۲۳ تا از بهترین ساکولنت ها برای منزل و محل کار ؛ گیاهانی با نیاز کم به نور و آب


در اینجا بهترین و زیباترین ساکولنت‌ها برای نگهداری در منازل و محیط کاری را بررسی خواهیم کرد. ساکولنت‌ها گیاهانی کم نیاز و پر استحکام هستند که مراقبت و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است. در ادامه با بخش گل و گیاه ماگرتا همراه ما باشید.

ساکولنت چیست؟

ساکولنت‌ها، گیاهانی هستند که قادرند آب را در برگ‌ها، ساقه‌ها یا ریشه‌های خود ذخیره کنند. این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد که در شرایط خشکی زیست کنند. در واقع، ساکولنت‌ها به وفور در مناطق خشکی مانند بیابان‌ها و دشت‌ها یافت می‌شوند. این توصیف شامل گیاهانی مانند کاکتوس‌ها و سانسوریا است که به عنوان یک ساکولنت شناخته می‌شوند.

گیاهان ساکولنت در تنوعی از شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند. برخی از آن‌ها برگ‌های گرد و ضخیم دارند، در حالی که برخی دیگر دارای ساقه‌های گوشتی یا ریشه‌های ضخیم هستند. ساکولنت‌ها در بین گیاهان خانگی بسیار محبوب هستند، زیرا نگهداری از آن‌ها آسان است. تنها باید به این نکته توجه داشت که ساکولنت‌ها باید در معرض نور زیاد و با مقدار آب کمتری قرار گیرند. اگرچه آن‌ها گیاهانی مقاوم و کم نیاز به توجه هستند، اما در شرایط نور نامناسب قادر به بقا نیستند.

زیباترین ساکولنت ها برای استفاده در خانه و محل کار

ساکولنت‌ها، گروهی از گیاهان استوایی و زیبا که به دلیل ظاهر جالب و زیبایی که دارند، به تازگی مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گیاهان زینتی قرار گرفته‌اند. این گیاهان، از دل گونه‌های متعدد و شگفت انگیز تشکیل شده و برخلاف گیاهان دیگر نیاز کمتری به آب و مراقبت دارند. به همین دلیل، ساکولنت‌ها به عنوان گیاهانی که به راحتی در خانه و محیط کار نگهداری می‌شوند، محبوبیت بسیاری دارند. در ادامه به معرفی بهترین های آنها می پردازیم:

آلوئه ورا

آلوئه ورا (Aloe Vera) که به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده یک ساکولنت پرطرفدار است که جلوه‌ای از طبیعت را به میز شما می‌بخشد. آلوئه ورا، گیاهی آبدار است که برگ‌های ضخیم و گوشتی دارد. این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است و به دلیل خواص دارویی و درمانی آن شناخته شده است. ژل موجود در برگ‌های آلوئه ورا برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، آفتاب سوختگی، اگزما و سایر مشکلات پوستی استفاده می‌شود. همچنین از آلوئه ورا در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

اچوریا یا ساکولنت ساق عروس

یکی از زیباترین ساکولنت‌ها اچوریا Echeveria نام دارد. اچوریا یا ساق عروس، دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی است که به شکل رز در اطراف ساقه قرار گرفته‌اند. اچوریا در رنگ‌های مختلف، از جمله سبز، آبی، صورتی و قرمز، در طبیعت دیده می‌شود. این گیاه به دلیل نگهداری آسان و زیبایی خود، یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌های آپارتمانی در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه محسوب می‌شود. اچوریا گیاهی آبدار از خانواده گل‌نازیان است که بومی مناطق نیمه‌بیابانی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است.

هاوورتیا

هاوورتیا (Haworthia) دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی و اغلب دارای الگو‌های و رنگ‌های منحصربه‌فردی هستند. هاوورتیا‌ها در اندازه‌های مختلفی از چند سانتی‌متر تا چند متر موجود است. این گیاهان به دلیل نگهداری آسان خود، یکی از محبوب‌ترین و زیباترین ساکولنت‌ها در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه هستند. هاوورتیا ترانکاتا (Haworthia Truncata) یکی از گونه‌های زیبا در خانواده هاورتیا است که برگ‌های عجیبی دارد.

