با این منابع عربی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه


اکثر دانش‌آموزان از درس عربی فراری هستند و از این درس مظلوم در ذهنشان یک غول بی‌شاخ و دم ساخته‌اند! در حالی که یاد گرفتن عربی قلق دارد و اگر از روش درستش عمل کنید، به راحتی می‌توانید در امتحان نهایی عربی دوازدهم 20 بگیرید و به این ترتیب یک گام بزرگ از رقبایتان جلو بیوفتید.

اگر شما هم از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که از پایه در درس عربی ضعف داشته‌اید و به زحمت خودتان را راضی می‌کنید چند صفحه عربی بخوانید، این محتوا را از دست ندهید. چون در ادامه می‌خواهیم با روش مطالعه صحیح این درس آشنا شویم و بعد بهترین منابع برای کسب نمره 20 عربی در امتحانات نهایی بررسی کنیم.

آنچه خواهید خواند …

اهمیت درس عربی در امتحانات نهایی

از وقتی که دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند و تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی داوطلبان قطعی شده است، نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی چند برابر بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده‌اند. البته عربی بحثش جدا است و با همه دروس عمومی تفاوت دارد، به این دلیل که اکثر دانش‌آموزان از پایه در درس عربی ضعف دارند و معمولا نمرات درخشانی برای این درس کسب نمی‌کنند.

اینجا است که شما باید از رقیبانتان سبقت بگیرید و از این نقطه ضعف به نفع خودتان استفاده کنید. حالا فرض کنیم دانش‌آموزی همیشه در درس عربی ضعف داشته و حالا تصمیم گرفته در امتحان نهایی این درس بهترین نتیجه را بگیرد، این دانش‌آموز باید روش مطالعه عربی را یاد بگیرد و از همه مهم‌تر باید در انتخاب منابع کمک‌آموزشی این درس دقت کند.

عربی درسی نیست که با یک هفته و دو هفته مطالعه بتوانید به زیر و بم آن تسلط پیدا کنید؛ بلکه برای یادگیری این درس باید صبر داشته باشید و به خودتان زمان بدهید.

قبل از هر چیزی اگر در درس عربی ضعف دارید، حتما روزانه یک الی یک و نیم ساعت را به مطالعه این درس و 20 الی 30 دقیقه را برای روتین شبانه آن اختصاص دهید.

برای اینکه روش مطالعه عربی را دقیق‌تر بررسی کنیم، این درس را به دو قسمت ترجمه و قواعد تقسیم کرده و روش مطالعه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • روش مطالعه بخش ترجمه

شاید فکر کنید برای پاسخگویی به سوالات ترجمه کافی است لغات کتاب عربی را حفظ کنید، در حالی که این کار تنها بخشی از روش مطالعه ترجمه عربی است. ببینید بخش ترجمه یک سری قواعد و دستورها دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید؛ برای مثال ترجمه افعال ماضی چه فرقی با ترجمه افعال مضارع دارد یا با آمدن یک حرف بر سر یک فعل یا اسم ترجمه آن به چه صورت خواهد بود.

توصیه می‌کنم همه این قواعد را روی چند صفحه کاغذ برای خودتان بنویسید. (حجم آن بیشتر از دو سه صفحه نیست) در قدم بعدی هر شب در روتین شبانه حفظ کردن لغات عربی را داشته باشید. می‌توانید برای این کار از فیش نویسی استفاده کنید. حالا به متن‌های کتاب درسی برگردید و به جای حفظ کردن معنی هر متن، سعی کنید طبق اصول و قواعد هر پاراگراف را ترجمه کنید.

  • روش مطالعه بخش قواعد

برای یادگیری قواعد حتما خلاصه نویسی کنید، به این صورت که ابتدا قواعد هر درس را از روی کتاب درسی یا درسنامه بخوانید، بعد سعی کنید هر آنچه که یاد گرفته‌اید را به زبان خودتان بنویسید و در ادامه با مراجعه به منبعتان، خلاصه‌هایتان را تکمیل کنید. در مقابل هر قاعده حتما یک مثال هم یادداشت کنید و سعی کنید مطالب را تا حد امکان به صورت خلاصه بنویسید.

