10 خودرو به انتخاب بهترین طراحان جهان


۲۲ نفر از بهترین طراحان خودروی جهان در مصاحبه با وب‌سایت caranddriver.com، ده خودرو را معرفی کرده‌اند که از نظر آن‌ها زیباترین ماشین‌های ساخته شده تا امروز هستند. فهرست زیر، شامل ۱۰ مورد از زیباترین خودروهایی است که در بین این ۲۲ نفر، بیشترین رای را کسب کرده‌اند.

۱۰. دینو ۲۰۶/۲۴۶ جی تی (۱۹۶۷-۱۹۷۴)

نام تجاری دینو به افتخار پسر انزو فراری، آلفردو «دینو» فراری، که موتور V-6 را طراحی کرده بود، ایجاد شد. او در سال ۱۹۵۶ درگذشت اما لوگوی دینو که همان امضای او بود، برای همیشه روی این سری خودروها ماندگار شد.

اولین مدل دینو، یعنی ۲۰۶ GT که دارای موتور ۲.۰ لیتری V-6 با ۱۷۸ اسب بخار قدرت و بدنه آلومینیومی بود، توسط پینین‌ فارینا طراحی شد. از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹، تنها ۱۵۲ دستگاه از ۲۰۶ GT ساخته شد.

اما بعد از این مدل، ۲۴۶ GT جایگزین آن شد که دارای موتور ۲.۴ لیتری V-6 با ۱۹۲ اسب بخار قدرت و بدنه فولادی بود که آن را مقرون به صرفه‌تر و کاربردی‌تر می‌کرد. ۲۴۶ GT اولین مدل فراری بود که به تولید انبوه رسید و بیش از ۳۷۰۰ دستگاه از آن فروخته شد. در سال ۱۹۷۱ نیز، مدل ۲۴۶ GTS معرفی شد که دارای یک پانل سقف با قابلیت جابجا شدن بود. Dino 206/246 GT همیشه به دلیل طراحی زیبا و تجربه رانندگی عالی، به طور قابل توجهی مورد تحسین بزرگترین طراحان خودرو قرار گرفته است.

۹. لامبورگینی کانتاش (۱۹۷۴-۱۹۹۰)

این ماشین با شکل و شمایلی خاص و موتوری که در وسط ماشین و پشت سر راننده قرار داشت با تمام خودروهایی که در آن روزها وجود داشت متفاوت بود. شخصی که این خودرو را طراحی کرد، مارچلو گاندینی بود که در شرکتی به نام برتونه کار می‌کرد. او قبل از طراحی کانتاش، ماشین زیبای دیگری به نام لامبورگینی میورا طراحی کرده بود.

اولین نسخه کانتاش سال ۱۹۷۱ در یک نمایشگاه بزرگ خودرو در ژنو، در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو هنوز آماده فروش نبود، در واقع فقط یک نمونه اولیه بود. این خودرو، موتور ۱۲ سلندری بسیار قدرتمندی داشت که می‌توانست از ۳.۹ لیتر سوخت، ۳۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

پس از نمایش نمونه اولیه، طراحان آن، تغییراتی در خودرو ایجاد کردند تا خروجی بهتر از قبل شود. آن‌ها در طول سال‌ها به بهبود هر چه بیشتر این خودرو ادامه دادند تا اینکه آخرین نسخه از آن، یعنی «۲۵th Anniversary»، دارای موتوری قدرتمندتر بود که می‌توانست ۴۴۹ اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو بسیار محبوب شد و مورد تحسین بسیاری از افرادی که به خودروهای پر سرعت و لوکس علاقه داشتند قرار گرفت.

یکی از خودروهایی که فراری در سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته و فقط ۳۶ مورد از آن وجود دارد، فراری ۲۵۰ جی‌تی‌او است. این خودرو که آخرین بار با قیمت ۸۰ میلیون دلار معامله شده، گرانترین خودروی جهان به حساب می‌آید.

فراری ۲۵۰ جی تی او، برای رقابت در مسابقات گروه ۳ از فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی طراحی شده و در کلاس اسپورت قرار دارد. موتور آن در جلو و محور آن در عقب بوده و جعبه‌دندهٔ آن دستی و پنج دنده است. موتور این خودرو از نوع کلمبو فراری است که حجم هر سیلندر آن ۲۵۰ سانتیمتر مربع است.

۶. بوگاتی تایپ ۵۷ S/SC آتلانتیک کوپه (۱۹۳۶–۱۹۳۸)

بوگاتی تایپ ۵۷ S/SC آتلانتیک کوپه یک خودروی اسپورت کمیاب و خیره کننده بود که توسط ژان بوگاتی، پسر بنیانگذار اتوره بوگاتی طراحی شده بود. از این خودرو تنها چهار نمونه ساخته شد که امروزه تنها دو نمونه از آن‌ها باقی مانده است. این خودرو دارای طراحی متمایز با حالت خوابیده، کاپوت بلند، شیشه عقب دارای دو پنجره و باله‌های پرچ شده در امتداد بدنه بود.

این خودرو از یک موتور هشت سیلندر خطی ۳.۳ لیتری سوپرشارژ استفاده می‌کرد که ۲۱۰ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. بوگاتی تایپ ۵۷ S/SC آتلانتیک کوپه، یکی از اولین سوپراسپرت‌های ساخته شده و یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین خودروهای تاریخ به حساب می‌آید.

