ویژگی های جنگنده A-10 Thunderbolt II به نام خوک


وزیر نیروی هوایی آمریکا اشاره کرده است که حداقل یک کشور علاقه مند به خرید هواپیماهای مازاد A-10 Thunderbolt II است. فرانک کندال در نشستی در کاپیتول هیل گفت که “حداقل یک کشور ابراز علاقه کرده است”، اما نگفت کدام کشور. کندال در ادامه توضیح داد که هر کسی که Warthog‌های مستعمل را بخرد، در خدمت نگه داشتن هواپیما با مشکل مواجه خواهد شد.

نه اوکراین

این جت معروف به دلیل ظاهر زشت خود نام مستعار Warthog را به خود اختصاص داد و به دلیل صدای متمایز تفنگ GAU-8/A Avenger 30 میلی متری Gatling که روی دماغه نصب شده است، شناخته می شود. محبوبیت این هواپیما در میان نیروهای زمینی، کهنه سربازان، مردم و کنگره باعث شد آن را بسیار بیشتر از هدف اصلی خود در خدمت نگه دارد.

نیروی هوایی ایالات متحده بیش از سه دهه است که در تلاش برای خلاص شدن از شر A-10 است که به طور رسمی به عنوان Thunderbolt II شناخته می شود. اگرچه این هواپیما که برای حمله به ستون‌های تانک دشمن در سناریوی جنگ جهانی سوم طراحی شده بود، در جنگ خلیج فارس در سال 1991 عملکرد خوبی داشت، نیروی هوایی مدت‌هاست که می‌خواهد ناوگان موجود A-10 Warthog را با جنگنده‌های بمب‌افکن جدیدتر جایگزین کند و جایگزین پیشنهادی از F-16 Fighting Falcon به F-35 Lightning II تغییر یافت.

زمان رسماً به پایان رسیده است و نیروی هوایی ایالات متحده در حال بازنشستگی A-10 خود با نرخی در حدود 40 تا 50 فروند در سال است و هدف آن این است که این جت محترم تا سال 2029 به طور کامل از خدمت خارج شود. اما مدافعان اصرار دارند که کشورهای دیگر ممکن است بخواهند آن را دریافت کنند. نگه داشتن مبارزان قدیمی یکی از نامزدهای آشکار اوکراین است که با یک حمله مکانیزه سنگین مواجه است که (در ظاهر) یک میدان ایده آل برای این قاتل تانک است.

مشکل این است که پدافند هوایی – همانطور که در اوکراین نشان داده شد – آنقدر کشنده شده است که آینده یک هواپیمای سرنشین دار که در ارتفاع پایین بر فراز میدان نبرد پرواز می کند در بهترین حالت مبهم است. اوکراین با تهدیداتی مواجه است که نیروی هوایی آمریکا تئوری برای نبردهای آینده در نظر می گیرد. کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، با حضور در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان، به قانونگذاران گفت که اوکراین “علاقه چندانی” به خرید A-10 Warthog نشان نداده است.

ویژگی های جنگنده A-10 Thunderbolt II

  • نقش اصلی: پشتیبانی هوایی نزدیک، کنترل هوایی، عملیات نجات و جستجوی جنگی
  • سازنده: Fairchild Republic Co.
  • موتور: دو موتور توربوفن جنرال الکتریک TF34-GE-100
  • پیشرانه: 9065 پوند در هر موتور
  • طول: 16.16 متر
  • ارتفاع: 4.42 متر
  • طول بال ها: 17.42 متر
  • سرعت: 0.56 ماخ یا 670 کیلومتر در ساعت
  • سقف پرواز: 45000 فوت (13636 متر)
  • حداکثر وزن برخاست: 22950 کیلوگرم
  • برد: 1280 کیلومتر
  • تسلیحات: یک تفنگ 30 میلی متری Gatlink GAU-8/A هفت لول، تا 16000 گلوله (7200 کیلوگرم) تجهیزات حمله ترکیبی روی هشت پایه زیر بال و سه ایستگاه نصب زیر بدن، شامل بمب های 225 کیلوگرمی Mk-82 و 900 کیلوگرم Mk-84، بمب های خوشه ای آتش زا، مهمات ضد مین، موشک های AGM-65 ماوریک، بمب های هدایت شونده لیزری و جی پی اس، راکت های هدایت شونده و غیر هدایت شونده لیزری 2.75 اینچی، چراغ های دفاعی زیرزمینی قرمز، ابزار جنگ الکترونیک، غلاف های پارازیت، چراغ های بصری و AIM -9 موشک های ساید وایندر
  • تعداد خدمه: 1 نفر
  • سال معرفی: اسفند 1355
  • هزینه هر هواپیما: 9.8 میلیون دلار
  • تعداد وسایل نقلیه موجود: حدود 281 خودرو

اگر اوکراین نیست، پس چه کسی؟

بنابراین، اگر اوکراین نیست، چه کسی به A-10 Warthog ها اهمیت می دهد؟ بیایید لیست مظنونان را مرور کنیم.

