چرا تخم مرغ قهوه ای گران تر از تخم مرغ سفید است؟


گاهی اوقات بسیاری از خریداران هنگام خرید از فروشگاه این سوال را از خود می پرسند: تفاوت بین تخم مرغ قهوه ای و تخم مرغ سفید چیست؟ و چرا قیمت آنها متفاوت است؟ دلیل آن چیزی نیست که شما فکر می کنید. ربطی به سالم تر، طبیعی تر بودن یا لوکس بودن یک نوع دیگر ندارد.

تخم مرغ قهوه ای لزوما سالم تر یا خوشمزه تر نیست. دلیل اصلی تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ سفید و قهوه ای، چیزی است که مرغ خورده است. جوجه هایی که تخم های قهوه ای می گذارند معمولاً متعلق به مزارع مرغ کوچک، مزارع یا حیاط خلوت مردم هستند. دلیل طعم متفاوت این گونه تخم مرغ ها رنگ پوسته آن نیست، بلکه تفاوت غذایی است که این جوجه ها می خورند. این نیز باعث افزایش تفاوت قیمت آنها می شود.

هیچ تفاوتی بین تخم مرغ قهوه ای و سفید وجود ندارد. بستگی به نژاد جوجه ها داره برخی از نژادها تخم‌هایی با پوسته سفید و برخی دیگر تخم‌هایی با پوست قهوه‌ای می‌گذارند.

در واقع رنگدانه های تولید شده توسط مرغ ها باعث تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ می شود. رنگدانه اصلی پوسته تخم مرغ قهوه ای پروتوپرفیرین IX نام دارد که از هم تشکیل شده است. هِم یک کوفاکتور است و کوفاکتورها اجزای غیر پروتئینی هستند که در برخی آنزیم ها وجود دارند. رنگ قرمز خون به دلیل وجود هِم در آن است.

اگرچه ژنتیک عامل اصلی در تعیین رنگ پوسته تخم مرغ است، اما عوامل دیگری نیز می توانند در این زمینه موثر باشند. به عنوان مثال، مرغ هایی که تخم هایی با پوسته قهوه ای می گذارند، با افزایش سن، تخم های بزرگتر و با رنگ روشن تر می گذارند. محیط، رژیم غذایی و سطح استرس جوجه ها نیز می تواند تا حدی بر رنگ پوسته تخم مرغ تأثیر بگذارد. البته این عوامل در روشن یا تیره شدن رنگ پوسته تأثیر می گذارد و نمی تواند رنگ آن را کاملاً تغییر دهد. برای رنگ پوسته تخم مرغ، نژاد عامل اصلی تعیین کننده است.

مطالب مرتبط