۵. مرسدس بنز ۳۰۰اس ال (۱۹۵۴–۱۹۵۷)

مرسدس بنز ۳۰۰اس ال، یک خودروی اسپرت دو نفره بود که توسط مرسدس بنز به عنوان یک کوپه بالدار و بعدا به عنوان یک رودستر تولید شد. این خودرو بر اساس خودروی مسابقه‌ای موفق شرکت، W194 ساخته شد. این اولین خودرویی بود که دارای موتور تزریق سوخت بود که قدرت و سرعت آن را افزایش می‌داد. ۳۰۰SL همچنین به خاطر درهای متمایز خود که مانند بال‌های مرغ دریایی به سمت بالا باز می‌شدند، شناخته می‌شد.

این خودرو توسط واردکننده مکس هافمن به بازار آمریکا معرفی شد که پتانسیل یک خودروی اسپرت با کارایی بالا را در میان خریداران ثروتمند داشت.در نهایت ۳۰۰SL تبدیل به یک خودروی کلاسیک و تاثیرگذار شد که به دلیل طراحی، عملکرد و نوآوری‌های تکنولوژیکی، مورد تحسین گسترده قرار گرفت.

۴. پورشه ۹۱۱ (۱۹۶۴–تا‌به‌حال)

پورشه ۹۱۱ یک خودروی اسپورت افسانه‌ای است که از سال ۱۹۶۴ تولید شده است. این خودرو به دلیل طراحی متمایز، طرح موتور عقب و عملکرد بالا، شناخته شده است. ۹۱۱ در طول هفت نسل، تکامل یافته که هر کدام پیشرفت‌ها و نوآوری‌های خاص خود را دارند.

۹۱۱ همچنین در بسیاری از مسابقات قهرمانی در سراسر جهان موفق بوده است. ۹۱۱ به طور گسترده به عنوان یکی از نمادین‌ترین و تاثیرگذارترین خودروهای تمام دوران در نظر گرفته می‌شود.

۳. شورلت کوروت استینگ رِی Split-Window کوپه (۱۹۶۳)

شورلت کوروت استینگ ری (۱۹۶۳) یک خودروی اسپرت کلاسیک آمریکایی است که آغاز نسل دوم کوروت‌ها بود. این اولین و تنها سالی بود که کوروت دارای یک شیشه عقب متمایز بود که به سبک منحصر به فرد و آیرودینامیک آن افزود. این خودرو توسط بیل میچل طراحی شده که از جانوران دریایی مانند ماهی‌های خاردار و کوسه‌های ماکو الهام گرفته است. این خودرو همچنین دارای یک شاسی جدید با سیستم تعلیق عقب مستقل، هندلینگ بهبود یافته و فاصله بین دو محور کوتاه‌تر بود.

این کوپه، با چندین گزینه موتور عرضه شد که از ۲۵۰ تا ۳۶۰ اسب بخار قدرت داشتند. قوی‌ترین و کمیاب‌ترین گزینه، ۳۲۷ اینچ مکعبی V-8 با تزریق سوخت بود که ۳۶۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و می توانست در ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این مدل کوپه، به طور گسترده به عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین کوروت‌های ساخته شده تا کنون در نظر گرفته می‌شود. در واقع حالا این یک نماد از تاریخ خودروی آمریکا شده است. این خودرو در بسیاری از فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی مانند American Graffiti ،Route 66 و Forza Motorsport3 به نمایش درآمده است. ارزش این خودرو در طول سال‌ها افزایش یافته است و برخی از مدل‌های آن بیش از ۳۰۰۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

۲. لامبورگینی میورا پی ۴۰۰/ پی ۴۰۰ اس (۱۹۶۷–۱۹۷۱)

لامبورگینی میورا (۱۹۶۷-۱۹۷۱) یک خودروی اسپرت بود که توسط خودروساز ایتالیایی، لامبورگینی تولید شد. این اولین ابرخودرو با موتور وسط عقب و طرح دو صندلی بود که به خودرویی با عملکرد بالا (قدرت ۳۷۰ اسب بخار) تبدیل شد.

میورا P400S همچنین دارای تغییرات از نظر زیبایی بود، مانند شیشه‌های برقی و گزینه‌های داخلی جدید. سرعت بیش از ۱۷۰ مایل در ساعت میورا P400/P400S یکی از نمادین‌ترین و تاثیرگذارترین خودروهای عصر خود و شاهکار مهندسی لامبورگینی بود.

۱. جگوار E-type کوپه (۱۹۶۱–۱۹۶۷)

جگوار E-type کوپه، یک خودروی اسپورت کلاسیک بریتانیایی است که توسط مالکوم سایر و بر اساس ماشین مسابقه‌ای جگوار D-Type طراحی شده است. این خودرو چیدمان موتور وسط جلو، بدنه آیرودینامیکی شیک و حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعت داشت.

E-type کوپه در دو نسخه موجود بود: سری یک ۳.۸ لیتری، که دارای گیربکس جزئی سنکرومش و جلوپنجره بیضی شکل متمایز بود. همچنین سری یک ۴.۲ لیتری که دارای گیربکس کاملا سنکرومش، صندلی‌های خوابیده و سیستم الکتریکی بهبود یافته بود. E-type کوپه، به طور گسترده به عنوان یکی از زیباترین خودروهای ساخته شده تا به امروز در نظر گرفته می‌شود.

منبع: caranddriver.com

امتیاز شما به این پست




مطالب مرتبط