پاس شدن را کسب کنند! فارسی مهم‌ترین درس عمومی شما است و باید همه تلاشتان را برای کسب نمره 20 این درس به کار بگیرید. باور کنید 20 گرفتن در درس فارسی اصلا سخت نیست؛ کافی است روش مطالعه این درس را یاد بگیرید و از منابع مناسبی برای مطالعه آن استفاده کنید. در این محتوا ابتدا روش مطالعه رتبه برترها را با هم بررسی می‌کنیم و بعد بهترین منابع فارسی برای کسب نمره 20 در امتحانات نهایی را معرفی می‌کنیم.

آنچه خواهید خواند …

قبل از مطالعه فارسی به این نکات دقت کن!

قبل از هر چیزی لازم است دو نکته مهم را بدانید؛ اولا نمره 20 درس فارسی خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید روی نتیجه نهایی کنکور شما تاثیر دارد و خبر خوب اینکه برای درس فارسی شما مجبور نیستید مثل دروس تخصصی سه کتاب از سه پایه مختلف را مطالعه کنید و مطالعه کتاب فارسی پایه دوازدهم کافی است. نکته بعدی اینکه فارسی دوازدهم شامل سه قلمروی زبانی، ادبی و فکری است و روش مطالعه هر کدام از این بخش‌ها با بخش دیگر متفاوت است. در ادامه روش مطالعه صحیح هر کدام از قلمروهای کتاب فارسی دوازدهم را با هم بررسی می‌کنیم.

روش مطالعه و مرور بخش‌های مختلف درس فارسی

بعضی قسمت‌های کتاب فارسی دوازدهم شامل مطالب صرفا حفظ کردنی است و برای به خاطر سپردن این مطالب شما به مرور منظم و نون شب نیاز دارید. بخش دیگری از مطالب این کتاب فهمیدنی هستند و برای اینکه روی این مباحث به تسلط کافی برسید، باید تا می‌توانید نمونه سوال حل کنید. برای اینکه به راحتی آب خوردن مطالب کتاب فارسی دوازدهم را یاد بگیرید، روش مطالعه هر کدام از قلمروهای درس فارسی را جداگانه توضیح داده‌ایم:

قلمرو زبانی: این بخش شامل معنی واژگان، املا و دستور است و در مجموع در امتحانات نهایی 7 نمره از بارم بندی نمره درس فارسی به قلمروی زبانی اختصاص دارد.

  • برای قسمت معنی واژگان باید معنی تمام لغات داخل واژه‌نامه و نیز لغات خارج واژه‌نامه را از حفظ باشید. از آنجایی که در طول سال معنی لغات را بارها در متن کتاب خوانده‌اید، طبیعتا تعدادی از این معانی ملکه ذهنتان شده‌اند برای حفظ کردن معنی سایر لغات می‌توانید از فیش نویسی استفاده کنید و لغاتی که معنی آنها را فراموش کرده‌اید را روی فیش‌هایی نوشته و همراهتان داشته باشید.
  • همزمان با حفظ کردن معنی لغات، املای کلماتی که از نظر املایی ارزش دارند را هم تمرین کنید.
  • برای قسمت دستور زبان که نسبتا پیچیده‌تر از سایر بخش‌ها است، می‌توانید بعد از مطالعه کامل هر مبحث، یک کاغذ بردارید و هرچیزی که یاد گرفته‌اید را مرتب روی آن یادداشت کنید، بعد کتاب درسی را چک کنید تا نکته‌ای از قلم نیوفتد. حتما جلوی هر مبحث یک مثال بنویسید و این خلاصه‌ها را مرتب مرور کرده و نمونه سوال حل کنید.

قلمرو ادبی: سوالات این قلمرو از قسمت حفظ شعر و آرایه‌های ادبی طرح می‌شود و در مجموع 5 نمره از بارم امتحان نهایی فارسی دوازدهم مربوط به این مباحث است. برای یادگیری آرایه‌ها هم می‌توانید مثل دستور زبان عمل کنید و خلاصه نویسی تهیه کنید. نکته مهم در مورد یادگیری آرایه‌ها این است که باید تا می‌توانید در شعرها و متن‌های مختلف به دنبال آرایه‌های ادبی بگردید؛ می‌توانید از متن کتاب درسی شروع کنید و بعد با حل نمونه سوالات امتحانی یادگیری‌تان را کامل کنید. به جای حفظ کردن آرایه‌های هر بیت، ابتدا یک بیت شعر را بخوانید و سعی کنید خودتان آرایه‌های آن را استخراج کنید.

