آمار فاجعه بار اینترنتی در ایران – تجارت نیوز


به گزارش تجارت نیوز در این گزارش، مشکل اصلی اینترنت در ایران «قطعات گسترده و مداوم تقریباً تمام آدرس های IP و وب سایت ها» است.

بر این اساس، سه دسته از دامنه ها و آدرس های IP پیشنهاد می شود: اول دامنه ها و آدرس های IP فیلتر شده (لیست سیاه)، دوم، دامنه ها و آدرس های IP که به صورت موردی مجاز هستند (لیست سفید) و سوم، دامنه ها. و آدرس های IP که عمداً شکسته شده اند (فهرست خاکستری).

مطالعات تجارت الکترونیک با فهرست خاکستری، که بیشتر اینترنت را در بر می گیرد، نشان می دهد که تجهیزات کنترلی باعث می شود تا 50 درصد از داده های ارسال شده به این مقاصد به دلیل اختلال عمدی مختل شود. این انجمن این مشکل را عامل اصلی نارضایتی از اینترنت می داند.

همچنین بر اساس اطلاعات OONI اختلالات 100 دامنه در 100 کشور مختلف بررسی شد که در نتیجه ایران پس از میانمار مشکل‌سازترین اینترنت را داشت.

در ایران 45 وب سایت حداقل 50 درصد مواقع در دسترس نبودند و 14 وب سایت بین 10 تا 15 درصد از کار افتادند.

ایران رتبه دوم قطعی اینترنت را دارد

با بررسی 300 وب سایت در بین 50 کشور دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی، ایران با 33 درصد فیلترینگ و 18 درصد وقفه در صدر جدول مشکل دارترین جدول قرار دارد.

33 درصد از وب سایت های برتر جهان فیلتر شده اند

در نظرسنجی انجام شده در بین 100 وب سایت برتر دنیا، بیش از 33 درصد آنها در ایران فیلتر شده اند. ایران با نمونه برداری از 100 و 300 وب سایت مختلف در بین 100 کشور جهان، با 45 درصد فیلتر، محدودترین اینترنت جهان را دارد.

فقط اینترنت چین محدودتر از ایران است

ایران، چین و ترکمنستان تنها کشورهایی هستند که در بین 100 کشور برتر جهان هر 6 شبکه اجتماعی پرکاربرد جهان را مسدود کرده اند.

فقط سودان، کامرون و کوبا سرعت اینترنت بدتری نسبت به ایران دارند

بر اساس این گزارش، ایران رتبه سوم سرعت بد را در بین 100 کشور برتر جهان دارد. بر اساس داده های راداری کلودفلر، متوسط ​​سرعت ایران 4 مگابیت بر ثانیه با میانگین تاخیر 145 میلی ثانیه است. از این نظر از نظر سرعت رتبه 97 از 100 و از نظر تاخیر رتبه 96 از 100 را دارد.

بر این اساس کوبا، کامرون و سودان از ایران بدتر هستند.

تنها سه کشور از سرعت اینترنت بدتر از ایران برخوردارند

دلایل اصلی سرعت پایین، عملکرد ضعیف و ناکارآمد شرکت مخابرات در لایه دسترسی، کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت های مخابراتی، کندی روند توسعه 5G و فیبرهای نوری و عملکرد ضعیف و ناکارآمد ارتباطات زیرساخت شرکت ذکر شده است.

همچنین ادعا شده است که بدون هیچ تغییری در لایه دسترسی و ارتباط و تنها از طریق تنظیمات در لایه هسته می توان سرعت اینترنت ایران را تا 8 برابر در اینترنت همراه و 3 برابر در اینترنت ثابت افزایش داد.

چه کار باید بکنیم

انجمن تجارت الکترونیک توصیه هایی برای بهبود شرایط در سه دسته فوری، کوتاه مدت و میان مدت ارائه کرد.

در بخش اقدامات فوری «جلوگیری از اختلال اینترنت به بهانه مقابله با فیلترشکن‌ها، گزارش شفاف و کمی وزارت ارتباطات در پورتال‌های بین‌المللی و بازگشت سامانه‌های نظارت و مسدودسازی آنلاین ایران» فهرست شده است.

حذف فیلتر در سایت های عمومی، افزایش پهنای باند بین المللی و گزارش شفاف به مردم و ایجاد سیستم های شفاف سازی پیرامون سیاست های فیلترینگ نیز از اقدامات پیشنهادی کوتاه مدت است.

این انجمن همچنین پیشنهادهای میان مدتی از جمله حذف انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت و اجازه دادن به بخش خصوصی برای واردات اینترنت، سرمایه‌گذاری در فیبر و توسعه اینترنت ثابت، سرمایه‌گذاری در 5G و ایجاد منافع مشترک بین‌المللی و پیوندهای پایدار با شرکت‌های فناوری بین‌المللی را ارائه کرد. حضور حداکثر بخش خصوصی

منبع: انتخاب

مطالب مرتبط