لهستان

لهستان هم مرز با اوکراین است و در چند قرن گذشته بارها توسط روسیه مورد تهاجم و اشغال قرار گرفته است. روسیه بارها لهستان را تهدید کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مشروعیت دولت لهستان را به چالش کشیده است… همان کاری که با اوکراین قبل از حمله به اوکراین انجام داد. در نتیجه، لهستان در بزرگترین تولید تسلیحات اروپا شرکت کرد. این کشور تانک های اصلی آبرامز M1A2SEPv3، موشک انداز های M142 HIMARS، جت های F-35، موشک های دفاع هوایی پاتریوت، هلیکوپترهای آپاچی و سایر تجهیزات آمریکایی را خریداری می کند. آیا این خریدها می تواند شامل A-10 نیز باشد؟

کره جنوبی

کره جنوبی با دشمنی به شدت مسلح (هر چند فقیر) در همسایه خود کره شمالی روبرو است. کره شمالی تانک و خودروهای زرهی دارد، اما مشخص نیست که چند تانک واقعاً عملیاتی هستند و آیا می تواند آنها را سوخت گیری کند یا خیر. هواپیماهای A-10 می توانند در مناطق مرزی کوهستانی بین دو کشور، صعود و مخفی شدن در دره ها، حمله به نیروهای مکانیزه کره شمالی قبل از ناپدید شدن ایمن در پشت یال های مجاور بسیار مؤثر باشند. نیروی هوایی ایالات متحده یک اسکادران A-10 در کره جنوبی، اسکادران 25 جنگنده در پایگاه نیروی هوایی اوسان دارد و سئول ممکن است بخواهد این قابلیت را پس از سال 2029 حفظ کند.

تایوان

تایوان در معرض تهدید تهاجم چین قرار دارد، رویدادی که در آن ترابری آبی خاکی به جزیره فرستاده می شود، هلیکوپترهای بارگیری شده با نیروهای فرود از طریق تنگه تایوان به پرواز در می آیند، و ترابری سنگین مملو از چتربازان به پایگاه های هوایی که فرودگاه ها را هدف قرار می دهند، مستقر خواهند شد. . هر یک از این سه حالت حمل و نقل تهاجمی روز بدی را در برابر A-10 نیروی هوایی خواهد داشت. تایوان دارای امکانات کافی برای محافظت از A-10 در برابر شلیک موشک در اوایل تهاجم (از جمله کوهی با پایگاه هوایی در داخل) است و در حال آموزش استفاده از بزرگراه های محلی برای پرتاب و بیرون آوردن این جنگنده ها است.

مصر

مصر سابقه طولانی در استفاده از تجهیزات نظامی آمریکا (از جمله تانک های M1A1) و تقویت قدرت نظامی خود برای راضی نگه داشتن نیروهای مسلح دارد. این کشور با ارتشی قدرتمند نیز رهبر جهان عرب به شمار می رود. مصر در چهارراه آسیا و آفریقا با دو کشور جنگ زده در سال های اخیر هم مرز است: لیبی و سودان. A-10 می تواند به کشور کمک کند تا در مرزهای طولانی خود با هر دو کشور که عمدتاً بیابان های خشک و خالی از سکنه هستند گشت زنی کند.

ویتنام

ویتنام با چین 1300 کیلومتر مرز مشترک دارد و در سال 1979 جنگی کوتاه، شدید و وحشیانه با همسایه شمالی خود داشت. این کشور همچنین با بازی قدرت چین در دریای چین جنوبی، جایی که چین مدعی حاکمیت بر 90 درصد دریا است، مخالف است، ادعایی که توسط کشورهای همسایه مورد اعتراض قرار گرفته است. ویتنام ارتش نسبتاً بزرگ اما کم بودجه ای دارد و عادت دارد با کمترین منابع بیشترین کار را انجام دهد، بنابراین هواپیماهای قدیمی مانند A-10 برای این کشور دور از ذهن نیست. A-10 می تواند در جنگ زمینی دیگری برای حمله به کاروان های زرهی چین یا در دریای چین جنوبی به عنوان یک هواپیمای گشتی مسلح که قادر به غرق کردن کشتی ها باشد، استفاده شود.

40 سال پیش، تعدادی از کشورها خواهان خرید A-10 Warthog بودند. حتی چین در دهه 1970 آن را بخشی از دکترین دفاعی “جنگ مردمی” خود می دانست. امروزه، اگرچه هواپیماها در برابر موشک‌های مدرن منسوخ شده‌اند، حداقل یک کشور همچنان می‌خواهد با آن‌ها پرواز کند.

مطالب مرتبط