قلمرو فکری: درک مطلب و معنی و مفهوم نثر و شعر بیشترین بارم یعنی 8 نمره را در امتحان نهایی فارسی دوازدهم به خود اختصاص داده‌اند! برای تسلط روی این قسمت کافی است روی معنی شعر و متن‌های کتاب درسی به تسلط برسید چون سوالات این قسمت از کتاب درسی طرح می‌شوند و چیزی خارج از کتاب نیست! به عنوان یک توصیه مهم، سعی کنید زمان مطالعه هر بیت شعر یا هر قسمت از متن کتاب درسی، ابتدا معنی و مفهوم آن را درک کنید و بعد سعی کنید آرایه‌های آن را پیدا کنید.

پس به طور خلاصه برای موفقیت در امتحان نهایی فارسی به دو منبع نیاز دارید؛ کتاب درسی و یک کتاب کمک درسی مناسب و استاندارد.

با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر

اگر سوالات امتحانات نهایی سال گذشته را بررسی کرده باشید، متوجه می‌شوید دیگر خبری از سوالات آبکی و ساده در امتحانات نهایی نیست! حالا برای اینکه از پس سوالات دشوار و مفهومی برآیید و سر جلسه با دیدن هیچ پرسشی غافلگیر نشوید، باید در کنار کتاب درسی از یک کتاب کمک آموزشی مناسب هم استفاده کنید. در ادامه تعدادی از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان سال‌های گذشته از مطالعه آنها نتیجه خوبی گرفته‌اند را معرفی می‌کنیم.

فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج





سری کتاب‌های فرمول بیست این روزها حسابی سر و صدا کرده‌اند؛ چون این کتاب‌ها از جمله برترین منابع برای شرکت در امتحانات نهایی هستند. کتاب فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج علاوه بر درسنامه، سوالات تشریحی و پاسخنامه که پای ثابت هر کتاب استانداردی است، مطالب را با کمک 18 ساعت فیلم‌ آموزشی رایگان به داوطلبان آموزش می‌دهد و این موضوع به ویژه برای یادگیری بخش دستور زبان و آرایه‌ها بسیار کمک کننده است.



دانلود بخشی از کتاب


بعد از حل سوالات متنوع این کتاب و تمرین مطالب با حل 5 آزمون جامع نوبت اول و دوم همراه با بارم‌بندی و نیز مرور سوالات امتحان نهایی شهریور، کسب نمره 20 درس فارسی در امتحانات نهایی تضمین شده است!

فارسی دوازدهم سیر تا پیاز گاج





اگر تا برگزاری امتحانات نهایی زمان قابل توجهی در اختیار دارید و می‌خواهید زیر و بم فارسی دوازدهم را یاد بگیرید، مطالعه کتاب فارسی دوازدهم سیر تا پیاز گاج را به شما توصیه می‌کنیم. در درسنامه‌های این کتاب خط به خط کتاب درسی مورد بررسی قرار گرفته و هیچ نکته‌ای از نگاه تیزبین مولفان این کتاب مخفی نمانده است.



دانلود بخشی از کتاب


در واقع این کتاب به نسبت کتاب فرمول 20، حجم بیشتری دارد و تعداد و تنوع سوالات آن هم به مراتب بیشتر است. حالا ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که از بین این دو کتاب کدام مناسب‌تر است، اگر زمان کافی در اختیار دارید یا در درس فارسی ضعف پایه‌ای دارید کتاب سیر تا پیاز گزینه مناسب‌تری است اما اگر تا برگزاری امتحانات نهایی وقت کمی باقی مانده و دنبال یک منبع جمع‌وجورتر هستید، کتاب فرمول 20 را تهیه کنید.

بانک نهایی فارسی دوازدهم خیلی سبز





 کتاب بانک نهایی فارسی دوازدهم خیلی سبز ویژه ارتقای معدل دانش‌آموزان تالیف شده و در واقع یک بانک کامل از سوالات تشریحی و امتحانی و نیز نمونه سوالات شبیه سازی شده امتحانات نهایی است. تمرکز اصلی این کتاب روی بخش پرسش و پاسخنامه تشریحی است و درسنامه‌ها خلاصه و جمع‌وجور هستند و در سه قسمت آرایه‌های ادبی، دستور زبان فارسی و تاریخ ادبیات ضمیمه کتاب شده‌اند.

اگر تسلط خوبی روی متن کتاب درسی دارید و می‌خواهید با حل سوالات متنوع یادگیری‌تان را کامل کنید، این کتاب گزینه مناسبی برای شما است. اما در نظر داشته باشید که در کتاب بانک نهایی فارسی دوازدهم خیلی سبز خبری از درسنامه‌های مفصل و طولانی نیست!

غول امتحان فارسی دوازدهم مبتکران





کتاب غول امتحان فارسی دوازدهم مبتکران هم از آن دسته منابعی است که تمرکز بیشتری روی طرح سوال و پرسش دارد تا درسنامه و آموزش مباحث. در واقع درسنامه‌های این کتاب کوتاه و مختصر بوده و منابع خوبی برای مرور مطالب و نکات اصلی در روز قبل امتحان یا شب امتحان هستند.