دم الاغ

سدوم مورگانیوم یا دم الاغ با ساقه‌های دنباله دار و برگ‌های چاق، یک گیاه آبدار بومی جنوب مکزیک است. این گیاه دارای ساقه‌های بلند و خزنده است که برگ‌های کوچک و آبدار به رنگ سبز آبی تیره دارد. Sedum Morganianum به دلیل نگهداری آسان و زیبایی خود، یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌های آپارتمانی در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه است.

گاستریا

ساکولنت‌های گاستریا، با برگ‌های زبانه‌ای شکل، جلوه‌ای خیره‌کننده دارند. این گیاهان دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی هستند که اغلب دارای الگو‌های و رنگ‌های منحصربه‌فردی هستند. گاستریا‌ها در اندازه‌های مختلفی از چند سانتی‌متر تا چند متر موجود هستند. این گیاهان به دلیل نگهداری آسان و زیبایی خود، یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌ها در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه هستند. بیش از 150 گونه مختلف از گاستریا (Gasteria) وجود دارد.

اپونتیا

یکی از ویژگی‌های خاص اپونتیا Opuntia، شکل ساقه‌های آن‌ها است. ساقه‌های اپونتیا از بخش‌های کوچک و مسطحی به نام پد تشکیل شده‌اند. پد‌ها به Opuntia کمک می‌کنند تا آب را ذخیره کنند و در شرایط خشک زنده بمانند. این ساکولنت‌ها در نور شدید آفتاب رشد می‌کنند و نیاز به آبیاری کمی دارند. به همین دلیل به عنوان یک ساکولنت آپارتمانی باید مراقب نور آن‌ها باشید هر چند که در معمول محیط‌های روشن نیز طراوت خود را حفظ می‌کنند.

کراسولا اواتا یا گیاه یشم

گیاه یشم یا کراسولا اواتا که به گیاه پول نیز معروف است، نمادی از شکوفایی و انعطاف‌پذیری است. یکی از ویژگی‌های خاص Crassula ovata، شکل برگ‌های آن است. برگ‌های کراسولا اواتا به شکل لوبیا هستند و به صورت جفت روبروی هم قرار گرفته‌اند. Crassula ovata، که به نام‌های «گیاه یشم»، «درخت دوستی» یا «درخت شانس» نیز شناخته می‌شود.

سمپریوم لب ماتیکی

یکی از ویژگی‌های خاص ساکولنت‌های سمپریوم لب ماتیکی برگ‌هایی با حاشیه قرمز است. برگ‌های Sempervivum به صورت رزت یا دایره‌ای و به صورت جفت روبروی هم قرار گرفته‌اند. بیش از 40 گونه مختلف از Sempervivum وجود دارد که در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند. این گیاه دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی به رنگ سبز، قرمز یا بنفش است.

هاوارتیا گورخری

هاوارتیا گورخری Haworthiopsis attenuata دارای الگو‌های راه راه برجسته روی برگ‌های خود است. هاوارتیا گورخری یا Zebra Plant یک گیاه آبدار کوچک با برگ‌های ضخیم و گوشتی به رنگ سبز تیره است که با نوار‌های سفید رنگ پوشیده شده‌اند. برگ‌های این گیاه به آن ظاهری شبیه به گورخر می‌دهند.

لیتوپس

لیتوپس Lithops، که به نام سنگرخ یا شکافک یا سنگ زنده نیز شناخته می‌شود دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی هستند. برگ‌های لیتوپس به صورت جفتی رشد می‌کنند و ظاهری شبیه به سنگ دارند. Lithops به دلیل زیبایی و سازگاری خود، یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌ها در میان علاقه مندان به گل و گیاه است. بیش از 200 گونه مختلف از Lithops وجود دارد که در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند.

