نگهداری از گیاهان بامبو در خانه؛ آیا بامبو شانس می آورد؟


بامبو که به دلیل دلپذیر بودن شناخته می شود، امروزه به یکی از محبوب ترین گیاهان داخلی تبدیل شده است.

این گیاه به دلیل شباهت زیاد به بامبو به بامبو خوش شانس معروف است. اما نام اصلی آن دراسینا (به معنی گیاه روبانی) است.

جالب است بدانید سهولت در پرورش و نگهداری از این گیاه دلپذیر یکی از دلایلی است که باعث افزایش تعداد خریداران شده است. مراقبت از بامبوهای خوش شانس برای هر کسی می تواند بسیار ساده و لذت بخش باشد. کافی است گیاه مناسب را بخرید و از آن مراقبت کنید. در این صورت خواهید دید که طول آن به یک متر می رسد.

در ادامه این مقاله دلیل بی خطر بودن این گیاهان، نحوه انتخاب بامبو مناسب و نگهداری از گیاه بامبو را در خانه برای شما توضیح داده ایم.

چرا می گویند بامبو خوش شانسی می آورد؟

اگرچه برخی از مردم در مورد خوش یمن بودن بامبو خرافاتی دارند، اما هستند کسانی که دائماً از برکاتی که بامبو برای آنها به ارمغان آورده است صحبت می کنند. طبق افسانه های چینی، تعداد ساقه های بامبو به میزان شانسی که برای شما به ارمغان می آورد، مرتبط است و هر تعداد بامبو برکات خاص خود را دارد. 3 تکه بامبو به شما شادی، ثروت و عمر طولانی می دهد. 5 بامبو برای شما عشق و ثروت به ارمغان می آورد و 7 عدد از این گیاه فرخنده سلامت، شانس و محبوبیت را برای شما به ارمغان می آورد.

می گویند بامبوهای خوش شانس را باید جداگانه خرید و در چین ذکر نشده است که 4 بامبو چه برکاتی دارد. زیرا عدد 4 چینی در زبان آنها به کلمه “مرگ” نزدیک است. بنابراین داشتن 4 عدد بامبو (یک عدد زوج) خوب محسوب نمی شود. تجربه ثابت کرده است که بامبو در هر کجا که باشد انرژی مثبت را جذب می کند. پس بهتر است هر کدام از ما فضای کوچکی از خانه خود را به این گیاه دلپذیر اختصاص دهیم.

نکاتی برای خرید گیاه بامبو شاد

بامبوی محکم را انتخاب کنید

اگر به تعدادی از جزئیات توجه کافی داشته باشید، انتخاب بامبو مناسب کار سختی نخواهد بود. یکی از نکات مهمی که در انتخاب بامبو برای رشد در آپارتمان باید به آن توجه کرد سالم، سبز و شاداب بودن ساقه و برگ های آن است. از خرید گیاهانی که دارای لکه های زرد یا قهوه ای هستند خودداری کنید. همچنین حتما گیاه ریشه دار را انتخاب کنید و از خرید گیاه بدون ریشه در پاییز و زمستان خودداری کنید.

کاشت صحیح بامبو

مطمئن شوید که بامبو به درستی کاشته شده و بوی نامطبوع ندارد. این گیاهان خوش شانس بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند رشد کنند و در جهات مختلف برگ تولید کنند. اما اگر به درستی کاشته نشوند، می توانند محل مناسبی برای رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع باشند.

خاک یا آب؟

اگر می خواهید گیاه بخت خود را در گلدانی پر از آب بکارید، باید مقداری سنگریزه (بدون ترکیبات شیمیایی) تهیه کنید و در ته گلدان قرار دهید تا گیاه صاف و سفت بماند. همچنین به خاطر داشته باشید که ریشه بامبو باید کاملاً در آب فرو برود. آب را مرتباً عوض کنید تا احتمال پوسیدگی گیاه کاهش یابد. اگر قصد دارید گیاه خوسیم را در خاک بکارید، مقداری ماسه، خزه، پیت و خاک معمولی (حاوی پیت ماس) تهیه کنید.

گلدان بامبو

گلدانی که انتخاب می کنید باید حدود 5 سانتی متر ضخیم تر از قطر ساقه بامبو باشد. گلدان شفاف انتخاب بسیار خوبی برای نگهداری بامبو در آب است و همچنین سنگریزه ها را به زیبایی نمایش می دهد.

نگهداری از گیاه بامبو در منزل

آب بامبو

بامبو به آب زیادی نیاز ندارد، اما نوع آبی که به آن می دهید بسیار مهم است. توصیه می کنیم از آب معدنی یا آب تصفیه شده استفاده کنید زیرا آب شیرین، آب شیر یا آب حاوی مواد شیمیایی باعث قهوه ای شدن برگ های بامبو می شود. حتما هر 10 روز یکبار آب گلدان بامبو را به طور کامل عوض کنید و در حین کار ساقه گیاه را با آب و صابون بدون عطر بشویید. توجه داشته باشید که این اقدامات را باید در یک محیط بسته انجام دهید. زیرا ریشه ها نباید در معرض جریان هوا باشند.