پرسش‌های این کتاب دو دسته هستند، یکی ایستگاه‌های تمرین که شامل سوالات تشریحی درس به درس به همراه پاسخنامه تشریحی هستند و دوم اردوهای تدارکی که شبیه ساز امتحانات پایانی ترم اول و دوم به همراه پاسخنامه کامل و مرور نکات هستند.

شب امتحان فارسی دوازدهم خیلی سبز





اگر به هر دلیلی مطالعه برای مطالعه امتحان فارسی دوازدهم وقت بسیار کمی در اختیار دارید و تازه شب امتحان یا در فرجه امتحانات نهایی به فکر خرید کتاب کمک درسی فارسی افتاده‌اید، کتاب شب امتحان فارسی دوازدهم خیلی سبز می‌توان گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

مولف این کتاب سعی کرده کل نکات کتاب فارسی دوازدهم را در قالب درسنامه خلاصه اما بسیار کاملی گردآوری کند. همچنین می‌توانید بعد از مطالعه کتاب درسی و درسنامه، با حل آزمون‌های شبیه سازی شده متنوع، در کمترین زمان ممکن روی مطالب به تسلط رسیده و خودتان را برای امتحان نهایی فارسی دوازدهم آماده کنید.


حتما بخوانید: بهترین کتاب های جیبی کنکور، کدام یک بهتر است؟

بهترین منابع برای نون شب فارسی

بهترین کار به خاطر سپردن مطالب حفظی این است که یک روتین شبانه منظم برای مرور آنها داشته باشید. مثلا از همین فردا شروع کنید و هر شب 20 الی 30 دقیقه را به حفظ کردن شعرهای کتاب، مرور معنی لغات و املا یا حتی مرور خلاصه‌هایی که تهیه کرده‌اید اختصاص دهید. یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان این است که به بهانه راحت بودن مطالب حفظی، مطالعه آنها را تا شب امتحان به تعویق می‌اندازند و بعد می‌خواهند یک شبه حجم زیادی از مطالب را وارد حافظه‌شان کنند! کتاب‌های زیر بهترین منابع برای روتین شبانه درس فارسی هستند:

بهترین منابع فارسی دوازدهم در یک نگاه

در انتها برای اینکه دسترسی راحتی به لینک خرید کتاب‌های معرفی شده داشته باشید، بهترین منابع امتحان نهایی فارسی دوازدهم را در جدول زیر جمع‌آوری کرده‌ایم. اینکه از بین این منابع کدام کتاب مناسب شما است، بستگی به زمانی دارد که تا برگزاری امتحانات نهایی در اختیار دارید. همه این منابع را می‌توانید با تخفیف ویژه و خیال راحت از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

سخن آخر

هیچ داوطلبی حق ندارد به کمتر از نمره 20 درس فارسی امتحانات نهایی قانع شود؛ چون خوشبختانه منابع کمک آموزشی و کتاب‌های مخصوص امتحان نهایی فارسی دوازدهم به حدی متنوع و کامل هستند که با وجود این منابع هیچ بهانه‌ای برای دانش‌آموزان باقی نمی‌ماند! در این محتوا ابتدا در مورد روش مطالعه صحیح درس فارسی (سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری) صحبت کردیم و بعد بهترین منابع برای امتحان فارسی نهایی پایه دوازدهم را معرفی کردیم. اگر شما هم از این منابع استفاده کرده‌اید و از آنها نتیجه گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات‌تان را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید.

اگر برای امتحانات نهایی امسال آماده می‌شوید مطالب زیر را حتما مطالعه کنید:

چند سوال متداول

نمره امتحان نهایی فارسی چقدر در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟

از 60 درصد تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور، 28 درصد مربوط به نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی است و نمره هر درس به صورت جداگانه تاثیر داده می‌شود.

کدام کتاب‌های کمک درسی مخصوص امتحان نهایی فارسی طراحی شده‌اند؟

کتاب‌های فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج، ادبیات فارسی دوازدهم بنی هاشمی، جزوه فارسی دوازدهم برای امتحان نهایی نشر الگو، گلبرگ ادبیات فارسی دوازدهم گل واژه، شب امتحان ادبیات فارسی دوازدهم خیلی سبز.

بهترین کتاب‌های کمک درسی برای امتحان نهایی فارسی را از کجا بخریم؟

اگر زمانتان بسیار ارزشمند است و می‌خواهید کتاب‌های مورد نیازتان را با مناسب‌ترین قیمت از یک فروشگاه آنلاین معتبر خریداری کنید، به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

مطالب مرتبط