کالانکوئه تیرسیفلورا

این گیاه دارای ساقه‌های بلند و برگ‌های ضخیم، پارویی شکل و گوشتی به رنگ سبز مایل به خاکستری با حاشیه‌های قرمز است. یکی از ویژگی‌های خاص کالانکوئه تیرسیفلورا شکل ساقه‌های آن است. ساقه‌های Kalanchoe thyrsiflora بلند و مستقیم هستند و می‌توانند به ارتفاع یک متر برسند. برگ‌های این گیاه به صورت رزت‌هایی در انتهای ساقه‌ها قرار گرفته‌اند.

جون من یه برگ بده

افوربیا تیروکالی به نام‌های “درخت مداد” یا “جون من یه برگ بده” نیز شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های خاص افوربیا تیروکالی، شکل ساقه‌های آن است. ساقه‌های افوربیا تیروکالی Euphorbia tirucalli بلند و ضخیم هستند و می‌توانند به ارتفاع 3 تا 5 متر برسند. ساقه‌های این گیاه خوشه‌ای متمایز از ساقه‌های مداد مانند سبز رنگ را به نمایش می‌گذارد.

اشک تمساح

ساکولنت اشک تمساح یا مادر هزاران گیاه به دلیل توانایی خود در تولید تعداد زیادی گیاهچه کوچک در امتداد لبه برگ‌های خود به این نام معروف است. این گیاهچه‌ها به راحتی ریشه می‌گیرند و می‌توانند گیاهان جدیدی را ایجاد کنند. گیاه مادر هزاران گیاه Kalanchoe daigremontiana گیاهی مقاوم و آسان برای مراقبت است. این گیاه در نور غیر مستقیم روشن به خوبی رشد می کند.

کراسولا معبد بودا

معبد بودا Crassula Buddha Temple گونه‌ای از کراسولا با ظاهری منحصربه‌فرد به صورت انباشته و طبقه‌ای شبیه یک معبد است. نیاز به نور روشن، خاکی با زهکشی خوب و آبیاری دوره‌ای دارد. این گیاه دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی به رنگ سبز تیره است که به صورت مربعی روی ساقه‌های بلند و صاف قرار گرفته‌اند.

غوره‌ای

سنسیو رولیانوس یا رشته مروارید، یا Senecio rowleyanus دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی به شکل کروی است که به صورت زنجیره‌ای روی ساقه‌های بلند و نازک قرار گرفته‌اند. برگ‌های String-of-pearls به شکل کروی هستند به همین دلیل به این گیاه دانه تسبیحی نیز گفته می‌شود. این گیاه یکی دیگر از زیباترین ساکولنت‌ها است که سمی است و می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم شود.

پنجه خرسی

کوتیلدون تومنتوسا یا پنجه خرسی دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی به رنگ سبز تیره است که با مو‌های سفید پوشیده شده‌اند. این برگ‌ها به صورت جفت روبروی هم قرار گرفته‌اند. Cotyledon tomentosa یک گیاه آبدار بومی آفریقای جنوبی است و به دلیل ظاهر منحصر به فرد و نگهداری آسان خود، یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌ها در میان علاقه مندان به گل و گیاه است.

کاکتوس بند کفشی

کراسولا ماسکوسا یا کاکتوس بند کفشی دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی به رنگ سبز تیره است که به صورت طبقه‌ای روی هم رشد می‌کنند و ظاهری زنجیره‌وار و انباشته شبیه به بند کفش دارند. Crassula muscosa یکی دیگر از زیباترین ساکولنت‌ها است که ان را می‌توان به راحتی از طریق قلمه زدن ساقه تکثیر کرد.

گیاه ارواح یا گراپتوپتالوم پاراگوئنسه

گیاه ارواح یا گراپتوپتالوم پاراگوئنسه Graptopetalum paraguayense دارای ساقه‌های رونده و آویزان است که می‌تواند تا 2 متر طول و 2 سانتی‌متر قطر داشته باشد. برگ‌ها سبز تا خاکستری روشن هستند. گیاه ارواح یکی دیگر از زیباترین ساکولنت‌ها است که در آن برگ‌های ضخیم و گوشتی و به صورت مارپیچی در اطراف ساقه قرار گرفته‌اند و به راحتی از روزت جدا می‌شوند.