دما و رطوبت گیاه بامبو

دمای بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد برای این گونه است گیاهان سرپوشیده گرما و سرمای شدید (در برابر کولر یا بخاری) می تواند باعث از بین رفتن آنی این گیاه شود. بخار آب حاصل از فعالیت بامبو در گلدان مقداری از رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین می کند اما برای رشد بهتر می توانید هر هفته برگ های آن را با سمپاش مرطوب کنید.

نور گیاه بامبو

ایده آل ترین نور برای بامبو آپارتمان نوری است که از پنجره ها یا پرده های مشبک می آید. هرگز بامبو خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نام گونه بامبو خود را بیابید و با ویژگی ها و نیازهای خاص آن آشنا شوید. اگر گیاه شما نور بیشتری نسبت به محل زندگی شما دارد، می توانید از نور مصنوعی کمک بگیرید. اگر انواع گیاهان بامبو را نمی شناسید، می توانید از لیست زیر کمک بگیرید:

بامبوهایی که به نور زیادی نیاز دارند:

گیاهان با برگ های کوچک

– گونه های گرمسیری

– گیاهان در اتاق های گرم نگهداری می شوند

بامبوهایی که به نور متوسط ​​نیاز دارند:

– گیاهان با برگ های درشت

– انواع بامبو برای آب و هوای سرد

– گیاهان در اتاق های خنک نگهداری می شوند

کود دهی به گیاهان بامبو

کود دهی بیش از حد مضرتر از کم کوددهی است. بامبو تا زمانی که فضای کافی در داخل ظرف وجود داشته باشد به سرعت رشد می کند و برای این رشد به مواد مغذی زیادی نیاز ندارد. شروع فصل رشد زمان مناسب برای شروع کوددهی است. برای شروع بهتر است از کود متعادلی مانند 16-16-16 استفاده کنید.

توجه: پس از خرید بامبو، آنها را به مدت 6 ماه کود ندهید. زیرا بیشتر گیاهان گلخانه به اندازه کافی کوددهی شده اند.

مشکلات و بیماری های گیاه بامبو

افتادن برگ های بامبو

گونه های بامبوی معتدل اغلب در شرایط کم نور از ریزش برگ رنج می برند. بسیاری از بامبوها در بهار یا تعداد محدودی در پاییز شروع به ریختن برگ های خود می کنند و به تدریج برگ های جدید و سبز جایگزین برگ های از دست رفته می شوند.

تغییر شکل برگ های بامبو

اگر کناره‌های برگ‌ها به سمت داخل بچرخند، نشانه‌ی نیاز گیاه به آبیاری است (فتوسنتز از آب استفاده می‌کند، بنابراین گیاه با کمبود آب مواجه می‌شود). از طرفی اگر بیش از حد به گیاه آبیاری کنید، برگ ها به سمت پایین خم می شوند.

تغییر رنگ برگ های بامبو

یکی از رایج ترین مشکلاتی که صاحبان بامبو با آن مواجه هستند تغییر رنگ است. مهم ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ های بامبو کمبود رطوبت در محیط گیاه است که باعث سوختن نوک برگ ها می شود.

در بسیاری از موارد شاهد زرد شدن برگ ها یا ساقه گیاه بامبو هستیم که در اثر کود دهی بیش از حد ایجاد می شود. در این حالت گلدان بامبو را بشویید و آب بامبو را عوض کنید. زرد شدن برگ های بامبو همچنین می تواند به دلیل استفاده از آب لوله کشی برای گیاه حاوی نمک یا فلوراید بیش از حد باشد. با دور نگه داشتن بامبو از تابش مستقیم نور خورشید و استفاده از آب جوشانده فیلتر شده یا خنک شده، می توانید سلامت آن را بازیابی کنید.

ساقه بامبو پیچ خورده

رشد گیاه بامبو بستگی به نور دریافتی آن دارد. کج بودن ساقه بامبو به دلیل نور نامتعادلی است که گیاه شما دریافت می کند. بهتر است هر از چند گاهی گیاه را بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه در معرض نور قرار گیرد و به طور یکنواخت رشد کند.

حشرات و آفات بامبو

گیاهان بامبو که در داخل خانه نگهداری می شوند در برابر این مشکلات آسیب پذیرتر هستند. به خصوص اگر جریان هوای منظم و گسترده در اتاق وجود نداشته باشد. در صورت وجود آفات یا حشرات کوچک روی برگ ها، آنها را با اسپری حشره کش بامبو در خارج از خانه اسپری کنید.

در مجموع با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می توانید به راحتی بامبوی مناسب را خریداری کنید و از آن به خوبی مراقبت کنید، شاهد رشد آن باشید و از موهبت هایی که برای شما به ارمغان می آورد لذت ببرید.

مطالب مرتبط