بعد از این کار باید تا جایی که می‌توانید مثال و نمونه سوال حل کنید، حتی می‌توانید هر شب دو یا سه مثال برای قواعدی که یاد گرفته‌اید حل کنید. تمرینات و مثال‌های کتاب درسی را فراموش نکنید و سعی کنید روی آن‌ها به تسلط کامل برسید.

بهترین منابع برای امتحان نهایی عربی

با مطالعه اصولی و استفاده از بهترین منابع، عربی نهایی رو 20 بگیر.

منابع امتحان نهایی عربی دو دسته هستند:

  • دسته اول: منابعی که از پایه و اصول، صفر تا صد مطالب را آموزش می‌دهند و طبیعتا باید این منابع را از ابتدای سال تحصیلی تهیه کنید.
  • دسته دوم: منابع شب امتحان هستند، این منابع حجم کمتری دارند، درسنامه‌های جمع و جوری دارند و تمرکزشان بیشتر روی نمونه سوال امتحانی و مثال است.

در ادامه برای هر دو دسته بهترین کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم، این کتاب‌ها منابعی هستند که دانش‌آموزان در سال‌های گذشته از آن‌ها نتایج بسیار خوبی گرفته‌اند.

فرمول بیست عربی دوازدهم گاج

کتاب فرمول بیست عربی دوازدهم گاج مناسب دانش‌آموزانی است که اوضاع چندان بدی در درس عربی ندارند اما می‌خواهند پیشرفت کنند و از طرفی زمان خیلی زیادی هم در اختیار ندارند. درسنامه‌های این کتاب نسبتا مختصر اما کامل و کاربردی هستند و برای مرور مطالب در فرجه امتحان عربی بسیار مناسب‌اند.

علاوه بر درسنامه‌ها در این کتاب می‌توانید با اسکن QRکد به بیش از 6 ساعت فیلم تدریس عربی دوازدهم دسترسی پیدا کنید، مشاهده این فیلم‌ها به خصوص در شب امتحان بسیار کمک کننده است.

در کنار درسنامه‌ها و فیلم‌های آموزشی، ما در این کتاب بیش از 1800 نمونه سوال امتحانی و مثال به علاوه سوالات امتحانی 1402 داریم که بعد از حل آن‌ها دیگر کسی در درس عربی به گرد پایتان نمی‌رسد!

عربی دوازدهم سیر تا پیاز گاج

اگر در درس عربی ضعف پایه‌ای دارید و تا برگزاری امتحانات نهایی زمان زیادی در اختیار دارید، مطالعه کتاب عربی دوازدهم سیر تا پیاز گاج را به شما توصیه می‌کنیم.

این کتاب هم مثل کتاب فرمول 20 از سه قسمت درسنامه، فیلم آموزشی و نمونه سوال تشریحی تشکیل شده است اما درسنامه‌های این کتاب مفصل‌تر هستند و واقعا سیر تا پیاز عربی دوازدهم را بررسی می‌کنند. در این کتاب خط به خط کتاب درسی زیر ذره‌بین قرار گرفته و هیچ نکته‌ای از دید مولفان مخفی نمانده است.

دانش‌آموزان بعد از مطالعه درسنامه‌ها می‌توانند با تماشای 11 ساعت فیلم آموزشی اختصاصی از طریق اسکن QRکد یادگیری‌شان را کامل کنند. علاوه بر این در این کتاب 1200 نمونه سوال تشریحی، 10 دوره نمونه سوال امتحانات نهایی به همراه پاسخنامه تشریحی آنها ارائه شده است.

شب امتحان عربی دوازدهم خیلی سبز

این کتاب مخصوص دانش‌آموزان دقیقه نودی و کسانی است که تا برگزاری امتحان نهایی عربی زمان چندانی ندارند؛ درسنامه این کتاب بسیار مختصر و مفید است و بیشتر برای مرور نکات اصلی و مهم کاربرد دارد تا یادگیری پایه‌ای مطالب.

بخش اصلی این کتاب نمونه سوالات امتحانات نوبت اول و نوبت دوم هستند که به دو صورت طبقه‌بندی شده و طبقه‌بندی نشده ارائه شده‌اند. پاسخنامه تشریحی این کتاب بسیار کامل است و مکمل خوبی برای مطالب درسنامه محسوب می‌شود.