آگاوه شاهی

آگاو ویکتوریا Agave victoriae-reginae که به نام آگاوه شاهی یا آگاوه قرن نیز شناخته می‌شود، دارای برگ‌های ضخیم و آبدار است که به صورت گلدسته‌ای به هم چسبیده‌اند. برگ‌ها دارای خطوط سفید مشخصی هستند که به این گیاه ظاهری منحصر به فرد می‌بخشد.

کراسولای سم اسبی

کراسولای سم اسبی یا کراسولا اوواتا گلوم Crassula ovata Gollum گونه‌ای از کراسولا اواتا، برگ‌های انگشت مانندی با شکل لوله‌ای منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد. بارزترین جنبه کراسولا اوواتا گلوم، برگ‌های لوله‌ای شکل شیپوری آن است. این برگ‌های به شدت پیچ خورده شبیه گوش‌های هابیت یا انگشتان گلوم هستند. برگ‌ها معمولاً سبز رنگ هستند، اما ممکن است در نور مستقیم خورشید به رنگ صورتی مایل به قرمز تبدیل شوند.

هاورتیا کوپری

گیاه هاورتیا کوپری (Haworthia cooperi) یکی دیگر از زیباترین ساکولنت‌ها است که به دلیل برگ‌های گوشتی و شفاف خود شناخته می‌شود. این گیاه دارای نام‌های مستعار دیگری مانند هاورتیا شیشه‌ای یا هاورتیا سیگاری است. هاورتیا کوپری دارای برگ‌های کشیده و نوک‌تیز است که به صورت مدور در اطراف ساقه قرار گرفته‌اند.

ناز بشقابی

ائونیوم Aeonium arboreum یکی از زیباترین ساکولنت‌ها و یک گیاه چند ساله است که می‌تواند تا 2 متر ارتفاع داشته باشد. این گیاه دارای ساقه‌های چوبی باریک و برگ‌های ضخیم و گوشتی است که به صورت مدور در انتهای ساقه‌ها قرار می‌گیرند. برگ‌ها سبز تیره یا قرمز رنگ با لبه‌های دندانه دار هستند.

پرسش و پاسخ

پرسش ۱: ساکولنت چیست؟

ساکولنت گیاهی است که دارای بافت‌های گوشتی و آبدار برای ذخیره آب است. این گیاهان در مناطق خشک و بیابانی رشد می‌کنند و به همین دلیل به کم‌آبی مقاوم هستند. ساکولنت‌ها تنوع زیادی در شکل، اندازه و رنگ دارند و به عنوان گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب هستند.

پرسش ۲: انواع ساکولنت کدام‌اند؟

ساکولنت‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ساکولنت‌های برگ‌دار:  این ساکولنت‌ها آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کنند. از جمله نمونه‌های این نوع ساکولنت می‌توان به آلوئه‌ورا، یشم، هاورتیا، سمپریوم و ساکولنت‌های رزی اشاره کرد.
  • ساکولنت‌های ساقه‌ای:  این ساکولنت‌ها آب را در ساقه‌های خود ذخیره می‌کنند. از جمله نمونه‌های این نوع ساکولنت می‌توان به ساکولنت‌های ستونی، ساکولنت‌های میخچه‌ای و ساکولنت‌های یوکی اشاره کرد.

پرسش ۳: شرایط نگهداری ساکولنت‌ها چگونه است؟

ساکولنت‌ها به طور کلی گیاهانی مقاوم هستند و نگهداری از آن‌ها آسان است. با این حال، رعایت چند نکته مهم برای حفظ سلامتی آن‌ها ضروری است:

  • نور:  ساکولنت‌ها به نور خورشید فراوان نیاز دارند. حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز برای آن‌ها ضروری است.
  • آبیاری:  ساکولنت‌ها به آبیاری زیاد نیاز ندارند. اجازه دهید خاک بین دو آبیاری کاملاً خشک شود.
  • دما:  ساکولنت‌ها به دمای متوسط ​​و معتدل نیاز دارند. دمای ایده‌آل برای آن‌ها ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.
  • خاک:  ساکولنت‌ها به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند. خاک کاکتوس یا خاک مخصوص ساکولنت‌ها گزینه‌های مناسبی برای آن‌ها هستند.

پرسش ۴: چگونه ساکولنت را آبیاری کنیم؟

برای آبیاری ساکولنت، ابتدا انگشت خود را در خاک فرو کنید. اگر خاک تا عمق ۲. ۵ سانتی‌متر خشک شده بود، زمان آبیاری فرا رسیده است. آب را به آرامی به خاک بدهید تا کاملاً خیس شود. اجازه دهید آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود.

پرسش ۵: چگونه ساکولنت را کود دهی کنیم؟

ساکولنت‌ها به کود زیادی نیاز ندارند. در فصل رشد، می‌توانید هر دو ماه یک بار به آن‌ها کود مخصوص کاکتوس یا ساکولنت بدهید.

پرسش ۶: چگونه ساکولنت را تکثیر کنیم؟

ساکولنت‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تکثیر کرد. از جمله روش‌های تکثیر ساکولنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلمه برگ:  برگ ساکولنت را جدا کنید و آن را در خاک مرطوب بکارید. برگ به مرور زمان ریشه می‌دهد و گیاه جدیدی می‌رویاند.
  • قلمه ساقه:  ساقه ساکولنت را جدا کنید و آن را در خاک مرطوب بکارید. ساقه به مرور زمان ریشه می‌دهد و گیاه جدیدی می‌رویاند.
  • دانه:  دانه‌های ساکولنت را در خاک مرطوب بکارید و آن را در محلی گرم و روشن قرار دهید. دانه‌ها به مرور زمان جوانه می‌زنند و گیاه جدیدی می‌رویاند.

پرسش ۷: ساکولنت‌ها چه مشکلاتی دارند؟

ساکولنت‌ها نسبت به بیماری‌های قارچی و باکتریایی مقاوم هستند. با این حال، ممکن است دچار برخی مشکلات دیگر شوند، از جمله:

  • آبیاری بیش از حد:  آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها و مرگ گیاه شود.
  • کمبود نور:  کمبود نور باعث نازک شدن و کشیده شدن ساقه‌ها و ریزش برگ‌ها می‌شود.
  • تغییرات ناگهانی دما:  تغییرات ناگهانی دما می‌تواند باعث آسیب دیدن گیاه

پرسش ۸: چگونه از آبیاری بیش از حد ساکولنت جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد ساکولنت، نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از آبیاری، انگشت خود را در خاک فرو کنید تا مطمئن شوید که خاک کاملاً خشک شده است.
  • آب را به آرامی به خاک بدهید تا کاملاً خیس شود.
  • اجازه دهید آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود.

پرسش ۹: چگونه از کمبود نور ساکولنت جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کمبود نور ساکولنت، نکات زیر را رعایت کنید:

  • ساکولنت را در محلی قرار دهید که حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز دریافت کند.
  • اگر امکان قرار دادن ساکولنت در محلی با نور مستقیم خورشید وجود ندارد، از نور مصنوعی برای تامین نور مورد نیاز گیاه استفاده کنید.

پرسش ۱۰: چگونه از تغییرات ناگهانی دما ساکولنت جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی دما ساکولنت، نکات زیر را رعایت کنید:

  • ساکولنت را در محلی قرار دهید که دمای آن ثابت باشد.
  • اگر ساکولنت را در فضای باز نگهداری می‌کنید، در صورت پیش‌بینی تغییرات ناگهانی دما، گیاه را به محلی سرپوشیده منتقل کنید.

مطالب مرتبط