اقتصاد ایران از تغییرات استراتژیک حمایت کرد


به گزارش تجارت نیوز، پس از گذشت یک دهه از تحریم های سنگین اقتصادی علیه ایران، رژیم صهیونیستی انتظار داشت اقدامات جمهوری اسلامی در واکنش به حمله به کنسولگری خود در دمشق به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی، محتاطانه باشد، اما حمله موشکی ایران نشان داد که این کشور خارج از کنترل است و از بند ایمنی فراتر رفته است.

اتفاقات اخیر بین تهران و تل آویو نشان دهنده تغییر استراتژی قبلی ایران در برابر اسرائیل است، یعنی. تغییر در آنچه مقامات ایرانی آن را «صبر استراتژیک» می نامند. برد عملیات موشکی علیه اهدافی در عمق اسرائیل نشان می دهد که ایران به دنبال ایجاد معادله بازدارندگی علیه سیاست نظامی اسرائیل و متحدان غربی آن در منطقه عربی و اسلامی است. از این منظر تهران نشان داده که زمان تغییر فرا رسیده است و نظام امنیت منطقه ای آینده بدون حفظ منافع سیاسی و اقتصادی ایران پایدار نخواهد بود.

تحولات پس از 7 اکتبر و تلاش اسرائیل برای نابودی حماس، اجرای رویکرد امنیتی استراتژیک جدید ایران را تسریع کرد. نیروهای مسلح یمن در قالب ارتش و رزمندگان مقاومت انصارالله مستقیماً با اسرائیل وارد درگیری شدند و منافع رژیم اشغالگر را در تنگه باب المندب تهدید کردند و بدین ترتیب هشداری جدی به جهانیان ارسال کردند. گویی تهران می گوید به دلیل روابط راهبردی متفاوتش با صنعا، دیگر حرکات خلاف منافع خود در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

کشورهای غربی به خوبی از این مشکل آگاه هستند و با افزایش نگرانی در مورد آسیب های اقتصادی ناشی از تنش ها بر سر امنیت تجارت دریایی، فشار سیاسی آنها بر اسرائیل برای کاهش عملیات نظامی در غزه در هفته های اخیر افزایش یافته است. بیشترین آسیب از این موضوع به کابینه متزلزل نتانیاهو وارد شد که می توانست در میانه جنگ منجر به برکناری وی شود. نتانیاهو برای گذر از این بحران سعی کرد با حمله مستقیم به کنسولگری ایران در دمشق و تنش زایی، فضای امنی برای خود ایجاد کند و مخالفان داخلی را کنترل کند.

حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در اول آوریل که از یک سو منجر به کشته شدن 7 تن از نیروهای مسلح این کشور شد و از سوی دیگر به گفته مقامات عالی رتبه ایران به عنوان حمله به دمشق تعبیر شد. خاک کشور یعنی عبور از خط قرمز ایران بود و پاسخ قاطع نظامی را الزام حفظ بازدارندگی و جلوگیری از ادامه رفتار تهاجمی اسرائیل قرار داد.

در روزهای اولیه، کارشناسان در ارزیابی خود از واکنش ایران به این حمله متفاوت بودند و معتقد بودند که پاسخ ایران محدود به جلوگیری از افزایش تنش ها به درگیری نظامی مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده خواهد بود. برخی از مقامات غربی دست به دامان تهران شدند و سعی کردند ایران را نسبت به عواقب هرگونه واکنش نظامی از سوی اسرائیل بدبین کنند، اما پاسخ ایرانی ها در واقع یک شوک جدی بود که نشان دهنده ارزیابی ها و نگرش های متفاوت از ایران بود.

حمله موشکی و پهپادی گسترده از خاک ایران به پایگاه های نظامی اسرائیل فراتر از محاسبات تحلیلگران و مقامات جهانی بود. سیستم دفاعی اسرائیل شکست خورده است و چندین موشک اصابت کرده به پایگاه های نظامی اصلی، ضعف قدرت دفاعی اسرائیل را نشان می دهد. این حمله در واقع گام بزرگی برای شکل دادن به توازن جدید قوا در منطقه بود. هشدارهای شدید ایران به واشنگتن مبنی بر عدم مداخله در درگیری ها، قطعه دیگری از این پازل بود که با عقب نشینی آمریکا تکمیل شد.

علاوه بر اعتماد مقامات ایرانی به قدرت و توان نظامی، به نظر می‌رسد تهران از ماه‌ها قبل برای این دوره آماده شده و تشدید تنش‌های امنیتی را به عنوان یکی از سناریوها پیش‌بینی کرده است. پس از یک دهه تحریم های اقتصادی سنگین، اسرائیل انتظار داشت ایران به دلیل ترس از مشکلات اقتصادی فزاینده، واکنش نامتناسبی به حمله به کنسولگری نشان دهد و این عملیات کمترین خطر را بر اسرائیل تحمیل کند. اما حمله موشکی گسترده به اسرائیل نشان داد که ایران بر این اضطراب غلبه کرده است.

گزارش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد دولت در ماه‌های اخیر ذخایر کالایی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و بخش مهمی از وابستگی میان‌مدت خود به واردات را حذف کرده است. اما کارت اصلی ایران روی میز به تغییر سبد دارایی های خارجی بانک مرکزی مربوط می شود. کشورهای تحریم شده همواره بسیاری از تحریم های مالی غرب را با انتقال دارایی های خود به طلا و سایر فلزات گرانبها جبران می کنند و عملاً از شکل گیری بحران اقتصادی در داخل کشورشان جلوگیری می کنند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک سال اخیر و به ویژه در سه ماه اخیر، ذخایر طلا و فلزات گرانبها موجود در خزانه از منابع خارجی را به طرز بی سابقه ای افزایش داده است. بدون شک، علیرغم فشار تحریم های آمریکا، ایران در حال ایجاد راهی امن برای تامین مالی تجارت خارجی است. این مشکل به بخش غیرنفتی و غیردولتی ایران سرایت کرده است و تجار ایرانی می توانند از طلا برای ایفای تعهدات ارزی خود استفاده کنند.

در همین راستا، تثبیت و کاهش قابل توجه قیمت دلار در بازار تهران پس از دو عملیات موشکی به اسرائیل و پاسخ محدود این کشور در 29 فروردین، نشان از موفقیت بانک مرکزی ایران در کنترل سیاسی است. احساسات در بازار و بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی.

عملیات 19 آوریل نشان داد که مقامات اسرائیلی با تغییر در مفروضات قبلی خود در مورد اراده نظامی ایران برای پاسخگویی مواجه شدند و همین موضوع باعث حرکت بی ثبات اسرائیل در صفحه شطرنج دو کشور شد.




منبع:

چاپ





مطالب مرتبط