همچنین در این کتاب نکات مشاوره‌ای مفیدی ارائه شده که دانش‌آموزان را برای پاسخگویی بهتر و کامل‌تر سوالات امتحان نهایی راهنمایی می‌کند.

آموزش شگفت انگیز عربی دوازدهم خیلی سبز

فکر می‌کنم از اسم کتاب آموزش شگفت انگیز عربی دوازدهم خیلی سبز مشخص است که با کتابی کامل مواجه هستیم؛ کتابی با درسنامه‌های مفصل و قوی که حتی ضعیف‌ترین دانش‌آموزان هم از مطالعه آن نتایج خوبی می‌گیرند.

قبل از شروع هر درس در قسمتی تحت عنوان چه خبره تو درس، ابتدا مختصری با اهداف آن درسنامه آشنا می‌شوید و بعد درسنامه‌های کامل و شگفت‌انگیز این کتاب را داریم. نکته جالب در مورد این کتاب این است که علاوه بر نمونه سوالات تشریحی، تعدادی تست هم در این منبع داریم که حل آن‌ها حتی برای امتحانات نهایی خالی از لطف نیست.

با این حال کتاب آموزش شگفت انگیز عربی دوازدهم خیلی سبز منبع مناسبی برای دقیقه نود یا شب امتحان نیست و مطالعه آن را باید از ابتدای سال تحصیلی آغاز کنید.

غول امتحان عربی دوازدهم مبتکران

کتاب غول امتحان عربی دوازدهم مبتکران از آن دسته کتاب‌های مخصوص شب امتحانی‌ها است، درسنامه‌های کتاب چندان مفصل نیستند و بیشتر برای مرور و یادآوری نکات مهم و امتحانی کاربرد دارند.

در ایستگاه‌های تمرین این کتاب تمرین‌ها و سوالات تشریحی درس به درس به همراه نمونه سوالات امتحانات نهایی مربوط به هر درس و نیز پاسخنامه تشریحی آنها ارائه شده است.

در نهایت دانش‌آموزان می‌توانند در اردوهای تدارکی با حل نمونه سوالات شبیه ساز امتحانات پایانی نوبت اول و دوم خودشان را بسنجند و برای امتحانات نهایی بیشتر آماده شوند.


حتما بخوانید: با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

عربی از آن دسته درس‌هایی است که حتما باید برای آن یک روتین شبانه منظم داشته باشید، انجام این روتین به هیچ وجه کار سختی نیست و وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد.

مرور لغات، مرور خلاصه نویسی‌ها، حل یک درک متن یا حل چند سوال قواعد همگی نمونه‌هایی از روتین شبانه درس عربی هستند.

همچنین برای داشتن یک روتین عربی کارآمد و مناسب می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

بهترین منابع امتحان نهایی عربی در یک نگاه

در انتها برای جمع بندی و نیز به منظور دسترسی راحت شما به کتاب‌های عربی مورد نیازتان، همه منابع معرفی شده در این محتوا را در قالب جدول زیر ارائه کرده‌ایم. همه این کتاب‌ها را می‌توانید با قیمت مناسب و تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید.


حتما بخوانید: با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

سخن آخر

اکثر دوازدهمی‌ها 20 گرفتن در امتحان نهایی درس عربی را دست نیافتنی و چیزی شبیه به معجزه می‌دانند؛ در حالی که با به کار گرفتن روش مطالعه صحیح و نیز کمک گرفتن از منابع کمک‌آموزشی استاندارد، 20 گرفتن در امتحان نهایی درس عربی شدنی و امکان‌پذیر است.

در این محتوا ابتدا در مورد اهمیت نمره امتحان نهایی عربی صحبت کردیم و بعد روش صحیح مطالعه این درس را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه بهترین منابع برای کسب نمره 20 در امتحان نهایی عربی دوازدهم را معرفی کردیم، تعدادی از این منابع برای شروع از صفر و تعدادی مخصوص شب امتحان بودند.

اگر شما هم تجربه استفاده از این منابع را دارید، خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمندتان را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط